Habolin Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Habolin « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Helena
Postat den Fredagen den 22 Juli, 2005 - 0:53:   

Hej! Jeg har startet og forske på min fars slekt, Habolin. Etter det jeg har fått höre så kom Habolin-slekten til Kalmar på 1700-tallet, og var vallonere. Den eldste persjonen jeg har funnet heter Zacharias Habolin född 1793. Han var bokbinder, og om honom står det skrivit: "mistare 1823 Burskap i Kalmar 1824." Hans etterkommere har alle arbetat som bokbindere och med guldforgylding, nogon av dom för det kongelige slott og hoffet i Sverige. Kan noen ta rede på om Habolin virkelig var vallonere, og i såfall når de kom til Sverige og eventuelle andre oppgifter om slekten? Takk for hjelpen! :-)

Mvh Helena
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 22 Juli, 2005 - 9:41:   

Helena!

Habolin är inget vallonnamn men det kan givetvis finnas vallonsläkt längre tillbaka. Det bör gå att hitta anor en bra bit längre tillbaka. Det finns en persondatabas för Kalmar län där det kanske finns uppgifter. Ett annat sätt är att efterlysa anor i Anbytarforum under namnet Habolin. Om du får tag in något vallonnamn får du gärna återkomma för vidare hjälp.

Hälsningar
Stig Geber
 

Helena
Postat den Måndagen den 25 Juli, 2005 - 23:47:   

Hej Stig! Tack för ditt svar! Jag ska se vad jag finner, tack för tipset! Mvh Helena

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: