Författare |
Meddelande |

Anders Brogren
| Postat den Fredagen den 17 Mars, 2006 - 23:36: | |
Känner någon till släkten de Verdier? Här är uppgifter om den äldste jag känner till i denna släkt: Werdjer, Gustaf Mauritz. Kornett, regementsstallmästare. Född 1755-02-25 i Österbybruk, Film (C). Död 1806 i Malmö garnisonsförs (M). Yngst av 10 syskon. Bodde 1769-72 i Alunda hos släktingar. Studier i Uppsala, landssekreterare i 6 år. Först anställd som kammarskrivare i Krigskollegiets artillerikontor 1778, fäktmästare hos Änkedrottningen Lovisa Ulrika 1779. 1779 gift 1.a med Johanna Carolina Diurman, f. 1758. 1781 kallar han sig Wählädle Gustav Mauritz de Werdier. 1781 volontär vi Kronprinsens Husarer, 1783 korpral. 1785 gift 2.a med Eleonora Maria Wede, f. 1764. 1789 adjutant hos baron Mörner, 1790 utnämnd till cornett (underlöjtnant). 1795 avsked på egen begäran efter ett slagsmål, där han kastade ut motståndaren genom fönstret. Den 24 mars 1798 regementsstallmästare vid Kungl Hornska Husarregementet, Malmö. Beviljad avsked 7 mars 1805 p g a Kronisk Rheumatism med svullnad i ben 1806 död i Malmö. Förutom två söner, som utflyttade till Frankrike, och tre döttrar, hade han sonen Olof "En gren är bosatt i Nordamerika." Gift 1:o 1779 med Diurman, Johanna Carolina. Född 1758. Gift 2:o med Wede, Eleonora Maria (Elna). Född 1764. Barn de Verdier, Olof. Häradsskrivare i Villands m fl härader. Född 1799-05-17 i Malmö Sankt Petri (M). Död 1863-01-20 i Skeen, Annerstad (G). Fogdeskrivare 1818 22/12; landskontorist 1820; kronolänsman 1824 27/3; häradsskrivare i Villands, Gärds och Albo härader 1825 29/4-1850 28/9; avsked 1850 28/9. Gift 1:o 1823-05-21 i Önnestad (L) med Sandberg, Johanna Margareta. Född 1802-05-08 i Önnestad (L). Död 1866-08-12 i Önnestad (L). Gift 2:o med Sandberg, Anna Maria. Född 1813-04-26 i Önnestad (L). Död 1891-12-18 i Skeen, Annerstad (G). Eftersom han var född i Österbbruk måste han väl vara vallon? Har någon synpunkter på detta? Hälsningar Anders Brogren |

Berndt
Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 24 September, 2007 - 14:28: | |
Hej! Jag var på en musikkurs i Arvika och läraren (från Australien) pratade om en ung musiker 19 år som kom hit från frankrike i en grupp och hade med sig "nya" amatifioler. (Ingen klagade då på att fiolerna var för "färska"). Dom togs hit av någon kung (Operakungen?) kanske på 1600-talet. Han blev väl senare känd som svensk musiker och vi spelade ett stycke av denne Verdier. Hälsningar Berndt. |

lars.deverdier
Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 26 Oktober, 2007 - 18:51: | |
Hej. Pierre Werdier kom till Sverige på 1640-talet för att spela på Sth slott för drottning Kristina Gå in på nätet och sök på "på drottningens befallning" så finner du en bok om släkten. de verdier är inte en vallonsläkt. Lars de Verdier |

lars.deverdier
Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 26 Oktober, 2007 - 19:16: | |
Hej Här kommer lite mer information som jag hittade på nätet. Google är fantastiskt. Jag sökte på: de Verdier Lars de Verdier |

Inga-Lill Ericsson
Oregistrerad gäst
| Postat den Lördagen den 22 Mars, 2008 - 18:44: | |
http://www.vallon.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=11&post=3387#POST3387 Pierre Werdier finns i min släkt Hans far Robert Werdier var född 1592 Död 1660. Pierre var 1en av 5 barn. Hälsningar Inga-Lill |

Svante Julius
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 27 Maj, 2008 - 13:19: | |
Yttligare Werdiesläktingar finns i Ljungbysläkten Sandbergs släktbok. Vidare har jag funnit att jag är släkt med denna släkt både på Farmors Mors och Farmors fars sida. dubbbelt allså.Undrar när jag läser Inga-Lill Ericssons inlägg, Är denne Robert W. släktens stamfar?? |

Inga-Lill Ericsson Oregistrerad gäst
| Postat den Söndagen den 09 November, 2008 - 17:19: | |
Anton Sandberg son till Emmerentia "Emma" de Verdier finns i vår tavla där Robert Werdier är stamfader. |

Inga-Lill Ericsson Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 10 November, 2008 - 23:10: | |
Hittade igår att Anders Sandberg och Emerentia Waeström hade en dotter Johanna Sandberg som finns på min farmors sida. senare de Verdier |

Jan de Verdier Oregistrerad gäst
| Postat den Söndagen den 25 Januari, 2009 - 9:43: | |
Ytterligare information finns i Svenska Släktkalendern 2007 sid 81. Kan någon komplettera dessa uppgifter? Steget mellan Pierre och Gustaf tycks oklart. Hur och varför fick Gustaf ett "de" framför Werdier? |

Marie de Verdier Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 13 April, 2009 - 13:29: | |
Enligt det släktträd som jag sitter på - som någon släkting fixat långt tillbaka i tiden, har jag som första anfader Guillaume Verdier, med. dr. vid universitetet i Montpellier 1593. Hans son Pierre adlades 1632 (därefter blev det de Verdier!). Denne Pierre blev andre konsul i Arles 1641. Pierre i sin tur fick två söner och två döttrar. Båda sönerna Jean resp Pierre, bevisade sitt adelsskap 1669. Döttrarna hette Agnes och Catharina. Agnes gifte sig med Gaspard de Varadier och Catharina gifte sig med Esperit de Chavary. Senast nämnde Pierre (som bevisade sitt adelsskap 1669) fick i sin tur två söner - Jaques de Verdier som var präst och flydde 1686 till Rotterdam och senare (1688) blev pastor i Rumsted, och Charles de Verdier (som blev fängslad som hugenott 1690). Sedan finns ett omotiverat hopp fram till Gustaf de Verdier. |

Nils Aronson
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 01 September, 2010 - 17:09: | |
Hej. Apotekare Nils de Verdier f 19/5 1876 i Ulricehamn var var bl.a. VD för Sv. Medicinalväxtföreningen. Föreningen/Nils d.V ägde bl.a. ett Semesterhem i Småland. Detta såldes av ägaren Nils d V/alt föreningen omkring 1920. Köparen - Apotekarsocieteten ägde sedan huset till omkring 1960. Min svärfar köpte då huvudfastigheten och den är nu i familjens ägo. Jag är intresserad av Semesterhemmets historia, bl.a. husets flyttning från Skåne till Småland mm. Tacksam för kontakt och/eller information. Nils Aronson |

Kjerstin J. Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 17 November, 2010 - 23:47: | |
Det borde vara någon koppling här til min släkt mellan Olof de Verdier och min mormors farmor Emerentia de Verdier. Särskilt eftersom Skeen blir nemd. ( Samma släkt som någon nemner som Ljunby-Sandberg släkten tidligare här). Så här står det om min mormors farmor: Tycho Frithiof Sandberg föddes den 8 juli 1841. Godsägare på Skeen, Annerstads socken. Gift 1. med Emerentia (Emma) de Verdier (f. 1845, d. 1900) Se http://www.ljungby-sandberg.org/ Det borde vel vara någon kopling? Men hur är Olof i slekt m. Emerentia? |

| Postat den Onsdagen den 17 November, 2010 - 23:57: | |
http://www.vallon.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=11&post=5519#POST5519 Inga Lill: Anton var min mormors farbror. Hans bror Tage Frithiof Sandberg är min mormors far. Vi kanskje är syslingar? |

| Postat den Torsdagen den 18 November, 2010 - 1:04: | |
Har tittat mer på linker och Ljungby släktens nätsida. Lars De Verdier sin link var mycket bra! Har klurat ut: Min mormors farfars far het Nils Christian Sanberg. Hans son het Fritjof ( mormors farfar). Fritjof gifte sig med en Emerentia de Verdier( 1845-1900). Två av Nils hans systrar var Johanna Margareta Sandberg och Johanna Sandberg. Dom höll til i Önnerstad. Dom gifte sig båda med Olof de Verdier. ( 1799-1863). Det var vel kanskje vanligt at man gifte sig med en svägerska om systeren dog? Nils Christian ( bror til Emerentia) kan kanskje ha gift sig med sin kusin? Om Emerentia de Verdier ( 1845-1900) var Olofs dotter eller barnbarn? Âr som sagt osäker på koblingen mellan Olof och Emma? Dom borde vara i släkt eftersom det kan stämma med datumen och at Nils Christian ( hennes mann) liksom Olof höll til i Skeen, Annerstad? Dessutom var Olof var bruksägare. Nils Christian godsägare på Skeen. ( Skeens herrgård)och tilhörde vel samma sosiala sjikt? Det var kanskje vanligt å gifta sig med kusiner på den tiden? Ev. kanskje dom var syslingar? |

| Postat den Torsdagen den 18 November, 2010 - 1:19: | |
Nils Christian var MAKE til Emerentia, förlåt |

tobias.deverdier Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 31 Augusti, 2011 - 8:58: | |
jag släktforskar om min släkt i skolan |