Vallonsläkter? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallonsläkter? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lismari Bomark (lismari)
Ny medlem
Användarnamn: lismari

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2012
Postat den Måndagen den 30 Januari, 2012 - 12:14:   

Jag har som så många andra fått höra att vi härstammar från vallonsläkt. Min far, hans syskon och min farfar har alltid sagt att vi gör detta och jag skulle vilja se om jag kan finna någon sanning.

Jag har hittat så här långt i kyrkoboken och en del i Anakiv - Smeder och Smedskivan

På bild 76 av 109 finns följande: Vigsel mellan Johan Bomark och Barbro Jönsdotter i Tysslinge den 26 juni 1726.

Län: Örebro, Församling: Tysslinge
Typ av register: Vigsel, Årtalsintervall: 1703-1722, 1726-1737, Gid: 191.57.28100
Volym: C:1
Förtecknings-/Fichenummer:MN-1240
Sidnummer: 0

Längre tillbaka kanjag inte hitta något om Johan Bomark.

Deras Abrahamn Bomark född ca 1724 i Hidinge och Anna Stina född ?.

Abrahamn gifte sig 1755-11-16 i Linde lfs med Greta Kristina Opp

Hon är född i Wedevåg 9 jan 1735 och hennes far var David opp.

David Opp var gift med Chatarina Johansdotter Cane och hon är född 9 mars 1715 i Lindesbergs lsf, Örebro.

Hennes föräldrar är Johan Cane och Maria Carlsdotter. Det finns några till med namet Cane och förmodlingen är de släkt på någovis. Men det är inte lätt att reda ut.

Men var ifrån famijerna Cane, Opp och Bomark kommer från är svårt att hitta.

De finns upptagna i Qvarnbacka och Vedevåg.

Bomark släkten finns upptagna i Wedevåg fram till början av 1800 då de började flytta på sig bla hamnade några i Småland, Killeberg som tillhör min släkt på Bomark sidan.

Har läst att det kom väldigt många Valloner till Hidinge under 1600-talet. Kan det vara så att Johan Bomark fanns med dem eftersom det är där han först finns omtalad?

I en artikel från Wedevåg tar de upp Bomark som ett tyskklingande namn och bland tyska smeder, så kanske han kom från Tyskland.

Det kanske är så att de som skrev artikeln antar att han kom från Tyskland.

Skulle vara intressant om jag hade kunnat hitta något bevis eller om jag ska gå på sägen från släkten.

Har ni något tips om hur jag kan leta vidare på namnen Bomark, Opp och Cane?

Hälsingar Lismari

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: