Spit Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Spit « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Jenny
Postat den Fredagen den 05 Maj, 2006 - 21:03:   

Hej!
Jag har hittat en Greta Spit född 1775-01-27 i Söderfors i min släktforskning. Hennes far hette Claes Claesson Spit. Jag undrar om nån vet nåt mer om denna släkt.

Mvh
Jenny
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 05 Maj, 2006 - 22:50:   

Jenny!

Om du skickar mig dins släktkedja från Greta Spit ska jag skicka dig en antavla för henne.

Hälsningar
Stig Geber
 

Thomas Fylkehed
Postat den Måndagen den 08 Maj, 2006 - 20:23:   

Jag har också Spit i min släkt. Erik Spit (1667-1747 f Söderfors) gift med Francoise (Frantza) Gelotte (1677-1747 f Älvkarleby). Min koppling är från Erik Spit > Klas Spit (1667-1706 f Söderfors) > Anders Spit(1738-1805 f Söderfors) > Olof Spit (1777-1825 f Söderfors) > Anna Sofia Spit (1819-1890 f Ramsberg) som är min farfars morfars mor. (De tidiga släktleden ovan har jag fått reda på i detta forum). Det jag undrar är om Spit är vallonskt, samt om det i så fall är en alternativ stavning av Spite/Speet, eller om det är ett eget släkte. Självklart är all information om tidigare släktingar till Erik Spit intressant.
 

Boel Sundberg
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 06 Mars, 2008 - 13:40:   

Hej
Jag undrar om släkten Spit är utredd(om det är en vallonsläkt)? Min koppling till Spit är Anna Stina Spit född 1766-07-22 i Söderfors. Gift med Erik Jansson Wikström.
Mvh Boel Sundberg
 

Boel Sundberg
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 06 Mars, 2008 - 17:57:   

Hej igen
Hade lite för bråttom när jag skrev tidigare,här ovan. Anna Stinas far Clas Classon Spit,född 1741 gift med Stina Mickelsdotter>Clas Spit,född 1706, gift med Barbro Olofsdotter.
Mvh Boel
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 46
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 09 Mars, 2008 - 10:57:   

Hej Boel!

Spit är en vallonsläkt. En stamtavla kommer att presenteras i nästa utgåva av Vallonskivan som beräknas utkomma i början av juni.

Hälsningar
Stig Geber
 

Harald Johansson (haraldjohansson)
Ny medlem
Användarnamn: haraldjohansson

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2008
Postat den Fredagen den 12 December, 2008 - 13:41:   

Hej alla !
Jag har också spårat min släkt till Spit vilket tog mig till detta forum som fyllde på ytterligare. tack !
min fmmfm var Julianna Spit(f30/10 1780 Söderfors,Gift i Östervåla)
dotter till Claes Claesson Spit,f 1741 gift med Stina Mickelsdotter
Från min mors sida ska det finnas Dubois också.

mvh Harald

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: