Gäfvert Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Gäfvert « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Ulla Nilsson
Postat den Måndagen den 17 April, 2006 - 10:11:   

Hej! Jag hörde på radion att ni kan hjälpa till att "fastställa" om man är vallonättling eller inte.

Mitt namn är Ulla Nilsson och jag är änka sedan ett år tillbaka. Min makes namn var John Nilsson personnr 370320-6437.

Han trodde att han tillhörde an vallon släkt vid namn Gävert . Han höll på med släktforskning när han dog men hann inte få fram bekräftelse på
att det var så innan han dog. Jag har två söner som är intresserade av att veta om det är så. Vill gärna få hjälp med forskning ang. detta.



Min mans mor Elsie Märta Ulrika Gävert ,född 1912-05-23, Sälboda, Gunnarskog, Värmland

Min mans morfar Gustaf Edvard Gäfvert, född 1883-04-25, Sälboda, Gunnarskog, Värmland

Min mans morfar farfar Olof Casper Gäfvert, född 1819-05-25, Eda, Järnskog, Värmland

Min mans personnummer 370320-6437 John Erik Nilsson



Hälsningar Ulla Nilsson, Östra Storgatan 34, 694 31 Hallsberg. ulla.nilsson3@comhem.se
 

overenger
Postat den Måndagen den 17 April, 2006 - 13:45:   

Hej Ulla!
Jag har hittat Olof Casper *1819 och generationerna bakåt! Du har missat en generation emellan. Vet Du vad Din mans morfars far hette. Kan Du hjälpa mig med det så får du tavlan i en följd!
Mdbh, Ove!
 

L-O
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 Oktober, 2007 - 9:39:   

Hej Ulla!
Min farmor hette Märta Gävert och bodde i Sälboda tills hon gick bort i december 2005. Hon var syster med din mans mor antar jag. Har inte så stor koll men så måste det va.

Dom säger att vi är valonsläkt i alla fall. mer vet jag inte.

Mvh Lars-Olof Gävert Arvika
www.l-ogaverth.com
 

Susanne Gustavsson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 28 Mars, 2008 - 10:48:   

Hej!
Har tittat på olika sidor här och sett namnet Gäfvert ett flertal gånger. Har detta namn i min släkt; Anna Maria Gäfvert f 22/2 1829 i Brattfors. Gift med Erik Larsson f 23/10 1825.
Anna Maria har en bror som heter Lars Ersson Gäfvert f 22/12 1831. Kan detta vara ett släktled till Vallonerna/smederna som det pratas om här på de olika sidorna. Sulle vara snällt om någon som vet kunde svara.
mvh Susanne
 

HAGA
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 01 April, 2008 - 14:29:   

Hej Susanne
Vet du var dom kom ifrån Anna Maria och Lars ?

Mvh Håkan Gäfvert

PS Släkten har kommit från Nederländerna ca 1620
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 77
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 01 April, 2008 - 18:09:   

Hej Håkan,

Jag hjälpte Susanne på ett annat ställe här på Forumet. Med hjälp av Smedskivan ( Ok - andrahandskälla, men ganska tillförlitlig ) så kan man spåra Gevert till Anders Gevert, Hammarsmed vid Forsmark och Västland.
Hans äldsta son, Jakob Andersson Gevert ska ha varit född ca. år 1600. Allt enligt Smedskivan 2007.

Hälsningar
Thomas
 

Peter Gefvert
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 17 Februari, 2009 - 17:57:   

Den släkt som Thomas skriver om, tillhör jag och de är icke släkt med den gren som Susanne skriver om. Min släkt kom till Sverige 1611 med Louis De Geer. De vandrade från Liege i Belgien, till Holland. Släkten är valloner.
 

Michael Kronsell
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 27 April, 2010 - 15:28:   

Hej! Tillfällighetsfynd från Fellingsbro socken.
Anna dotter till Hindrik Jäfvert döpt 1679 26/12

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: