Vallonsläkt Ruda Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallonsläkt Ruda « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Ann-Kristin Lindberg
Postat den Måndagen den 22 Maj, 2006 - 20:50:   

Hej! Jag letar efter fler uppgifter angående
Per Ruda (namnet kan vara försvenskat). Han kom till Sverige i början på 1800-talet från Vallonien. Han kom till Blekinge där också jag är född. Känner ni till namnet Ruda?
Har ingen uppgift om hans födelsetid.

Tacksam för de upplysningar jag kan få.
Hälsningar från Ann-Kristin Lindberg
Bolavägen 49
33153 Värnamo
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 22 Maj, 2006 - 22:16:   

Ann-Kristin!

Varifrån kommer uppgiften om Per Ruda skulle kommit från Vallonien?
 

Ann-Kristin Lindberg
Postat den Tisdagen den 05 September, 2006 - 15:47:   

Hej! Ursäkta dröjsmålet. Har ej sett din fråga.
Uppgiften att Per Ruda kom till Sverige från Vallonien har jag fått ifrån min biologiska mor.
Per Ruda var hennes fars farfar. Hennes far hette Tage Persson och far född den 22 mars 1903
Hälsning
Ann-Kristin Lindberg
 

Ann-Kristin Lindberg
Postat den Torsdagen den 07 September, 2006 - 16:35:   

Hej!
Jag skall alltså enligt uppgift jag fått från min biologiska mor vara vallonättling i femte led. Per Ruda (namnen kan vara försvenskade) kom från Vallonien i början på 1800-talet. Han arbetade på Lyckeåborgs Bruk utanför Karlskrona där också hans son Alfred Persson och sonson Tage Persson arbetade. Alfred Persson bodde troligtvis i Lyckeåborg eftersom han arbetade på bruket där. Tyvärr så har jag ingen födelsetid på honom. Alfred Persson hade många barn varav Tage var äldst, han var född i Augerum,Blekinge län 22 mars 1903. Alltså inga barn var födda tidigare än 1903. Alfred Perssons fru hette Emelie. Troligtvis är Alfred Persson begravd i Augerum (möjligen Lösen).
Hälsningar
Ann-Kristin Lindberg

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: