Vallonättlingar vid Kolsva Bruk Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallonättlingar vid Kolsva Bruk « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Charlotte
Postat den Söndagen den 08 Januari, 2006 - 10:35:   

Hej!
Jag söker information om min mormors släkt, som enligt uppgift var av vallonbörd och kom till Sverige och hamnade i Kolsva bruk. Det ursprungliga namnet byttes troligen ut. Släktingar bodde i orter som Hönsätra, Hällekis. Det jag lyckats spåra med säkerhet är min mormors far, född 1862. Han hette Carl-Johan Lindqvist och gifte sig med Maria Johansson, som var född 1858. Den familjen flyttade till Stockholm och började med mejerinäring. I detta äktenskap föddes min mormor Gertrud 1902 som nummer fyra i en barnaskara på fem. Finns någon som känner igen dessa namn eller något om föräldrarna till Carl-Johan Lindqvist och Maria Johansson som kan ha sina rötter i Kolsva, orterna Hönsätra eller
Hällekis?
Charlotte Brundin
charlottebrundin@mac.com
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 08 Januari, 2006 - 12:56:   

Charlotte!

Föreslår att du börjar med att lägga ut din fråga i Anbytarforum under Landskap/Västmanland/Bro (Kolsva). Om du får hjälp med att hitta fram till ett vallonnamn är du välkommen tillbaka hit för att söka hjälp med detta namn.

Hälsningar
Stig Geber
 

Ulla.P
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 15 November, 2008 - 16:52:   

Hej söker mina barns farfars mor, tror hon hette Alice (det var ett av namnen som dottern Ingeborg hade. Ingeborg var född 1920 1/10) och barnens farfar Karl Folke var född 4/2 1918, och hette Pettersson vid den tidpunkten. Bytte namn ca1948 till Råsmalm.
Hans mamma var född i slutet av 1800talet och hette Luthman.
Enligt barnens farfar kom mammans släkt från Belgien och pappan blev gruvarbetare, antagligen i Stråssa eller däromkring. Familjen bodde i många år i guldsmedshyttan och dottern Ingeborg bodde alltid där till sin död, för ca 4år sedan.
Ingeborg gifte sig med Emil Tjernblom, som var anrikare i storå gruva, han var född och uppvuxen i kramfors.
Det mesta vet jag utom då Folke och Ingeborgs mamma. Vilket år var hon född och varifrån kom familjen och när flyttade dom till Guldsmedshyttan.? Vänliga hälsningar Ulla (f.d sonhustru till Folke)
 

jörgen einarsson (jugge)
Ny medlem
Användarnamn: jugge

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2010
Postat den Torsdagen den 18 November, 2010 - 18:35:   

Hej söker min släkt som ska ha funnits på kolsva bruk runt sekel skiftet, min morfar hette Karl Hugo Hammar, hans far Emil Hammar, Hugos bror Bertil Hammar syster Gunhild Hammar född 1907-2010, syster Rut Hammar, deras mor vet jag inget om, allt av intresse mvh jörgen.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: