Willbas Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Willbas « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Thomas Johansson
Postat den Lördagen den 06 Mars, 1999 - 22:38:   

Jag vill ha reda på om någon har information om släkten Willbas. Jag har hittat några ättlingar i Steneby i Dalsland.
jag skickar detta via pia.carlson@telia.com, men heter Thomas Johansson, Hogen 40, Solhagen, 451 97 Uddevalla. Min släkting där heter Lars Willbas, född cirka 1803 i Steneby.
 

Marie
Postat den Onsdagen den 15 December, 1999 - 15:01:   

hejhej , söker info om släkten Wielbass , willbass ,
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Måndagen den 20 December, 1999 - 23:59:   

Hej,

Ett par tips: Viss info om släkten finns naturligtvis i "Vallonernas namn" av Erik Appelgren. Jag förmodar att du även kan hitta info i Karl Kilboms och Kjell Lindbloms böcker. I "Anbytarforum" har under året förekommit ett par inlägg skrivna av Torsten Wielbass, dock inte om själva släkten W. Kan det vara något??

Med vänlig hälsning och God Jul! Tord Påhlman
 

Torsten Wielbass
Postat den Onsdagen den 29 December, 1999 - 21:42:   

Hej Marie,
Erik Appelgren och Kjell Lindblom har inget om släkten Willbas (sorry Tord P!). Däremot framför Kilbom en teori om släktens, hittills dock obekräftade, vallonska härstamning.
Klarlagt är dock att det rör sig om en smedsläkt med f n äldsta kända ana född kring 1684 och jag har en del info.
(Du finner min e-postadress på SVÄ´s förnämliga medlemssida.)
Hälsn./Torsten W.
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Torsdagen den 30 December, 1999 - 0:07:   

Mittåt, mittåt, ber om tillgift.

Mvh Tord Påhlman
 

Trätord
Postat den Fredagen den 31 December, 1999 - 0:18:   

Jag råkade nog ut för en "tankevurpa" då jag refererade till Appelgren med flera...Det var på Smedskivan jag hade sett namnet "Willbas"
Tord Påhlman
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Fredagen den 31 December, 1999 - 0:20:   

Timmen är sen...."Trätord" heter jag bara i Anbytarforum.

Tord Påhlman
 

Torsten Wielbass
Postat den Fredagen den 31 December, 1999 - 20:06:   

Bäste Tord P!
Tillgift granted.
Om allt funkat hade Smedskivan innehållit ca 15 gubbar ytterligare av denna släkt. Har vi möjligen något gemensamt intresse av denna släkt?Mvh / Torsten W.
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Fredagen den 31 December, 1999 - 23:40:   

Nej Torsten Wielbass, vi har nog inte något gemensamt intresse av släkten W. Jag råkade bara se den här diskussionen och trodde (i min enfald) att jag kanske kunde bidra med ett eller annat tips. Jag hade råkat se ditt namn i något sammanhang i Anbytarforum.

Med vänlig hälsning och Gott Nytt Tjugohundra önskar Tord Påhlman
 

linda W
Postat den Onsdagen den 18 April, 2001 - 15:00:   

Jag skulle gärna vilja veta lite om släkten Wielbass... Tack på förhand.
Linda_w66@hotmail.com
 

Anders Johansson
Postat den Onsdagen den 25 Februari, 2004 - 16:08:   

Jag har börjat släktforska en del nu på sistone eftersom jag tyckte att det vore roligt att se vad det är för personer som man egentligen härstammar ifrån.
Min far berättade att hans mormor sagt sig vara av en vallonsläkt vid namn Willbas så jag kollade upp detta och visst stämde det - som ung hette hon Maria Ottilia Willbas, men jag har fått problem nu med att nysta upp längre bak i tiden så jag undrar om det finns några bra informationskällor om släkten Willbas.
Tack på förhand!
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 25 Februari, 2004 - 23:48:   

Anders!

Jag antar att din släkting är den Maria Ottilia som föddes 1882 i Lerbäck (T). Då är hennes föräldrar:
Johan Ludvig Willbas, född 1849 i Glava (S), smed i Rönneshytta, Lerbäck 1890
Ulrika Lovisa Persdotter, f 1855 i Skagershult (T)

Källa Sveriges Befolkning 1890.

Om du sedan går in på Smedskivan 3 hittar du 5 generationer bakåt av släkten Willbas. Där finns också uppgiften att Johan Ludvig dog 1931 i Rönneshyttan.

Hälsningar
Stig Geber
 

Mikael Skogman
Postat den Lördagen den 22 Juli, 2006 - 10:31:   

Jag har anknytning till ovanämnda person, Maria Ottilia Willbas, som finns med i min forskning. Dessutom har jag en hel drös med Willbas-folk som jag gärna delar med mig om det är så. Hör av er på www.ceven.se om intresse finns.

Micke
 

wiola
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 26 November, 2007 - 11:32:   

Jag söker släktningar på min mammas sida. Min mormor hette Maria Otilia Willbas. Jag har kommit
3 generationer bakåt. Det är spännande.


Wiola

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: