Werme Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Werme « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Lars Werme
Postat den Tisdagen den 08 Februari, 2005 - 22:13:   

Jag efterlyser ättlingar till Vallonsläkten Werme/Verme.
 

Annica Kohkoinen
Postat den Fredagen den 12 Augusti, 2005 - 16:33:   

Är släkten Werme av Vallonsläkte?

Håkan Werme, kronobefallningsman Kronobergs slott f. omkring 1490 död genom halshuggning 1558, var min mormors farfars morfars farfars farfars farfars far
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 13 Augusti, 2005 - 2:06:   

Annica!

Namnet Werme betraktas som ett vallonnamn fastän det troligen är en försvenskning av något annat namn som låtit på liknande sätt. Enligt Erik Appelgren fanns Eric Wärme i Norrköpings mantal 1631, dvs samma tid då många andra valloner kom till Norrköping från Valloniet.
Det kan givetvis även finnas andra släkter Werme som inte är valloner. Håkan Werme verkar tillhöra en sådan släkt då han fanns här redan i början av 1500-talet.

Hälsningar
Stig Geber
 

mrbill
Postat den Söndagen den 28 Augusti, 2005 - 10:20:   

Hej mitt namn är Stig Gustafsson. Och jag har länge funderat på om min gammel morfars namn Bronell eller Tupp har något med Valloner att göra .Skulle bli jätte tacksam för ett svar. MVH Stig . Gustafsson (mr.Bill)
 

Jörgen L
Postat den Måndagen den 19 September, 2005 - 11:53:   

Jag har funnit Håkan Werme i min släktkrönika.
HW hade en son Nils Håkansson och sonson Paulus Nicolaus Wermius den förste kyrkoherden i Brunskog. d. 1642
 

Stefan
Postat den Tisdagen den 15 Augusti, 2006 - 17:04:   

Hej. Mitt namn är Stefan Werme. Jag och min mor är nyfikna på släkten Werme och om alla Werme är släktingar till oss. Min mammas farfar hette Aaron Werme och kom ifrån Ekshärad i värmland. Han dog 1963. Och min mammas pappa hette Samuel Werme. Jag är nyfiken på om det finns nån Werme som har sina rötter i värmland. Och om man kan få nån bekräftelse om alla Werme är släkt med varandra. Mvh Stefan Werme
 

Linda werme
Postat den Torsdagen den 19 Oktober, 2006 - 13:31:   

Hej allihopa! Linda Werme här... en släkting till någon av er kanske? Vallonsläkt, låter bra ;)
 

Kjell C
Postat den Fredagen den 20 Oktober, 2006 - 13:41:   

hej!
Erik Appelgren skriver ju, i sin bok Vallonernas Namn, på sid 263 att namnet Wärme kanske förvanskats utifrån ortnamnet Warimez.
I mitten av 1600-talet fanns Wärme-personer i mtl i Norrköping, Grythyttan, Odensvi och Skinnskatteberg. Dessutom inkl. Appelgren en Erich Värre med h. Anna Valentinsdotter i Hällestads mtl för år 1661, vilket är extra intressant, eftersom det även finns en hel del soldater med namnet Värre - frågan är ifall de härstammar från den tänkta vallonsläkten "Wärme" eller ifall de fått ett snarlikt soldatnamn (som hade någon viss innebörd för den tidens människor)?

mvh
Kjell C
 

Susanne
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 18 Februari, 2007 - 20:50:   

HEJ SÖKER INFO OM SVEN JOHAN JONSSON-WERME F.1841
(FARFARS FAR) OCH JOHAH EMIL J-W F1871
NILS GUSTAV W F 1880?
 

Anne-Marie
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 02 Juni, 2007 - 13:26:   

Jag söker en Anders Wärme född 4/9/1828
Flyttad til Norge Fredrikshald ca 1875 sen (Berg/Asak i Østfold)
Hans fru var Maja Lisa Eriksdotter F: 7 des 1824
Hadde dottern Augusta Andersdotter Wärme (född i Sverige 1858) (+ evt. ytterligare 3-4 barn)

Ar det nån som hittar Anders och Maja Lisa i Sverige?
 

Folke
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 18 Juni, 2007 - 18:38:   

Hej Jag heter Folke Wärme och är ursprungligen i från Torpshammar, Medelpad. När man är här då ser man hur mycket möjligheter man har att leta. :D
 

Linda Werme
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Juli, 2007 - 13:00:   

Hej!
Mitt namn är Linda Werme, och jag bor i norra dalarna. Min farfars far hette Nils Gustav Werme. Jag tror eventuellt att Aaron Werme är någon kusin till min farfarsfar,.... eller något i den stilen. =) Såg också att det finns en till med mitt namn.. *S* Linda Werme.
Hör gärna av er om ni vill..
min mail: wermelinda@hotmail.com
 

Bengt Fredriksson
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 02 Augusti, 2007 - 9:09:   

Hej!
Mitt namn är Bengt Fredriksson och i min släktforskning har jag hittat min farmors morfars farmors farfars farmors far John Ericksson Werme född i Saxe Söderbärke år 1621 .. Intressant det här med valloner, vill gärna se fler spekulationer om namnets ursprung. En tanke, Kan det ha något att göra med yrket smed och värmen från smedjan?
 

Leo
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 19 September, 2007 - 17:37:   

Hej jag heter Leo werme och min släkt kommer från värmland!
 

Per Holte Rosenkilde
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 16 Oktober, 2007 - 23:12:   

Hei!
Jeg søker en hammersmed Jahn Jahnsen Warme som kom fra Sverige til Baaseland (Nes) jernverk rundt 1730. Han virket der ca 10 år, og siden på Fossum og Eidsfoss verk, der han døde i 1765. Da han vitnet i en rettssak på Fossum, opplyste han at han var født i 1702, men ikke fødestedet.

Ut fra yrket har jeg mistanke om at navnet egentlig var Wärme, og at han hørte til denne slekten. Er det noen som kjenner til denne personen?
 

Helena
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 06 November, 2007 - 17:52:   

Hej!

Min farmors mor hette Wärme som flicka:

Anna (Louisa) Wärme 1884-1974 (Född 2/7 i Västernorrland, gift med (Gustav) Hjalmar Roos).

Anna Wärmes föräldrar hette:
Gustaf (Wilhelm) Johansson Wärme 1846-1929 (Född 3/2 i Älvsborg)
Margareta Kristina Moström 1847-1929

Anna Wärmes syskon:
(Augusta) Kristina 1874-1939
Johan Ferdinand 1878-?
Oskar Gustav 1879-?
Carl (Ludvig) 1882-1961
August Vilhelm Johansson Wärme 1885-?

Gustaf och Margareta Kristina var bryggare som följde rallarna norrut genom Sverige. De slog sig ned och startade ett bryggeri utanför Hörnefors som övertogs av äldsta dottern Kristina och senare av Annas dotter Edith Roos (min farmor).

Om någon vet mer om min någon av dessa bryggare Wärmes släktingar, äldre eller yngre, skulle det vara roligt att få veta! :-)
 

Jenny Werme
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 05 November, 2008 - 18:07:   

Stefan – min pappas farfar var Aron Werme från Ekshärad. Våra föräldrar bör alltså vara kusiner och vi sysslingar/flermänningar.
 

H. Wikström
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 11 Januari, 2009 - 9:47:   

Jag rekommenderar ett besök på sneddatabasen Myhl och Åberg som går snabbt att ladda ned om man har bredband. Skriv sedan Werme i sökrutan så kommer ni att få många tips i det enorma släktträdet.
 

Carina Månsson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 31 Mars, 2009 - 10:00:   

Hej.

Jag undrar om det har kommit fram några nya uppgifter om Jon Eriksson Werme f. 1621 troligen i Söderbärke Saxe (W) d. 1672-03-31 Grangärde Uvberget (W) ?

Läser man tidigare inlägg här på nätet och i anbytarforum, så är det oklart om Werme är ett vallonnamn eller inte. Har det kommit fram några nya uppgifter ( är några år sedan inläggen skrevs ) om Werme är ett vallonnamn eller ej ?

mvh
Carina
 

lalla
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 30 December, 2009 - 20:11:   

hej
är nyfiken på hur stor min släkt är. Min farmor och farfar föddes i glava och hette anders och maria werme.farfar jobbade som stabbläggare.de flyttade till sandare i söderhamn och fick 11 barn. de namn jag vet är gunnar berta torsten eskil och anna werme.är det någon som vet något om min släkt?
 

Lennart Clarqvist
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 02 December, 2010 - 14:26:   

Håkan Werme skall vara född 1490 i Värmskog i Värmland.
 

ahobnorge
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 11 Oktober, 2011 - 23:07:   

Hei! Jeg bor i Norge og driver slektforskning..
Ifølge mine opplysninger er jeg i slekt med Werme som går helt tilbake til Håkan Werme født 1490, Magnus olsson gylstrøm ,født 09.07.1846 gylterud/mangskog kom over grensen til Norge og giftet seg med Lina kristiansdatter..

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: