Deppe blev Norlin Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Deppe blev Norlin « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Fredrik
Postat den Måndagen den 16 Maj, 2005 - 9:12:   

Hej!

Vet någon om en släkt (valloner lyder familjetraditionen) Deppe. Släkten kommer från Knutby trakterna (diverse bruk därifrån). De tog senare namnet Norlin, av någon anledning. Kan någon hjälpa?

Bästa hälsn.
Fredrik Brodin
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 17 Maj, 2005 - 23:42:   

Fredrik!

Deppe är inget vallonnamn utan tyskt. Det förekommer som du nämner i Uppland.

Hälsningar
Stig Geber
 

Fredrik
Postat den Måndagen den 23 Maj, 2005 - 10:01:   

Ok! Rykten alltså... Vet Du om det finns några "Deppar" (med namnet Deppe) kvar i trakterna?

Bästa hälsn.
Fredrik
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 24 Maj, 2005 - 0:31:   

Fredrik!
Det fanns enligt DISBYT en Helmer Deppe som dog 1729 i Rasbo. Han hade en son Hans som tydligen inte använde faderns efternamn utan kallades Helmersson och där verkar namnet försvinna.
Sedan finns det en fabrikör i Stockholm som är skriven i Tyska församlingen, S:t Gertrud. Han skall vara född 1838 i Stockholm.
Detta är alla uppgifter jag kan få fram.

Hälsningar
Stig Geber
 

gunilla
Postat den Tisdagen den 11 Juli, 2006 - 13:27:   

Sökte på namnet Deppe eftersom min, nu avlidna, mamma sa att det var ett gammalt släktnamn. Har också ett svagt minne av namnet Norlin i sammanhanget. Min mamma hette Britta (Birgitta) Åhman och hennes far Hjalmar Åhman, hennes mor Astrid (vet ej hennes efternamn som ogift). Men hon påstod att den avlägsna släktingen Deppe kom till Mörby Slott som trädgårdsmästare (om jag inte minns fel) Mörby är nu en ruin vid sjön Skedviken - Fasterna socken, Rånäs, Rimbo, Stockholms län. Mamma är född i Storbol gård i Fasterna.
 

åttmänning
Postat den Onsdagen den 12 Juli, 2006 - 9:57:   

Hej Gunilla
Om släkten Deppe och dina anor hittar du på Centralarkivet i Norrtälje

Läs mer på länken
http://www.algonet.se/~nsff/bok.html
 

gunilla
Postat den Torsdagen den 27 Juli, 2006 - 13:00:   

Åttmänning!
Är det en släkting till mig som döljer sig under detta användarnamn? Tack för tipset, jag ska genast leta upp dessa anor.
 

gunande
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 13 Juni, 2008 - 10:01:   

Blev faktiskt fel i mitt första meddelande - min mamma är inte född i Storbol, Fasterna utan i Rö (kommer inte ihåg namnet på gården).

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: