Boussard (Bossard) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Boussard (Bossard) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

nettan
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 November, 2007 - 12:05:   

Hej.
Har sett att det finns flera i Tierps kommun som heter Boussard.Jag undrar om de kan vara släkt med mig. Min farfar Karl Emil föddes 1901 iLövsta bruk. Min farfars mor hette Tillman.
Själv bor jag i Mälardalen. Är det någon som känner igen namnen, kan ni väl höra av er. Min far hette Gert John-Olof Boussard Död 2006. Han har en bror Stig Boussard o en "lillebror" Göran som dog 2000.
mvh
Annette Boussard
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 41
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 13 November, 2007 - 17:18:   

Nettan!
Jag antar att du menar de som bor i Skärplinge, Österlövsta som nu tillhör Tierps kommun.
Din farfar var tremänning med Johan Bernhard (1910-1982) som bodde i Lövsta bruk. Jag antar att de som nu bor i Skärplinge är ättlingat till Johan Bernhard. I så fall är du 5-männing med några av dem. Kontakta dem!

Hälsningar
Stig Geber
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 78
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 14 November, 2007 - 17:10:   

Hej!
Såvitt jag vet är det ättlingar till Johan som bor i Skärplinge. För jag vill minnas de bosatte sig där.
mvh Sylvia
 

Annelie
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 19 Juni, 2008 - 22:11:   

Hej! Jag heter Annelie Öström, barnfödd i Bodens kommun. Vad jag vet om mitt släkte så ska vi tydligen komma från Belgien och heta De Boussard. Min pappa heter Lars Öström och han är född 1927, min farfar hette Valdemar Öström och han var tydligen barnfödd i Lindesberg i Örebro län. Min farfar var gift med Ingeborg. De bodde i Boden tills de gick bort. Jag skulle så gärna vilja veta mer om min släkt, bakåt i tiden. Jag tänkte att jag skulle prova kolla här om jag får något napp! Hör gärna av er till mig om ni vet något, kanske rent av är släkt med mig! Min farfar var tyvärr avliden då jag föddes 1965, och min farmor dog då jag var dryga året gammal. Mvh Annelie!
 

Jan Olsson (janols)
Listskötare
Användarnamn: janols

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2004
Postat den Lördagen den 05 Juli, 2008 - 9:05:   

Hej
Den sl Öström som jag känner till härstammar från sl Bössa i Älvkarleby. I Älvkarleby finns sl Öström och Bössa men jag har inte funnit någon koppling till sl Bossard vilka finns vid Lövsta o Österby.
Emellertid fanns i Stockholm en handlare, Anders Öström död 1798 och i hans boupteckning nämns hans syskon i Älvkarleby med namn Boussard. Dessa kallas dock alltid Bössa i Älvkarlebys kyrkoböcker.
Hälsn
Jan Olsson
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Februari, 2009 - 0:38:   

Nicolaus Boussard ca. 1610-1670 kom till sverige
och jobba som smältare vid Wesslandsbruk, hans son Erik var smed vid Lövsta bruk, och var troligen farfars farfar till fiskaren och spelmannen Byss Calle 1783-1847.
Därimellan jobbade släkten vid Öhns Bruk.
Boussard blev på svenska Bössa som lokalt blev Byssa och Byss.
Öström dök upp i slutet av 1700-talet, Byss Calles moster hette Christina Öström, om det nu har något med det att göra?
Vad jag vet är att Karl (Byss Calle) Bössas kusiner födda i Hyttön kallade sig för Öström.

Någon som är nyfiken så har jag lite släktforskning som min morfar gjorde 1952!
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Februari, 2009 - 0:51:   

Hmm upptäckte just att redan Byss Calles farfars far med broder kallade sig Öström födda vid öhns Bruk!
(undra om det var strömt där ;)
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Februari, 2009 - 22:45:   

Som svar till Jan Olsson om Anders Öström

Han var född 1/4 1720 vid Öhns Bruk Älvkarleby
Hans far Erik kom tillsammans med sin bror Anders från Lövsta bruk runt 1690
Där är kopplingen!
Kuriosa Anders Öström var barlastinspektor och aktieägare i ostindiska compagniet.
Ägde och bodde i kvarter Justitia nr 142 Katarina östra kyrkogata, nu fjällgatan 18.
Tror huset finns kvar!
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Februari, 2009 - 23:00:   

En liten undran?
Hur har båda namnen Boussard och Bossard igentligen uppstått, Har sett att Nicolaus benäms både och!
Beror det på ovetskap när släkter återtagit sitt släktnamn?
Det krånglar ju till det när det inte finns fastslaget att hans söner Anders och Erik var hans söner, alt. att dom inte var bröder...
 

bma
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 Oktober, 2009 - 8:44:   

Min morfars farmors mor f 2 feb 1787 i Katarina förs sthlm hette Margareta Christina Öström Hennes far var Anders Öström f 17 dec 1759 i Älvkarleby. Han var brukspatron, trävaruhandlare Hans far var Johan Boussard, smältare f 1714 (var är okänt) död 1764 i Älvkarleby. Han var gift med Christina Bonnevier f 1717 Allt detta efter en släktförteckning gjord av Carl Åke Möller i Johanneshov, nu avliden
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 02 December, 2010 - 22:13:   

bma> Johan Boussard är född på öns bruk, Älvkarleby.
M C Öström var som du karnske vet gift med Peter Vilhem Augustin, klädesfabrikör 1805 till 1819 då dom skilde sig.
Har dock inget vidare på deras barn, tyvär!
 

Patric de Boussard
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 02 December, 2010 - 23:21:   

Anders Ö. var min morfars farfars farfars far!

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: