Flygare Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Flygare « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

A Flygare
Postat den Torsdagen den 11 Maj, 2006 - 13:16:   

Hej, jag heter Alexander Flygare och såg att efternamnet "Flygare" finns som nummer 60 i listan. Vad innebär det? Det vore jättekul att få veta mer om vart namnet kommer ifrån om det är någon som vet. Hjälp mig gärna om du vet något. Själv kan jag spåra mitt namn till Skåne i slutet av 1800-talet. Med vänliga hälsningar / Alexander
 

Sylvia Dahlström
Postat den Torsdagen den 11 Maj, 2006 - 14:18:   

Hej!
Att namnet finns med på listan innebär att det är ett vallonamn. Försök att låna Appelgrens bok vallonernas namn på ditt bibliotek, där står mycket om vallonernas namn och den är mycket bra tycker de flesta.
mvh Sylvia
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 11 Maj, 2006 - 21:51:   

Alexander!

Att namnet finns med på listan betyder inte att det är ett vallonnamn utan bara att någon medlem anmält detta som en trolig vallonana. Namnet i sig självt är inte vallonskt. Erik Appelgren har i sin bok gjort några noterinar om några bärare av namnet i slutet av 1600-talet men någon koppling till någon vallonsläkt har ännu inte gjorts. Här återstår en del forskning.

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: