Greitz - en vallonsäkt? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Greitz - en vallonsäkt? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Tor
Postat den Onsdagen den 30 November, 2005 - 2:23:   

Någon som känner till om Greitz är en vallonsk släkt?
 

Björn Greitz
Postat den Onsdagen den 22 Februari, 2006 - 20:40:   

Troligen sk ursprungsnamn av Grez eller Grais - en ort Grez (Grez Doiceau) finns i Vallonien nordost om Nivelles. Äldre skrivningar av ortnamnet har varit Graix, Grays, Grès, Greis och alla betecknar "stenig mark". I Sverige kan man på 1600-talet i bruksorterna finna inflyttade valloner/smeder som kyrkoskrivits som Grehs, de Grais och Greys. Även Gräs, Grähs och Gräähs förekommer senare. Greitz är troligen en 1800-talsförtyskning av namnformen Greis. Äldste kände anfader är trädgårdsdrängen/skutskepparen Jonas Greis född 1792, död 1840 - troligen född utom äktenskapet och därmed ej "äkta vallon". Sammanfattningsvis: namnet är av vallonskt ursprung men det är tveksamt om det verkligen flyter något vallonblod i släkten Greitz ådror.

Med vänlig hälsning

Björn Greitz
 

Släktforskare
Postat den Måndagen den 20 Mars, 2006 - 3:50:   

Det är helt felaktigt att ätten Greitz tillhör den vallonska ätten Gräs.
Ätten Greitz kom till Sverige från Tyskland i slutet av 1700-talet. Släkten härstammar från furstendömmet Greitz i Reuss (tyska: fürstentum Reuss-Greitz) i västra Thuringia i centrala Tyskland. Den svenska stamfadern till den furstliga ätten Greitz är troligtvis en av sönerna till Fürst H. XIII Reuss-Greitz som enligt uppgift skall ha flyttat till Sverige.
 

Björn Greitz
Postat den Lördagen den 25 Mars, 2006 - 2:37:   

Käre "släktforskare"!

Jag tror du ska vara försiktig med att basunera ut att "det är helt felaktigt att etc"

Samtliga vi som idag har efternamnet Greitz i Sverige har ingenting med Greitz (egentligen Greiz, som staden heter) i Tyskland att göra - jag hänvisar till mitt tidigare inlägg, som är belagt i kyrkböcker (även vi har släktforskat en smula, kan du tänka dig!). Jag har däremot hittat många Greitz i Tyskland, Schweiz och USA - kanske några av dem har tyska rötter. "Ätten Gräs"? Ofta bestämde ortens präst vilket efternamn man fick (i många många hundra år hette vi svenskar ju Nils Andersson, Erik Nilsson, Per Eriksson etc - dvs efternamn efter fadern. I tex Dalarna och Österbotten efter gården eller yrket, tex Peckos eller Snickars). När valloner från Grez kom till Sverige på 1700-talet föll det sig antagligen ganska naturligt för prästen att kyrkskriva Jean från Grez som tex Johan Gräs... eller Greis, som min anfader hette. Någon genetiskt homogen "ätt" Gräs tror jag inte ett dugg på, snarare var det en grupp duktiga smeder från samma ort som värvades till Sverige - och fick liknande efternamn utan att nödvändigtvis tillhöra samma familj.

Upp till bevis för ditt tvärsäkra påstående!

 

Björn Greitz
Postat den Lördagen den 25 Mars, 2006 - 2:50:   

Jaja, furstendömet heter/hette Reuss-Greitz med "t", jag vet... (furstendöme stavas dock med endast ett m...). - och visst hade det varit kul att få tro sig vara av furstlig börd, men jag håller mig hellre till verkligheten. Dvs jag är med största säkerhet varken furstlig eller vallon.
 

ghj
Postat den Torsdagen den 18 Maj, 2006 - 19:21:   

Upp till bevis! sätt torgny på fallet!
 

björn greitz
Postat den Lördagen den 27 Maj, 2006 - 0:26:   

Tycker väl kanske inte att det är jag som behöver bevisa något i den här diskussionen - men visst är det min fader Torgny (som du känner?) som grävt fram en hel del av de uppgifter jag hänvisat till ovan. Förstår att du kanske mest vill skoja litet med oss.
 

Eric
Postat den Måndagen den 06 November, 2006 - 15:24:   

Till samtliga deltagare i "Greitz - en vallonsläkt?"

Jag har kollat upp vissa fakta i diskussionen och "släktforskare"'s uppgifter stämmer i mångt och mycket.

Däremot var det inte Fürst H. XIII Reuss-Greitz utan hans yngre släkting, den äldste sonen till Fürst Friederike Gräfin von Reuß-Greitz som blev tvungen att fly till Sverige. Det är hans avkomma den svenska släkten Greitz är sprungen ur.

Detta är en av de få furstliga ätter vi har i Sverige, men det verkar som det hittils inte funnits något intresse för att hävda släktskapet.
 

Björn Greitz
Postat den Lördagen den 18 November, 2006 - 0:33:   

Hej Eric!

Du säger dig ha "kollat upp vissa fakta" - du får nog redovisa dessa litet bättre om du vill bli tagen på allvar.

Med största sannolikhet (släktforskning med hjälp av kyrkobokföring) är ingen av oss som idag bär efternamnet släkt med den furstliga ätten Greitz, troligen är vi inte heller valloner eftersom vår anfader Jonas Greis (bl.a anställd vid Finspångs bruk) med största sannolikhet är resultatet av änkan Skånberg-Greis utomäktenskapliga förbindelse efter makens (Greis) död. Släkten Greitz/Greis kunde ju ha varit en vallonsläkt, men rent genetiskt uppfyller vi nog inte kraven. Det ju varit trevligt att kunna hävda såväl vallonskt som furstligt ursprung... Men man bör inte låta verkligheten förblindas av fåfängan. Möjligen finns det ättlingar i Sverige till den furstliga släkten Greitz, men ingen av dem lär bära efternamnet Greitz!

med vänlig hälsning

Björn Greitz
 

Björn Greitz
Postat den Lördagen den 18 November, 2006 - 0:34:   

Jo Eric, en sak till:
Friederike är ett tyskt kvinnonam, Gräfin betyder grevinna, vilket innebär att hon knappast innehade den manliga titeln Furst (kunde möjligen ha varit "Fürstinn"). När du talar om "hans avkomma" har du nog snurrat till det litet.

Björn

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: