Valloner i småland..! Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Valloner i småland..! « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

frida gustafsson
Postat den Lördagen den 07 Augusti, 2004 - 16:10:   

hej..
Min farfar har berättat att han härstammar från en vallonsläkt som invandrade hit till småland 1600-1700 någonstans. Jag har försökt hitta vallonsläkter i småland, men det var länge sen så det har sprit ut sig, men om ni vet att eran vallon släkt bodde/bor i småland så skulle jag vara glad för informationen(skicka den gärna till min e-mail).
tack..
frida
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 09 Augusti, 2004 - 11:52:   

Hej Frida!
Jag håller själv på att söka på min pappas släkt som flyttade från Godegård till Tranås (Småland), när smedjorna mm lades ner i Godegård (Östergötland). Se under fria ämnen "Vallonen Per Jansson". Det här är inte lätt. Se även under Bruksorter och Landskap. Hoppas mer insatta vallonkännare kan hjäpla dig.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 09 Mars, 2005 - 22:05:   

Hej igen Frida!
Se Kjell Lindblom: Vallonsläkter del III, under släkten Flament.
Mvh
Jonas Palm
 

Anne-Lie Hellman
Postat den Onsdagen den 11 Januari, 2006 - 18:46:   

Hej,
jag har på min mans sida hittat en uppsättare i Tofvehults masugn i Västrum (H). Han heter Petter Jonsson f.1770 11/11 i Tofvehults bruk som son till Jonas Persson och H.Karin Eriksdotter. Som vittnen på hans och hans syskons dop finns t.ex Masugnsmästare Hiort, Gjutare Lars Hellblad, Kol.... Melin, Knipmannen? Lilja. Till hans barn: Fru Inspectorskan Dahlgren vid Bruket, Nämndeman Per Andersson och H.Lisa Callumsdotter i Björnhuvud.
Är de valloner eller svenska bruksarbetare?
Mvh Anne-Lie Hellman
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 12 Januari, 2006 - 0:20:   

Anne-Lie!

Dessa personer verkar vara svenska bruksarbetare. Masmästarna vid vallonbruken brukade tidigt vara valloner men den övriga personalen vid masugnarna var oftast svenskar.
Här är det inget vallonbruk. Därför finns det nog inga valloner här.

Hälsningar
Stig Geber
 

Lena-Mari Andersson
Postat den Onsdagen den 08 Februari, 2006 - 19:50:   

> Hej
>
>
> Jag undrar om Namnet Bonerus är ett vallon namn?Det är min mor-mors
> mormors
> morfar om som kom från Kronoberg.Hans far-far var tullare i växjö på
> 1700-talet.Men före detta kanske det var valloner.
> Jag blir inte klok på var namnet kan komma i från.Ni kanske ser direkt att
> det inte är vallon namn.
>
> Jag heter lena-Mari Andersson och är född 1960-10-20
>
> Tack på förhand m.v.h Lena
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 09 Februari, 2006 - 0:12:   

Hej Lena-Mari!

Namnet Bonerus är inget vallonnamn. Den typen av namn togs ofta av präster som bildade namnet på någon ort där de var bosatta, i detta fall någon plats som började på Bo. En forskare har en man som hette Swen Bonerus i Växjö 1730.

Hälsningar
Stig Geber
 

Nils Svensson
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 11 Januari, 2007 - 14:13:   

Min morfars farfar hette C(K)arl Johan Lomell f. 1800, d. 1870 i Tuna, Småland. Yrke: Husar. Min fråga är om det är ett vallonnamn.
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 5
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 11 Januari, 2007 - 23:01:   

Nils!

Namnet är inget vallonnamn men provisionshandlaren Peter Lomell, f 1732 i Hjorted, var gift med Maria Elisabet Godou. De har många ättlingar med namnet Lomell. Kanske är det hustrun som gett indikationen på vallonsläkt?

Hälsningar
Stig Geber
 

Christina Glaeser
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 30 November, 2007 - 5:53:   

Peter Lomell härstammar från vallonfamiljen Lemoine liksom alla andra med samma efternamn. Familjens ursprung i Sverige är Finspång och härifrån förgrenar sig sedan släkten till olika bruk i Sverige. Däribland till Ankarsrum, och trakten däromkring. Det skedde ett namnbyte för en stor syskonskara i familjen Lemoine omkring år 1700.Syskonen kallade sig Hammerman, Lemon, Pierrou eller Lomell. Flera antavlor finns på nätet.

Hälsningar


Christina Glaeser
 

bretta
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 03 Januari, 2009 - 22:06:   

Hej.
Jag undrar om namnet TOLF är en vallonsläkt.
MVH.J-Å Häger
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 15
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 10 Januari, 2009 - 22:20:   

Nej!

Om den släkten, se boken
"Smedsläkten Tolf genom tre sekler" av Larsolof Lööf.

Information om utgivare, försäljning etc finns
på Smedsrötter, under litteratur.
 

lisa
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 28 Januari, 2010 - 1:49:   

Hej.Undrar om namnet Foung är en vallonsläkt
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 130
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 28 Januari, 2010 - 22:49:   

Lisa!

Namnet som har skrivits Fång, Fong eller Foung är inte något vallonnamn. Kan vara ett soldatnamn.
 

Helena Malmström
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 12 Maj, 2011 - 16:46:   

Hej! Jag heter Helena Malmström och släktforskar lite grann. Jag har fått veta av min pappa att min farmor sa att vi var Vallonsläkte och att vi var smedsläkte antingen från Finland eller Belgien(Flamlänska???).Kan du hjälpa mej att leta på vad vi kommer från ursprungligen och OM vi är Valloner. Mvh Helena Malmström.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 193
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 12 Maj, 2011 - 22:27:   

Helena!

Det är en orimlig uppgift att söka efter eventuella vallonanor när det finns tjugotal Helena Malmström att välja på. Chansen blir betydligt större om du anger din farmors namn, födelsedatum och ort. Helst bör du själv försöka få fram ett vallonnamn eller något bruk där det funnits vallonsmeder.
Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: