Tellier Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Tellier « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lennart Kjellén (lennartk)
Ny medlem
Användarnamn: lennartk

Meddelande Number: 1
Registrerat: 9-2012
Postat den Måndagen den 24 September, 2012 - 22:11:   

Enligt muntlig tradition härstammar min släkt från en vallonsmed vid namn Tellier. Detta nämns även i en del litteratur som exempelvis artikeln "Ericsson, släkt från Östergötland" i Svenskt biografiskt lexikon. Denne Tellier ska ha bott i trakten av Vingåker och varit en av de valloner som kom dit under Louis DeGeers tid på 1600-talet.

Jag har dock inte lyckats hitta närmare uppgifter om någon vallonsläkt vid namn Tellier. Någonstans har jag sett namnet Telleur eller LeTelleur vilket jag har uppfattat som stavningsvarianter av samma namn Tellier men det kan förstås vara en missuppfattning av mig. Men inte heller namnet Telleur har jag lyckats hitta mer information om.

Jag är därför mycket intresserad av all information som kan tänkas finnas om valloner med namnen Tellier, Telleur eller LeTelleur från 1600-talet och området norra Östergötland/södra Sörmland.

Tacksam för alla eventuella svar.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 226
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 25 September, 2012 - 23:09:   

Lennart!
Någon Tellier eller liknande är inte känd som vallonsmed. I Sv Biogr Lexikon anges att Eric Ericsson f 1787 i Skedevi uppges troligen vara sonson till vallonsmeden Tellier. Eric Ericsson verkar vara son till Erik Persson f 1758 som i sin tur är son till en Per Ersson f 1728 vilket motsäger ryktet om den påstådda anfadern.
 

Lennart Kjellén (lennartk)
Ny medlem
Användarnamn: lennartk

Meddelande Number: 2
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 26 September, 2012 - 0:05:   

Tack för ditt snabba svar Stig. Precis som du så uppmärksamt lägger märke till så har författaren till den nämnda artikeln i Sv Biogr lexikon slarvat. Det du skriver stämmer exakt och i artikeln borde det stå följande.

Den äldsta förfadern till Eric Ericsson f 1787 i Skedevi som med säkerhet går att spåra i kyrkböckerna är hans farfars far som också han hette Eric Ericsson f omkr 1698 i Vingåker. Det är han som påstås vara sonson till vallonsmeden Tellier från DeGeers tid vilket ju också är mer rimligt med tanke på årtalen.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: