Thoursie, Tursie Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Thoursie, Tursie « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
ThoursieCamilla Thoursie08-3-11  20:13 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Eva-Stina Olsén
Postat den Lördagen den 23 Oktober, 2004 - 17:31:   

Jag söker information om Vallonsläkten Tursie som var smeder bl.a i Byarum, Värnamo och Toftaryd.

Tack på förhand
 

Bo Lennart Wahlman
Postat den Onsdagen den 02 Mars, 2005 - 15:12:   

Jag håller på med Bursie, vars medlemmar också höll till i Småland, men som kom till Sverige från Scotland. Vissa tecken tyder på att ännu tidigare hade de kommit från fastlandsidan av Engelska Kanalen, och då är det inte långt till vallonland. Bland Smålands-Bursie är även vapensmeder kända. Smeder typiskt vallonyrke. Kan det finnas en namnförväxling Tursie/Bursie? Finns det något gemensamt band?
 

Eva-Stina Olsén
Postat den Onsdagen den 16 Mars, 2005 - 18:45:   

Hej Bo Lennart Tror inte att det är någon namförväxling då namnet Tursie återkommer regelbundet i kyrkböckerna. Tack för försöket.
 

Annika
Postat den Söndagen den 10 September, 2006 - 19:25:   

Hej Eva-Stina!
Tror du att Tursie kan vara en variant eller rent av samma namn som Thoursie/Toursie? Jag har forskat lite om den släkten, och funnit att dom verkade i Värnamo, Byarum och Nissafors. Vad tror du om det?
 

Carolina Hofgren
Postat den Onsdagen den 08 November, 2006 - 14:34:   

Hejsan, har stött på en Sara Tursie, gift med Karl Boman som var smed i Värnamo, då deras dotter föddes där 1834. Någon som hört talas om denna Sara?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: