Köhler Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Köhler « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 27 December, 2004 - 15:37:   

Hej!
Jag gick, som hastigast, igenom listan men kunde inte hitta Köhler. Kanske ligger de ngn annanstans och flytta då gärna detta bidrag dit. Jag är inte heller säker på att släkten passar in här. Köhler finns med i listan (på denna sajt) som berör vårt medlemsregister, men jag kan inte hitta den i listan över fransktalande vallonsläkter från 1580-1640. Återigen, flytta då gärna vid behov detta bidrag. Hursomhelst, i publikationen Svenska Smedsläkter Nr. 13, dec 2001 skriver Jörgen Blästa på sidan 1 om en gren av släkten Köhler vid namn Palm. Av förklarliga skäl är jag intresserad av denna gren av släkten Köhler. Enl Jörgen Blästa skall denna gren av släkten avhandlas i nästa uppdatering av släkten Köhler (Svenska Smedsläkter). Tack till Kjell Cederlind som uppmärksammade mig att på nytt läsa detta förträffliga gula häfte.
Mvh
Jonas Palm
 

Louise Jensen
Postat den Lördagen den 01 Januari, 2005 - 18:25:   

Hej Jonas Palm.
Jeg har på Internet set oplysninger om en Karl Magnus Sigfrid Köhler, født 1869 i Malmø. Måske er du interesset i denne Köhler?

Mvh
Louise Jensen
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 02 Januari, 2005 - 22:19:   

Hej Louise!
Jag beundrar din flit på vår sajt. Du bevakar en mängd släkter med foton mm. Jag har just börjat intressera mig för släkten Köhler och dess förgreningar. Som du ser ovan fick jag ett värdefullt tips nyligen. Köhler verkar inte tillhöra de fransktalande vallonsläkterna som kom hit 1580-1640. Som Kjell Lindblom påpekar på sin sajt finns det dock en mängd släkter med förmodad vallonbakgrund alt tysk el rent svensk. Jag kan dock inte identifiera Valentin Valentinsson Köhler (d 1668), som var hammarsmed vid Sonstorp i Hällestad på 1630-talet, se:
http://www.algonet.se/~hamster/kand.htm
som ngn av de som Kjell Lindblom tar upp på sin sajt. Däremot verkar det finnas valloner på kvinnosidan: Brita Stina Grell (f 1758 i
Godegård) som enl Svenska smedsläkter nr 1 är moder till Jakob Köhler. När jag blir mer insatt i släkten tittar jag gärna på den information du har. Så småningom skall jag nog skaffa foton oxå och återkommer då gärna till dig.
Mvh
Jonas Palm


 

Köhler
Postat den Fredagen den 27 Maj, 2005 - 10:53:   

Jag heter von Köhler.
von Köhler kommer från bland annat Tyskland och SiebenBürgen området. En "vanlig" köhler är inte av vallonsläktet. (Misstolka det inte)
Sök efter von Köhler på google, eller Franz Von Köhler så ska det komma upp information

Mvh

koehler125@bredband.net
 

Köhler
Postat den Fredagen den 27 Maj, 2005 - 10:56:   

Edit
:

Ta bort "En vanlig köhler är inte av vallonsläktet"

Jag missuppfattade en sak.

Vet inte om ni pratar om Köhler eller om Von Köhler? Maila gärna

Mvh
 

irene ehmer
Postat den Lördagen den 18 Mars, 2006 - 9:29:   

Jacob Köhler f.1734 hustrun Anna Rockström f1764 Barnen Anna-Lina,beata-Lisa och carl Johan Köhler födda i Björsäter är det någon som vet lite om dessa personer
 

jesper
Postat den Tisdagen den 29 Augusti, 2006 - 20:58:   

är ingen itresserad av von Köhler mera
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 29 Augusti, 2006 - 22:39:   

Hej Irene!
Här kommer litet info!
Ove!
Tabell 1
Jakob Köhler. Hammarsmed i Borkhult, Yxnerum (E). Född 1744-08-10 i Kårberg, Snavlunda (T). Död 1814-11-05 i Jakobslund, Byrum, Björsäter (E).
Gift ca 1775 med. Maria Kristina Bergström. Född 1744. Död 1791-03-23 i Borkhult, Yxnerum (E).
Barn:
Maria Köhler. Född 1777.
Brita Köhler. Född 1781-11-14 i Ankarsrum, Hallingeberg (H).
Gift 2:o 1791-11-27 i Yxnerum (E) med. Anna Roxström (Rockström). Född 1767-02-07 i Borkhult, Yxnerum (E). Död 1828-04-30 i Salveda, Yxnerum (E).
Barn:
Anna Lena Köhler. Född 1792-08-03 i Yxnerum (E).
Beata Charlotta Köhler. Född 1794-02-10 i Yxnerum (E).
Karl Johan Köhler. Född 1796-12-25 i Gobo, Yxnerum (E).
Hedvig Elisabet Köhler. Född 1800-09-29 i Högsgård, Björsäter (E).
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 29 Augusti, 2006 - 22:51:   

Hej Jesper!
Här finns något!
Tabell 1
Märta Stålhandske. Född 16.. (Urban Windahl).
Gift 1686 i (Finland) (Urban Windahl) med. Georg Johan von Köhler. Född 16.. (Urban Windahl).
Barn:
Henrik von Köhler. Född 1686 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1753 i (Finland) (Urban Windahl). Se tabell 2, s .
Tabell 2 (generation 1)
(Från Tabell 1, s )
Henrik von Köhler. Född 1686 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1753 i (Finland) (Urban Windahl).
Gift 1:o med. Hedvig Magdalena Ramsay. Född 16.. (Urban Windahl). Död 1729 i (Finland) (Urban Windahl).
Barn:
Anders Erik von Köhler. Född 1728 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1800 i (Finland) (Urban Windahl). Se tabell 3, s .
Gift 2:o med. NN.
Tabell 3 (generation 2)
(Från Tabell 2, s )
Anders Erik von Köhler. Född 1728 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1800 i (Finland) (Urban Windahl).
Gift 1:o med. Sofia Juliana Nordenskiöld. Född 1733 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1782 i (Finland) (Urban Windahl).
Gift 2:o med. Sofia Juliana Ramsay. Född 1758 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1830 i (Finland) (Urban Windahl).
Barn:
Carl Johan von Köhler. Född 1797 i (Finland) (Urban Windahl). Död 1862 i Örgryte (Urban Windahl).
 

jesper
Postat den Onsdagen den 30 Augusti, 2006 - 8:41:   

Vet någon nåt om en Fredrik von Köhler,som bodde i Finland
 

Gunnar Källblom
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 28 Januari, 2009 - 16:58:   

irene ehmer!
Ove Renger (Overenger)!
Anna Lena Köhler. Född 1792-08-03 i Yxnerum (E). Finns nämnd i smedskivan & boken om smedsläkter, under släkten Köhler. Hon blev sedan svärmor till Lars Petter Källblom (min ff ff).
gunnarkallblom@spray.se
/Medlem i Sällskapet Vallonättlingar/
 

Gunnar K H Källblom (gunnar_källblom)
Ny medlem
Användarnamn: gunnar_källblom

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2009
Postat den Tisdagen den 17 Februari, 2009 - 17:21:   

Hört i en muntlig version från någon släktforskarförening. Att det finns uppgifter om att Frans Magnusson f. omkr 1660 (son t. Magnus Fransson f. dec. 1635) var antecknat och fanns med bland andra valloner i bruket. Vars barn Johan f 1/5 1687 o. Brita f 12{4 1685 gifte sig med varsin Köhler. Johans barn kallar sig Strömberg.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 110
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 17 Februari, 2009 - 20:54:   

Hej Gunnar,
Letade lite i min egen databas och hittade följande:
Brita Fransdotter gm Kristian Hansson Köhler 1706-09-09 i Hällestad

Johan Fransson gm Anna Hansdotter Köhler 1711-10-08 i Hällestad
En dotter till Anna och Johan gifter sig också med en Köhler.

Anna Johansdotter Strömberg gm Peter Johansson Köhler 1749-10-06 i Hällestad.

Hälsningar
Thomas
 

Thomas
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 27 Mars, 2010 - 16:07:   

Elisabet Köhler född vid Orga/Vånga 1726-07-04,
Är det samma kvinna som gifter sig med Peter Eliasson Qvarfordt vid Börsjö/Risinge.
Här heter Elisabet, Larsdotter vilket skulle kanna stämma eftersom hennes far var Lars Sakariasson Köhler som också var verksam vid Börsjö.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: