Harlin ett vallonnamn? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Harlin ett vallonnamn? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Harlin
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 15:50:   

En fråga: Jag tittade i förteckningen över vallon-namn på er hemsida. Orsaken var att min mamma (1904 -1994) påstod att vi är av vallonsläkt. Hennes flicknamn var Harlin. Släkten finns i Norrland. Hennes far Johannes Harlin hade en större gård i Harads några mil norr om Boden. Jag har ingen kontakt med släkten så det finns alltså ingen att fråga. JAg vänder mig därför till Er med frågan om det finns någon vallonslökt med namnet Harlin. Vid besök i Borgå för många år sedan såg jag namnet på en gravsten där men jag har ingen släkt i Finland. Morfar strök "r" och ändrade sitt efternamn till Halin av okänd orsak. JAg vore mycket tacksam för något besked
i denna sak.
Sven-Olof Ingemansson
Sturevägen 8
Södertälje
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 22:50:   

Hej Sven-Olof!

Namnet Harlin är inget vallonnamn. I detta fall är nog namnet taget efter Harads. Jag har just i dag träffat på namnet Harlin i Eskilstuna. Det var några som arbetade i faktorierna och åtminstone en var gift med en kvinna med vallonnamnet Bovin. En annan Harlin jag har kommer från Stöde. Han var präst och var gift i Jämtland med en kvinna av vallonsläkten Gilljam.

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: