Poussard / Poussar / Pousar Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Poussard / Poussar / Pousar « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Ove Renger
Postat den Måndagen den 26 Juli, 2004 - 0:28:   

Hej!
Har tidigare angivit släkten Boussard (felaktigt). Skall vara Poussard.
Jag forskar på uppdrag i släkten Possard! De syskon jag fått namn på heter: Cecilia Katarina, Edvin, Karl Erland Poussard. De enda uppgifter är att de skulle vara födda på 1800-talet i Hälsingland. Finns någon som känner igen dessa och vet vem föräldrarna är. Hoppas på svar!
Ove Renger
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Fredagen den 03 September, 2004 - 8:22:   

Hej Jörgen (Blästa)!
Tack för svaret som kom direkt till min e-postbox. Svaret blev Erik Pousard Ström *1861-02-09 Franshammars bruk, Hassela (X). I och med detta har jag en obruten linje till den förste Pousar som vi känner till!
//Ove!
 

emma
Postat den Onsdagen den 01 December, 2004 - 13:46:   

hej hej
jag är en Pousar ja...
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Onsdagen den 01 December, 2004 - 23:18:   

Hej!
Vad trevligt! Är Du inplacerad i släktträdet? Om inte kan Du gå in på Jörgens hemsida som är väl genomarbetad!
Ove!
 

Kurtson
Postat den Tisdagen den 18 April, 2006 - 23:11:   

Våra söner Axel Kurtson, Hugo Kurtson och Rafael Kurtson är släkt i raka led med Barbro Pousar genom sin far Mats Anderssons farfars far Anders Ersson som gifte sig med Karin Olsdotter vars farfar Olof Olofsson gifte sig med Märta Johansdotter, dotter till Johan Högman, son till Olof Högman och Sara Johansdotter, dotter till Barbro Pousar Claësdotter.
 

Tomas Pousar
Postat den Tisdagen den 15 Augusti, 2006 - 20:21:   

Hej! Jag är oxå en Pousar. men jag har inte släcktforskat ännu. det verkar spännande...
 

karin
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 15 Augusti, 2008 - 18:47:   

Hej!
Mina barn är släkt på farmors sida med Poussard. Det finns en direkt släktforskning till den första poussarden i sverige som kom 1632 till Ströms bruk.
Senare antagligen med militarväsendet inblandat blev det Ström på den här grenen.
Karin
 

Alf Ödlund
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 03 Juni, 2009 - 23:21:   

Med hjälp av CD-skivorna 1890, 1900 och Dödboken 1947-2006 har jag funnit att en kvinna, Anna Carolina Andersdotter född 1850 i Hemsjö, och som finns långt ut i bladverket på mitt släktträd är gift med en man som 1890 kallas Adolf Fredrik Punsås i Fässberg. År 1900 kallas han dock Pouzar. Familjen får en stor skara döttrar varav de flesta försvinner spårlöst utom två som återfinns i Dödboken och då har efternamnet Pouzar. Jag undrar nu om dessa tillhör den "äkta" pouzarsläkten och vad som hände alla döttrarna. Finns det kvar ättlingar till familjen i sverige idag?
 

madeleine
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 28 Juni, 2010 - 23:47:   

Hej!
Vet någon här vart jag kan söka mer information om släkten Poussard och ifall dessa haft någon anknytning till Göteborg?
Tacksam för alla tips jag kan få!
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 143
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 29 Juni, 2010 - 10:17:   

Madeleine!
Smeden Bertram Pousar, f 1763 vid Ortala bruk, Väddö, var från början av 1800-talet bosatt i Göteborg och har många ättlingar i trakten med namnet Pousar, Pousard, Pouzar m,.fl. stavningar.
De finns med på Vallonskivan 3 som just nu är under tryckning. Information kommer på hemsidan så snart den finns tillgänglig för beställning.

Hälsningar
Stig Geber
 

Susanne Forslund (coolsuec)
Ny medlem
Användarnamn: coolsuec

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2018
Postat den Tisdagen den 30 Januari, 2018 - 5:45:   

Hej,
Jag har Claes Pousar (1647) som förfader. Född i Forsmark och död i Galtström. Hans far Philip skulle jag vilja veta mer om? Var han vid Skebo bruk? Jag har fått en hint om att han ska ha bott i Ununge?

Hälsningar
Susanne
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 237
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 26 April, 2018 - 10:42:   

Hej Susanne!
Enligt Kjell Lindbloms Nordisk vallongenealogi var Claes son till Nicolas Pasar som 1632 flyttade från Liège till Österby.
Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: