Aldrin vallonsläkt? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Aldrin vallonsläkt? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Från piga och smed till månen turochreturArne Larsson 13-4-09  22:14 
PoijesStig Geber06-10-04  23:23 
Släkten RoosJan Söderman 18-10-13  17:57 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Viktor Johansson
Postat den Tisdagen den 30 September, 2003 - 1:31:   

Jag undrar om Aldrin är en vallonsläkt. Min mormor, som kom ifrån Piteå hävdade det. Hennes mor hette Aldrin som ogift och hennes släkt var en piteå-gren från den Aldrinska släkten i Värmland. Aldrinarna var smeder har det sagts mig. Det finns även utvandrade aldrinare, ex. Buzz Aldrin, andre man på månen. Kan någon hjälpa mig????
 

Ove Renger
Postat den Torsdagen den 04 Mars, 2004 - 1:51:   

Hej Viktor!
Jag har en stamtavla från Göran Aldrin *1709 som jag e-postat till Dig!
Mdbh, Ove!
 

lotta.aldrin
Postat den Söndagen den 27 Mars, 2005 - 9:51:   

ja du är vallon,med rötterna i belgien
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 27 Mars, 2005 - 19:27:   

Aldrin är inget känt vallonnamn, men är däremot en känd smedsläkt från Värmland. Det kan givetvis finnas vallonsläkt i anorna.
Kan Lotta ange varifrån uppgiften om vallonsläkt kommer?

Hälsningar
Stig Geber
 

Maud Wikström
Postat den Fredagen den 08 April, 2005 - 21:20:   

Jag skulle också gärna vilja veta varifrån uppgiften om vallonsläkt kommer. Min farmors farfar Henrik Munkhammar, även han smed, var gift med Elisabeth Göransdotter Aldrin. Föreningen för smedsläktsforskning har gett ut ett särtryck (nr 16) om familjerna Aldrin, Hammar och Ståhle. Det var ett tag sedan jag läste den men jag kan inte erinra mig något om valloner. Föreningen hittar du på nättidningen Rötter.
Min släktforskning hittar du på www.wikstrom-Sundbom.se.
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 04 Oktober, 2005 - 22:45:   

Hej!
Vid något tillfälle har jag bläddrat i särtrycket som Maud talar om ovan. Om jag minns rätt så har släkten Aldrin fått sitt namn från orten de kommer ifrån (Alsäter el likn). Det var övervägande svenska förnamn i släktlistan. Men släkten var belagd först ca 1650. Så eventuella vallonska förnamn kan ju ha försvunnit med tiden. Sviker inte mitt minne så finns det ingifte av en släkt från Flandern eller Holland, möjligen Gefvert, se tex Appelgren Vallonernas namn" s 138. Intresserade får väl bläddra i särtrycket Maud talar om ovan. Frestande är det att leta efter paralleller till Helin, Melin och Sandrin. Några tips kan vara Audart och Arenari (i det senare fallet se Hennius Herou). Mvh Jonas Palm
 

Peter Gefvert
Postat den Måndagen den 05 December, 2005 - 17:14:   

Hej Viktor!
När jag började släktforska, kom jag i kontakt med Örjan Hedenberg som forskat om släkten Gefvert ned till 1575. Han är en mycket erfaren forskare och informerade mig om, att det var ytterst ovanligt, att vallonsläkter gifte sig utanför sitt "skrå". Med största sannolikhet, är Aldrin vallonskt eftersom en Göran Andersson Aldrin född 1709-01-02 i Gunnerud, Alster, död 1772-12-07 i Uddeholm, Norra Råda gift med Katarina Henriksdotter Gefvert född 1703-04-29 i Årås, Amnehärad, död 1773-01-15 i Uddeholms Bruk, Norra Råda. Göran Andersson Aldrin var Hammarsmedmästare i Geijersholm. Han omkom av "olycklig stöt" som det står i handlingarna från den tiden.
De gifte sig 1732-03-12 i Ransäter.
En Walter Gefvert i USA, har lyckats forska ned till 1160 och Gefvert kommer från Brabant i Belgien. Adlades i slutet av 1100-talet och kom med Baron Louis De Geer till Sverige i börjab ac 1600-talet.

Med vänliga hälsningar
Peter
 

Tage Andersson
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 17:55:   

Enligt en nu avliden farbror till mej är jag troligen av vallonsläkt. Jag har fått följande data av honom:



Johanna Karolina Hammarstedt, född i Hemmesjö 24/10 1864 Min farmor

Carl Johan Hammarstedt, född i Hemmesjö 29/4 1822 Johannas far

Carl Gustaf Hammarstedt, född i Hjorted 4/3 1797 Carl Johans far

Sven Hammarstedt, uppges född i Döderhult 1757 eller 1767, finns ej i födelseboken för något av åren. Död i Åryd, Hemmesjö socken 27/3 1812.



Min farbror trodde att Sven tagit namnet Hammarstedt utan att detta antecknats i kyrkoboken.



Carl Gustaf Hammarstedt uppges varit soldat. I Centrala Soldatregistret finns en soldat Carl Hammarstedt, KR-01-1824-1798, som nog är identisk med honom, fast födelseåret inte stämmer.



Vet någon något om Sven Hammarstedt?

 

Viktor Johansson
Postat den Torsdagen den 04 Maj, 2006 - 15:11:   

Tack så jättemycket för all information om släkten Aldrin! Aldrig hade väl jag trott att jag skulle få så mycket information!
 

Katrina
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 18 April, 2008 - 18:03:   

Hej !
Finns det någon som kan hjälpa mig? Min farmors far Anders Edvard Aldrin född 1844 i Ekshärad Värmland kom så småningom till Piteå där min farmor Frida Fanny Lovisa föddes 1886.Skulle vara intressant att få veta var han höll hus innan han kom till Piteå eller var jag kan söka.
Mvh Katrina Lenngren
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 7
Registrerat: 8-2004
Postat den Söndagen den 20 April, 2008 - 2:38:   

Hej!
Bifogar en ansedel!
Vänligen, Ove!
Anders Edvard Aldrin. Smed. Född 1844 i Ekshärad (S) (Sveriges Befolkning 1890).
Levnadsbeskrivning

Far Göran Gustav Aldrin. Född 1814 i Gustav Adolf (S) (Björn Stockman).
Mor Sara Stina Eriksdotter. Född 1818 i Ekshärad (S) (Björn Stockman).
Gift (Björn Stockman) med
Kristina Albertina Hägerström. Född 1853 i Malma, Köping (U) (Sveriges Befolkning 1890).
Barn Alma Kristina Aldrin. Född 1874 i Fryksände (S) (Sveriges Befolkning 1890).
Karl Vilhelm Aldrin. Född 1877 i Nederluleå (BD) (Sveriges Befolkning 1890).
Oskar Edvard Aldrin. Född 1878 i Nederluleå (BD) (Björn Stockman). Död 1885 i Piteå landsförs (BD) (Björn Stockman).
Ernst Valdemar Aldrin. Född 1880 i Nederluleå (BD) (Björn Stockman). Död 1885 i Piteå landsförs (BD) (Björn Stockman).
Gustaf Hugo Valentin Aldrin. Född 1882 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1890).
Knut Uno Helmer Aldrin. Född 1885 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1890).
Frida Fanny Lovisa Aldrin. Född 1886 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1890).
Ebba Albertina Aldrin. Född 1890 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1890).
Emanuel Aldrin. Född 1894 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1900).
Oskar Edvard Aldrin. Född 1896 i Piteå landsförs (BD) (Sveriges Befolkning 1900).
Selma Lilly Katarina Aldrin. Född 1898 i Piteå landsförs (BD) (Björn Stockman). Död 1898 i Piteå landsförs (BD) (Björn Stockman).
 

katrina.lenngren@ telia.com
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 06 November, 2008 - 23:36:   

Ove Renger!
Tusen tack för hjälpen med ansedeln på Anders Edvard Aldrin.
Jag är så glad och tacksam för att Du tog Dig tid med detta så snabbt som jag undrat över så länge!


Med vänlig hälsning
Katrina Lenngren
 

Viktor A
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 11 December, 2008 - 14:11:   

Vilket sammanträffande!

Frida Fanny Lovisa Lundmark (född Aldrin) var min mormors (Lilly Kristina Sundqvist) mor. För den som är intresserad av att läsa något om Frida Fanny Lovisa, kan jag rekommendera min mormors systers självbiografiska bok, Jorden hon älskade, av Birgitta Thunström (1998). Namnen i boken är villserligen justerade något för att skapa anonymitet och familjen heter Marklund i boken, fast de hette Lundmark i verkligheten.

Kul att se att min första inledande fråga om Aldrinsläkten kommit att bli en lång tråd med massa spännande släktinformation!

Med vänliga hälsningar
Viktor Aldrin (hette Johansson när jag skrev mitt första inlägg, har därefter gift mig och i samband med giftermålet bytt till min mormors mors efternamn, Aldrin)
 

katrina.lenngren@ telia.com
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Februari, 2009 - 17:12:   

Till Viktor Aldrin

Din mormor var således min fars syster Lilly (alltså min faster)
Mvh Katrina Lenngren (f.Lundmark)
 

Anna Marklund
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 01 Mars, 2009 - 21:01:   

Har aldrig tagit mig tid att leta mina "rötter", men inser vilken fantastisk skatt som ligger ute på webben... Viktor & Katrina - min farmor var Astrid Bergman (född Lundmark) alltså en syster till Lilly, Birgitta & din far...

Märkligt att känna band till någon man aldrig träffat... ;)

Mvh Anna
 

Katrina
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 07 Mars, 2009 - 15:32:   

Anna!
Vad roligt att Du hörde av Dig!
Vem av faster Astrids barnbarn är Du?
Min pappa hette Josef.
Du har ju min e-mailadress här också om Du vill skriva
Hälsningar Katrina
 

Lars-Erik Aldrin
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Mars, 2009 - 10:46:   

Är jag vallon?
Mitt namn är: Lars-Erik Aldrin, min far: Edvin Aldrin, från Sjtärnsfors i Värmland
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 10
Registrerat: 8-2004
Postat den Onsdagen den 18 Mars, 2009 - 18:02:   

Hej Lars-Erik!
Det finns flera Edvin i Värmland så jag skulle behöva Din farfars namn och födelse år om jag skall komma in i rätt gren!
Vänligen, Ove
 

Viktor A
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 25 Mars, 2009 - 13:55:   

Hej Anna & Katrina!

Jag har faktiskt träffat Astrid en gång (1990), då min familj var på semester i den norrländska hembygden. Astrid var verkligen en superkool dam, med kritvitt hår och solbrun hud!

Vad gäller Josef, så har jag tyvärr aldrig träffat honom, men min mormor, Lilly, pratade ofta om honom och mindes honom som väldigt trevlig!

Kul att hitta lite släktingar så här på nätet!

Med vänliga hälsningar
Viktor A
 

Arne Larsson (arne)
Ny medlem
Användarnamn: arne

Meddelande Number: 1
Registrerat: 4-2009
Postat den Lördagen den 11 April, 2009 - 19:50:   

Fakta.
Min mormorsmormor hette Lovisa Aldrin.
Gift med Sågaren Elias Berg.
Dom fick 3 st barn.
Anna Maria Född 1867 i Ekshärad (min mormorsmor.)
Beda Maria Född 1869 i Ekshärad.
Carl Johan Född 15/7 1871 i Gagnef.
Anna Maria samt Beda Maria är båda födda i Ekshärad i värmland men i kyrkoböckerna står att läsa att föräldrarna bor i Ramsnäs i Westmanland.
Det står inte hur gamla dom är eller några hänvisningar till husförhörssidor.
När Carl Johan föddes finns uppgifter i kyrkoboken att Loisa Aldrin var 34 år
och Elias var 28 år.
Detta ger att Lovisa skulle vara född 1837 och Elias 1843 När Carl Johan föddes var familjen skrivna vid Gråda såg i Gagnef i Kopparberg.
Det finns årtal nedtecknat av min mormor att Lovisa skulle ha dött 1874. Hon borde då ha bott i Gagnef men jag har inte hittat henne i dödboken där.
Vid folkräkningen år 1900 i kopparberg står att
Anna Maria Berg
Beda Maria Berg
Carl Johan Berg
blev omhändertagna av fattigvården i Gagnef.
Dom står som föräldralösa.

Vad jag tror men inte vet.
En sökning på google på Lovisa Aldrin gav en träff på en Lovisa Aldrin född 1837 08 24
på Geijersholms bruk Hennes far skall vara Karl Aldrin Född 1807
hennes mor Maria Johansdotter 1809-1887.
Denna Lovisa skulle kunna vara min mormorsmormor.

Frågor.
Hur var denna Lovisa Aldrin Besläktad med månfararen Buzz Aldrin.

Var och när dog hon? Jag har inte funnit henne i någon dödbok.
Den här sågaren Elias Berg dog han också eller satte han barnen på fattigstugan och drog vidare på nya äventyr när Lovisa dog.

Har även ett foto på Anders Gustaf Aldrin med fru
taget i Amerika.
Har hittat en Anders Gustaf Aldrin på ellis island. Han kom dit 1911 och var då 21 år.
Har ej hittat någon med det namnet född 1880 i sverige.
Denna Anders Gustaf skulle vara kusin med min mormorsmor Anna maria Berg.

Skulle vara tacksam för infomation då det verkar som att jag kört fast här-
Vänliga påskhälsningar
Arne Larsson
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 12 April, 2009 - 20:01:   

Hej Arne!

Jag har forskat lite åt dig, men jag kan inte svara på alla dina frågor...

Din MMM Anna Maria Berg finns i fb 1867-01-28 (dp 3/2) Ekshärad (C:8 s 141), fadern sågaren Elias Berg i Ramnäs, Västmanland och modern Lovisa Aldrin på Halgå, Ekshärad.

AI:28 Ekshärad, Halgå bruk s 984
pig Lovisa Aldrin f 1837 Gustava
oäkta barn Per Johan Persson f 1860-12-07 Ny
- lysning med sågaren Elias Jonsson Berg från Västmanland d 4/5 1866.

Vigda Ekshärad s 115 1866-05-21
Sågaren Elias Jonsson Berg f 1843-03-22 fr Ramnäs i Västmanland och pig Lovisa Aldrin f 1837, p 984.

Inflyttade till Ramnäs 1866-11-26 B:2 attest 93
Lovisa Aldrin, hustru 1 kv/1 man (sonen), fr Ekshärad till Virsbo p 317.

Här är en bild från Virsbo bruk, Ramnäs AI:14 s 317:
Virsbo bruk, Ramnäs

Elias Jonsson Berg f 1843-03-22 Kil
H Lovisa Aldrin f 1837 Gustava, Värmland
(Gustav Adolf?).

Här anges familjen flytta 1869 till obestämd ort, det står även Ekshärad i flyttrutan...

På Halgå bruk i Ekshärad finns Lovisa och hennes föräldrar i AI:19 s 90:
Halgå bruk

Någon annan kanske kan hjälpa dig ytterligare, själv har jag Arkiv Digital och inte tillgång till husförhören för Gagnef där.

Mvh

Britt-Marie
 

Arne Larsson (arne)
Ny medlem
Användarnamn: arne

Meddelande Number: 2
Registrerat: 4-2009
Postat den Måndagen den 13 April, 2009 - 10:50:   

Hej Britt-Marie!

Tack för din forskarinsats åt mig.
Jag skall genast söka upp och granska dom dokument du har hittat och följa upp dom ledtrådar du funnit.

Rättelse.

I mitt första inlägg står att Anders Gustaf Aldrin skulle vara född 1880 detta är fel.
Skall naturligtvis vara 1890.

Varma Hälsningar till Britt-Marie och alla andra på forumet.

Arne Larsson
 

Henry
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 19 Juli, 2009 - 22:18:   

På 50-talet var jag tillsammans med min far Georg Aldrin, född 05-08-18, ofta o hälsade på min farfar Fridolf Aldrin, som bodde i Mosserud vid Blysjön. Fridolfs fru Axelina var död. Vad jag hört hade Fridolf flera systrar som emigrerat. I Forshaga bodde min farbror Tore Aldrin. Finns någon som kan säga något mer om min släkt.
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 22 Juli, 2009 - 12:01:   

Hej Henry!

Kan det vara den Fridolf som finns med sina föräldrar på Borgviks bruk, Borgvik (S)? V g se bild från AI:21 Borgvik s 170 1886-1891:
Borgviks nedre bruk

Fridolf är född 1870-05-21 Brunskog, kan ju stämma åldersmässig med att han får barn 1905.

Föräldrarna: Göran Göransson Alldrin f 1839-06-23 Gustav Adolf, Stina Kajsa Jansdotter f 1839-06-12 Gustav Adolf.

Två systrar utvandrar till Nordamerika Hilma 1888 och Hulda 1893. Du kan kontrollera din fars födelseuppgifter med lämpligt landsarkiv på:

www.statensarkiv.se

Mvh

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 22 Juli, 2009 - 12:24:   

Det födelsedatum som finns på Kajsa Stina Jansdotter här ovan i hfl verkar vara felaktigt. Det finns inte någon Stina Kajsa detta datum i födelseboken. Enligt smedskivan 5 är Stina Kajsa Jansdotter Aldrin också en medlem av släkten Aldrin då hennes far heter Jan Göransson Aldrin och modern Stina Kajsa Andersdotter Aldrin (även hon medlem av släkten Aldrin! Dotter till Anders Karlsson Aldrin). Kajsa Stina är född 1839-01-18 (C:3 Gustav Adolf s 5) Gustavsfors, G A. Vigd med Göran Göransson Aldrin 1864-01-03 G A. Göran Aldrin är född 1839-06-23 Gustavsfors, G A (C:3 s 8) son till Göran Henriksson Aldrin och Ingrid Olsdotter.
 

Sven-Olov Aldrin
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 20 Oktober, 2009 - 15:09:   

Jag har i min ägo en bok med titeln "Det gamla bruket" som jag fått efter min morfar Carl Robert Aldrin. Han var målarmästare och bodde i Hagfors. Han dog omkring 60 år gammal 1940. Boken ifråga är utgiven av Saxon & Lindströms förlag 1937 och författaren heter J.V. Palmqvist. Boken handlar om livet i Stjernsfors och personer och händelser där. Där finns också uppgifter om släkten Aldrin. Kap. VIII i boken börjar som följer:
"När manufaktursmidet infördes, inflyttade ett flertal smeder, som voro kunniga i yrket, från olika bruk till Stjernsfors. Smederna under brukets sista period utgjorde alltså den andra generationen, men deras oftast talrika familjer hade redan hunnit växa upp, och de äldre sönerna hade ryckt in och arbetade antingen som frambärare, släggdrängar eller hövdare vid spiksmidet eller som hästskosmeder. Men Aldrinarna voro kvar sedan urgamla tider, då under en period smidesmästaren och hela hans stab i östra hammarsmedjan utgjordes av Aldrinare. Nu hade denna vittutgrenade släkt hunnit breda ut sig här, så att den även var representerad inom jordbruket.
De flesta av smederna voro kortväxta och tunga i kroppen; hyn varierade, men många voro helt mörka, och om en hel del voro blåögda var huden mörk och grov. Deras påbrå var ej att ta fel på, även om namnen blivit svenska och nordisk inblandning gjorde sig mer eller mindre gällande." .....
Boken handlar också om de framväxande religiösa väckelserna och predikanterna och om idealitet och söndagsskola för barnen. Om brukspatron Geijer, om brukets affärer, om originella männinskor av en sort som vi inte har kvar idag. Mycket intressant läsning också om trakterna däromkring; Uddeholm, Ekshärad, Råda, Hagfors, Geijersholm.
Nedtecknat av Sven-Olov Aldrin, Vällingby/Stockholm
 

Rickard Aldrin
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 November, 2010 - 11:58:   

I min forskning på aldrin har jag lyckats komma till Henrik f 1650. Han är far till Anders henriksson f. ca 1675 som var gift med Elin Jönsdotter f.1675. Anders var far till Göran andersson Aldrin f.17090102.-d.1772.
Jag undrar om det finns några uppgifter längre tillbaka i Aldrinsläktens historia.M.V.H Rickard Aldrin. Henriks SSSSSSDSSS
 

Rickard Aldrin
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 November, 2010 - 12:29:   

jag söker min farfars fars identitet, Min farfars mor hette Alma Aldrin och var född 1874 i fryksände i Värmland.
M.V.H Rickard

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: