Celind Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Celind « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

celind73
Postat den Måndagen den 24 November, 2003 - 14:18:   

Hej,
Mitt efternamn, Celind, är ett påstått vallon-namn. Invandrat till Sverige för ca 100-150 år sedan, det är allt jag vet. Är det någon som kan konfirmera detta? Är det någon som har någon som helst information om detta namn? Tacksam för alla svar.
Mvh
Christian Celind
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 24 November, 2003 - 23:20:   

Hej Christian!

Celind kan mycket väl vara ett vallonnamn och någon kan ha invandrat betydligt senare än den större invandringen på 1600-talet som diskuteras i detta forum. Det fanns t.ex en mindre invandrig till Zinkgruvan omkring 1860. Det verkar som de flesta Celind har varit födda och bosatta i Skåne. Jag föreslår att du efterlyser namnet i Anbytarforum.

Hälsningar
Stig Geber
 

arne-g.olsson@telia.com
Postat den Torsdagen den 04 November, 2004 - 0:06:   

Hej Christian!
Råkade av en tillfällighet komma in på detta forum.
Jag är släktforskare och har lagt ner mycket jobb på att forska i släkten Celind, vars rötter kommer från trakterna i och runt Gryt i Skåne. Namnet Celind är ett gammalt soldatnamn.
Om det nu är samma Celind-släkt som din ( vilket är högst troligt att det är är) så kom det från Olof Bodelson, som när han blev indelt soldat, fick efternamnet Celind.
Hör av dig och berätta vad dina närmaste förfäder heter, så kan jag nog avgöra om du tillhör "min Celind-släkt".

Hälsningar
Arne Olsson
 

Bestbjorn
Postat den Fredagen den 19 November, 2004 - 0:03:   

Tjena Christian!!
Det här är din bästa kusin Björn Celind...Remember me?!
Vore jäkligt kul att få kontakt med dig, var ju ett tag sedan.
Min mailadress: www.bestbjorn@hotmail.com
Du kan väl ta och slänga iväg ett mejl om du läser det här...
Bedrövligt att man inte kan hålla kontakten bättre..hmmm
Ha't skitbra så länge
 

Eivor
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 19 Februari, 2007 - 12:40:   

Hej Christian!
Jag var uppe hos Thorbjörn i lördags och han berättade att min morfars far hade ett "son"-namn som han bytte till Celind. Det var alltså din farmors farfar. Jag har vid ett tillfälle varit på riksarkivet och hittade då att min morfar(din farmors far) Nils Gunnar Celind 18940619-0356 var född i Kungsholms församling(Stockholms län)
Hälsningar Eivor

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: