Wermelin - är det vallonsläkt? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Wermelin - är det vallonsläkt? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Eva Friberg (zambezi)
Ny medlem
Användarnamn: zambezi

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2012
Postat den Tisdagen den 20 November, 2012 - 16:43:   

Hej. Jag har spårat en gren av min släkt till en Hindric Wermelin (ca 1725-1805, Torslunda socken, Öland). På ett ställe i mina papper har någon antecknat att Wermelin skulle vara en vallonsläkt. Ligger det någon sanning i det? Någon som vet? Eller kanske någon som har släktforskat om Wermelinarna? Mvh, Eva Friberg
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 4
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 21 November, 2012 - 9:44:   

Funderingar kring namnet Wermelin och Värmland:
Jöns Wermelin , Kyrkoherde i Holmedal, född 1714 Sunne (S), död 21.12. 1778 i Holmedal (S)
Vigd andra gången 21.7. 1774 med
Helena Jacobsdotter död 21.8. 1805 Karlstad (S)
Helena Jacobsdotters mormor var av präst-släkten Swebilius, som har anknytning till
Kalmar län och Öland. Anfader: Didric Swebilius 1677-1771. Släkten antas ha tagit sitt namn från byn Sveby, Sillerud i Värmland.
Hindric Wermelin, murarmästare vid många kyrkobyggen på Öland, kanske har anknytning till dessa Värmländska kyrkliga släktgrenar.
 

Eva Friberg (zambezi)
Ny medlem
Användarnamn: zambezi

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2012
Postat den Onsdagen den 21 November, 2012 - 14:58:   

Hej Claes och hjärtligt tack för tipset. Eftersom det saknas en hel del kyrkoböcker i Torslunda har jag hamnat i en återvändsgränd med Hindric och vet inte var han och släkten kom ifrån. Jag har själv bott i Värmland, så det vore ju trevligt om jag hittade rötter där!
Mvh Eva Friberg

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: