Croon Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Croon « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Monica Fogelqvist
Postat den Tisdagen den 13 April, 2004 - 20:37:   

Hej!
Har länge funderat över om min anfader Göran Pettersson Kron i Horrsjön, möjligen var son till en Peter Kron i Höjden i Kroppa. Nu har en annan forskare hittat i Erik Appelgrens "Vallonernas namn", att "1643 Kroppa, Pieter Croon levererat kol". Var han alltså vallon denne Peter? Finns det någon som vet något mer om honom?
Tacksam för alla tips!
MVH
Monica
 

kjell cederlind
Postat den Torsdagen den 18 Augusti, 2005 - 10:11:   

hej!
köraren Sven Hansson Croon i Godegård (c:a 1635-7/1 1709)gifte ju om sig med Elisabet Philipsdotter Allard (c:a 1656 - 27/6 1725) år 1701.
Den 31/8 1702 döptes deras dotter Maria.
Sedan har det varit svårt att återfinna henne (hon kanske flyttade från socknen, eller bara dör som ngn:s "hustru Maria")
Jag har dock ett par teorier om hennes vidare öden:

vid dopet av Peter Persson i torpet Kilkärret (under Börslycke)den 21/4 1743 är ett av dopvittnena "hu. Maria Swensdotter, Kyhlkiärret"

"d. 12 Octob 1772 dog af ålderdom och d. 18 begrofs Änkn H. Maria Svensdr i Kilkärret 75 (år gammal)"

Några tänkbara kandidater till hennes make(makar?) är dessa 3, som gifte sig med en Maria Swensdotter i Godegård:

29/9 1720, Johan Svensson (c:a 1675 - 11/11 1739)
7/6 1730, Lars Larsson (f 1686? - ), Larstorp?
16/7 1738, Erik Jönsson (f 1684? - ),Kjällaberget?

Tilläggas kan även att hennes(såvida det nu rör sig om just Maria Svensdotter CROON) halvbrors son, Per Persson Croon (dp 10/5 1696 - 24/8 1781) flyttade till Kilkärret år 1764 (efter sin hustrus död samma år).
 

Kjell C.
Postat den Lördagen den 17 Juni, 2006 - 22:48:   

hej igen!
senaste nytt på Croon-fronten är att jag hittat en mjölnare Fredrich Hällström, vilken med sin hustru Christina Croon och en dotter flyttar från Godegård(E) till Lerbäck(T).
När jag sedan började söka med Google efter "Christina Cron" så hittade jag bl.a. en Friedrich Cron, född i Windsor(!) 3/4 1774. Föräldrarna hette Johannes och Maria.
Övriga barn som paret hade hette: Catharina, Johann Jacob, Anna Maria, Johannes, Christina, Lorentz, Heinrich, Conrath, Michael o Maria. 1758 föddes en Johann Melchior Cron.
Namnen påminner ju helt om för- och även familjenamn i Godegård vid samma tid.
Men det spännande uppslaget kanske har sin förklaring i att det engelska kungahuset hette Sachsen-Coburg-Gotha fram till 1:a världskriget, då man bytte till Windsor.(de flesta namnen i Windsors födelsebok under 1700-talet klingar ganska tyskt, Georg, Zimmermann, Fischer, Bausmann, u.s.w.)
för den som vill kolla denna "rötmånadshistoria" närmare är adressen:
3xw, sedan: ftp.rootsweb.com/pub/usgenweb/pa/york/church/records/canadochlybap01.txt

Mvh
Kjell C.
 

Sylvia Dahlström
Postat den Söndagen den 18 Juni, 2006 - 12:50:   

Hej Kjell!
Det verkar intressant, ska nog kolla din länk du lagt in, jag vet mig inte vara släkt med just dessa men man vet ju aldrig... Och allt om valloner är ju som helhet intressant.
mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 19 Juni, 2006 - 12:40:   

Kjell&Sylvia!
Ett högintressant spår. Jag har själv försökt spåra tillbaka mina Druggeanor på mammas sida till Karl den stores son Drogo of Metz. Jag kämpar just nu på pappas sida med att matcha detta spår. Kolaren Martin Robert i tjänst 1635 hos Jacob de la Gardie i Julita. Robert=Ära+Lysande, är en bra början. Får dock svårt att nå upp till dina höjder ang det engelska kungahuset, Windsor/Croon.
Mvh
Jonas Palm
 

Sylvia Dahlström
Postat den Måndagen den 19 Juni, 2006 - 19:47:   

Hej Kjell o Jonas!
Det är nog en hel del som har "kungablod" i sig, jag har anor till bla Birger Jarl. Det är upp-blandat med både vallonblod och även en del engelskt kungablod, så kanske är vi (Kjell och jag)släkt även där fast väldigt uppblandat. Har för mig att jag sett någonstans att det finns lite vallonblod ingift i engelska kungahuset, långt tillbaka men det var inte Croon utan en annan släkt. Som jag inte minns namnet på nu. Kanske även du Jonas har något släktskap där, man vet ju aldrig. Och ditt släktskap med Drogo of Metz låter jättespännande.
mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 19 Juni, 2006 - 20:51:   

Hej!
Nja, försökt spåra tillbaka mina Druggeanor till Drogo of Metz, står det i inlägget ovan. Man tvingas vara ödmjuk i sitt släktforskande då det finns ett glapp på sissådär 800 år mellan Drogo of Metz och Johan Drugge verksam 1637 vid Sigulskvarn under Jacob de la Gardie. För att matcha Kjells inlägg ovan ang Croon kan man läsa mitt inlägg den 20 jan 2005 under släkten Drugge. Man noterar att Drogo of Metz bidrog till att Ansgar hamnade i Sverige. Här ställs Cederlind inför en utmaning ang släkten Croon.
Mvh
Jonas Palm
 

Kjell C.
Postat den Måndagen den 19 Juni, 2006 - 23:02:   

stopp&belägg!
Jag är rädd att ni har missuppfattat mitt inlägg!
Vad jag ville påpeka var att när Fredrich Hällström och Christina Croon flyttade från Godegård år 1776, så FANNS det SAMTIDIGT i någon (tysk?)församling i Windsor människor med likadana namn som i Godegård.(så min fundering gällde snarast huruvida det skulle kunna finnas ngn koppling mellan dessa Croon/Cron.)
Jag tänkte samtidigt att mängden tyskklingande namn i Windsor-församlingen kanske hade ngt att göra med brittiska kungahusets tyska anor (man kanske tog med sig hantverkare, eller ngt i den stilen, vad vet jag)?
Men om ni läser noga vad jag skrev, så var det definitivt inga spekulationer om släktskap EIIR&Co.(min förfader Croon bodde ju i Godegård redan 150 år före 1776).

Best regards, ; )
Kjell C.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: