Jonneau Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Jonneau « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 11:37:   

hej!
Den lilla vallonsläkten Jonneau i Godegård finns ju beskriven i Kjell Lindbloms Vallonsläkter.
Men den tycks inte ha något eget nummer i SVÄ:s vallonsläktlista - är det jag som är "blind", eller döljer sig släkten bakom något annat vallonnamn, eller beror det på något annat?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 23:25:   

Kjell!

Det är bara om någon medlem anmält sitt intresse för en släkt som den kommer med i listan med ett nummer. Det finns således ingen levande ättling eller annan forskare som visat sitt intresse för denna släkt.

Hälsningar
Stig Geber
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 13:34:   

Hej!
Låter nästan lite tragiskt att det kan bli så. Läser man Hållanders avhandling så finns det ju flera vallonsläkter som uppenbarligen måste ha drabbats av samma öde. Själv frågade jag av misstag om släkten Billet häromdan...
Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Tisdagen den 21 September, 2004 - 15:56:   

hej!
hoppet om att hitta "överlevande" är nog inte helt ute;
dels hade Clas Andersson Jonneau i Godegård 3 bröder(enl K Lindblom), vilka dock flyttade därifrån 1678, alla 3 med sina resp hustrur (så de kan ju mycket väl skaffat sig barn, men vid andra bruk, eller vart de nu tog vägen?)
dels hade nyssnämnde Clas 2 döttrar i sitt andra gifte (ev barn i det tidigare giftet tycks vara okända?), av vilka åtminstone den ena fick något halvdussin barn).
Så det finns kanske hopp om nutida ättlingar, men ingen har väl forskat i detta, som Stig skriver.

Därför vore det intressant att höra ifall någon av SVÄ:s vallon/bruksforskare har stött på familjen(s ättlingar)!
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 28 September, 2004 - 10:20:   

Hej Kjell mfl!
Jag är själv mycket intresserad av släkterna i Godegård och Tjällmo. Du är inne på ett intressant spår med att studera kvinnosidan av släkterna och följa dessa framåt i tiden. Säkerligen en utmaning för alla släktforskare. I Hållanders avhandling förstår man att detta är svårt och han valde att avgränsa sin avhandling till manssidan av släkterna. Fullt förståeligt. Jag välkomnar tips på hur det går till via kyrkobokföring och andra källor.
Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Tisdagen den 31 Maj, 2005 - 15:21:   

återkommer kring släkten Jonneau i Godegård:

Smältaren Clas(Collas)Anderssons hustru Karin avled ju 1689, i en uppgiven ålder av 56 år.

I mantalslängderna för året 1704 finns sonen Johan och dottern Karin upptagna under Collas Andersson.
(Collas själv demitterade omkr år 1703 "för dess ålderdoms skull" och avled tydl år 1713, i en uppgiven ålder av 75 år)

Johan finns med år 1705, men inte år 1706, då man istället återfinner "Johan Classon och hustru".

Den 22/10 1705 gifter sig en Johan Classon vid Godegårds Bruk med en Maria Swensdotter.
(Hon är troligen dotter till köraren Sven Larsson vid bruket, vilken avled 1729 i en uppg ålder av 89 år. Även Sven Larsson demitterade c:a 1703 för att bli torpare. I mantalslängden för år 1705 har en en dotter Maria, vilken är försvunnen året därpå.)

Min teori är därför att Hammarsmeden Johan Classon (begravd 2/5 1736 i Godegård) är son till Collas Andersson och därmed en medlem i släkten Jonneau.

Vad anser ni, Vallonforskare?

Mvh
Kjell Cederlind


 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 15 Oktober, 2009 - 11:42:   

Hej!
Åke Palm (som har samma farfarsfar som undertecknad) och Britt-Marie Waller har intressanta inlägg ang Jonneau:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/3727.html?1255157882

Det verkar som om de har hittat fram till en av tre ”försvunna” vallonskäkter i Godegård: Jonneau. De två andra är Bodechon som troligen blev försvenskat till Börjesson (se Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet") och Le Dent. Möjligen är det senare namnet den Ponsle som finns i Godegårds mantalslängder enl ngt av Kjell Cederlinds inlägg på ”Bruksorter” ”Godegård”. Men ättlingar är svåra att hitta.

Mvh
Jonas Palm
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 15 Oktober, 2009 - 21:24:   

Hej Jonas!

Jag undrade just om du och Åke var släkt...Det är ju Kjell Lindblom som har lämnat uppgifterna ang släktnamnet Jonneau.

Du nämner namnet de Ponsle, nyligen har jag ramlat på några personer med namnet de Pons, de Pon och de Pång som jag misstänker är samma namn stavat lite olika. I Skedevi (E) föds Hindrik de Pons dotter Maria Christina vid Skärfors 1736-03-20. Mjölnaren Daniel de Pons i Skärfors gifter sig 1735 med Elisabeth Flodin i Tisenhult. I Risinge (E) hittade jag Daniel de Pång som dopvittne 1699-03-26 åt hammarsmeden Erik Werres son Erik på Börsjö ägor (C:3 s 14). Han står även vid något senare tillfälle som mjölnaren Daniel de Pong. Denna släkt känner jag inte till sedan tidigare, skulle de även finnas i Godegård enl mtl?

Mvh

Britt-Marie
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 16 Oktober, 2009 - 11:58:   

Hej Britt-Marie!
Jo, Åke och jag är släkt. Ang Ponsle (möjligen le Dent). Se nedan under Bruksorter Godegård. Man får förmoda att le Dent är ett öknamn el dyl, som ngn skrivare ha dragit till med. Notera att jag använde bestämd form på Ponsle i mitt förra inlägg "den Ponsle", alltså inte de Ponsle.
Mvh
Jonas Palm


Postat den Onsdagen den 16 November, 2005 - 9:22:

--------------------------------------------------------------------------------
hej!
jag har försökt läsa mantalslängderna för Godegårds bruk för åren 1653-84, och då lyckats tyda mig fram till följande: Gräll, Rubbart, Bevy, Hero, Cardon, le Dent, Jonneau, Muskin, Bayard, Pailard, Allard o Croon.

Dessutom (och nu är jag ute på mycket djupt vatten bland valloner) tycker jag mig ha tytt följande namn:
le Brun 1659-76
Belotti ?? 1659
Matardell 1660
Ponsle 1673
du ruen ?? 1673
du bois 1674-79
Pescheur 1674-76

Men jag är, som sagt, mkt dålig på att tyda den gamla skrivstilen.

Mvh/Kjell
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 16 Oktober, 2009 - 15:15:   

Hej igen!
Släkten Poncelet behandlas i Lindblom II, s 168-170. Men är verksam i Uppland. Förnamnen stämmer inte heller med de Britt-Marie Waller räknar upp. Det rör sig därför troligen om en annan släkt. Min gissning är Le Dent. Jag är dock osäker på vad jag skrev om troligt öknamn ang le Dent. Det förekommer även i Belgien och Frankrike.
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 19 Oktober, 2009 - 14:26:   

Hej!
Låt mig citera Stig Geber ovan:

"Det finns således ingen levande ättling eller annan forskare som visat sitt intresse för denna släkt."

Efter Åke Palms och Britt-Marie Wallers gedigna arbete torde nu ett stort antal ättlingar kunna intressera sig. Min farfarsmor nedan (se släkten Robert den 9/4 2006):

Jeana Vilhelmina Landtqvist. Född 26 maj 1863 i Missunna u Sörby, Godegård, E (C). Hon dog av av blodpropp och lunglidandne 18 nov 1905 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo C:10:58).

Fick inte inte mindre än 13 barn, varav 11 uppnådde vuxen åler.

Jag har fått en Word-fil med hela Jonneau-släktträdet från Åke Palm. Det är för mycket att lägga ut här. Intresserade kan maila mig eller Åke.
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 03 Januari, 2011 - 11:40:   

Hej!
Under Jul&Nyår träffar man släkt och det berättas ett och annat. Jonneau-ättlingen, statardrängs-hustrun Jeana Vilhelmina Landtqvist talades det bl a om. Hennes grav i Tjällmo har tyvärr inte ngn gravsten, men när släktingar omkring 1940 besökte kyrkan kunde kyrkvaktmästaren på ett ungefär visa var hon var begravd. Hon fick som bekant inte mindre än 13 barn, varav 11 uppnådde vuxen ålder. Angående Jeana finns ett intressant citat. När hon vid ca 45 års ålder var gravid igen fick hon frågan om det inte räckte med 11 barn.

Jeana: "Det vore väl skräp till höna som inte skulle kunna värpa dussinet fullt."

Hon nedkom dock med tvillingar och istället för dussinet blev det alltså otursnumret 13. Hennes vidare öden kan man läsa om ovan.

Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 04 Januari, 2011 - 22:01:   

Hej!
Flera forskare har intresserat sig för denna gren av släkten Jonneau. Stavning av efternamnet Landtqvist klarläggs. Det har tydligen varit bekymmersamt att läsa kyrkböckerna. Se Dan Södermans och Elisabeth Thorsells inlägg på:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/81430.html?1128523112

Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: