Kinn - Ficqué Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Kinn - Ficqué « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kennet Melander
Postat den Onsdagen den 23 Mars, 2005 - 15:04:   

Min fru har flera generationer Kinn verksamma i Vattholma Bruk, Lena(C). Från en släktforskare fick jag kopplingen till Fiqué enl nedan :
Fiqué, Johan. Bälgmakare. Död 1688-05-11 i Åsby, Knutby (C) (K.Lindblom). Enl Lindblom, "kallas i Leufsta bruksböcker 1646-72 först Mester Hans le Souffletier, sedan Jean eller Johan Kyn. Släktnamnet förändras från Fiqué via Ficquin till Kinn eller Kyn.".
Känner någon till något mer om denne Johan Fiqué ?
Jag har lite funderingar till namnförändringen, kan man inte tänka sig att Johan egentligen hette Joaquin ? Det tycker jag skulle stämma bättre med det senare Jean/Johan Kyn/Kijn/Kinn.
Hur ska Kinn uttalas, är det med "K" eller "Ch" ?
 

Kennet Melander
Postat den Onsdagen den 23 Mars, 2005 - 21:19:   

Jag hittade nyss en doktorsavhandling på nätet av Tore Hållander, "Vägen in i sockenkyrkan" som handlar om vallonernas religiösa assimilation.
Mycket intressant läsning !
I den nämns att bälgmakarna Robin, Pacqué och Nicolas Ficqué kom till Sverige 1633 (Norrköpingslistan).
Vad är Norrköpingslistan ?
Känner någon till ev. släktskap mellan dessa 3 och Johan Ficqué ?
Det står också (i en fotnot) att Ficqué flyttat från Dannemora till Forsmark. Kommentar ?
Bland "begravningar i Forsmark" i samma avhandling står "1688 Mäster Johan Kyn [Ficqué], ålderman över Svea Riks och bälgmakare uti Knutby socken och Åsby bruk.
Hustru Maria Schevy [Chevet?]"
Vet någon vad denna titel innebar ?
Var Maria Schevy hustru till Johan Kyn eller är det en fristående begravningsnotis ?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: