Byss-Kalle Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Byss-Kalle « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

gunilla boussard hallgren
Postat den Onsdagen den 15 Oktober, 2003 - 20:32:   

Karl Ersson Bössa -alias Byss-Kalle... vilket släktnummer? Kan "Bössa" möjligen vara en försvenskning av namnet Boussard? Och är vi isåfall släkt, tro?
Undertecknad vill gärna veta lite mer om denne Nyckelharpans Häxmästare.
MVH
Gunilla

SVÄ web/postmaster (Admin)
Postat den Onsdagen den 15 Oktober, 2003 - 21:53:   

Hej Gunilla!

I vår medlemstidning Vallonättlingen nr 4 1996 finns en artikel av Bernt Douhan om Byss-Kalle, där han mycket riktigt anger Boussard som släktnamn. Han föddes 26 april 1783 och dog 9 januari 1847 enligt artikeln och bodde i Östanby i Älvkarleby socken.
Båda föräldrarna var av vallonsläkt.
Artikeln är på fyra sidor, så det är litet mycket att referera hela här :-)

/Anders Herou

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 15 Oktober, 2003 - 22:11:   

Hej Gunilla!

Det är allmänt spritt att Bössa skulle vara en försvenskning av Boussard. T.o.m. den skrift som finns om Byss-Kalle påstår detta i texten men i släkttavlan står det att trolig farfars farfars far är Nicolaus Bossard. Det är inte belagt att Bössa kommer av Boussard. Däremot finns det valloner hans släkt. Hans farmor hette Christian (Lorensdotter) Bonnevier och hans morfar Jakob (Persson) Henning.

Mer att läsa om Byss-Kalle finns i skriften Byss-Calle av Leif Alpsjö och Jarl Holmström.

Hälsningar
Stig Geber

Bengt Gällmo
Postat den Fredagen den 14 Januari, 2005 - 11:15:   

Kan någon länka ihop Nicolaus Bossard med Jacob Bossard, hammarsmed i Österby bruk, född omkring 1652, död 1698 i Österby bruk, eller med Maria Bossard, född omkring 1690 i Österby herrgård, död 1742-08-18 i Österby bruk, båda gifta med barnbarn till Nicolas Anjou (min fmfffffff)?

Janols
Postat den Lördagen den 19 Februari, 2005 - 8:23:   

Hej

NEJ det är just den kopplingen som saknas. Att Nicolaes Boisaert, skogshuggare vid Fada 1629 någonsinn varit i Uppland finns inga, vad jag känner till belägg för. Hypotetiskt har man ansett att det är samma person som Nicolaus smältare i Västland 1642, något släktnamn är inte nämnt. Änn mer hypotetiskt är att sedan Erik Nilsson Bössa (nämnd 1673) är son till denna Nicolaus i Västland.

Alltså mycket antaganden och "lösa" spekulationer. Fam Bössa i Älvkarleby uppvisar dessutom typiskat svenska förnamn på sönerna, Erik o Anders.

Men som Stig skriver ovan "Byss-Kalle" är av vallonsläkt ändå!

Hälsn
Jan Olsson, Vallentuna

annette boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 15 September, 2007 - 13:35:   

Hej.

Jag heter Annette Boussard och min farfar o farfarsfar arbetade på Lövstabruk som smeder. Min farfars mamma hette Marie. Min farfar föddes
1903 tror jag, ska kolla. Finns det fler av min släkt hör gärna av er.
Annette Boussard

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: