Mathieu Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Mathieu « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Peter Arnstberg
Postat den Lördagen den 28 Januari, 2006 - 16:55:   

Har bland mina anor en Niclas Hinderson hammarsmed i Hagge (Norrbärke, Dalarna), "en frantzsos", även kallad Niclas Matthie.

1609 kom till Kroppa bruk i Värmland smederna Jehan och Henry Matthieu, ev. son till den senare spiksmeden Gilius Mattheu vid Tunafors.

Efterlyser en diskussion om det kan finnas en koppling, och även få veta mer om denna släkt.
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 28 Januari, 2006 - 19:52:   

Hej!
Jag antar att du hittat uppgifterna om Jehan och Henry i Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet" del II, s 90. Se även Lindblom del III s 15. Även del III s 126-128 kan vara av intresse, då likn namnkombinationer förekommer där.
Mvh
Jonas Palm
 

Peter Arnstberg
Postat den Söndagen den 29 Januari, 2006 - 18:57:   

Hej Jonas
Hittade ovanstående i anbytarforum under vallonsläkten Hero etc. Jag vill särskilt nämna
Torsten Berglunds inlägg. Har inte läst böckerna ännu.
http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/51336.html?1065935213
Niclas Hindersons släkt ansågs förut vara Herou eller Hiro p.g.a. en enda, troligen felaktig anteckning, Det finns bättre stöd för att släktnamnet ska vara Matthieu.
Henry Mathieu i Kroppa skulle väl kunna vara hans far?
 

Peter Arnstberg
Postat den Söndagen den 12 Februari, 2006 - 20:38:   

Vallonsläkter under 1600-talet: Från de äldsta Mathieu tycks det finnas en gren lodgjutare som behåller släktnamnet och en smeder som förlorat det (eller dör ut). Om man hoppar till Niclas Hindersson så kanske han har sina föräldrar i Sverige eftersom han har en syster Barbro här(Lindesberg 1632).
Om hans sonhustru Sara Bastiansdotter står att hon är Michot vilken borde jämföras med Derhey(s. 98 del 2). Är något mer känt därom?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: