Robert (Rubert, Rubbert, Roubert, Rub... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Robert (Rubert, Rubbert, Roubert, Rubb) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Söndagen den 24 Januari, 1999 - 9:23:   

Jag kartlägger alla personer med namnet ROBBERT i Sverige.
Koncentrerar mig endast på bruken i Uppland.
 

Bo Lindström (Bolin)
Postat den Söndagen den 07 Mars, 1999 - 19:15:   

Jag kartlägger alla personer med dessa släktnamn.
Dom jag hittills stött på har varit kolare/smeder vid olika bruk i Östergötland.
Jag letar också efter ev släktskap med släkten Robbert i Uppland.
 

bolin
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 1999 - 9:15:   

Kjell Lindblom anger i sin bok "Vallonsläkter under 1600-talet" att Johan Robert (Tab 13), som finns i Godegård 1660-79, trol är son till Martin Robert och att han har barnen Mårten, Claes, Johan och Petter.
På Smedskivan från FFS anges att ovan nämnda Mårten och Johan skulle vara söner till en Johan Klasson. Är detta ett senare rön än Lindbloms uppgift? och är Johan Klasson också vallon?
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 1999 - 9:41:   

Hej Bo Lindström!

Jag tror du är på två olika personer. Den Mårten Robert som i boken Vallonsläkter under 1600-talet, har ingen far angiven på smedskivan. Den andre Mårten är född ca 1674, dvs skiljer 11 år i födelsedatum.

Samma dilemma är det nog när du tittar på Johan Robert.

Mvh
Fredrik
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 1999 - 9:45:   

Hej Bo igen!

Missade en sak.
Den Johan Robbert som uppges vara son till Johan Klasson, uppges vara född 1686. Han kan således omöjligen vara i Godegård 1660-1675.

Mvh
Fredrik
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 1999 - 18:44:   

Hej Fredrik!

Jag skall försöka vara lite tydligare. En Mårten Robert anges av Kjell Lindblom vara son till den Johan Robert som är son till Martin Robert.Denne Mårten anges av KL vara gift med Maria Persdotter. Enl Hällestad C 4-5,21075,1/16 gifter sig en Mårten Rubbert 1710-10-23 med Maria Persdotter. Detta anges också på Smedskivan men på denna anges Mårten vara son till Johan Klasson och ej till Johan Robert som anges av KL.Frågan är alltså vem som har rätt.
Betr Johan, som av KL anges som son till Johan ovan,förhastade jag mig. Det rör sig tydligen om två olika personer.
 

Bo Lindström
Postat den Torsdagen den 28 Oktober, 1999 - 20:02:   

Hej igen Fredrik (och andra Robert intresserade),

Jag har upptäckt att vi pratar förbi varandra. De uppgifter jag anger om Johan Roberts barn finns inte i "Vallonsläkter under 1600 talet" utan dom har jag fått direkt från Kjell Lindblom ur hans databas Robert 1997-10-28. Där finns dock de ovan angivna uppgifterna och dom stämmer inte med Smedskivan, dessutom anger Smedskivan att Mårtens bror Claes Robert (Smedskivans Klas Johanson Robert) också är son till Johan Klasson vilket inte heller stämmer med Lindbloms uppgifter.Det skulle vara kul att få höra vad Kjell Lindblom och upgiftslämnaren till Smedskivan tror om saken.
 

Kjell Lindblom
Postat den Fredagen den 29 Oktober, 1999 - 20:25:   

Hej!

Även jag ställer mig frågande till vem Johan Klasson är? Det borde ju innebära, att vi har en mycket tidig Claes Robert på 1600-talet. Någon sådan känner jag inte till.
Upp till bevis, Ulf!

Hälsningar Kjell
 

Ulf Berggren
Postat den Måndagen den 29 November, 1999 - 22:05:   

Det är inte jag som är källan till uppgifterna, utan som framgår av Smedskivan är det
Gert Påhlsson i Trelleborg.
Han bör alltså kontaktas av den som önskar veta bakgrunden till uppgifterna.
 

Bo Lindström
Postat den Lördagen den 04 December, 1999 - 15:40:   

I Askeryds sn, Bordsjö By finns 1726-1772 smeden Johan Rubbert,gm Anna Cardon,och hans familj. Enl Hfl AI:3, 1/6 sid 8 skall han ha kommit från Godegård 1726. Jag har inte kunnat finna hans födelseort eller föräldrar och undrar om någon annan vet vem denne Johan Rubbert är?
 

Björn Pilström
Postat den Söndagen den 02 Juli, 2000 - 18:50:   

Hej!

Jag söker rötter till Anna Maja Robbert bosatt i Vattholma, Lena sn, Uppland mellan åtminstone 1735 och 1750 (då hennes barn var födda). Hon var själv enl hfl född i Koltorp, Lena 31 dec 1710. Anna Maja var gift med Hans Jansson Wennberg f nov 1711 i Vattholma, Lena, och som det fanns gott om smeder bland bruken i trakten håller jag inte för otroligt att hon kom från en vallon-Robert-familj.

Tacksam för all hjälp med detta!

M.v.h.
 

Kjell Lindblom
Postat den Tisdagen den 04 Juli, 2000 - 21:26:   

Hej Björn!

Här får du ett förslag till svar:

Christian Robert jordas 9/6 1732 i Lena:
dagswärks karlen Christian Robert ifrå Wattholma född i Råstock i Saxen åhr 1678. tient under Konung Augusti lifregemente i Saxen 8 åhr, blef fången i Polen af Kong Carl XII och öfwerförd till Swerige. kom efter någon tid i Sal. fältmarskalken Gref Bielkes hof och blef antagen at underwisa des dotters son Magnus Brahe i tyska språket i 8 åhr, har sedermera bodt i Wattholma dels på sitt hemman, dels tient under Bruket, ägt med sin hustru Margreta Dubee 2 döttrar blef död d. 5 Junii 53 1/2 åhr gammal.
Christian och hans hustru Margareta Fransdotter Dubois finns vid Wattholma från 1716 enl mtl, från 1728 även med en dotter.
Hans tillfångatagande kan ha skett under Karl XII:s fälttåg i Polen 1702, kanske i slaget vid Kliszów, då sachsarna besegras.

Barn: Anna Maria f 31/12 1710 i Lena (enl hfl), g1 m Per Persson 28/11 1731 i Lena, g2 m Hans Jansson Wennberg 7/11 1733 i Lena

Hälsningar Kjell
 

Bo Lindström
Postat den Lördagen den 19 Augusti, 2000 - 11:37:   

Johan Rubb är Hammarsmed vid Carlströms Bruk,Kristberg(E) åtm 1774-1788 och får 1788-02-14 med h Catharina Eriksdr sonen Carl(C:5,210557).
Carl blir senare Bruksinspektor vid Båna Bruk,V.Ny (E). Jag hans familj men har inte kunnat hitta Johan Rubbs födelseort eller varifrån han kom till Kristberg.
 

Bo Lindström
Postat den Torsdagen den 22 Mars, 2001 - 16:34:   

Den (av Ingemar Källström och Anders Bockgård m.fl.) omtalade krögaren Johan Michelsson Robbert i Ed f 1638 är son till Michel Michelsson Robbert f omkring 1610 och bute vid mässingsbruket i Norrköping åtminstone 1648-1674.
Ungefär samtidigt (åtminstone 1635-1661) finns kolaren Martin Robert vid olika bruk i Östergötland.
Jag har hört teorin att dessa båda skulle vara bröder. Det skulle ju kunna vara så eftersom båda komer från Vallonien/Belgien/Frankrike.
Finns det någon som har belägg för eller synpunkter om detta?
 

Anders Ahlberg
Postat den Måndagen den 16 April, 2001 - 18:57:   

Betr. Anna Robert, se nedan:
LENA (C) CI 1727-53
1744-12-09, döpt -10: CARIN
Föräldrar: Jean Ersson, H. Stina Goude i Wattholma
Faddrar: Klockaren Österberg, dräng Jan Jagare, Hustr. Anna Robert, H. Marie Goffeng
 

Christian Juliusson
Postat den Tisdagen den 06 November, 2001 - 10:07:   

Hej,

Finns det någon som i sin forskning stött på en Johan Robbes (möjligen Rubbes), som vid mitten av 1700-talet bodde i Åsbo, Östergötland? Min tanke var att det kunde röra sig om en förvrängning av namnet Robert.

Johan Robbes dotter, Anna Brita Jonsdotter, gifte sig sedermera med Jonas Börjesson (1759-1830) i Åsbo.

Johan Robbes var min ffffmfmf. Alla tips, råd och upplysningar kring honom tages emot med stor tacksamhet.

Med vänlig hälsning,

Christian Juliusson
 

Kurt Karlsson
Postat den Lördagen den 29 December, 2001 - 0:32:   

Maria "Fransöskan", f ca 1665, d 1747 i Österbybruk (Uppl), anges på Ingvar Ekströms hemsida heta Maria Roberts. Kan någon verifiera det?
Maria var gift med Jean (gamle) Gille f ca 1660, d ca 1743.
 

Kurt Karlsson
Postat den Lördagen den 29 December, 2001 - 0:34:   

Maria "Fransöskan", f ca 1665, d 1747 i Österbybruk (Uppl), anges på Ingvar Ekströms hemsida heta Maria Robert. Kan någon verifiera det?
Maria var gift med Jean (gamle) Gille f ca 1660, d ca 1743.
 

Dan Söderman
Postat den Torsdagen den 28 Februari, 2002 - 10:40:   

Jag har när jag forskat i Finnerödja funnit en Johanna Mårtensdotter död 1697-03-28 i Finnerödja Gatan. Hon står i Finnerödjas dödbok med efternamnet Robbert men när hon är nämnd på 1680-1690 talet så står hon med efternamnet Mårtensdotter.
Hon var gift med en Olof Bengtsson.

Finns det något som kan bekräfta att hon härstammar från Vallonsläkten Robert?

Mvh

Dan Söderman
 

Bo Lindström
Postat den Måndagen den 04 Mars, 2002 - 20:45:   

Hej Dan,

Denna Johanna Mårtensdotter förefaller ju vara samma person som kallas Jena Martinsdotter (Robert)i Kjell Lindbloms databas Robert och som där också anges som död 1697 i Finnerödja.
Hon är då dotter till Martin Robert som omtalas i Lindbloms bok "Vallonsläkter under 1600 talet" men där nämns hon inte utan har tydligen införts i databasen efter bokens tryckning.
Vet Du något mera om henne?
Mvh
Bo Lindström
 

Dan Söderman
Postat den Måndagen den 04 Mars, 2002 - 23:23:   

Hej Bosse!

Jag har via mail fått en trolig åldersuppgift på henne från Kjell Lindblom. Hon är tydligen född runt 1640 eller tidigare. Jag har funnit att hon även hade en broder Johan Mårtensson Rubert som 1697 vílle ha igen en pant han givit i fastigheten hon bodde i innan hon dog. Detta enligt ett utdrag från Hova Häradsrätt 1697. Hon var gift med en Olof Bengtsson på 1680 talet fram till hon dog 1697. Jag kan inte se om dom fick några barn eftersom födelseboken i Finnerödja börjar först 1688.

Det finns dock redan på 1670 talet en Anna i Gatan som var gift med Nämndemannen Måns Bengtsson. Dom fick en del barn varav jag själv härstammar från ett av dem. Möjligen är så att Anna och Johanna är samma person och att hon gifter om sig med Olof efter Måns dog 1672. Olof finns i alla fall inte med före 1680 talet. Olof kan dock ha varit bror till Måns med tanke på samma efternamn

Johanna är dock flitig som dopvittne när barn till Måns Bengtssons släktingar döps så någon koppling finns det säkert dom emellan.

Mvh

Dan Söderman
 

folke
Postat den Onsdagen den 06 Mars, 2002 - 0:14:   

jag heter folke qvarfordt jag söker mina rötter
det enda jag vet är min farmor och hennes syster.
dom kom ifrån reimyjre i från ett ställe som heter
kvartorp.
min far var en oäkting så han behöll moderns
namn
 

Dan Söderman
Postat den Fredagen den 08 Mars, 2002 - 19:44:   

Johanna eller Jena Rubert dog barnlös. Hon dog ungefär samtidigt som sin man Olof Bengtsson 1697. Hennes anknytning till Finnerödja Gatan har att göra med att hennes man Olof Bengtsson tidigare var gift med Anna Olofsdotter som var änka efter Gatans tidigare ägare Måns Bengtsson.

När det var arvsredovisning efter makarna stod endast Tomas Rubert som anhöring till henne. Man kan väl anta att denna Tomas är en broder till henne.

Det finns eventuellt en annan Rubert i Finnerödja på slutet av 1600 talet. En Elisabeth Mårtensdotter som var bosatt i Hammaren var uppe i ett lägersmål 1695.

Mvh

Dan Söderman
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 12 Mars, 2002 - 19:45:   

Hej igen Dan,
Jag såg inte dina inlägg förrän nu.Det var mycket intressanta uppgifter och Jena Rubert hade mycket riktigt en bror Johan.Hon hade totalt fem bröder: Anthoine död 1712-09-14 i Godegård,Iller (Elias)född 1632,begravd 1698-04-17 i Godegård,Martin,Johan och Jacob.
Däremot ingen Tomas vad jag vet. För övrigt finns det inte heller någon enda Tomas bland alla mina registrerade Ro/Rubertar vilket gör att man blir lite undrande. Kan det röra sig om en annan del av släkten Robert?
 

Bo Lindström
Postat den Onsdagen den 28 Augusti, 2002 - 9:54:   

Här ovanför har jag efterlyst bakgrund för Johan Rubbert, smed i Bordsjö,Askeryd(E)till sin död där 1772. Han är gift med Anna Jacobsdotter (Cardon?) och nämns vid giftet i Godegård 1723 som klensmeden Johan Persson. Han skulle ju då kunna vara son till Pehr Eliasson Rubert som är son till Elias Robert 1632-1698. Mot detta talar att Johan Rubbert i Hfl uppges vara född 1695-96 men att Pehr Eliasson gifter sig först 1700-10-28 i Godegård och att Pehr enl mina anteckningar bara har barnen Mårten,Anna och Henrik.

Tacksam för synpunkter på detta!
 

Jan Nyrén
Postat den Tisdagen den 25 Mars, 2003 - 22:47:   

Hej Bo !

Det var ett tag sedan ditt inlägg så du kanske kommit en bit till ?

Bakgrunden är att jag har en del anor i Godegård vars syskon eller syskonbarn gifter in sig i olika Vallonsläkter som finns vid Godegårds Bruket , jag har inga av dessa som bekräftade anor ännu ännu men via intresset i att komma längre har jag kartlgt lite runt mina släkter och i letandet funnet en intressant dopnotis !

1729-09-14 christnades 2e barn från Jonas Mårtensson på Bruket Johan och Maria

Inlägget är att jag inte till 100 % ännu klarar att läsa alla ord utan om någon utomstående min närkrets kan läsa vad jag tror det står så kan jag föra diskussionen vidare !

Jag har kartlagt runt Antonssöner och döttrar och har en hel del synpunkter där !

Mvh Jan.

P.S. Jag har 10 andra Vallonsläkter som anor men de finns på andra bruk.
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 01 April, 2003 - 18:51:   

Hej Jan!

Jag har sett dopnotisen 1729-09-14 men finns det något belägg för att Jonas Mårtensson är en Rubert? Vittnenas namn ger ju ingen ledning.

Övriga synpunkter på Rubert-släkten i Östergötland är alltid intressanta så låt oss höra.

Bosse
 

Jan Nyrén
Postat den Tisdagen den 08 April, 2003 - 18:21:   

Hej Bo och Övriga Robert / Rubb forskare !

Den som är intresserad av min sammanställning
kan skicka ett mail til mig , då den är på 12 sidor och sannolikt blir väl stor i detta forum !

Jag är själv intreserad av alla Godegård , Västra Ny och Kristberg Robert / Rubb ättlingar till nutid.

Mvh Jan.
 

Margareta Lomfalk
Postat den Måndagen den 22 December, 2003 - 23:32:   

Jag har en Mårten Robert död 15/1 1693 Österby bruk Hans dotter var Margareta Robert född ca 1663. Är det någon som vet vilka föräldrarna till Mårten samt vilken hans fru var
Tacksam för svar
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 23 December, 2003 - 21:05:   

Margareta!

Troliga fader till Mårten är den Martin Robert som 1635 var i tjänst hos Jakob de la Gardie och som arbetade som kolare vid Julita och senare vid Godegård. Namnet på hustrurna till dessa båda är inte känt. Källa: Kjell Lindblom

Hälsningar
Stig Geber
 

Margareta Lomfalk
Postat den Torsdagen den 25 December, 2003 - 14:39:   

Stig Geber
Tack så jättemycket
MVH Margareta Lomfalk
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 24 Augusti, 2005 - 13:28:   

Hej!
Iller (Elias) Rubert, född omkr 1632 (Kjell Lindblom 2:197) död 1698 i Godegård, bär det ovanliga (ök?)namnet Iller. Känner ngn till namnets bakgrund?
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 05 September, 2005 - 10:12:   

Hej!
Cath(a)rina Göransdotter (Kjell Lindblom 2:197), Henrik Eliaeson Robert gift med Cathrina Göransdotter, i Godegård 1700, är en gåta. Tröskar man igenom de vallonsläkter som möjligen kan vara aktuella i hopp om att hitta en Göran, vid den aktuella tidpunkten, så är resultatet magert. Jag har bläddrat igenom Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet" och hittat följande vallonsläkter i Godegård sn, vid den intressanta tidpunkten: Allard, Bodechon, Bonnevier, Bevy, le Dent, Herou, Jonneau, Muskin, Paillardel, Robert (samt bruksföreståndarsläkten Quentin). Säkert har jag missat ngn släkt, men Göran förekommer sparsamt. I Paillardel finns det Göran-tradition, men under den intressanta tidsperioden finns ingen kandidat. Bläddring i Appelgrens "Vallonernas namn" visar att Göran, Jöran mm kan motsvaras av George med vallonuttal (till skillnad från franskt uttal). Har ni tips så välkomnas de. På kvinnosidan (t ex Catharinas Göransdotters mamma) kan man oxå tänka sig att den vallonska namntraditionen med Catharina har hållits vid liv. Här blir det dock, om möjligt, än svårare att hitta ngn kandidat...
Mvh
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 06 September, 2005 - 9:46:   

Jag har ca 200 Robert med namnvarianter enl ämnesrubriken och huvudsakligen emanerande från östgötabruken. Bland dessa finns inte en enda Göran eller George.
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 06 September, 2005 - 16:09:   

Tack Bo!
Tydligen hade jag missat Godegårdssläkterna Grell och Cardon. Jag har nu bläddrat igenom Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet" ang dessa släkter och Göran, men gått bet. Köhler borde även synas (Grell gifte ju in sig i den släkten). En släkt som är sparsamt redovisad ang söner och döttrar är bruksföreståndarsläkten Quentin (Quintin). Man får dock förmoda att de tillhörde ett annat sammhällsskikt än de övriga släkterna. Närmast för att utesluta möjligheten av en Göran med det efternamnet, vore det intressant med upplysningar om ev Quintinare. Speciellt under den intressanta tidsperioden senare hälften av 1600-talet. Kolarsläkterna (t ex Göran kolare, koller osv) torde ligga närmast till hands, och Lindblom presenterar flera sådana under diverse släkter i del III, dock ingen som verkar passa in.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 07 September, 2005 - 9:52:   

Hej!
Bo, jag får närmast be om ursäkt, men jag bläddrade återigen i Kjell Lindblom, "Vallonsläkter under 1600-talet del III", s 94 och fann: "Följande dopnamn kan nämligen samtliga bli Jöran på svenska: Gauge, George, Joris, Jeremias, Hiernoimus, Gervais och Servais. Bo, självklart skall du inte gå igenom dessa i din databas. Cathrina Göransdotter, gift i Godegård 1700, med Henrik Eliaeson Robert är dock fortfarande en gåta. Jag bläddrade i Sv. Smedsläkter band 1 ang Köhler men hittade ingen Göran i Godegård under den intressanta tidsperioden. Vidare är (det tidigare nämnda) ingiftet av Grell senare i tid. Appelgren "Vallonernas namn", s 210 tar upp Jan Pecheur i Godegård mantal år 1660. Även denna släkt bör således studeras ang Göran. En person med 25 års erfarenhet av ämnet är Lisbet Ahlzén-Grahn som på Anbytarforum onsdag den 24 aug 2005 kl. 23.28 skriver: "Min uppfattning är att Cathrina Göransdotter verkar ha en stark anknytning till familjen Bevi och då speciellt Lovis Bevi. Det finns ömsesidiga fadderskap mellan familjerna. Cathrina Göransdotter förekommer också i fadderskap tillsammans med en Lovis Göransson (ev har han släktnamnet Bevi)och där har jag funderat om det är hennes bror. Kanske någon med kunskaper i sl Bevi vet mera om detta." Lisbets ord tål att ta fasta på inför mina kommande bläddringar i Linbloms böcker. Mvh Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 11 September, 2005 - 17:33:   

Hej!
Cath(a)rina Göransdotter gift med Robert enl förg. inlägg tål att studeras vidare. Carl-Fredrik Hanzon (Alfred) skriver i Anbytarforum
torsdag den 25 aug 2005 kl. 22.58:" Namnet Göran är ju inte särskilt vanligt i Godegård. Det
finns i dödboken [Godegård C:2] två kvinnor med namnet Göransdotter (det har du kanske redan observerat): 1737 3/4 dör Margareta Göransdotter ifr Göransbygget (!), 54 år, och 1743 dör hustru Kerstin Göransdotter ifr T[as?]bygget, 64 år.
Dessa skulle ju mycket väl kunna vara systrar till Cath(a)rina. Och Lovis Göransson är naturligtvis en trolig bror. Men det är ju inte
längre mitt forskningsområde..."

Stinas tips ang Boivie o likn (se föreg inlägg) gav tyvärr endast svårtolkade resultat. Det närmaste jag kom var nedanst knapphändiga uppgifter där en Louis Boivie nämns:

Personindex (a - B)
Boivie, Katarina (1718-1744) Boivie, Kristin (1716-1757) Boivie, Louis () Boivie,
Maria (1663-1720) Boivie, Nicolas (-1655) ...
www2.sbbs.se/hp/erson/gen/html/2-2.htm - 757k - Cachad - Liknande sidor

Återstår dock att utröna om denne Louis är en Göransson (utöver Boivie). Han gifter sig 1704
med Maria Bouvin i Forsmark (dvs inte Godegård). Vallonsläkterna var dock mkt rörliga så
visst hopp finns väl...

Jag har förgäves letat efter släkten Pecheur från Godegård. Dessa skulle kunna ha medlemmar med namnet Göran, se föreg inlägg.

Kjell Cederlind skriver måndag den 29 nov 2004 kl. 10.18 på Anbytarforum:

"Hans Croon, Godegård i Östergötland, nämns första gången c:a 1656 i mtl"

Även släkten Croon bör alltså studeras ang Göran, se föreg inlägg av undert.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 18 September, 2005 - 17:16:   

Hej!
Jag borde nog ha tittat lite noggrannare på åldersuppgiften på Iller (Elias) Robert, 66 år och därmed född ca 1632. Hans troliga fader, Martin Robert, tidigast kända tjänstgöring i Sverige är 1635. Se Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet, del II" s 196-197. Rimligtvis är därför Iller född i Vallonien och hans dopnamn relaterat till språkbruket där. Elias torde därför vara en svensk översättning. Man noterar att Martin Robert har familjen bosatt i Godegård åtminstone från 1653. Medan han återfinns 1656-61 i Godegård och troligen jobbar någon annan stans dessförinnan. Man kan förmoda att kolaryrket troligen krävde rörlighet. För mig är Martin Roberts hustrus namn obekant. Enligt Lindblom (se ovan) finns hon dock 1639, men de är gifta långt tidigare. Min spekulation är att hon rimligtvis bör ha haft vänner el släkt i Godegårdstrakten. Och därav haft familjen bosatt där. Diskussionen kan vara intressant mht den ang Cath(a)rina Göransdotter i tidigare inlägg. Kan vi dessutom få upplysningar om Elias (Iller) Roberts hustrus namn så kan det hjälpa till i diskussionen. MVh Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 19 September, 2005 - 22:46:   

Hej!

Appelgren "vallonernas namn" s 62-63 tar upp Daniel Bayard och Gillis Becude i Godegård, 1653-61 resp ung 1647. Även dessa släkter bör således studeras map Göran (se inlägg 11 sept ovan). I Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet, del II" s 6, tas fammiljenamn upp som tycks vara varianter av samma släkt, bl a Picard-Pescheur. Picard bör därför även studeras på samma sätt. Appelgren anger i sin bok "Vallonernas namn" att en Daniel Mathon skulle ha kommit till Finspång omkring 1650 och blivit förvaltare där. I detta ämne postar Kjell Cederlind tisdagen den 24 Maj på denna sajt, 2005 - 16:03:"som enda kvinnliga dopvittnen, när Henric döps vid Godegårds bruk 1/1 1705, finns h. Sara Matthon". Möjligen har även denna släkt förgreningar till Godegård och bör därför studeras på samma sätt. Det börjar bli några Godegårdssläkter att studera nu i detta ämne...

Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 21 September, 2005 - 9:54:   

hej Jonas!
eftersom det var pluralis, skall vi väl inte glömma bort pigan Anna Matthon.
(de båda manliga var: Jacob Melchiersson och Peter Augustinsohn).
Kan du f.ö. vara snäll o påminna mig om VAR i SVÄ-forum jag skrev om detta, den 24/5 ?
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 21 September, 2005 - 11:08:   

hej, igen, Jonas!
Jag hittade var jag skrivit om Matthon, så jag skriver litet ytterligare funderingar DÄR.
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 22 September, 2005 - 17:14:   

Tack Kjell!
Enligt Godegårds hembygdsförening var dopvittnena till Henrik Roberts förstfödde, "Johan Gustaf, 1701-06-02 var Johan Gyllenadler, Johan Wictorin, Fru Elsa Prins och Jungfru Sara Matton. Det förekommer ett par gånger till att folk ur adeln? är dopvittnen hos smeder eller hjulmakaren vid första barnets födelse men det är inte alla gånger." Vi noterar att Sara Matton dyker upp igen. Samt att diskussionen under släkten Matthon ang fina dopvittnen för första barnet verkar stämma även här. Ingen ny information ang Göransson alt Göransdotter dock.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 24 September, 2005 - 12:04:   

Hej!
Med drygt 400 vallonsläkter är det lätt att ge upp vid blotta tanken på att identifiera en viss person. I mina tidigare inlägg under släkten Robert har jag försökt ringa in de vallonsläkter som hållit till i Godegård sn säg 1650-1700. Och därigenom begränsa sökning ang Cath(a)rina Göransdotters anor. En sammanställning: Allard, Becude, Bodechon, Bonnevier, Bevy, Cardon, Croon, le Dent, Grell, Herou, Jonneau, Muskin, Paillardel, Pescheur-Picard, Robert (samt bruksföreståndarsläkterna Matthon och Quentin). Bo, släkten Robert är naturligtvis bara med för att göra listan så komplett som möjligt, dvs 17 släkter ist för drygt 400. I viss mån gäller det även bruksföreståndarsläkterna och informatorn Becude, dvs troligen rör det sig om ca 14 vallonsläkter som är aktuella i ämnet. Bland kolarsläkterna finns ju inte minst finska sådan. Men ngn stans måste jag börja. Mvh Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 24 September, 2005 - 17:49:   

Hej!
Jag har nu varit en sväng på biblioteket igen och bläddrat i Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet". Jag har studerat släkterna i förg. inlägg. Jag har inte kommit längre än övriga personer som studerat ämnet, varav vissa hållit på i 25 år! En ny infallsvinkel kan var på sin plats. Jag sökte därför på Göransdotter o likn i registret över kvinnor ingifta i vallonsläkter i Lindblom, del I. Jodå, Anna Jöransdotter gift med Frans Grenier och Gisike Göransdotter gift med Henri Gille, samt en viss Hieronemiidotter gift med Abraham Cardon kan identifieras. Av olika skäl är dessa inte lika intressanta som Anna Göransdotter gift med Mati Bernail i Skärvik på Fältherrens Gård, ca 1638-1639. Fältherren bör vara Jacob de la Gardie (se E. Grill "Jacob de la Gardie"). Det bör således ha funnit en Göran verksam i Skärvik under samma tidsperiod som Martin Robert jobbade vid Skärvik. Var Martin Robert ensam om att flytta sina bopålar från Skärvik till Godegård? Troligen inte: Granngården till Elisebygget, egentligen Eliasbygget efter Elias (Iller) Robert heter Göransbygget. Se under Bruksorter, Godegård. Utöver Paillardell, som har Göran-tradition, kan vi alltså ha minst en till släkt med sådan tradition i Godegård sn. Skärviks bruks mantalslängder, kyrkbokföring el dyl kan därför vara intressant att studera.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 28 September, 2005 - 20:18:   

Hej!
Undras om man har lyckats spåra tillbaka Robert till Vallonien? Orten Liege förekommer hos Appelgren "Vallonernas namn" ang Robert. Jag har botaniserat lite i Geneanet. Sökning på Robert i Belgien ger 7294 träffar, medan stavningen Rubert ger 8 träffar. Jag började med att titta på Liege. På sidan 12 enl nedanst sökväg finns en del spännande namn från 1625. Troligen inte de personer vi är intresserade av, men ändå en fingervisning om vad man kan hitta i databasen. För att sökvägen inte skall spöka till det pga av sin bredd sätter jag den inom parantes:

(http://search2.geneanet.org//result.php3?lang=en&name=ROBERT&info=&start=&end=&nbindi=&place=&subregion =&region=&country=BEL&type=&source=&page=12)

Robert, 1625-1625,1,Liège,Belgium,W

1.
Jean & Clémence d'Alleur
Marie +1625 & Jérôme Favereau +1636
2.
Martin & Marie Sauvaige
Jean & Amelberghe le Dieu
Eloi & Yolande Caudrelier
Jean & Jeanne Chisair
Jean +1635 &1558 Anne Hallet +1616
Jean +1657 &1616 Marie Buisseret +1656
Charles 1622-1689 &1661 Marie Maximilienne de Decker ca 1636-1732
Jérôme Alexis Robert de Robersart 1666-1758 &1701 Marie Barbe Florence Élisabeth de Broide 1675-174?

Utöver efternamnet Robert kan man möjligen känna igen Caudrelier (Cudriaux?). Om Robert inte redan är tillbakaspårad till Vallonien kan man möjligen hitta ngt här. Även en del kontaktpersoner och mailadresser finns på sajten.
Mvh
Jonas Palm

 

Bo Lindström
Postat den Torsdagen den 29 September, 2005 - 9:30:   

Tack Jonas! Det var bra jobbet och det skall bli intressant att besöka sajten så snart jag hinner.
Jag har inte lyckats spåra släkten i Vallonien tidigare och jag vet heller ingen annan som gjort det.
Vänlig hälsning
Bosse
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 04 Oktober, 2005 - 23:33:   

Hej!
Undertecknad var som som sagt, som hastigast inne på sajten Geneanet enligt mitt inlägg från 28 sept ovan. Namnet Yolande Cuadrelier dök upp som maka till en Eloi Robert. Då vår egen Iller (Elias) Robert bör ha varit i 2-årsåldern när han lämnade Vallonien kan dessa Robertar knappast vara samma person. Det vore långsökt att tro att man s.a.s. rapporterade hem till Vallonien giftemål i Sverige. Vidare borde rimligtvis Anthon Robert finnas med i listan om det var rätt familj. Då gåtan Cath(a)rina Göransdotter har gäckat vissa personer i 25 år, får vi dock gripa efter halmstrån. Ang mitt inlägg från 24 sept. Enl Appelgren "Vallonernas namn" s 66 är åtminstone vissa av släkten Bernail hjulmakare. Jag har vid något tillfälle frågat Stig Geber om släkten Cudriaux och fått till svar att de var en hjulmakarsläkt. Jodå, på s 110 i Appelgrens bok finns en Gerhard Codriot 1650-1656 i Forsmarks mantal. Rent geografisk verkar de båda hjulmakarsläkterna inte sammanträffa i Skärvik (se inlägg 24 sept). Hjulmakaryrket torde dock kräva rörlighet. Gerhard platsar dock endast med god vilja som en Göran (se mitt inlägg från 8 sept). Möjligen kan efternamnet Codriot ha uppfattats som krångligt av svenskar och övergått till Göransson och Göransdotter (i detta fall). Återigen, troligen inte rätt Iller Robert, men möjligen ett uppslag ang en släkt med möjlig Göran-tradition. Mvh Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 09 Oktober, 2005 - 16:51:   

Hej!
E. Appelgren "Vallonernas namn" s 230 omtalar Gorge Roberte och Gilliame Robert ang utbetalning av pengar till deras (trol hemmavarande) hustrur år 1628 enl K44/145. År 1631 omtalas samma personer i Norrköpings Journal ang utbetalning till deras hustrur, enl K 156. För att underlätta identifiering i databaser vore det intressant om namnen på dessa hustrur är kända. Ang dessa Robertars ev släktskap med Martin Robert skriver Kjell Lindblom i Vallonsläkter under 1600-talet, del II, s 196 att: "Det har inte gått att fastställa släktskap mellan dessa två grenar, även om det är högst sannolikt att sådan föreligger." Vägledning till sökande efter Martin Robert i databaser borde man således få om namnen till de aktuella makorna till George resp Guillaume vore kända... Mvh Jonas Palm
 

Bo Lindström
Postat den Måndagen den 10 Oktober, 2005 - 12:06:   

Jonas!

Som kommentar till släktskapet:

I ett email till mig 2005-03-28 säger Kjell Lindblom att numera står i hans databas den Martin Robbert som är född omkring 1635 och som arbetar som hjulmakare vid Ullfors Bruk 1658-60 och som dör vid Österby Bruk 1693 som trolig son till den Martin Robert som omtalas ovan.Trolig eftersom den äldre Martin bör ha en son med samma namn och det finns inte någon annan lämplig fadersgestalt till den yngre vid denna tid.
Om detta är riktigt skulle släktskapen mellan Upplands- och Östgötagrenarna vara klarlagd.
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 17 Oktober, 2005 - 9:57:   

Bo!
Tack för att du redde ut begreppen. Ytterligare en hjulmakare... Det har blivit några i de senaste inläggen. Mvh Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 18 Oktober, 2005 - 22:12:   

Hej!
De senaste inläggen har behandlat kolare och hjulmakare. Både inom släkten Robert och andra släkter. Med dagens managementspråk bör kolare och hjulmakare haft synergieffekter. De bevakade de två viktigaste energikällorna till bruken. Kolen till masugnar och härdar, resp vattenhjulen som drev hamrarna. Vidare kunde de byta tjänster sinsemellan. Kolarna behövde hjulförsedda transporter, sk kolryss och hjulmakarna behövde kol som värmekälla mm. Det är väl troligt att sådana synergieffekter snarare gynnade än missgynnade äktenskap mellan kolar- och hjulmakarsläkter. Hoppas dock att det inte var av avgörande betydelse. Mvh Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 17 November, 2005 - 19:54:   

Hej!
Kjell Cederlind skriver nyligen om vallonnamnen i Godegård mntl under Bruksorter, Godegård. Jag fick just en skärmbild av honom på Godegårds mntl från 1659. Den visar även en del svenska namn som kan vara intressanta mht diskussionen om Cath(a)rina Göransdotter gift med Henrich Robert år 1700. År 1659 finns en Esaias Jöransson
antecknad. Som av en tillfällighet är näste man i listan Martin Robbart. Jag har sökt i Google på denne Esaias men inte hittat ngt mer än att det förekommer som förnamn i Belgien vid den aktuella tidpunkten. Tydligen har vi hittat en släkt
(vallon el ej) med Jörantradition i Godegård utöver Paillardel. Tidsaspekten gör att det knappast en bror till Cath(a)rina. Jämför vi generationerna i släkten Robert så ser vi Martin följd av trol son Iller (Elias) och sonen Henrich. Högst hypotetiskt skulle alltså Esaias kunna vara farfar till Cath(a)rina.

Mvh
Jonas Palm
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 18 November, 2005 - 17:21:   

Hej Jonas!
Ett litet inlägg ang kolryssarna, de enda kolryssar som finns bevarade här i Lövsta med omnejd är ej hjulförsedda utan har medar, -det kolades troligen mest på vintern här i bruket, men kan det kolet verkligen räckt hela året?
Mvh Sylvia
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 19 November, 2005 - 0:47:   

Sylvia!

Kolet levererades till stora kollador så att det skulle räcka hela säsongen.

Hälsningr
Stig Geber
 

Sylvia Dahlström
Postat den Lördagen den 19 November, 2005 - 14:55:   

Hej Stig!
Tack för den upplysningen,jag hade tydligen missat den uppgiften när jag läste om kolarnas liv härikring. Koladorna fanns upptagna men jag såg ingen uppgift om hur mycket kol det lades in i dem.
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 23 November, 2005 - 9:43:   

ju mer man dyker ned i denna bruksvärld, desto mindre vet man (åtminstone känns det så för min del).
Ifall man börjar med trädfällningen, så görs ju den normalt under vinterhalvåret, när det är minst mängd sav i trädet. (dessutom är det ju lättare att dra stockarna över snön till den kommande milan).Men huggekarlarnas var ju knappast arbetsbefriade under sommarhalvåret - högg de året runt?
Ifall man kolade mest på vintern, vad gjorde kolarna på sommarhalvåret?
Eftersom körarna tydligen använde sig av oxdragen släde, för att forsla kolet från milan till smedjans kollador, vad gjorde körarna på sommarhalvåret?

Det kanske finns förklaringar i de gamla räkenskaperna, eller andra noteringar från den tiden?

undrar Kjell C.
 

Sylvia Dahlström
Postat den Onsdagen den 23 November, 2005 - 10:06:   

Hej Kjell!
En bra fråga! Jag undrar själv det samma, synd min mormors farbror gått bort för några år sedan han visste det mesta om det gamla bruket. Jag får forska vidare, om jag hittar något talar jag om det. Lycka till i dina sökningar så länge, vi hörs!
Mvh Sylvia
 

Sylvia Dahlström
Postat den Onsdagen den 23 November, 2005 - 10:48:   

Hejsan igen kjell!
Nu har jag läst lite närmre i mina böcker om Lövsta och finner att fiskare, torpare och arrendatorer jobbar av sitt arrende genom att vara kolare under vinterhalvåret. De var också körare efer vad jag förstår. Så nu har vi löst den frågan och kan gå vidare till nästa.
Mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 27 November, 2005 - 17:08:   

Hej!
Sylvia, "Historia om Småland" av Lars-Olof Larsson visar mkt riktigt en kolryss med medar. Kjell, intressant med säsongsindelningen.
Mvh
Jonas Palm
 

Sylvia Dahlström
Postat den Söndagen den 27 November, 2005 - 18:30:   

Hej Jonas!
Har hört mig för lite grann och de enda ryssar som användes i lövsta var den varianten med medar. (åtminstone enligt de jag pratat med) Om snön töade tog man någon annan kärra istället men det var ju en "nödlösning"
Mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 29 November, 2005 - 20:10:   

Hej!
Kolryss med hjul och kolning sommartid! Godegårdssläkterna samt Johan Drugge torde våndas
över senare generationers okunskap. Det skall erkännas att undertecknads samlade kunskap i kolning baseras på studier i, vallonättlingen, Göran Falks, pocketroman "Vallonerna-Blodstenen," 1, 1989. En mycket läsvärd roman: Onekligen är det kallt, så kallt att det knastrar av köld i stugorna. Man kolar så det står härliga till. Och om jag minns rätt (och här kan minnet svika mig), så var finessen att ställa vedträna på högkant så att de s.a.s. funkade likt skorstenar. Man hade ngt ovanpå vedträna oxå, kanske uppskottad jord, för nu drar jag mig till minnes en lärorik episod. En av hjältarna i romanen tyckte det var så kallt i kolarstugan att han gick och lade sig på själva kolningshögen (det finns nog ett fackuttryck för den). Detta skulle visa straffa sig. Den var visserligen varm och mjuk, men koloxidförgiftning och svår huvudvärk tillstötte. Men han räddades till livet.
Mvh
Jonas Palm
 

Sylvia Dahlström
Postat den Tisdagen den 29 November, 2005 - 22:17:   

Hej Jonas!
Kolningshög-kan det vara mila du menar där?
Mvh Sylvia
 

Sylvia Dahlström
Postat den Onsdagen den 30 November, 2005 - 8:50:   

Hej igen Jonas!
Lite utförligare svar får du här: milan bestod av ved rest mot varandra runt hjärtklabben, därefter täcktes den med granris och stybbades med stybb från stybbringen. Det är väl vad jag vet på ett ungefär och hade jag inte vetat det hade jag kunnat skämmas då släkten Monie som jag tillhör är en kolarsläkt.
Mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 30 November, 2005 - 16:59:   

Sylvia!

Jag vet inte om det är av allmänt intresse för vår sajt, men nu blir jag faktiskt lite lessen. Vi är normalt tionde eller elfte generationens vallonättlingar i Sverige. Du kan inte vara
säker på att hitta kolarkompetens om du så frågar en ättling i rakt nedstigande led till Martin Robert. Bo Lindström kan säkert vaska fram några sådana, nu levande, ur sin databas. Det vore i alla fall av mer allmänt intresse. Rent av lite spännande.

Mvh
Jonas Palm


 

Sylvia Dahlström
Postat den Onsdagen den 30 November, 2005 - 17:15:   

Hej!
Jag tar till mig av din kritik även om jag inte riktigt förstår hur du menar.
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 11 December, 2005 - 21:28:   

Hej!
Ett stor tack till Kjell Cederlind som verkar ägna mkt tid åt grundforskning i diverse arkiv. Själv har jag mest bläddrat i Kjell Lindbloms böcker och på s 197, del II, hittat två barn till Iller Robert: Henrich född 1671 och Pehr (trol född efter Henrich). Kjell Cederlind gladde mig häromdan med tipset om dotter till Iller. Det är ju möjligt att hon finns med i senare upplagor av Kjell Lindbloms böcker, men jag vill ändå dela med mig av glädjen (hoppas Cederlind inte misstycker). Cederlind tipsar om att Iller Robert "slutade jobba" 1693/94, enl Berggren "Hammarting för Östergötland" i släktforskarnas årsbok-97, så i 1695 års mantalslängd finns bara upptagen "Iller Roberts dotter", vilken alltså senast då måste ha varit 15 år gammal (här kan undertecknad ha missat ngn info). Cederlind nämner även att att en Cathrina Eliasdotter gifter sig den 10/10 1697 med Erik Jonsson. Hon begravs tydl redan 26/6 1698 (död i barnsäng?), 28 år gammal. Måhända är det Iller Roberts dotter nämnd i Godegårds mantalslängd 1695? Hon skulle alltså ha varit född året innan Henrich, dvs 1670. Av Cedrelinds tips förstod jag att Berggrens artikel i släktforskarnas årsbok-97 är intressant. Jodå, på s 326 finns både Iller och Anton Robbert omnämnda som "borta" 1694 (troligen har de då slutat jobba). Mårten Robbert står nämnd på samma sida med tillägget"från Norrköping 1699". Totalt omnämns 13 kolare och 5 kolpojkar. Intressant att nämnda tre Robbert är de ända vallonnamnen bland kolarna (medan Johan Bevi bland kolpojkarna). En Joris Jonsson är körare (s 327) och här har vi möjligen ytterligare en kandidat till fader till Cat(h)arina Göransdotter, diskuterad i tidigare inlägg.
Mvh
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 13 December, 2005 - 19:29:   

Betr Iller (Elias) Robert kan jag bidra med följande,dels ur Kjell Lindbloms databas och dels ur de tidigaste kyrkböckerna:
Iller (Elias) Robert ,trolig son till kolaren Martin Robert som 1635 arbetar vid Julita,är kolare i Godegård från 1659 till sin död 1698. Han begravs den 17/4 detta år vid uppnådda 66 års ålder och kallas Elias Robert. Han bör alltså vara född 1632.Hans hustru förekommer från 1659 till åtminstone 1675.
Han har barnen; 1. Mårten, som är körare vid Norrköpings mässingsbruk1697-99 och kolare i Godegård 1699-1709. Vid hans begravning 1709-05-08 uppges åldern vara 46 år dvs han är född ca 1663- Han är gift före 1703.
2.Henrich som vigs 1700-08-19 vid Catrina Göransdotter vid Godegård.Han är då nyligen antagen som kolare vid bruket och begravs där 1719-03-08 i en ålder av 47 år och 19 veckor. Födelseåret är alltså 1671.Hustrun avlider 1751 i Godegård i en uppgiven ålder av 82 år.
3.Pehr som gifter sig 1700-10-25 i Godegård med
Ingrid Larsdotter.
4. Johan som är körare vid Norrköpings mässingsbruk från 1696.
5. Catharina född 1676 i Godegård som 1697-10-10 gifter sig med Erik Jonsson i Godegård.Hon begravs 1698-06-26 i Godegård.
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 14 December, 2005 - 13:30:   

Hej!
Bo, tack för denna information.
Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 04 Januari, 2006 - 13:40:   

hej, alla Robert-kännare!
Jag undrar ifall ngn av er känner till en
Karin/Cathrina Antonsdotter (Robert), begravd i Godegård 3/12 1722, vid uppgivna 53 års ålder ?

Enl en andrahandsuppgift skulle hon ha gift sig 19/9 1692 med Per Swensson från Grinmon.
(samma datum, samma plats, gifter sig f.ö. en Anton Robert med en Karin Bengtsdotter)

Enl "Östgötska hammarting" blir Per Swensson år 1696 antagen som klensmed vid Godegårds bruk (15/12 1695 begravdes klensmeden Hemming Månsson därstädes).

Per och Karin skulle, enl samma andrahandskälla ha fått följande barn:
1696 Anna
1699 Johannes
1701 barn begravt (2år)
1701 Johan
1704 Peter
1707 barn begravt (3år)
1707 Sven
1711 Mårten

den 6/5 1716 begravs Per Swensson.

Eftersom det finns 3 st Per Swensson vid Godegårds bruk vid 1700-talets början (ovannämnde, samt Swen Larssons son och Swen Croons son), så vore jag tacksam ifall ngn vet mer om vem av dessa 3 P.S. som fick VILKA barn, eftersom det oftast bara står "Chr. Pehr Swenssons Barn ifrån Bruuket", el.dyl.

Tack på förhand!
ifrån
Kjell C.
 

Bo Lindström
Postat den Onsdagen den 04 Januari, 2006 - 17:41:   

Hej Kjell!

De uppgifter du har om Karin Antonsdotter Robert och Per Swensson från Grinmon kommer säkert ursprungligen från Kjell Lindblom och är korrekta. Alla de barn du nämner är troligen deras och jag har själv kollat på Genline betr Anna f.1696 GID 244.18.38400,betr Johannes f.1699 GID 244.18.38900 och begravd 1701 enl Jan Nyrén,
betr. Johan (Jan) f.1701 GID 244.18.39600,betr Peter f.1704 GID 244.18.40900 och begravd 1707 enl Jan Nyrén, betr Sven f.1707 GID 244.18.41800 och slutligen betr Mårten f.1711 GID 244.18.42700.
Men det är ju sant att det ofta bara står Per Svenssons barn från Bruket så jag är nog inte säkrare än du. Kanske någon annan vet?
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 08 Januari, 2006 - 22:32:   

Hej!
Intressant att även Anton Robert har en dotter (jämför Iller Robert). Tittar man på s 197 i Lindblom II, så är det sparsamt med barn till Anton. Med tanke på att han uppnådde den aktningsvärda åldern 100 år så borde det ju finnas barn. Men de finns väl i Lindbloms databas numera. På samma sida kan man läsa om Carin Bengtsdotter vid Grinnen. Man får förmoda att Grinmon och Grinnen är samma plats. Jag har försökt lokalisera den på Godegårds karta, men misslyckats. Ändelsen -mon är dock vanlig. Ang Per Svenssons barn har jag dock inget att tillföra.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 14 Januari, 2006 - 18:01:   

Hej!
I mitt inlägg den 24/8 -05 förbryllades jag över Iller Roberts förnamn. Vid sin död kallas han Elias. Finns det fler exempel på Iller o likn? Jodå, på s 246 i Lindblom I återfinns under släkten le Grand, en Iler de Gran, kolare vid Julita bruk 1635. Han kalls även Elair, Elaes och Ellert. Det förefaller onekligen som Elias ligger närmast till hands på svenska. Lite mer som en kuriositet: Det bör således ha funnits två personer vid Julita bruk vid denna tid, som lystrade till samma ovanliga namn. Om än med en betydande åldersskillnad.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 14 Januari, 2006 - 20:39:   

Hej!
Undertecknad surfar vidare i Geneanet och har hittat en Guillaume Robert som kan vara samme man som var i Österby, Sverige, 1628-31. I Appelgrens "Vallonernas namn" kan man läsa att utbetalning skall ha skett i Liege till hustrun. Nedanstående person verkar dock vara bosatt i Brabant. Vem vet dock om utbetalningen skedde vid värvningskontoren el liknande? Kan kanske ge någon ledtråd i sökandet efter övriga ROBERT.


http://search.geneanet.org//result.php3?lang=en&name=ROBERT&info=&start=&end=&nbindi=& place=&subregion=&region=&country=BEL&type=&source=&page=13

Céroux-Mousty,1341,Brabant,Belgique

http://gw.geneanet.org/index.php3?b=favrejhas&lang=en&m=N&v=ROBERT

33.
o Guillaume ROBERT ca 1590-/1656 &ca 1615 Dauphine JAY ca 1594-1656/

Married about 1615 to Dauphine JAY ca 1594-1656/, with Fabienne ca 1619-1689/

Mvh

Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 27 Januari, 2006 - 12:59:   

Hej!
Detta inlägg ansluter till ett inlägg av underteckn, under Övriga ämnen "Vallonen Per Jansson???" 2004, där jag hade kört fast. Samt en fråga från Bo Lindström under Bruksorter "Godegård", de senaste dagarna.
Som vi har sett i senare inlägg har utöver Kjell Linbloms efterforskningar både Iller och Anton Robert "fått" var sin dotter. Finns det fler barn inom släkten? Hur har vi det med Henrik Rubert, född omkr 1671 (död 1719) och Catharina Göransdotter, gifta 19 aug 1700 i Godegård. I Linblom del II hittar man 3 barn (i den upplaga av boken jag har läst). Skickliga släktforskare kan dock, i Vadstena, inhämta: Mårten Henriksson, Född 1711 i Godegård, E (C). Döpt 30 jan 1711 i Godegård, E (C). Död av hetsig feber (52 år) 27 jun 1763 i Kärringeskogens ägor, Godegård, E (F). Vi noterar att stackars Mårten blev faderslös vid 8 års ålder.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 27 Januari, 2006 - 16:06:   

Hej igen!
Ang närmast förg inlägg. Frågan från Bo Lindström står under Bruksorter "Bruk där släkten Robert arbetade" (och inte Godegård).
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 17:20:   

Hej!
Sökandet efter Catharina Göransdotter fortsätter (gift med Henrik Rubert). Den 22/4-2004, under släkten Robert, på Anbytarforum finns ett inlägg med Länk till kyrkbokföringen, trol från 1702. Står det Catharina Jöransdotter på andra raden från slutet? Och i vilket sammanhang är hon i så fall nämnd? Det är konstiga snirklar mitt i efternamnet. Tidigare i texten har om-ljudet i Månsson stavats med ett litet i snett ovanför o:et. Kanske det lilla i:et ovanför o:et i Jöransdotter är just ett sådant om-ljud? Jag kan vara helt fel ute, men duktiga tolkare av skrivstil kan kanske bidra.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 11 Februari, 2006 - 21:16:   

Hej!
I Lindblom, del II kan man på s 196 läsa att Martin Robert jobbade vid Julita 1635, och Skärvik 1638-39. Därefter återfinns han inte förrän 1656-61 vid Godegård. Två söner står upptagna i mantal 1653. Själv saknas han men arbetar säkert ngn annan stans, kan man läsa. Har man funnit ngn information om var Martin Robert arbetade under 1640-1655? Kan han rent av ha återvänt till Vallonien och jobbat där? Nu skall jag väl inte utmåla Martin som ngn globetrotter som kolade lite varstans...
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 25 Februari, 2006 - 18:16:   

Hej!

I mitt inlägg den 27 jan 2006 nämnde jag Mårten Henriksson, född 1711 i Godegård. Han var gift med Lisken Arvidsdotter, född omkr 1715 (Godegård AI:1:550). Här kommer lite information om de barn jag känner till:
Johan Mårtensson. Född 5 jun 1739 i Östra Tybble, Godegård, E (C). Död av lungsot 28 nov 1801 i Stenmoen, Godegård, E (F).
Henrik Mårtensson. Född 1745 (Godegård AI:1:550).
Abraham Mårtensson. Född omkr 1749 i Östra Tybble, Godegård, E (Godegård AI:1:615). Död, skållade sig till döds i en vörtkittel (6 år) 20 okt 1755 i Östra Tybble,
Godegård, E (F).
Sara Mårtensdotter. Född 5 maj 1753, Godegård, E (C). Död av kopporna 28 okt 1758 i Östra Tybble, Godegård, E (F).

Hemska dödsfall för två av barnen.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 26 Februari, 2006 - 14:57:   

Hej!

I mitt föregående inlägg nämndes Johan Mårtensson. Han var torpare i Stenmoen Godegård. Ref: Godegård AI:2:25, 90, 158, 225, 291, 365, 437; AI:3:116.
Han var gift med Maria Jönsdotter, född 3 okt 1731 i Axhult, Godegård. De gifte sig 30 nov 1765 i Godegård, E (E). Död av ålderdom (90 år) 19 jan 1822 i Stenmoen, Godegård. Barn:

Peter Jansson. Född 1767 i Stenmoen, Godegård, E (C).
Anna Lisa Jansdotter. Född 19 sep 1769 i Stenmoen, Godegård, E (C).
Jan Jansson. Född 5 jun 1772 i Stenmoen, Godegård, E (C). Död av inflammatorisk feber 18 okt 1846 i Nybygget vid Godegård, Godegård, E (F).

Mvh
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Postat den Tisdagen den 28 Februari, 2006 - 14:18:   

Hej Jonas!

Det var intressant information härovan. Jag har själv inte följt upp den linjen. Det verkar som om Robert namnet försvinner fortare då bärarna inte är smeder.
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 05 Mars, 2006 - 21:00:   

Hej!

Tack Bo, jag fortsätter på denna intressanta linje, som anknyter till mitt närmast föregående inlägg. Jan Jansson född 5 jun 1772 i Stenmoen,
Godegård gifte sig 9 okt 1799 i Godegård, E(F) med Maja Persdotter, född 23 jun 1771 i Rödjas ägor, Godegård, E(C). Hon dog av vattusot 9 sept 1855 i Nybygget vid Godegård, Godegård, E (F). Jan Jansson var torpare vid Nybygget vid Bruket, vilket visade sig vara Godegård gård. På gamla dagar inhyses hos son Jan i Nybygget.
Ref: Godegård AI:6:31, AI:9:152. Barn:

Jan Jansson. Född 7 nov 1798 i Strömstorp, Godegård, E (C). Död 12 dec 1841 i Nybygget vid Godegård, Godegård, E (Godegård AI:9:152).
Anna Maja Jansdotter. Född 22 apr 1802 i Godegård, E (Godegård AI:6:31).
Petter Jansson. Född 11 nov 1807 i Godegård, E (Godegård AI:6:31).
Abraham Ulrik Jansson. Född 1 feb 1812 i Nybygget vid Godegård, Godegård, E (C). Död 12 okt 1904 i Missunna u Sörby, Godegård, E (Godegård AIIa:1:198).

Den sistnämde är samma person som jag hade kört fast vid, 6 maj 2004, under Fria Ämnen "Vallonen Per Jansson????". Jansson (och Claesson) är vanliga efternamn hos valloner som tappat sitt ursprungsefternamn. I detta fall Robert.

Mvh
Jonas Palm
 

Johan E.
Postat den Onsdagen den 05 April, 2006 - 14:58:   

Till Jonas Palm:

Jag har en Ulrika Gustava Ulriksdotter utan känd far eller mor.

U är född 1828-02-04 i Godegård och giftes med Livgrenadier Karl Fredrik Corall arrendator på Sintesberg. Död 1876 i Godegård (Sintesberg).

Kan det finnas något samband med ovan nämnda Ulrik Jansson. Tycks vara någon ung (16 år) för att vara fadern.
 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 07 April, 2006 - 15:37:   

Hej!
Patronymikon i nästa generation är Abrahamsson/dotter. Dvs troligen inget samband.
Mvh
Jonas Palm
 

Britt-Marie Waller
Postat den Lördagen den 08 April, 2006 - 11:04:   

Hej! Svar på frågan om Ulrika Gustava Ulriksdotters ursprung finns på www.genealogi.se, anbytarforum, Östergötl, Godegård. Där har jag nyligen lämnat ett svar på ovanstående förfrågan.

Mvh

Britt-Marie Waller
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 09 April, 2006 - 15:48:   

Hej!
Tydligen finns det intresse för ytterligare generationer av ovanstående gren av släkten Robert. Jag fortsätter därför inlägget från 5 mars 2006.

Abraham Ulrik Jansson. Född 1 feb 1812 i Nybygget vid Godegård, Godegård, E (C). Död 12 okt 1904 i Missunna u Sörby, Godegård, E (Godegård Alla:1:198). 1837 är han dräng i Hålbäck dit han kom 1835 från Båseberg. Torpare i Åsabäcken u Åsa i Godegård. På gamla dagar bor han i Nybygget under Hålbäck hos sin dotter, änkan Anna Sofia Abrahamsdotter. Ref: Godegård AI:17:213; AI:18:189;AI:12:371; AI:11:363; AI:9:206, 497. Gift 31 okt 1839 i Godegård, R (E) med Anna Maja Jansdotter. Född 20 feb 1815 i Åsabäcken u Åsa, Godegård, E (C). Död av gikt 26 feb 1868 i Åsabäcken, Godegård, E (SCB-F). Barn:

Per Ulrik Abrahamsson. Född 14 sep 1839 i Godegård, E (Godegård AI:12:371).
Carl Gustaf Abrahamsson. Född 4 jan 1842 i Godegård, E (Godegård AI:12:371).
Anna Sofia Abrahamsdotter. Född 13 jan 1845 i Godegård, E (Godegård AI:17:213).
Anton Fredrik Abrahamsson. Född 11 nov 1847 i Godegård, E (Godegård AI:12:371).
Albertina Abrahamsdotter. Född 19 mar 1850 i Godegård, E (Godegård AI:12:371). Död 13 nov 1859 i Åsabäcken u Åsa, Godegård, E (Godegård AI:12:371).
Johan August Abrahamsson. Född 7 aug 1854 i Godegård, E (Godegård AI:12:371).
Albert Abrahamsson Palm. Född 16 maj 1859 i Åsabäcken u Åsa. Godegård, E (C). Levde 1926 i Torsudden, Blåvik, E (Blåvik Alla:2:111).

Mvh

Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 09 April, 2006 - 18:05:   

Hej!

Vi börjar nu närma oss vår samtid i denna gren av släkten Robert. Två av nedanstående personer är endast nämnda som dotter resp son, eftersom de är nu levande. Intresserade kan vända sig direkt till undertecknad.

Albert Abrahamsson Palm. Född 16 maj 1859 i Åsabäcken u Åsa, Godegård, E (C). Han är i Hålbäck som dräng 1880 och flyttar 1881 till Nybygget u Hålbäck, där han gifter sig och bor med sin familj. 1890 statdräng i Ö Rödja, dit de kom från
Hålbäck, också i Godegård. Flyttade med familjen 23 okt 1892 från Östra Rödja, Godegård E till Kristberg, E (Godegård AI18:354). I Kristberg bor de i Elgmyra. Flyttade 19 okt 1893 från Elgmyra, Kristberg, E till Tjällmo, E (Kristberg AI:28:27). I Tjällmo var de statfolk i Kulla, och 1895 flyttade de till Klovstena , också i Tjällmo. Gift 1 dec 1883 i Godegård, E (SCB-E) med Jeana Vilhelmina Landtqvist. Född 26 maj 1863 i Missunna u Sörby, Godegård, E (C). Hon dog av av blodpropp och lunglidandne 18 nov 1905 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo C:10:58). 1907 6/12 flyttar Albert och hemmavarande barn till s.471, som är på socknen obefitliga. Flyttade 12 jun 1908 från Tjällmo, E till Blåvik, E (Tjällmo Alla:2:471). I Blåvik bodde de i Torsudden u Tingkullanäs. Levde 1926 i Torsudden, Blåvik, E (Blåvik Alla:2:111). Albert använder inte namnet Palm förrän efter sitt giftemål. Ref: Godegård AI:18:354; AI:17:381, 213; AI:16:188, 213, 367. Kristberg AI:28:27. Tjällmo AI:24:636, 589; Alla:3:742; Alla:2:471. Blåvik Alla:1:152: Alla:2:111. Barn:

Hulda Vilhelmina Palm. Född 22 jan 1884 i Godegård, E (Godegård AI:18:354). Flyttade 8 nov 1898 från Klovstena, Tjällmo, E till Kristberg, E (Tjällmo AI:24:589).

Sigrid Albertina Palm. Född 26 mar 1885 i Godegård, E (Godegård AI:18:354). Död 5 jul 1961 i Viginia City, St. Louis, MN, USA (MN Death recors index).

Albert Vilhelm Palm. Född 21 nov 1886 i Godegård, E (Godegård AI:18:354). Död 27 feb 1961 i Hammardal, Y (SvDb). Flyttade 10 jul 1908 från Tjällmo, E till Örebro sfs, T (Tjällmo Alla:2:471).

Gustaf Severin Palm. Född 23 okt 1888 i Godegård, E (Godegård AI:18:354). Död 10 jan 1964 i Kristberg, E (SvDb). Flyttade 21 maj 1911 från Tjällmo, E till Godegård (Tjällmo Alla:2:471).

Karl Einar Palm. Född 1 jul 1890 i Hålbäck, Godegård, E (Godegård AI:17:213). Död 7 aug 1890 i Hålbäck, Godegård, E (Godegård AI:17:213).

Karl Lindor Palm. Född 25 maj 1892 i Östra Rödja, Godegård, E (Godegård AI:18:354). Död 29 maj 1967 i Johannes, Stockholm, AB (SvDb) Flyttade 27 jul
1908 från Tjällmo, E till Godegård, E (Tjällmo Alla:2:471).

Karl Ejnar Palm. Född 16 feb 1894 i Kulla, Tjällmo, E (C). Död 8 jun 1956 i Stora Malm, D (SvDb). Flyttade 9 nov 1918 från Torsudden, Blåvik, E till Stora Malm, D (Blåvik Alla:2:111).

Karl Herbert Palm. Född 21 nov 1895 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo AI:24:589). Död 23 okt 1965 i Säby, F (SvDb).

Karl Hjalmar Robert Palm. Född 25 feb 1898 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo AI:24:589). Död 4 jun 1900 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo Alla:3:742).

Karl Sigfrid Palm. Född 15 feb 1900 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo Alla:3:742). Död 10 dec 1965 i Säby, F (SvDb). Flyttade 26 nov 1920 från Torsudden, Blåvik, E till Säby, F (Blåvik Alla:2:111). Flyttade 7 jun 1921 från Tranås, F till Torsudden Blåvik, E (Blåvik Alla:2:111).
Flyttade 16 nov 1921 från Torsudden; Blåvik, E till Säby, F (Blåvik Alla:2:111).

Lydia Naemi Ingeborg Palm. Född 27 maj 1902 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo Alla:3:742). Flyttade 30 dec 1918 från Torsudden, Blåvik, E till Malexander, E (Blåvik Alla:2:111).

Karl Rudolf Palm. Född tvilling 24 jul 1905 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo Alla:3:742). Död 19 apr 1980 i Olaus Petri, Örebro, T (SvDb). Flyttade 24 nov 1920 från Klovstena, Tjällmo, E till Säby, F (Blåvik:2:111). Flyttade 30 nov 1921 från Säby, F till Torsudden, Blåvik, E (Blåvik Alla:2:111)
Flyttade 30 jun 1925 från Torsudden, Blåvik, E till Ljungarum, F (Blåvik Alla2:111)

Karl Robert Palm. Född tvilling 24 jul 1905 i Klovstena, Tjällmo, E (Tjällmo Alla:3:742). Flyttade 24 nov 1920 från Klovstena, Tjällmo, E till Säby, F (Blåvik Alla2:111). Flyttade 13 dec 1924 från Säby, F till USA (Emibas). Flyttade 14 feb 1925 från Göteborg, O till Virginia, MN (Emihamn). I 1930 års Census bor han hos systern Sigrid med hennes familj, och är målare till yrket. Ref: US Census 1930.

Albert Abrahamsson Palm gift 2:o 3 aug 1908 i Blåvik, E (Blåvik Alla:1:152) med Hedda Sofia Karlsdotter.

Född 28 sep 1873 i Ekeby, E (Blåvik Alla:1:152). Barn:

Karl Gottfrid Palm. Född 12 jan 1911 i Torsudden, Blåvik, E (Blåvik Alla:1:152). Död 12 nov 1996 i Säby, F (SvDb).

Dotter född 1913

Son född 1915

Albert och Jeana fick inte mindre än 13 barn. Uppenbarligen ville man ha en son som bar namnet Karl Einar. Jämför son 3 som dog vid någon månads ålder, med son 5 kallad Karl Ejnar (notera stavat med j). Tydligen ville man även ha en son som bar namnet Robert. Jämför son 7 som dog vid 2 års ålder, med son 9. Bland dessa 16 barn (varav 14 uppnådde vuxen ålder) återfinns undertecknads farfar, Karl Herbert Palm.

Mvh

Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 17 April, 2006 - 16:52:   

Hej!
Efter att ha skummat igenom mina inlägg ang ovan beskrina gren av släkten Robert slås jag av att det verkar vara lite eländes elände över den. T ex statfolk med många barn i statarlängor... Bo Lindström tar den 28 februari 2006 upp att "Det verkar som om Robert namnet försvinner fortare då bärarna inte är smeder." Vidare beskriver Lindström den 23 jan 2006 under Bruksorter: "Bruk som släkten Robert jobbade vid" yreksdiversifieringen och social klättring inom släkten. Den gren av släkten Robert som är beskriven i mina senaste inlägg verkar i detta sammanhang lite otursförföljd. Vem vet vilken yrkesinriktning Henrik Roberts yngste son Mårten Henriksson hade fått om han inte blivit faderslös vid 8 års ålder? Hursomhelst, i jämförelse med generationen i närmast föregående inlägg skedde visst socialt avancemang även i denna gren. Troligen speglas även Sverige som framväxande välfärdsstat och likn. T ex bidrog studiemedel för studiebegåvade, mindre bemedlade, att en av statare Albert Palms sönsöner kunde utbilda sig till läkare.
Mvh
Jonas Palm
 

Marita Aurén-Jusslin
Postat den Söndagen den 02 Juli, 2006 - 12:19:   

Hej!

Jag undrar om det är någon som känner igen denna man,
Lovis Bewi i Kristberg?

Detta vet jag.

1.Vb 1698, "d. 28 December vigdes drängen Michel Johansson Brahus, och pigan Elisabeth Lovisdotter på ??? och Karlsby ägor."

2.Fb 1705, "d. 26 December christnades Michaels Jonssons och hust. Elisabeth Lovisdotters i Brahus lilla son Johan, född d. 13 dito." Detta är min ana.

3.Db 1716 "d. 29 dito (jan) begrofs gl. Lovis Bewi Hro. Elisabet ifrån Brahus 80 åhr."

4.Db 1750 "d. 23 (sept.) död Elisabeth Lovis dr i Brahus, begrof. d. 29. 67 år"

Jag har tittat efter Lovis Bewi i db från det hans hu dog t o m 1767, men jag har inte hittat honom.
Jag har också letat efter hans dotter, Elisabeth, i fb 1674-89. Hon borde ha varit född 1682-83 med tanke på hennes ålder vid dödstillfället. Men hon finns inte där.
Lovis Bewi är inte heller vigd i Kristberg med sin Elisabeth, ej heller fick de några andra barn mellan 1674-89.

Jag hittade en Lovis (kan ej se vad han heter i efternamn) vid Qvarnshammar, Kristberg vid ett dop 1689. Jag vet inte datumet för dopet, men det står Dea 23 på bokens sida 284 GID 320.22.69300.
Kan det vara han?

Jag har sökt på Google, Anbytarforum, FamilySearch och på Francom Family Genealogy, men det var inget napp där.

Han är förmodligen smed eller något liknande och förmodligen invandrad. Vet någon något om honom och/eller hans hustru? Kan han vara densamme som nämns i ett tidigare inlägg?

Jag är jättetacksam för minsta lilla.

Mvh // Marita
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 03 Juli, 2006 - 14:33:   

Hej!
Bewi, Bevi, Baivy avhandlas t ex på s 71-80 i Lindblom I (Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet). Bovi, Boivie på t ex s 52 i Lindblom III. På s 78 i den förra referensen återfinns en Louis Boivie g m Maria Melchiorsdotter Cardon 1698 i Godegård sn. Han kan vara en kandidat till den person du letar efter. Efternamnet i alla dess former är förbryllande. Appelgren (Vallonernas namn) påpekar att det kan vara ett ursprungsnamn, helt enkelt betyda "från Bayern". Om jag förstår det rätt borde därmed åtminstone en av föräldrarna vara från Bayern. Om efternamnet dessutom kan vara yrkesbeteckning är för mig obekant. Exempelvis den gl. Lovis Bewi Hro, som du nämner ovan, antyder släktnamnet Herou (men Hro kan ju även var ngn slags förkortning). Jag är själv intresserad av den Louis Bewi (o likn) som Cath(a)rina Göransdotter förekommer med som dopvittne, enl mina tidigare inlägg.
Mvh
Jonas Palm
 

Marita Aurén-Jusslin
Postat den Tisdagen den 04 Juli, 2006 - 8:35:   

Hej Jonas!

Tack för hjälpen, men jag tror inte att det är rätt Lovis du hittat. "Min" Lovis dotter gifte sej 1698.
Jag fick svar på Anbytarforum, där jag fick veta att den Lovis som var gift med Elisabeth hade en far som hette Martin Bevi och var smältarmästare.
Hro är förkortning för Hustro, dvs det var Lovis Bewis hustru som dog.

Om du, eller någon annan, är intresserad så finns hela de svar jag fick under Kristberg på Anbytarforum. www.genealogi.se

Mvh // Marita
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 08 Juli, 2006 - 17:47:   

Tack Marita!
Ang Bayern som jag skrev om i mitt inlägg ovan kanske man bör vara lite försiktig. Det kan ju vara flera generationer sedan man tog efternamnet/ursprungsnamnet i Vallonien. Senare generationer kan sedan ha utvandrat till bla Sverige. Vidare vore det intressant att veta hur Liege (Luttich, med tyskt y) administrerades politiskt. Vid tidpunkten för utvandringen till Sverige var det ett tyskt Biskopsfurstendöme. Kanske fanns det kopplingar till Bayern i politiskt el administrativt avseende? Jag bör även återknyta till Louis Bevy i Tasbygget i Godegård som var dopvittne med Henrik Roberts hustru Cath(a)rina Göransdotter. Ngn som känner till ngt om honom?
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 10 Juli, 2006 - 12:32:   

Hej!
Kanske har vi nedan förklaringen till kopplingen mellan Bayern och Bewy, Baivy o likn. Sökning i Google med sökorden: luttich bayern
ger ca 600.000 träffar bl a:

JOHANN THEODOR, Herzog in Bayern
JOHANN THEODOR, Herzog in Bayern, Fürstbischof von Regensburg, Freising und Lüttich, Kardinal, geboren am 3. September 1703 in München, gestorben am 27. ...
www.bautz.de/bbkl/j/Johann_t_b.shtml - 19k - Cachad - Liknande sidor

BAYERN, Ferdinand von
BAYERN, Ferdinand von; Bischof von Hildesheim, Lüttich und Münster 1612, Bischof von Paderborn 1618, Erzbischof und Kurfürst von Köln 1612; * 6. ...
www.bautz.de/bbkl/b/bayern_f.shtml - 14k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.bautz.de ]

Johann III. (Bayern) - Wikipedia
Mehrmals vertrieben, konnte Johann von Bayern seine Herrschaft mit Unterstützung ... KURZBESCHREIBUNG, Fürstelekt von Lüttich, Herzog von Straubing-Holland ...
de.wikipedia.org/wiki/Johann_III._(Bayern) - 18k - Cachad - Liknande sidor

Ernst von Bayern - Wikipedia
Deshalb arrondierte Ernst von Bayern seinen Einflussbereich, indem er dafür ... Er war nun in Personalunion Bischof von Freising, Hildesheim, Lüttich und ...
de.wikipedia.org/wiki/Ernst_von_Bayern - 23k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från de.wikipedia.org ]

Släkten Robert berörs endast indirekt, men inlägget anknyter till inläggen ovan och kan vara av allmänt intresse.

Mvh
Jonas Palm


 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 29 September, 2006 - 14:57:   

Hej!
Ett inlägg i debatten om Cath(a)rina Göransdotter gift med Henrik Robert år 1700. Spåret Bewy är intressant, se mitt tidigare inlägg. Som bekant betyder Bewy, Boive, Baivy o likn Bayrare (se E. Appelgren "Vallonernas namn"). Kopplingen till Luttich (tyskt y), dvs Liege, och dess dominerande familj med efternamnet von Bayern framgår av mina förra inlägg under föreliggande släkt Robert.

Sajten nedan behandlar Boive och är i detta avseende intressant:

web.telia.com/~u17400003/namn.htm

Sajten ger alternativa förklaringar till detta efter- alt ursprungsnamn och anför att det numera skall ha "försvunnit" i Belgien. Det senare verkar fullt rimligt då området ifråga nu tillhör Belgien
och inte är tyskt bisopsfurstendöme längre.

Troligen har vi att göra med ett ursprungsnamn i viss mening. Möjligen vid den aktuella tidsperioden antydande viss överklass (via von Bayern) samt kopplat till järnframställningen (via de invandrade släkternas yrkestillhörighet). Bortser man från "viss överklass" och den geografiska begränsningen skulle alltså Bewy
påminna om det senare i Sverige använda begreppet vallon. Om det stämmer borde de ligga närmare till hands att män har kallats el använt Bewy ist för patronymikon, än motsv för kvinnor. Utöver patronymikon har roligen har aktuella personer även yrkesbeteckning samt ev släktnamn.

Lisbet Ahlzén-Grahn (med 25 års erfarenhet i ämnet) har i sitt inlägg onsdag den 24 aug 2005 under släkten Robert på Anbytarforum tagit upp ämnet. Lovis Göransson nämns, samt Lovis Bewy som möjligen varande samma person. Cath(a)rina Göransdotter verkar dock inte kallas Bewy el likn. Lovis Bewy och Cath(a)rina Göransdotter i Tasbygget Godegård skulle mot bakrund av föregående diskussion kunna vara syskon (el varför inte halvsyskon).

En annan möjlighet (av många) är att hon jobbar som piga på Tasbygget och har sin systrar på Göransbygget i Godegård.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Postat den Fredagen den 01 December, 2006 - 11:19:   

Julklapp till Robertintresserade!
Elias (Iller) Roberts hustru har för undertecknad varit obekant. Då Henrik Robert är trol son till Iller gör här undertecknads ffffffffm en effektfull entre'. Lisbet Ahlze'n-Grahn har genomläst Hällestads o Tjällmo HR 1663-79 och jag framför härmed hennes hälsningar. Hon fann bl a uppgifter om Iller Robert och hans hustru och nedan gör hon ett utdrag ur domboken betr detta mål. Med en tår i ögonvrån har jag nödgats ersätta förekommande invektiv med just ordet invektiv.

Hällestads o Tjällmo HR 1670-79, AI:4 (SVAR-kort nr D43559) s 729-34 1678, d: 26, 27, 28 September

Bookhållaren Welb:de Johan Cardon anklagade för Rätten Illert Robbertz hustru Fransoise Thomasdotter som skulle hon kallat, och skeeldt
bokhållarens hustru invektiv invektiv. Inleggandes i Retten ehn Attest Copia under nampn Matthis Pärsson och Oloff Didrichsson fierdingsman,
dherest dhe referera dhet dhe A:o 1678 d: 11 September haf:r hördt Carin Carlsdotter och Maria Joensdotter ungefer 14 dagar dher effter
sagdt dhem hafva hördt Illert Robbertz hustru skiella dhen eldsta Jungfrun på Herrgården sampt bokhållarens hustru och styfdotter för
invektiv invektiv /.../ etc.

1679, 4-5 Febr: s 773-76 forts detta mål

/.../ Kohlarens Illert Robbertz hustru Fransoise Thomasdotter /.../ (framkommer att Illert R hade ingett en böneskrift på sin hustrus vägnar till bokhållaren Johan Cardon) ..."d: 1 Febr: 1679 dherest han under Pastoris Wyrdig hr Benedicti Erici och bergsfogden Well:dt Matthias Andersson nampn och vittnesbörd bekienner för sig och sin
hustru att dhe intet annat wetta medh Bookhollarens Cardons hustru än
dhet som ährligit och gott ähr och hwad de kunna hafva talt om henne war dhet skiedt i hastighet /.../ bediandes om förlåtelse".

Hr Johan de Geer hade lämnat en "miscerere mediation" om förlikning mellan parterna d 3 Febr 1679 "dherest han ährkienner försoningen wara
igenom des Mediation skedd". Även Pastor och sockenmännen hade hållit förlikningsmöte och förbön i Godegårds allmänna sockenstuga.
Resultatet blev "förmaning och reprimando till Illert Robért och hans hustru".

Även ang Francoise bortgång har Lisbet hittat information:

Godegård CI:1 (SVAR-kort nr 20240)

s 533: 1692 d 31/7 begr H Franswads (Francoise) vid Bruket. Aetat: 70. (Denna Francoise menar Lisbet således är f ~1622, men åu får tas med en nypa salt; tydligen skulle hon i så fall vara äldre än sin make som var f ~1632).

s 50: kyrkoräkenskaperna:
1692 31/7 Testamente efter H Fransweds widh Bruket.............. 1 dlr.

Mer troligt, menar Lisbet, är att nedanst avser den aktuella Francoise bortgång:

I Godegårds dödbok CI:1:
1699 5/3 begr Frenswedh Thomaedotter, aet: 62 (således f ~1637)
I kyrkoräkenskaperna står:
1699 5/3 Testamente efter hustru Franswedh Thomaedotter uti Eliaetorp.... 1 dlr 28 öre.

Det skall bli spännande att se vilken Thomas hon är dotter till. Månne ett område lika svårt som ang Cath(a)rina Göransdotter, Henrik Roberts hustru.

Mvh
Jonas Palm

 

Bo Lindström (Bolin)
Ny medlem
Användarnamn: Bolin

Meddelande Number: 4
Registrerat: 3-1999
Postat den Lördagen den 02 December, 2006 - 13:31:   

Hej Jonas!

Det var ett fint jobb av Lisbet. Det visar att de bästa släktforskaregenskaperna är fantasi och idogt arbete.
Jag har fn inga ideer om vilken Tomas som Francoise är dotter till.
Vänlig hälsning
Bosse
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 3
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 04 December, 2006 - 18:58:   

Hej!
Den som hade Lisbets energi... Ang Thomas är det inte lätt. Man letar förgäves efter ngn Thomas som passar in i Godegård. Mantalslängder o likn för Skärviks bruk vore intressanta att ta del av. Man undrar om Robert var den enda vallonsläkten som flyttade från Skärvik till Godegård? Francoise kan naturligtvis även ha fått sitt namn via en förmodat vallonsk mor. Vilket inte gör det lättare att identifiera den aktuelle Thomas.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 4
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 06 December, 2006 - 20:17:   

Hej!

I mitt inlägg den 28 sept 2005 hittades kandidater till Martin och Elias (Iller) Robert i Geneanet, som dock bedömdes som mindre troliga. Som Lisbet Ahlze'n-Grahn visat ovan är Illers hustrus namn inte Yolande Caudrelier. Åtminstone för Iller torde det spåret kunna avvecklas.

Bland den mängd stavningar som Robert uppvisar i Sverige blir man intresserad av att prova några olika på Geneanet. Jag provade därför ett antal stavningar varav nedanst gav träffar.

http://search.geneanet.org//result.php3?lang=en&name=ROBER&info=&start=&end=&nbindi=&place=&subregion=&region=
&country=BEL&type=&source=&page=13


ger minst 59 träffar, men ingen som passar in. Jag kommer dock inte åt mer än ca hälften.

Vidare ger ROUBERT och ROUBART 3 resp 10 träffar. Sökresultaten för dessa två stavningar är dock ännu mer svåråtkomliga.

Undras om inte 1659 års mantalslängd i Godegård stavade Martins efternamn som något av de senare.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 14
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 17 Januari, 2007 - 17:00:   

Hej!
Lisbet Ahlze'n-Grahn har som framgått ovan identifierat Iller Roberts hustru. Undertecknad har kollat på Kjell Lindbloms hemsida ang Francoise Thomasdotter:
http://home.swipnet.se/kjelltan/paillardel.htm
Thomas Baillardtall.
barn:
Jöran (tab 31)
Henry (tab 401)
Johan (tab 501)
Pier (tab 601)
Maria g m löjtnanten, senare ryttmästaren vid Adelsfanan Leonhard Heidman dotter möjligen g m Thomas Anjou
Françoise f c 1637, bg 5/3 1699 i Godegård, g m Illar Robert omkr 1657

Vilken Thomas hon är dotter till torde därmed vara fastställt.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 17
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 07 Februari, 2007 - 11:25:   

Hej!

Lisbet Ahlze'n-Grahn sätter sig in i skriftlig dokumentation ang Godegård. Här kommer information ang en dotter till Iller Robert och Francois Thomasdotter som varit undertecknad obekant:

Hällestads & Tjällmo HR AI:14 1699-- (SVAR-kort nr D39601)
1699 2/6, (s 184-85).
§ 43. Emellan Thomas, Mårten, Henrich och Johan Eliesöner, sampt dheras syster Johanna och skomakaren Erich Joensson (g m Catharina Eliasdotter Robért) i Godegårds sochn, blef avsagdt, att hwar och een af dhem skall återbära dhet de bekommit af dheras moder och Swärmoder framledna hustru Fransewed Thomasdotter, både i hennes lijfztijd såsom hemgift och efter hennes död, som arf, hwarpå dhe een sådan upsatz författa skohla som dhe kunna tryggeligen beswärja och widh nästa Ting upwijsa, såframbt dhe sins emellan frid att laga arf skifta, icke kunna åsämjas.

Bo Lindströms inlägg, under släkten Robert på vallon.se postat den Tisdagen den 13 December, 2005 - 19:29, med info enl Kjell Lindbloms databas visar en sammanställning över Iller Roberts barn. Smärre skillnader finns jämfört med notisen ovan. Olikheterna kan naturligtvis ha flera förklaringar. Dottern Catharina finns med, men även dottern Johanna omnämns i notisen ovan.

Studerar man namnen på Iller Roberts och Francoise Thomasdotters barn så förefaller Thomas, Henrich, Johan och Per ha inspiration från Francoises släkt. De motsvaras av hennes pappas resp bröders namn. Inspiration från Illers släkt finns i Mårten, Johan och Johanna som motsvaras hans far, bror och syster. Ang Illers syster Johanna se Dan Södermans inlägg fredagen den 8 mars 2002 under släkten Robert på vallon.se. Ang Catharina är det ett vanligt förekommande kvinnonamn i vallonsläkterna vid denna tid.
Mvh
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 09 Februari, 2007 - 22:22:   

Hej Jonas och tack för informationen ovan.

Jag vill också på denna site tacka dig m.fl.andra för enträget och fantasifullt arbete för att utforska tidigare led av Robert släkten i Östergötland.
Den är ju en av flera östgötasläkter som inte omnämns så ofta hos upplandsfixerade SvÄ.

Som t.ex. bland kända vallonsläkter?

Hos oss verkar pågå mer research än hos andra om man får döma om antalet inlägg?

Vänlig hälsning
Bo Lindström
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 19
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 10 Februari, 2007 - 20:06:   

Hej!
Tack Bo, det var ett ärorikt inlägg ovan. På nattduksbordet hos undertecknad ligger såväl Kjell Lindbloms bok "Vallonsläkter under 1600-talet" del III, som Fredrik och Henrik Lindströms "Svitjods undergång och Sveriges födelse". Båda är lika spännande. På Lisbet Ahlze'n-Grahns nattduksbord ligger antagligen tjocka luntor svårlästa rättegångsprotokoll. Hennes arbete skulle mkt väl kunna rubriceras "Bäva månde Godegårdssläkterna när Lisbet sätter sig bakom spakarna". Min funktion är mer som bollplank. Hennes namn är dock jobbigt att stava till, så om ett inlägg el två tar jag nog åt mig hela äran! Vid spakarna denna gång,
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 14 Februari, 2007 - 22:08:   

Enligt Anders Bockgård i Tryserums Årsbok 1999 finns en Michel Michelsson Robbert (f. omkring
1610) som körare vid Norrköpings Mässingsbruk 1648-1674.
Är det någon som vet om eller hur han är besläktad med Östgöta- eller Upplandsgrenen av Robertsläkten?
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 20
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 02 April, 2007 - 19:54:   

Hej!
Lisbet Ahlze'n-Grahn har hittat medlemmar av familjen Robert i Undenäs.
Hon har gått igenom Undenäs C:1-3 (SVAR-kort nr
512698-512700) och funnit följande:
1711 död 16/6 (bg 25/6) ett barn kolarens Petter Robertz
1713 april Petter Robert kolare dödh d. 8, begrofs d. 12 apr(il). /Ingen ålder angavs tyvärr/
1727 d. 2 febr begrofs H Elizabeth Hansd. Rubb från Forswiks bruk, 74 år (dvs F ~1653)

Undertecknad kan inte med lätthet passa in Petter bland Martin Roberts ättlingar.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 22
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 06 Maj, 2007 - 16:32:   

Lisbet Ahlze'n-Grahn har funnit i dombok att Iller Roberts hustru Francoise Thomasdotter troligen var jordegumma, dvs barnmorska. Prot finns i

_Hällestads o Tjällmo HR AI:6, 1683-85_ (SVAR-kort nr D39593)
1685: "Jordegummorna Hustru Fransoes Thomasdotter widh Godegårds bruk af Lutherska religionen och" /.../
som vittne i ett mål angående en änka som fött ett u.ä barn och kallat på barnmorskorna när barnet skulle födas. Hon uppgav då "i barnsnöden" namnet på barnafadern, en bokhållare, som nu var bortrymd. Vittnesmålet från jodegummorna vägde tungt, eftersom modern angav barnafadern just i den situationen. Till målet var också kallade som vittnen "kohlaren Iller Robbert och Thomas Illarsson i Rådåsatorp". De hade gjort vissa iakttagelser när det gällde den misstänkte bokhållarens liv och leverne.

En liten möjlighet finns att det är hennes namne, enl inlägg 1 dec 2006 under släkten Robert som avses. Hon var ju född redan ~1622 och denna kvinna kan då tänkas vara född utomlands, dvs troligen vara kalvinist el reformert. Iller Roberts hustrus far, Thomas Paillardel, var anställd 1637 i Nävekvarns bruk och hon är antagligen född där och döpt enligt svensk sed. Någon släktskap angavs inte mellan Iller, Thomas och Francoise, men just det förhållandet att de nämns tillsammans samt att Francoise var av den lutherska religionen tyder på att det är Illers hustru det rör sig om.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 23
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 13 Maj, 2007 - 23:54:   

Lisbet Ahlze'n-Grahn har hittat info ang släkten Robert enl:
Hällestads o Tjällmo HR AI:16 1706-1709 (SVAR-kort nr D39603)
1706, 15-16 oktober - HT (sid 229-231)
§ 35.
AI:17 1710-1713 (SVAR-kort nr D39604)
1710, 27 januari - ordinarie VT (sid 16-17)
§ 15.
AI:17 1710-1713 (SVAR-kort nr D39604)
1712, 2 juni - ordinarie ST (sid 665-677)
§ 14.
1712, 14 oktober (sid 880-886)
§ 18.
AI:17 1710-1713 (SVAR-kort nr D39604)
1712, 14-16 oktober, HT (sid 853-879)
§ 16.
§ 17. (sid 879-880)
Sammanfattningsvis kan sägas att det tydligen gick vilt till ibland. Man får en intressant tidskänsla genom notiserna. Vi får reda på hur Per Eliasson försörjde sig - han var skomakare. Lisbet kan också tillägga att i ett prot 1701 § 34 omtalas att Tomas Eliasson var skallfogde. Han ledde alltså varg- och björnskall. Ibland framträdde han inför rätten och uppvisade skinn efter vargar som han dödat och erhöll skottpengar.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 24
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 28 Maj, 2007 - 21:02:   

Hej!
Enligt mitt inlägg ovan, den 26/1 2007, är Henrik Robert och Cath(a)rina Göransdotters yngste son Mårten Henriksson, Född 1711 i Godegård, E (C). Döpt 30 jan 1711 i Godegård, E (C). Död av hetsig feber (52 år) 27 jun 1763 i Kärringeskogens ägor, Godegård, E (F). Var ligger då Kärringeskogen? Kan vi få några ledtrådar? Ahlze'n-Grahn har hittat att ortnamnet har förändrats över tiden. Äldsta namnet som hon funnit i domböckerna är Kärlingeskogen, sedan övergår det till Kärring(e)skogen och sist Kärnskogen. Det ligger så långt norrut fr Tybble som man kan komma, nära ett militärt område (skjutfält) alldeles vid gränsen till Närke.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 25
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 28 Maj, 2007 - 21:08:   

Hej!
Det blev visst fel datum i föreg inlägg. Fredagen den 27 Januari, 2006 - 12:59, skall det vara då det omtalade inlägger postades.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 26
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 28 Maj, 2007 - 21:20:   

Hej!
Omnämns Thomas Eliasson med släktnamn ngn stans tro? Jodå, självklart har Lisbet Ahlze'n-Grahn hittat detta oxå (i ett ärende som är väl långt att återge här):
Hällestads & Tjällmo HR AI:22 1723-24 (SVAR-kort nr D39609)
1723, 6 juni Ord. ST (ej paginerat)
§ 20

"Thomas Eliesson Robbert"

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 33
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 11 Juli, 2007 - 20:25:   

Lisbet Ahlze'n-Grahn har genomläst Hällestads & Tjällmo HR t o m år 1737 och hon har funnit en del om en Johan Rubert troligen son till den Johan R som Lindblom har i tab 6. Men det är bara en hypotes:

Hällestads & Tjällmo AI:26 1734-37 (SVAR-kort nr D39613)
1734, februari
§48 + §49.

1736, 21/2 (s 639-40)
§46.

1736, 24/5 laga ST
§19.

1737, 20/10 (s 1175-76)
§66.

Sammanfattningsvis påvisas att gästgivaren i Tjällmo Lars Jönsson och Johan Rubert är svågrar. Johan Rubert och sonen Jonas utför dagsverken.

Mvh
Jonas Palm
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 31 Augusti, 2007 - 19:25:   

Hej!

Vill bara lämna en uppgift om en vigsel i Västra Ny socken (E), här finns Bona Bruk bl a. V Ny är grannsocken till Godegård.

C:1 V Ny s 238 GID 421.19.53400
Vigda 1739-09-30 Constapelen Thomas Robbert med pigan Carin Månsdotter.

Mvh

Britt-Marie
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 37
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 07 Oktober, 2007 - 19:16:   

Britt-Marie!

Betr Thomas Eliaeson, avhandlad i mina tidgare, inlägg har Lisbet Alzhe'n-Grahn funnit följande:
1688 1/1 christnades barn från Thomas Eliaeson uti Brehult Anna kallat
1692 13/3 dito från Thomas uti Brehult Catharina kallat
1699 3/12 dp barn från Thoma(s) i Eliaebygget Thomas k:t
Gudfader: Lambert Hero
Gudmoder: H Catharina på Isfalla ägor
1705 16/4 dp barn fr Thoma(s) i Eliaetorp Margareta kallat
Gf: Johan Månsson widh Bruket och Augustinus Augustini. Gm: H Catlin widh Bruket och pigan Maria Göransdotter

Som vi ser finns en son Thomas född 1699. Om han är densamme som den du hittat är dock för undertecknad oklart.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 38
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 07 Oktober, 2007 - 20:24:   

Hej!
Kjell Cederlind har vid något tillfälle påtalat att studiet av Cath(a)rina Görandsdotter (gift med Henrik Robert) kräver strukturering. Underdecknad skall göra ett försök. Namnet Göran förekommer i ett stort antal varianter. Låt oss titta på några kandidater i Godegård med omnejd. Enl Berggren "Hammarting för Östergötland" i släktforskarnas årsbok-97 omnämns för Godegård en Joris Jonsson som är körare (s 327). Åtminstone två st Göran Paillardel, kan vara aktuella. Dessa kan man läsa om på Kjell Lindbloms hemsida under länken Paillardel, se nedan. Gauge de Ruar, se Lindblom II s 205: Gauge de Ruar som inblandad i ett mål, enl Kumla dombok från 5/8 1645. Vidare skriver Lindblom att Gauge de Ruar med stor sannolikhet arbetar vid Svarthyttan i Lerbäck (dvs inte långt från Godegård). Söner till Gauge är Collas, Per och Jöran, enl s 205. Joris Jorisson i mtl 1664 enl Kjell Cederlind postat 27 resp 29 december, 2005 under Bruksorter Godegård. En hypotetisk son till Esaias Jöransson (Godegårds mantalslängd 1659) Jöran Esaiasson kan även vara en kandidat. Kyrkbokföringen hade inte kommit igång och mantalslängderna är i dåligt skick under den tidsperioden som kan avse denna hypotetiska person. Göransbygget i Godegård är oundvikligen kopplad till diskussionen. Om det är relevant el ej i sammanhanget återstår att se. Nedan är några axplock på notiser Lisbet Ahlze'n-Grahn har hittat Godegårds kyrkokföring som kan var bra att ha som stöd i diskussionen.

1698 2/10 vigdes Lovitz Bewy och Maria Melchiorsdotter vid Nysmedjan

1699 3/12 christnades barn fr Lovitz wid Bruket Johan k:t
Gf: Lambert (Hero) i Byy och drängen Johan Bäwi. Gm: H Anna Augustins och pigan Cathrina Göransdotter.

1707 2/2 dp barn fr _Pehr Rubert_ Henrik kallat
Gf: Henrich Rubert o dr Anders Göransson

1705 16/4 dp barn fr Thoma(s) i Eliaetorp Margareta kallat
Gf: Johan Månsson widh Bruket och Augustinus Augustini. Gm: H Catlin widh Bruket och pigan Maria Göransdotter

1717 bg 15/9 H Kerstin i Göransbygget, 85 år (f ~1632) - en koll i kyrkoräkenskaperna ger:
1717 15/9 Testamente efter H Kerstin Andersdotter i Göransbygget......... 1 dlr.

Låt oss börja med att titta på en av de Jöran Paillardell som återfinns enl:

http://home.swipnet.se/kjelltan/paillardel.htm

Tabell 701

Jöran Paillardel, trol bror till Thomas (tab 2), är körare i Godegård 1654-63. Han är gift hela perioden.

Barn:
Anders (tab 711)


Tabell 711

Anders Göransson, trol son till Jöran (tab 701), finns vid Skagersholms bruk i Finnerödja 1685-86. Vid denna tid är han ogift och döms för ett lägersmål vid bruket 1685. Senast från 1696 återfinns han bosatt på Sörgården i Finnerödja. Han torde avlida omkring 1708, eftersom hans änka omtalas i mtl 1709.

Barn:
Annika dp 24/6 1696, g m hammarsmeden vid Skylberg Petter Johansson Birath c 1718 i Lerbäck
Swen dp 24/6 1696

Man observerar sonen Anders Göransson som kan vara densamme som den Lisbet har i ovanst notiser. Anders Göransson enl Tabell 711 verkar dock huvudsakligen hålla till i Finnerödja och dessutom avlida 1708, dvs ett år efter att han hypotetiskt förekommit som dr och Gf i Godegård (ihop med Henrik Robert). En liten möjlighet (om än osannolik) finns alltså att Cath(a)rina Göransdotter gifter sig med sin kusin, då Henrik är son till Iller Robert och Francois Thomasdotter Paillardel. Ytterligare information om den Anders Göransson son Henrik Robert förekommer ihop med kan möjligen reda ut detta. Jag får återkomma med den av Cederlind efterfrågade strukturerade analysen vid senare tillfälle. Under tiden kan Cederlind m fl fundera på vem den Joris Jorisson i Godegårs mtl 1664 enl Kjell Cederlind postat 27 resp 29 december, 2005 under Bruksorter Godegård kan vara.

Mvh
Jonas Palm
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 60
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 08 Oktober, 2007 - 9:03:   

Hej!
Ska ta mig en funderare och se om jag kommer på något!
mvh Sylvia
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 39
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 13 Oktober, 2007 - 15:26:   

Hej Sylvia!
Ja, det vore bra.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 40
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 13 Oktober, 2007 - 16:07:   

Hej!
En rättelse.
Den Göran Paillardel som avhandlas i mitt näst närmaste inlägg var farbror till Francoise Thomasdotter Paillardel. Henrik Robért skulle alltså möjligen ha gift sig med sin mors kusin.
Mvh
Jonas Palm
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 61
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 13 Oktober, 2007 - 21:25:   

Hej!
Tror inte Catharina gifter sig med kusinen ialla fall, har för mig man inte fick gifta sig med sin kusin på den tiden. Så han kan vi kanske avfärda? Ser fram emot den strukturerade analysen!
mvh Sylvia
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 42
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 20 Oktober, 2007 - 15:36:   

Hej!
Sylvia, jag strukturerar efter bästa förmåga. Informationsmängden är dock tämligen omfattande. Under tiden kan man intressera sig för vad Martin Roberts hustru hette. Lisbet Alzhe'n-Grahn har hittat följande notis:

Hällestads & Tjällmo HR AI:5 1680-82 (SVAR-kort nr D43600)
1682 17/3 (s 461)
Stemnings Försättiande.
Bookhållaren Cardon låtit stämma desse: som intet Comparerat nembl:
/.../ Sahl. Morten Robbertz Enckia...... böta 3 mark
----------
Tyvärr står inte hennes namn. Men troligen är det stamfadern Martin Roberts änka. Det är vårt att få det till något annat. Hon skulle vittna i något mål men kom inte, kanske pga ålderdom. Hon bör ha varit ca 85 år (såvida det gäller Martins enda hustru och mor till samtliga hans barn). Man kan bara beklaga att skrivaren inte varit mer utförlig. För den intresserade kan här finnas anknytande notiser att fördjupa sig i.
Mvh
Jonas Palm
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 67
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 20 Oktober, 2007 - 16:40:   

Hej Jonas!
Ja, det är nog troligen Martins änka såvida vi inte har en Mårten som vi inte känner till under samma tid. Mårten, Marten & Martin namnet stavas olika beroende på vem som skrivit så det blir lite bökigt ibland. Håller med om att det var synd de inte skrivit namn utan bara änka. Men på den tiden hade ju mannen förmynderskap över hustrun så det är kanske anledningen att det sällan står namn på hustrur, änkor osv. Utan bara mannens namn.
 

Thomas Ek (thomas)
Ny medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 21
Registrerat: 8-2007
Postat den Lördagen den 20 Oktober, 2007 - 17:31:   

Hej! En liten fråga. Denne bokållare Cardon, kan det möjligen ha varit Johan Jakobsson Cardon?
Har egentligen inte med ämnet som sådant att göra-men jag har den nämnde Cardon i min egen forskning. Så det är av ren nyfikenhet bara.

Hälsningar
Thomas
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 43
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 20 Oktober, 2007 - 18:39:   

Thomas!
Det bör i alla fall vara samme Johan Cardon som omtalas i mitt inlägg den 1 dec 2006 ovan, under släkten Robert. Iller Roberts hustru Francoise Thomasdotter Paillardel hade här anklagat bokhållarens hustru. Som du ser var denne Cardon redan 1678 bokhållare i Godegård. Den som är nyfiken på vad Iller Roberts hustru sa till bokhållare Cardons hustru kan antingen läsa domstolsnotisen el kontakta undertecknad.
Mvh
Jonas Palm
 

Mats Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 21 Oktober, 2007 - 21:25:   

Hejsan Robert-forskare!
Jag är möjligen Robert-ättling. Jag härstammar från Johanna Thomasdotter, född 1696 i Rådåsatorp, Godegård. Döpt 30/8 1696. Hon gifter sig i Godegård 30/5 1728 med Måns Johansson i Vishult. Johanna dör 27/5 1776 i Vishult.
Tre barn till paret känner jag till:

Maria Månsdotter. Född 1731 i Elisabygget, Godegård (E) (fl). Döpt 11 augusti 1731. Faddrar: Henrik i Rådåsa, Godegård (E). Jakob i Elisabygget, Godegård (E). drängen Mårten i Braskhult, Godegård (E). drängen Anders i Göransbygget, Godegård (E). hustru Margareta i Braskhult, Godegård (E). pigan Anna i Elisabygget, Godegård (E).
Anna Månsdotter. Född 1734 i Elisabygget, Godegård (E) (fl). Döpt 29 juli 1734. Faddrar: Johan Johansson i Östra Rödja, Godegård (E). drängarna Jonas och Anders i Vishult, Godegård (E). drängen Elias i Göransbygget, Godegård (E). hustru Beata i Rådåsa, Godegård (E). pigan Anna i Elisabygget, Godegård (E). pigan Maria i Göransbygget, Godegård (E).
Jacob Månsson. Bonde i Hinstorp, Godegård. Född 18 november 1738 i Elisabygget, Godegård (E). Död 5 oktober 1825 i Hinstorp, Godegård (E). Gift 29 maj 1765 i Godegård (E) (vl) med Christina Månsdotter. Bosatt i Hinstorp, Godegård. Född 23 mars 1742 i Käringskogen, Godegård (E) (fl). Död 14 december 1792 i Hinstorp, Godegård (E) (dl).

Eftersom Thomas Eliasson dör i Elisabygget 1729 och begravs 8/9, så antar jag att han är Johannas far.
Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Jag har en fråga till: Vem var Thomas Eliassons hustru?

Vänliga hälsningar Mats Karlsson
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 44
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 21 Oktober, 2007 - 23:01:   

Hej!
Kul att en trolig ättling till Thomas Eliasson Robert intresserar sig. Låt mig anknyta till två av mina tidigare inlägg ovan, som baseras på Lisbet Ahlze'n-Grahns arbete. De dateras den 06 Maj 2007 resp 07 Oktober, 2007.

Jag saxar lite:

_Hällestads o Tjällmo HR AI:6, 1683-85_ (SVAR-kort nr D39593)
1685:
"kohlaren Iller Robbert och Thomas Illarsson i Rådåsatorp".

Man bör här veta att Iller, Illar och Elias är samma person och att Elise-, Eliae- alt Elisabygget är uppkallat efter honom, dvs Thomas pappa.
Kända barn till Thomas:

1688 1/1 christnades barn från Thomas Eliaeson uti Brehult Anna kallat
1692 13/3 dito från Thomas uti Brehult Catharina kallat
1699 3/12 dp barn från Thoma(s) i Eliaebygget Thomas k:t
Gudfader: Lambert Hero
Gudmoder: H Catharina på Isfalla ägor
1705 16/4 dp barn fr Thoma(s) i Eliaetorp Margareta kallat
Gf: Johan Månsson widh Bruket och Augustinus Augustini. Gm: H Catlin widh Bruket och pigan Maria Göransdotter

Studerar man din ana:

Johanna Thomasdotter, född 1696 i Rådåsatorp, Godegård. Döpt 30/8 1696.

Så ser man att adressen Rådåsatorp är Thomas adress 1685 enl domstolsnotisen ovan. Vidare förefaller Thomas få ta över färdenesbygget senast 1699, där 3 av din anas ättlingar även har adressen senare, enligt ditt inlägg. Man noterar även att personer vid namn Margareta och Anna (jämför ovan) förekommer i samband med dop. Mycket tyder alltså på att din ana är dotter till Thomas Eliasson Robert. Har dock inte hittat ngt ang Thomas hustrus namn.

Mvh
Jonas Palm
 

Mats Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 23 Oktober, 2007 - 21:31:   

Hej Jonas!
Tackar för svar. Jag har upptäckt något som förbryllar mig. Ytterligare ett barn föds i Elisabygget 1704 och döps 26 mars. Dottern Maria, faddrar var Per Jönsson i Brehult, Olof Eliasson ibidem, soldaten Sven, hustru Anna på Slätmon, pigan jungfru Anna Bornelia.
Detta är inget konstigt men 15 dagar senare, 10/4 1704 begravs 2 barn från Thomas i Rådåsatorp.
Sedan vet vi sen tidigare att 16/4 1705 föds ett nytt barn i Elisabygget.
Vad betyder nu detta? Är det två olika Thomas? En i Elisabygget och en i Rådåsatorp. Eller är det samma familj?
Jag är även intresserad av domboksnotisen som du nämner 20/10 2007. Har du möjlighet att sända den med e-post?

Mvh Mats
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 45
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 28 Oktober, 2007 - 16:24:   

Hej Mats!
Ang två Thomas som du skriver om. Jag känner inte till ngn mer Thomas i Rådåstorp under denna tidsperiod. Står det ngt mer än Thomas i Rådåstorp? Ofta står patronymikon, t ex Eliasson. Man kan spekulera i att barnen föddes på adressen Rådåsatorp och av okänd anledning antecknas som döda på den adressen. Jag mailar domstolsnotisen som du skriver om.
Mvh
Jonas Palm
 

Mats Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 30 Oktober, 2007 - 21:14:   

Hej Jonas!
När jag läst födelse och dödbok för Godegård tror jag inte jag sett patronymikon för Thomas, kanske tyder det på att hans namn är så ovanligt i socknen vid den här tiden att prästen nöjde sig med att just skriva "Thomas" eller "Thoma".
Tackar för domstolsnotisen som du sände.

MVH Mats
 

Margareta Andersson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 30 Oktober, 2007 - 22:19:   

Hej Mats och Jonas
Jag har samma ana ( Johanna Thomasdotter) som Mats. Jag har försökt att följa Thomas via födelse, (även som vittne) och dödbok.Där ser det ut som om han 1688 och 1692 finns i Brehult. 1696 i Rådåsatorp.1699-1729 i Elisebygget med undantag av dödsnotisen 1704. Under tiden 1699 till 1709 finns hustru Catrina och hustru Karin i Elisabygget som dopvittnen, någon av dem kan vara Thomas hustru.
1701-1709 finns Per Eliasson i Rådåsatorpet.
1694 till 1714 finns Olof Eliasson i Brehult, även han är troligen en av mina anor. Min ana Elisabeth Olofsdotter född ca 1687 kommer från Brehult vid vigseln men saknas i födelsebok.
Även Sven Olofsson kommer från Brehult vid vigseln men saknas i födelsebok.
Problemet här är att det ser ju inte ut som om Elias Robert, eller i varjefall hans hustru har någon son som heter Olof.
Olof är född ca 1654.1654-10-09 finns i dombok. Illar Mårtensson i Godegård, ogift erkänner sig hava lägrat en löskona, Kerstin Toresdotter varefter han henne icke till egta behåller.
Men 1655 står Illar åter inför rätten sid 128 Illar Mårtensson ogift bekänner det han lägrat har pigan Elin Andersdotter i Godegård. Jag är intresserad av att höra om vi är flera som forskat på Olof Eliasson? Jag misstänker att Olof är en av Elias oäkta barn.Det vore mycket spännande att komma vidare.
Mvh
Margareta Andersson
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 46
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 03 November, 2007 - 18:41:   

Hej!
Ang Iller Mårtenssons föräktenskapliga förbindelser 1654 resp 1655. Den Olof Eliasson är som förekommer i ditt inlägg och Mats Karlssons inlägg är barn till Iller Robert. Iller är 1655 ca 23 år gl. Dessutom är han ogift vid denna tid. Enligt Lisbet Ahlze'n Grahn är protokollen som berör detta:

_Hällestads o Tjällmo HR AI:2, 1648-61 (SVAR-kort nr D43557):_
1654 9/10 ord. tinget (s 103)

1655 6/11 ord. tinget (s 128)

Det är utan tvekan Iller Robert som avses i prot ovan. Han kallas här Iller Mårtensson. Det styrker ju också att han är son till Martin Robert.

Vilken av Kirstin Toresdotter eller Elin Andersdotter som är mor till Olof Eliasson är för undertecknad oklart. Det andra barnet (enl ovan) har troligen dött i späd ålder.

Ang namnet på Thomas Eliasson Roberts hustru som du tar upp: "Under tiden 1699 till 1709 finns hustru Catrina och hustru Karin i Elisabygget som dopvittnen, någon av dem kan vara Thomas hustru." Den hustru Catrina som nämns torde vara Henrik Roberts hustru Catrina Göransdotter.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 47
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 03 November, 2007 - 19:05:   

Hej!
Dopvittnen till Thomas Eliasson Roberts barn har avhandlats i föregående inlägg. Granngården till Elisebygget är Göransbygget. En del av omtalde dopvittnen mm behandlas nedan. Lisbet Ahlze'n Grahn har hittat följande:

Godegård C:1 kyrkoräkenskaper 1700 30/11_ "Noch böthe Görans Kerstin till Kyrkian .... 12 öre."
Här får man veta att det 1700 fanns en Kerstin som var gift med en Göran. Tyvärr är information knapphändig. Tydligen var det en smärre förseelse av böterna att döma. Det kan dock inte uteslutas att Kerstin ovan är identisk med den H Kierstin Andersdotter i Giöransbygget som avled 1717 (bg 15/9), "85 år". Test 1 daler. Ev kan hon vara moder till nedanstående förmodade syskonskara:

Noteringar ur Godegård C:1-2_
Margareta Jöransdotter g 1708 25/10 i Godegårds sn m Daniel Håkansson uti Holmsjötorpet. Hon avled 1737 (bg 3/4) "54 år fr Göransbygget. Således F ~1683.
Dr Anders Göransson fadder 1707 2/2 åt Per Eliasson Roberts barn.
Kerstin Göransdotter F ~1677. Fadder åt Tomas Eliasson Roberts barn 1708. Bor som piga i Göransbygget 1712. Trol identisk med den H Kerstin Göransdotter fr Tasbygget som avlider 1741 14/11 "64 år".
Elin Göransdotter bor i Göransbygget 1712, piga på Fansbyns ägor 1711 då hon 18/3 samma år som piga är fadder åt Per Eliasson Roberts barn.
Maria Göransdotter, piga. Fadder 1705 16/4 åt Tomas Eliasson Roberts barn.

Om även Henrik Roberts hustru Cathrina Göransdotter hör till den förmodade syskonskaran är i skrivande stund oklart.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 50
Registrerat: 11-2006
Postat den Tisdagen den 06 November, 2007 - 19:39:   

Hej!
Eftersom det är vissa diskussioner ang Thomas Eliasson Roberts barn, så har Lisbet Ahlze'n Grahn gått igenom födelseboken i Godegård C:1 och funnit följande:
Noteringarna börjar 1688 - det kan ha förekommit barn till Thomas före denna tid. Namnet på hans hustru har hon däremot inte kunnat säkert fastställa.

Thomas Eliaesson Robert
F~1656; D 1729 (bg 8/9) i Eliaebygget, Godegårds sn. Verksam bl a som skallfogde, spiksmed/handel med spik i Askersund enl dombok.

Kända barn: (fr o m 1688)

1688 dp 1/1 Anna i Brehult. Faderns namn helt utskrivet: Thomas Eliaesson
1692 dp 13/3 Catharina i Brehult: Faderns namn: Thoma(s)
1696 dp 30/8 Johanna i Rå(d)åsatorp: Faderns namn: dito
1699 dp 10/12 Thomas i Eliaebygget. Faderns namn: dito
1702 dp 14/12 tvillingarna Augustinus och Segrid i Eliaebygget. Faderns namn: dito
1702 26/12 begr 2:ne barn fr Thomae uti Eliaetorp nyfödde.
1704 dp 26/3 Maria i Eliaebygget. Faderns namn: dito
1705 dp 16/4 Margreta i Eliaebygget. Faderns namn: dito
1708 dp 2/7 Maria i Rådåsatorp. Faderns namn: dito.

1704 10/4 begr 2:ne barn fr Thomae i Rå(d)åsatorp döpte. Det måste vara Maria f 1704 dp 26/3 enl ovan samt ytterligare ett syskon, som dock ej är noterat; kanske var det tvillingar.

Några andra intressanta noteringar:
1714 28/10 vigdes Johan Thomaesson och Maria Hansdotter uti Hohlbeck.
1723 20/1 vigdes Johan Thomaesson och Anna Olufsdotter.

Ovanst Johan T kan vara en son född före 1688 till Thomas Eliaesson. Lisbet nämner att kyrkoboken är ofullständig: bortrivna sidor i C:1 är 408-432 enl en notering som en pastor gjort.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 56
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 18 November, 2007 - 18:33:   

Hej!
Jan Nyre'n har 2003-04-08 sammanställt ett dokument till Robert-forskare. Det behandlar Martin Roberts son Anton Robert och dennes ättlingar. Jag har fått det tillsänt mig av Bo Lindström. Jan Nyre'n välkomnar synpunkter om felaktigheter och tillägg. Följande kedja av händelser ligger till grund för dokumentet.

Anton Roberts hustru Angelica avlider på Grinnmon, Godegård (E) 1690 där en trolig son Pehr Antonsson 1690 och 1693 får 2 barn döpta.

Anton Robert gifter om sig 1692-02-19 i Godegård (E) vilket är samma datum som troliga dotter Karin/Katarina Antondsdotter gifter sig med Pehr Svensson Klensmed.

En händelse som ytterligare blir en pusselbit är Johan Pehrssons närvaro vid ett dop i Godegård 1729 då uttryckligen bosatt i Småland.

Anthonie Robert f. Martinsson
Kolare från 1653 vid Godegårds Bruk, Godegård (E)
Född beräknat 1612, 1)
Bosatt 1662 Godegårds Bruk, Godegård (E), 3)
Gift med Karin Bengtsdotter 1692-09-19 Godegård (E), 1)
Borta 1694 Godegård (E), 4)
Död 1712 Godegårds Bruk, Godegård (E), 2)
Begravd 1712-09-14 Godegård (E), 5)

Ättlingar (första generationen, Jan Nyre'n har även kartlagt generation 2 och 3)

1 Karin (Cathrina) Antonsdotter. Född beräknat 1669.
Död 1722 Godegårds Bruk, Godegård (E).
Begravd 1722-12-03 Godegård (E).

2 Pehr Antonsson
Bosatt 1690-1693 Grinnmon, Godegåd (E), 2)

3 Mårten Antonsson, Kolare i Hasselfors, Skagershult
Bosatt 1675 Godegård (E) 5)

4 Anna Antonsdotter, Hustru.
Dopvittne 1700-01-28 Christineberg, Godegård (E), 1)
1700-01-28 christnades bran till Nils Bengtsson (1658) Christineberg Jonas kallat
GF Pehr Nilsson nämndeman 1633 Kempelandet, Joen Hemmingson 1671 Chrisneberg, hustru Anna Antonsdotter, pigan Karin Persdotter
(dessa dopvittnen får Jan Nyre'n inte in i Robert släktet ännu eller någonan annan Vallonsläkt heller, och någon make till Anna Antonsdotter känner han inte heller till)

5 Aron

6 Johan

De två sistämnda får anses som osäkra då källhänvisning saknas

Källor

1) Tord Adolfsson, Motala (E).
2) Jan Nyre'n, Varv, Motala (E).
3) Mantal för Godegård av Tord Adolfsson, Motala (E), 20030307
4) Hammartingsprotokoll via Släktforskarnas årsbok 1997.
5) Smedskivan
6) Bo Lindström, Anbytarforum Vallonättlingar.
7) Grell släktforskning

Lisbet Ahlze'n Grahn har även hittat en uppg ang Mårten Antonsson Robert i "Skagershult. Rekonstruktion av Skagershults kyrkoböcker 1635-1870" av Ulf Berggren (s 121) upptas en son till Anton vid namn Mårten Antonsson Robert som åren 1699-1701 var verksam som kolare vid Hasselfors bruk. Han utfl sedan till Lerbäck och vidare Lassåna bruk, Ramundeboda sn (omn i Hammarting 1706).

Mvh
Jonas Palm
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 21 November, 2007 - 10:18:   

Hej Jonas!

I juli 2007 skriver du om en Johan Robert som är svåger till gästgivaren Lars Jönsson. Denne Johan ska ha en son Jonas bl a.

Har du sett denna vigselnotis i Tjällmo? Den ger en information ang barn till Johan Robert som stämmer lite dåligt med den info som finns på smedskivan tycker jag...

C:1 Tjällmo s 70/71 GID 243.18.73500
1736-09-16 sammanvigdes änkl Johan Robert på Ämta ägor och pig Catharina Birgersdotter i Prästgården. Åt barnen är avvittrat 40 Rd Kopparmynt. Avvittringslistan? är undertecknad av Johan Robert, gästgivaren Lars Jönsson och barnen som äro Jonas Johansson, Nils Johansson, Joackim Johansson och dottern Maria Johansdotter.

C:4 Tjällmo s 133
db 1758-12-24 (bg 31/12) Johan Rubbert på Emta ägor (Ämta) av ålderdom 84 år = f ca 1674.

Enl smedskivan ska den Johan Robert som dör på Ämta ägor i Tjällmo 1758 vara samme som gifter sig 1705-12-26 i Kristberg m Brita Jonsdotter. Många av de barn som de får där mellan 1706-26 avlider som unga, men t ex sonen Carl född 1719-10-18 Måttan, Kristberg finns ju senare i livet som smed i bl a Börgöl, Risinge 1754,1756 och på Stens Bruk i Kvillinge 1763. Han avlider på Grytgöls Bruk i Hällestad 1802-10-17. Eldvaktare, avlider av ålderdom 83 år gammal.

Jag tycker det är märkligt att denne Carl Robert inte skulle nämnas vid vigseln i Tjällmo 1736 då han bevisligen lever 1736. Skulle det finnas två olika Johan Robert på Ämta ägor under denna period?

I Kristberg föds inte några barn med namnen Jonas, Joakim, Nils eller Maria enl uppräkningen på smedskivan. Har du någon förklaring till vem denne Johan Robert är?

Mvh

Britt-Marie
 

Lisbet Ahlzén-Grahn
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 22 November, 2007 - 22:11:   

Hej!
Nedanstående domboksutdrag kanske kan vara bra att ha som underlag för fortsatt forskning när det gäller
Johan Rubbert på Ämta ägor i Tjällmo sn:

Aska HR 1711 19-25/10 (s 158). (AI:18 1711-12, SVAR-kort nr D42360)
§40. Såsom actor sielf Rusthållaren Johan Råbert emot drängen Johan i Warby (Vinnerstads sn) angående någon uppsagd Tienst; Tillstår sig wara förlikt, dy blifer och bem:ta förlikning Confirmerat.

Hällestads o Tjällmo HR 1712, 14-16/10, HT (s 853-879). (AI:17 1710-13, SVAR-kort nr D39604)
§16. Jonas Håkansson i Mörby, Egebyborna Sochn, efter utwärkad Stembning, klagade till Johan Johansson Rubbert i Winnersta kyrkioby, Wadstena lähn, för det han d: 10 Aug: sistl:ne på en Söndagsafton, sedan solen war nedgången /…/ (framkommer att han med wärja huggit 7 hål i huvudet på bonden Jonas Håkansson samt även i övrigt på kroppen sårat honom. Slagsmålet hade brutit ut på landsvägen i Godegårds sn. JR hade kommit ridande på sin häst och råkat i delo med bonden. JR beklagade att det skett i hans dryckenskap och han dömdes till dryga böter, 30 dlr smt.)
§17 (s 879-880) (Här omtalas att nämndemännen Johan Persson i Rådåsa och Lars Erichsson i Fnasbyn lovade gå i borgen för JR:s böter med halvparten vardera.)

Hällestads och Tjällmo HR 1734, februari (AI:26 1734-37, SVAR-kort nr D39613)
§48 + §49. (Här omn att gästgivaren i Tjällmo Lars Jönsson och Johan Rubert är svågrar. Berättas att JR 1733 kommit flyttande med ett lass saker efter execution fr Elvestads rusthåll till sin svåger i Tjällmo sn.)

Hällestads & Tjällmo HR 1736 21/2 (s 639-640)
§46. (Madame Elisabet Litzandra har låtit instämma Johan Rubbert på Emta egor ang dagsverken. JR har vice versa stämt madame EL ang utebliven lön för 28 dagars dagsverken på Måsa samt dito för sin son Jonas som fordrar för 5 månaders arbete etc. Det framkommer vidare att JR är ”ofärdig”.)
d:o 1736 24/5 laga ST (s 675-676).
§19. Uppå Hr Capitein Christopher Wadmans ansökning undersöktes om Johan Rubbertz tillstånd som skall wistas på Tjällmo Krog uti stor fattigdom, och intygade nämnden att denne Johan Rubert tillförende suttit inhyses på Tjällmo Krog och nu på Emta egor och Tjällmo sochn uti en bakestugu, warandes des tillstånd ganska uselt och fattigt, så att han ej utan andras tillhielp kan hafwa sin föda; förden skull blef sådant till bewis utur protocollet meddelat.

Hällestads & Tjällmo HR 1737 20/10 (s 1175-1176)
§66. Det inbördes Testamente som Torparen på Empta ägor Johan Rubbert och des hustru Catharina Börgesdotter sins emellan upprättadt med wittnenes underskrift d: 13 October sistl:ne, hwar igenom the förordna, att hwilkendera den andra öfwerlefwer skall orubbad till sin död behålla all qwarlåtenskapen, som sedan skall tillfalla Rubberts barn af förra giftet, blef för Rätten upwist och stadfästat till den kraft och wärdering samt med wilkor som lag förmåhr.

Not: Kanske skall man söka födelsenotiserna efter ovanst Johan Rubberts barn i förra giftet i den socken där Elvestads rusthåll (?= Älvestads sn) är beläget. Jag har själv kartlagt en Robert-fam som var bosatt på Komtillmåttan/Måttan i Kristbergs sn. Många av dem avled ju tragiskt i pesten som härjade 1711. Det verkar svårt att finna överensstämmelse med denna familj på Måttan i Kristbergs sn och den Johan Rubbert som omnämns i prot ovan.

Mvh
Lisbet A-G
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 23 November, 2007 - 11:29:   

Hej Lisbet!

Tack för ditt svar, domboksutdragen berättar ju här en intressant historia om denne Johan Roberts liv. Godegårdsvägen är inte lika farlig idag som tur är...

Jag har som hastigast tittat i Älvestads och Vinnerstads kyrkoböcker (E) då jag skall resa bort över helgen. Hittade en notis i Älvestad C:1 s 339 1725-05-02 d 2 Maji begrofs en flicka af 5 åhr som dess moder kommer ifrån Möhlby (Mjölby?) socken och tiänar hos Johan Robert i Älfvesta, oäcta aflat och födt.

Detta placerar Johan Robert år 1725 i Älvestad socken i alla fall. Hittar också en födelsenotis i Vinnerstad (E) C:1 s 77 GID 409.10.98300
*1711-08-19 Johan
Johan Johansson Rubert i Winnerstads by son född, d 20 dito döpt kallad, Johan.

Ska leta vidare efter den första hustrun NN Jönsdotter och övriga barn efter helgen.

Har tidigare hittat denna notis i C:1 Tjällmo s 56 (ibland vigselnotiser) Bortflytt härifrån och hitflytt: 1706 - Lars Jönsson och Lars Eriksson hitflytta från Godegårds socken med sina hustrur till Hwilkhyttan (Vilkhyttan, Tjällmo).

Skall också titta efter bou för den första hustrun på landsarkivet i Vadstena nästa vecka, återkommer här med vidare information.

Mvh

Britt-Marie W
Motala
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 28 November, 2007 - 20:34:   

Hej!

Jag har hittat en hel del nya uppgifter i flera olika socknar på östgötaslätten...Jag redovisar dem i kronologisk ordning, har inte hittat vigseln för denne Johan Johansson Robert ännu.

*1711-08-19 (dp 20/8) Johan (C:1 Vinnerstad s 77)
Johan Johansson Rubert i Vinnerstads by.

*1712-07-21? (dp 25/7) Jonas (C:1 Vinnerstad,
s 79) Johan Robert i Vinnerstads by.

Hittar inte fler barn till J J Robert här, men däremot finns han med som dopvittne när Abel Johansson i Vinnerstad döper sin son Johan 1715-01-19 (C:1 s 83) - Johan Johansson Robert i Wistena och Helgona socken. Detta var mkt svårläst, men till slut gick det att tyda ut. Vistena ligger i Allhelgona socken (E), Skänninge landsförsamling kan vi kalla detta för.

*1714-10-21 (dp 24/10) Nils (Skänninge C:1 s 432)
Jean Rubbertssons son i Vistena.

*1717-02-08 (dp 10/2) Christina (Skänninge C:1 s 467) Johan Rubbertssons dotter i Wystena (Vistena).

db 1717-10-16 (C:1 Skänninge s 477) Johan Rubbertssons dotter i Wystena.

Intressanta dopvittnen finns här: 1717-02-03 Brita - Ryttaren Erik Bergmans dotter. Vittn: Mårten Rubbertsson och Jean Rubbertssons hustru i Wystena. (C:1 Skänninge s 477).

*1718-10-03 (dp 5/19) Joakim (C:1 Skänninge s 489) Johan Rubberts son i Wystena.

1719-12-16 är J J Rubbert i Vistena dopvittne.

Dopvittne i Älvestad (E) 1720-10-07 Anders - Hans Anderssons i Amnada, vittne Johan Robbert.

*1722-11-18 (dp 18/11) Sophia och Catharina
(C:1 Älvestad s 209) d 18 föddes och för deras svaghets .....(nöddop?) Johan Robberts twenne döttrar i Älvestad.

db 1723-01-23 bg (C:1 Älvestad s 377) Johan Robberts twenne döttrar som woro tvillingar.

Har inte lyckats ännu hitta dottern Maria Johansdotters födelse, den enda som saknas av de uppräknade barnen i mitt tidigare inlägg. I Vinnerstad finns en person i början av 1700-talet med det lite ovanliga förnamnet Anton, nämligen Antonius/Anton Johansson på Kråkstens ägor som får barnen Karin 1703-03-13, Johan 1705-06-15, Brita 1709-12-23. Kan finnas fler barn, bara dessa som jag antecknade i förbifarten...Vet inte om han alls hör till släkten.

C:3 Tjällmo s 24 *1733-08-12 Anders
Anders Johanssons barn i Egelstorp
Faddr: Krögaren Lars Jönsson, Erich i Bolingstorpet, dr Nils Rubert etc...

C:4 Tjällmo s 37 Vigda 1749-10-15
Jochum Johansson och Kerstin Svensdotter i Bolingstorpet (Tjällmo kyrkby).

C:4 Tjällmo s 193 *1754-01-19 (dp 20/1) Beata Lisa - Joachim Johanssons och hust Kerstin Svensdotters barn i Bolingstorpet. - Inga syskon som dopvittnen...

C:1 Tjällmo s 45 db 1735-11-27 avsomnade Catharina Jöns/Jons?dotter på Emta ägor på Mosa skog där hon i mörkret gått vilse, fallit och slagit sig i ansiktet vid tinningen, begr d 7 Dec. 57 år gammal = född ca 1678.

Detta skulle ju kunna vara J J Roberts första hustru, är dock inte helt säker här. Svårt att få fram hustruns namn då jag inte hittat vigseln för dem.

Mvh

Britt-Marie
 

Lisbet Ahlzén-Grahn
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 29 November, 2007 - 22:28:   

Hej Britt-Marie!
Det var intressant att läsa ovanst - Du har fått fram många nya uppgifter om denne Johan Rubert. Själv har jag för avsikt att gå igenom Bobergs HR tiden kring 1733 och se om det går att få fram några personuppgifter där, eftersom han som rusthållare i Elvesta rusthåll drabbades av execution. Om jag hittar något av värde så återkommer jag här i SVÄ.
Säkerligen är det 1:a hustrun som Du påträffat avliden 1735 enl ovan.
Du nämnde tidigare om en Lars Jönsson som flyttat till Vilkhyttan i Tjällmo sn 1706. Jag fann följande notis i Godegårds kyrkoräkenskaper (CI:1 s 178): 1706 25/12 Lars Jönsson i Hwilkhyttan för otidigt sängelag .... 6.--.--.
Orsaken till dessa böter torde vara följande:
1703 21/9 vigdes i Godegårds sn Lars Jönsson och Anna Swensdotter uti Isfall.
1703 21/9 (alltså samma dag!) christnades barn från Lars Jönsson uti Isfall Karin kallat.
GF: Bengt (Jönsson) i Rå(d)åsa och drängen Johan Johansson (?=Robert) GM: Hu Cathrina i Eliaetorp och pigan Carin Swensdotter (trol barnets moster).
Här finns en "Robert-koppling". Thomas Eliaesson Robert bor vid denna tid i Eliaetorp. Hu Cathrina kanske är Thomas hustru?? (Vi vet inte hennes namn tyvärr). Man kan i dopnotiser finna denne Lars Jönsson i Hwilkhyttan som vittne vid barndop fram till år 1719 åt personer i Isfall, Godegårds sn.
Om det nu är den blivande gästgivaren Lars Jönsson i ovanst.
I Hällestads & Tjällmo HR under 1740-talet så omn han som förre gästgifvaren Lars Jönsson i Bogetorp (Hällestads sn), så då torde han vara bosatt där. Kanske kan man med hjälp av en svåger få hjälp med identifieringen av Johan Johansson Rubert.

Mvh
Lisbet A-G
(efterkommande till Henrik Eliaesson Robert o h h Cathrina Göransdotter)
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 58
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 20 Januari, 2008 - 19:09:   

Hej!
Inlägget den 2 aprli 2007 ang Robert i Undenäs har skapat intresse. Rune Johansson har speciellt intresserat sig för det. Som bekant har Lisbet Ahlze'n-Grahn hittat medlemmar av familjen Robert i Undenäs.
Hon har gått igenom Undenäs C:1-3 (SVAR-kort nr
512698-512700) och funnit följande:
1711 död 16/6 (bg 25/6) ett barn kolarens Petter Robertz
1713 april Petter Robert kolare dödh d. 8, begrofs d. 12 apr(il). /Ingen ålder angavs tyvärr/
1727 d. 2 febr begrofs H Elizabeth Hansd. Rubb från Forswiks bruk, 74 år (dvs F ~1653)

Undertecknad kan inte med lätthet passa in Petter bland Martin Roberts ättlingar. På s 196 skriver Kjell Lindblom i sin bok "Vallonsläkter under 1600-talet, del II" ang Martin Robert (jag citerar lite fritt): 1638-39 i Skärvik. Återfinns 1656-61 vid Godegård. Söner är uppttagna i mantal i Godegård, själv saknas han men arbetar säkert någon annan stans.

Perioden 1639-1656 kan möjligen Martin Robert ha haft adressen Undenäs. Petter Robert nedan kan möjligen vara son till honom (eller en son till Anton Robert).

Rune har gått igenom kyrkböckerna och domstolsprotokoll för den aktuella tidsperioden. Likom Lisbet har han hittat notisen om Petter Robert. Dock inget om Martin Robert. Rune föreslår även studier av:

Granvik (i Undenäs socken), Åboholm (i Tiveds socken idag, fram till ca 1850 hörde Tiveds socken till Undenäs socken) och Igelbäcken (i Hammars socken alldeles på gränsen till Undenäs socken) som också hade stora rekognitionsskogar i Undenäs socken för att försörja bruken med kol.

Jag har kollat upp lite ang några bruk i området:

http://www.genealogi.se/harmens.htm

(årtalen nedan betyder att bruket nämns första gången)


Fredriksfors, Undenäs (R) 1739

Granvik [M], Undenäs (R) 1686

Mariefors, Undenäs (R) 1794

Igelbäck [M], Hammar (T) 1696

Forsvik, Undenäs (R) 1686

Åboholm, Tiveden ? 1763

Skagersholm = Torpaskoga, Finnerödja (T) 1677

Sätra = Fredriksfors, Undenäs (R) 1792

Som man ser bör det ha varit föregångare till ovanst bruk som Martin Robert ev försörjde med kol. Vilket inte gör det lättare.

Mvh
Jonas Palm
 

Lisbet Ahlzén-Grahn
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 Januari, 2008 - 22:11:   

Hej!

Forts betr f d rusthållaren Johan Rubbert i Elvestad, Älvestads sn: Prot är omfattande men ger god bakgrund till JR:s belägenhet senare i Tjällmo sn. Vi ser att han fl från Älvestads sn tillbaka till Wistena, Allhelgona sn; det är trol därifrån han fl till sin svåger gästgivaren Lars Jönsson i Tjällmo sn. (Se inlägg ovan 2007 22/11)

Bobergs HR 1729 11/8 e o ting (s 480), AIA:7 1727-30 (SVAR-kort D43217).
§33. Såsom Nämnden med flera närvarande på efterfrågan intygade det Rusthållaren Johan Rubbert, hwilken tillförne bodt på rusthållet Elvestad samt /…/ nu mera icke bo eller vistas här i häradet, utan flyttat bort på andra orter, sedan de bem:e sina rusthåll försålt; altså blef uppå Länsman wälacktad Peter Boréns begäran deröfwer bewis meddelt.
- - - - - - -
Bobergs HR 1732 8/5-- laga ST (s 185-188), AIA:8 1731-35 (SVAR-kort nr D43218).
§17. Johan Rubbert i Wistena instälte sig, efter TingsRättens wid förl: Winterting §17 gifna Resolution och uppwijste citation in originali af hwilken fans det försenade wid des expedierande vara skiedt, som han då angifwit, men länsman Boréns quittence sade han wara förkommit, när han gådt ifrån Commission i Schenninge då det skall kommit ibland Borgaren Nils Olofssons papper, af den händelse, att det fallit uhr hans hatt i des kammare hwarest Nils Olofsson det af golfwet upptagit och inlagt i sin hustrus klädesskåp där det skall bortkommit. Elliest giorde han den berättelse, at sedan han betalt till länsman Borén det han war skyldig till Sal. Befallningsman Wibergs Sterbhus har Länsman ofta påmint honom om de resterande recruiteringar och begärdt han wille lefwerera denna rest till honom eller framl: nämndeman Nils Erichsson i Försiö till hwilken senare han den burit i 4 dubbla ducater och hwita penningar, dem han i nämndemannens frånwaro skall lefwererat till des hustru Kierstin Swensdotter, som dem emottagit i sina egna händer. En tijd därefter har han mött Länsman, men på hwad ställe mins han intet, då han sagt at han intet fådt qvittence på dessa pg:r, och sedan gådt till Länsman i Boberg med det förra qvittencet, hwilket länsman återtagit och gifwit honom på en sedel qvittence på bägge summorne. TingsRätten blef föranlåten at eftersända hustru Kierstin Swensdotter hwilken högel:n nekade at hon några penningar mindre ducater af Johan Rubbert emottagit det hon tillböd sig med Eed willja intyga. Länsman Borén uppwijste Hr Capitaine Wadmans bref till sig af d: 3 April 1731, at Rubbert wid undersökningen uppwist hans qwittence af d: 1 juni 1727 det länsman har utexeqverat 38 dlr smt, jämwäl Sal. Befallningsman Glanbergs sedel till honom af Glanstad d: 15 Aug: 1727, det länsman åligges hafwa anstånd med den för återstående Cavallerie recruiteringen af Johan Rubbert antagna panten till wijdare det höga Landshöfdinge Embetetz utslag, doch at däraf eij det ringaste förskingras må, hwilken sedel Rubbert skall gifwit honom sielf i händer och argumenterar däraf huru orimmeligt det är at han därigenom sökt hinder i auction, när han hela ll we(c)kor förut skall betalt skulden, warandes de för dessa 38 dlr smt pantade saker af creatur här wid TingsRätten först d: 14 Junij 1727 och således 13 dagar efter det qvittencet skall wara daterat, under 42§ uppbudna och skall Rubbert om wåhren 1728 flött uhr häradet med de pantade saker, hwaröfwer TingsRätten d: 7 Marti 1730 §33 attesterat. Och som Högwälborne Hr Baron och Landshöfdingen d: 2 Aug: 1731 resolverat det de af länsman Borén utexeqverade 38 dlr smt böra Rubbert på resterande Cassamedel godtgiöras, men af de nu anförda omständigheter finnes, at det i Schenninge d: 24 Octobr: 1730 uppwijsta qvittence under länsman Boréns namn af d: 1 Junij samma åhr eij kunnat wara richtigt, det han nu föregifwer wara förkommit emedan panterna äro först d: 14 i samma månad här wid Tinget uppbudna, Sal: Befallningsman Glanberg d: 15 därpå följande Aug: befalt länsman Borén hafwa anstånd med execution och hustru Kierstin Swensdotter i Försiö eij kan öfwertygas hafwa några penningar af Rubbert emottagit, dem han ock utnämt till större summa nemb:n 4 dubbla ducater och hwita pg:r därtill, än 38 dlr smt i ducater giöra; Altså bör denna ransakning till Högwelborne Hr Baron och Landshöfdingen ingifwas, som lärer taga den anstalt at länsman Borén niuter sin oskuld till godo och intet blir pålagd betala det han nu eij kan wijsas uppburit eller qvitterat.

Slutplädering och dom i målet avkunnades 24-25/10 1732 (s 205-228) laga HT under §13.
Domen gick JR emot trots att han anlitat likvidationskommissarien Hr Petter Hwasser som biträde.
JR överklagar domen i Bobergs HR 1733 21-23/5 (s 308)
§17. I Föllje af 1718 åhrs Kongl. Förordning förklarade Johan Rubert i Wistena sitt missnöije öfwer TingsRättens i går afkunnade resolution angående Rådman i Schenninge Nils Olofssons habilité (=skicklighet) och appellerade emot sielfwa domen med 3 marker smt under högtärade LagmansRätten.

Ev forts målet i Östergötlands lagmansrätt. I mån av tid skall en koll göras där.
Mvh/ Lisbet A-G
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 25 Januari, 2008 - 16:06:   

Hej Lisbet!

Skänninge:

C:1 s 581 1726-02-23 Maria - dopvittne: Mårten Rubbertssons hustru i Öjebro (Herrberga socken, E).

C:1 s 610 1728-10-29 Maria - dopvittne: Jaen Rubbert i Wystena.
C:1 s 613 1728-12-27 Maria - dopvittne: Joh. Rubberts hustru ib = Vistena.
C:1 s 638 1731-03-19 Brita - dopvittne: Jaen Rubbert i Wistena.
C:1 s 653 1732-10-19 Anna - dopvittne: Johan Rubbert ibm = Vistena.

Tittade lite i Herrberga socken efter en ev vigsel för Johan Robert och Catharina? Jönsdotter. Saknas tyvärr många vigslar här just de år som är möjliga. 1694 vigs Jöns Krögare vid Anna Thomasdotter i ..... C:1 Herrberga s 29. Senare föds ett barn utan namn, 1696 - Jöns Krögares barn på Öyebro bykroo (C:1 Herrberga s 43). Jag funderar lite på Lars Jönssons ev koppling till denne krögare?

Mvh

Britt-Marie
 

Lisbet Ahlzén-Grahn
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Januari, 2008 - 20:06:   

Hej Britt-Marie!
Ser att Du funnit dottern Maria f 1726 i Skänninge C:1. Dopvittnets make kan kanske vara bror till Johan Rubbert; i sådant fall skulle han heta Mårten Johansson Rubbert och vara bosatt i Öjebro, Herrberga sn. Var dessa bröder i så fall platsar på det yviga Robertska släktträdet är en annan historia. Fint att Du fann denna notis!

En genomgång av Östergötlands lagmansrätt gav också en värdefull upplysning och trådar att nysta vidare i. Prot är i sin helhet för omfattande, varför jag väljer att göra ett utdrag:

Östergötlands lagmansrätt 12, 1733-34 (SVAR-kort D72419)
1733 15-21/9 /ting hållet i Linköping/
§20. Upropades Jean Rubbert ifrån Kiellmo (Tjällmo sn) tilförende utj Wistena käranden, och cronolänsmannen wälachtadt Petter Borén swaranden utj thet ifrån Bobergs härads TingsRätt d: 25 Octob: 1732 afdömda men till LagmansRätten wädjade måhl angående Expenser och 38 dlr silf:m:t Recruiterings penningar för Rusthållet Elfvestad …/etc/…
Uppå kärandes wägnar instälte sig dess Hustru Chatarina Jönsdotter Wiberg, hwilken föregaf dess man at wara siuk igenom ett olyckligt fall af en häst några dagar för thetta LagmansTingets begynnelse…/etc/…

[Det framkommer vidare en skuld till avlidne cronolänsman Joachim Wibergs sterbhus. Denne är sannolikt släkt med hustru Catharina Jönsdotter Wiberg ovan (? bror). JR infann sig inte själv under rättegången. Domen avkunnades dock d 21/9 så att lagmansrätten förklarade tingsrättens tidigare dom till alla delar att gilla och stadfästa.]

Med ovanst uppgifter om f d rusthållaren Johan Johansson Rubberts hustru Catharina Jönsdotter Wiberg ovan, kan vi nog ha skäl att anse att hon är identisk med den Catharina Jönsdotter på Emta ägor på Mosa skog (Tjällmo C:1) som avled 1735 27/11 efter att där i mörkret gått vilse, fallit och slagit sig i ansiktet vid tinningen, begr d 7 Dec, 57 år gammal och således f ca 1678. (Se Britt-Marie Wallers inlägg 2007 28/11)

Mvh
Lisbet A-G
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Januari, 2008 - 21:38:   

Hej Lisbeth!

Barnet Maria som föds 1726 i Vistena är tyvärr inte Johan Roberts utan jag ville bara visa att Mårten Roberts hustru var dopvittne och boende i Öjebro. Jag har inte hittat födseln för dottern Maria Johansdotter (Robert) som nämns när Johan Robert gifter om sig i Tjällmo 1736.

När Catharina Jönsdotter avlider i Tjällmo 1735 så skrev jag av texten exakt som den står i dödsboken. De korrekta och mer nutida namnen på platserna är Ämta och Måsa som var granngårdar. Dessa ligger inte så långt ifrån gränsen till Hällestads socken.

Mvh

Britt-Marie
 

Bo Lindström
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 03 Februari, 2008 - 11:16:   

Hej alla Robert forskare!

Jag vill gärna kommentera Britt Marie Wallers inlägg 21 Nov 2007 betr Johan Johansson Robert d 1758-12-24. Det var jag som lämnade underlaget till Smedskivan och jag har själv forskat fram alla dom 7 barnen i hans äktenskap med Brita Jonsdotter.JJR är ju son till Johan Martinsson Rubert och uppgifterna om honom kommer ursprungligen från Kjell Lindbloms böcker och databas och hans död har ju senare bekräftats av Tjällmo C:4,20219.
JJR gifter sig ju 1736-09-16 efter Britas död med Catharina Birgersdotter men dom uppgifter om barn som finns i vigselboken C:1,20216 stämmer ju inte alls med ovan nämnda barn.
Här finns det ju uppenbarligen en risk att det skett en sammanblandning av flera Johan Robert.
En bekräftelse på detta verkar ju finnas i Lisbeth A-G inlägg 22 Nov 07 där en Johan Rubert sägs vara utfattig och bo på Tjällmo bakhus 1736-02-21. Det verkar ju inte vara samma person som gifter sig 1736-09-16.
Johan var ju ett vanligt namn i Robertsläkten så här behövs mera forskning.
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 03 Februari, 2008 - 16:11:   

Hej Bo!

De barn som nämns i vigselnotisen C:1 Tjällmo s 70 1736-09-16 stämmer ju bra med den Johan R som får barn i Älvestad, Allhelgona (Skänninge) och Vinnerstad socknar. Den JR som avlider 1758-12-31 Tjällmo avlider på Ämta ägor, där också den JR som gifter sig 1736 ska finnas. Det står ju att JR bor på Ämta ägor 1736-02-21 och i en bakstuga på Ämta ägor 1736-05-24 enl Lisbets text ovan.

Jag har svårt precis som Lisbet att se en överensstämmelse med den JR som är smed i Kristberg socken, boende i torpet Måttan och gift med Brita Jonsdotter och ovanstående JR. Har du ett dödsdatum på Brita Jonsdotter, fanns inget med på smedskivan om jag minns rätt?

Mvh

Britt-Marie
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 86
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 04 Februari, 2008 - 15:55:   

Hej!
Har funnit en Maria Mårtensdotter Robert död 1742 i Österbybruk gift med en Johan Mattson Gille. Någon som vet något mer om Maria?
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 04 Februari, 2008 - 20:37:   

Tillägg till ovanstående inlägg:
Johan J Robert avlider 1758-12-24, begravd 31/12.

C:4 Tjällmo s 147 GID 243.23.53000 + CD ArkivDigital
db 1767-03-17 (bg 22/3) Hust Catharina Birgersdotter död d 17 ejusd av lungsot. 80 år (platsen ej angiven tyvärr) = f ca 1687.
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 60
Registrerat: 11-2006
Postat den Torsdagen den 07 Februari, 2008 - 21:54:   

Sylvia!
Om jag minns rätt finns bara ett barn, Barbro, omnämnt till hjulmakaren Mårten Robert i Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet". Man får väl anta att det har fyllts på sedan dess i hans databas... Hursomhelst, kollar man i Hållanders avhandling "Vägen in i Sockenkyrkan" så finns ett antal barn till Mårten Robert (vigd 1661, död 1693) omnämnda på s 174-199, där dop och begravningar bla avhandlas. Endast Barbro (död 1692) och sonen Mårten (döpt 1688) förefaller dock vara namngivna. Den sistnämnde bör vara ett sladdbarn (alt barn till ngn namne) då övriga är döpta 1662, 1663, 1664, 1668 samt 1670. Barnet döpt 1662 kallas Roberts barn (dvs ngt oklart) medan övriga Mårten hjulmakares barn. Begravningar av Mårten hjulmakares barn omnämns 1667 och 1669. Som vi ser kan det finnas plats för en Maria Mårtensdotter Robert bland dessa barn. Söker man på Johan Mattsson Gille i Hållanders avhandling så blir man möjligen lite klokare. Att antal Johan Gille nämns, men den som främst verkar vara aktuell är Johan Gille vars dotter Anna döps 1689, s 174. Om Maria är hennes mamma framgår inte.
Mvh
Jonas Palm
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 87
Registrerat: 11-2006
Postat den Fredagen den 08 Februari, 2008 - 8:50:   

Hej Jonas!
Tack för ditt svar. Nu ska jag försöka snickra ihop de uppgifter jag fått av dig med det knapphändiga jag hade.
Mvh Sylvia
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 08 Mars, 2008 - 19:01:   

Hej!

I kyrkoräkenskaperna för Tjällmo 1735-05-01 - 1736-05-01 (C:2 s 362) " I testamente efter Johan Robert(s) hustru, 1."

Detta borde stämma bra med de tidigare lämnade uppgifterna här att Catharina Jönsdotter som avlider på Ämta ägor 1735-11-27, Tjällmo var hustru till Johan Robert.

Mvh

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 22 Juni, 2008 - 18:27:   

Hej!

Har lite kompletterande information ang barn till Johan Johansson Robert död på Ämta ägor, Tjällmo 1758.

Som jag tidigare misstänkte är vigsel 1749-11-28 C:4 s 37 Tjällmo Jochum Johansson och Kerstin Svensdotter i Bolingstorpet, rätt vigsel för Joakim Johansson Robert.

C:3 Tjällmo s 167 1751-04-04 Catharina
Joackim Robbertssons och h Kierstin Svensdotters barn i Bolingstorpet, Prästeg. ägor. Vittne här är bl a pigan Maria Robbertsdotter i Ämtatorpet...

De får även dottern Beata Lisa 1754-01-19 C:3 s 193 i Bolingstorpet. Därefter kan jag inte finna några fler barn. Denna Beata Lisa Joackimsdotter gifter sig 1774-11-27 Tjällmo (C:4 s 70) med drängen Johan Johansson Ödman från Åsandby och Wäster Nykyrka ( V Ny, E). Beata Lisa fr Bolingstorpet.

C:4 Tjällmo s 349 *1778-04-05 Johan Joakim
Johan Johanssons och h Beata Lisa Jochimsdotter i Bolingstorpet.

C:2 Järstad (E) s 338 *1783-07-03 Eric Magnus
Johan Johansson och h Beata Lisa Joackimsdotter i Berg.

C:4 Normlösa (E) s 415 *1786-10-01 Caisa Lisa
Gardiessoldaten Öhmans och h Beata Lisa Joachimsdotter på Gåflösa (Govlösa) ägor.

Beata Lisa Joakimsdotter avlider 1813-06-11 på Govlösa ägor, 59 år gammal av lungsot. Änka. Två söner Eric och Jan enl db C:4 Normlösa s 522. Hon anges i hfl vara född i Tjällmo 1754 och gift 1774.

Här är uppgifter ang J J Roberts enda dotter, Maria. Jag har fortfarande inte hittat hennes födelseplats. Däremot ett barn och vigseln i Tjällmo:

C:3 Tjällmo s 200 *1754-10-13 Johan
Hans Månssons och hust Maria Rubbertsdotters barn i Hågra född d 13 d:o. Testes: Jochum Rubertsson i Bolingstorpet, Dr Tohl Månsson i Karstorp, Johan Månsson i Granstad, H Kierstin Svensdotter i Bolingstorpet, p Stina på Krogen.

C:4 Tjällmo s 42 Vigda 1753-10-21 Hans Månsson i Hågra samt pig Maria Johansdotter på Emta ägor.

Hågra ligger i samma område som Ämta i Tjällmo socken.

Mvh

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 22 Juni, 2008 - 18:33:   

Tillägg:

C:1 Järstad s 149 Vigda 1721-10-15
Mårten Johansson ankommande från Älfwesta socken med godt besked och mölnare Enkian på Ön uti Öijebro by hustru Karin Hemmingsdotter.

C:1 Järstad s 299 1723-08-18 Karin
Mårten Johanssons dotter i Öjebro, död ett dygn gammal.

C:1 Järstad s 303 1726-11-11 Anna
Mölnare Mårten Johanssons dotter på Ön.

Kan detta kanske vara Mårten Johansson Robert? Öjebro finns senare med i Herrbergas hfl, men Järstad och Herrberga är grannsocknar på slätten utanför Skänninge.
 

Jonas Palm (jonas_p)
Forum-medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 62
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 29 Juni, 2008 - 21:56:   

Britt-Marie!
Din flit är beundransvärd. Jag har hyfsad koll på generation 1 och 2 i släkten Robert. Ang de olika Johan Robert och nu Mårten Johansson Robert måste jag dock erkänna att jag tappat bort mig. Hoppas Lisbet Ahlze'n Grahn el Bo Lindström kan ge dig feedback.
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 04 Mars, 2010 - 17:11:   

Hej!
Tittar man igenom Geneanet (se sökväg i mina tidigare inlägg under denna släkt) på Robert och dit-mamn så hittar man inte så mycket. Jag har tagit med övriga ”påhäng” som dök upp i Belgien.

LIEGE:
ROBERT ( DIT PARMENTIER)
ROBERT DITE GHAYE
CHABOT , ROBERT

BRABANT:
ROBERT DE LAMOTHE
ROBERT BEELDHOUWSTER, STRIJKSTER

NAMUR:
ROBERT - ROBERTY – ROBERTI
ROBERT OU ROBIET
ROBERT DE ST-VINCENT
ROBERT DE WADELINCOURT

BELGIEN I ÖVRIGT:
ROBERT DE RENCHER
ROBERT OU ROBERET ( NOM PAS TRÈS LISIBLE)
ROBERT-TISSOT
ROBERT DE GRAND-TRIXHE
ROBERT SAINT-LAURENT
ROBERT (OU) BROUET
DE ROBERT DU CHÂTELET
ROBERT DE BOISFOSSÉ
ROBERT DEKIERE
ROBERT VERBIEST

Googlar man på Robert och Parmentier (enligt ovan) så är en av få träffar av möjligt intresse:

Christophe de Morgny vid Högfors Bruk - Övrigt - Järnbruk iFokus
28 mar 2009 ... körare vid Högfors bruk. Han var ansvarig för brukets koltransporter. Men, man tror också att han arbetade med ... Robert Kolare 2. Nicolas Lemoine (Sigill) ... Hon var syster till rådman Anthonius Parmentier i Köping. ...
jernbruk.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId...ae0e... - Cachad -

"En Längdh uppå Mantalet utj Högfors Bruk 1639" vittnar om det faktum att många valloner var anställda vid bruket.
"Fransosser
Sten Smeltare 2 pers
Niclas lycka 2
Piär Andres 1
Mäster Giorgius Franshue 2
Piär Gamprej 1
Malcio Kiörare 2
Johan Kiörare 1
Christoff Kiörare 1 (Christopher de Morgny)
Gregoius 1
Jacop Drijar 1
Peter Klensmedh 1
Julmakaren 2
Franss Kallie 2
Johan Kollare 2
Peter Hijbert 1
Robert Kolare 2

Nicolas Lemoine (Sigill)
24 personer á 16 (öre) 12 dlr

Texten siktar in sig på Christopher de Morgny och man på samma sajt läsa ”Gift 1642 med Parment, Helena. Född omkring 1619. Död 29 juni 1694 i Solberga, Odensvi. I mtl.uppges man + hustru 1653 i Odensvi. Hon var syster till rådman Anthonius Parmentier i Köping. Och är av samma släkt som Jeanne Parmentier vilken var gift med Louis de Geer dy. och Johanna Parmentier gift med Ludvig de Geer.” Av detta blir man måhända inte mycket klokare.

Intressant med två personer Johan Kollare på Högfors mantalslängd ovan. Är det ngn som identifierat dessa? Johan Drugge (smältare och kolare) jobbade 1637 inom ett av Jacob de la Gardies bergsbruk, Sigulskvarn. Ngt år senare hos Tysken i Lassanå. Men kan han 1639 återfinnas hos de la Gardie igen? En liten avvikning från Robert ämnet dock. Jag har Googlat vidare på olika kombinationer av Robert och ovanstående namn, men ned magert resultat.
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 22 Mars, 2010 - 12:58:   

Hej!
Undertecknad har varit i kontakt med Per Stobaeus på Lunds Universitet. I De la Gardieska arkivet finns några volymer som innehåller bl.a. kontrakt från Jacob De la Gardies tid. Släktarkiven, som omfattar inte bara släkten De la Gardie utan också ett 20-tal andra svenska adelssläkter. I dessa återfinns bl.a. brevväxlingar, domstolshandlingar, ekonomiska handlingar och biografiskt material efter landets mest inflytelserika släkter. Martin Roberts första kända anställning är på Julita bruk 1635.

http://www.ub.lu.se/projekt/de-la-gardieska-arkivet/innehaall

Volym 6:1
Handlingar rörande Jakob Pontusson De la Gardie
Kapsel.
2 a. Förskrivningar, kvittenser, reverser, kontrakter m fl aktstycken av ekonomisk och administrativ art, utfärdade av Jakob De la Gardie, original, koncept, avskrifter, kronologiskt ordnade. 1607-1634. Fol. 1-200.
Volym 6:2
Handlingar rörande Jakob Pontusson De la Gardie
Kapsel.
forts 2 a. Förskrivningar, kvittenser, reverser, kontrakter m fl aktstycken av ekonomisk och administrativ art, utfärdade av Jakob De la Gardie, original, koncept, avskrifter, kronologiskt ordnade. 1634-1639. Fol. 201-384.
Volym 7
Handlingar rörande Jakob Pontusson De la Gardie
Kapsel.
2 a. Förskrivningar, kvittenser, reverser, kontrakter m fl aktstycken av ekonomisk och administrativ art, utfärdade av Jakob De la Gardie, original, koncept, avskrifter, kronologiskt ordnade. 1640-1652. Fol. 1-295.

Förteckningen för De la Gardieska arkivet, Topographica, Södermanland, Julita är dock ännu inte utlagd på internet. Undertecknad avvaktar med spänning.

Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 11 Februari, 2011 - 16:44:   

Hej!
Martin Roberts första kända anställning är på Julita bruk 1635. Jakob De la Gardies förvaltare på Julita var Måns Larsson under minst perioden 1632–1637. Vad vet man om Måns Larsson och de rekryteringar av personal han möjligen var inblandad i? Vad vet man om denne förvaltares affärskontakter med Christian Krause och Peder Eriksson?
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 13 Februari, 2011 - 16:45:   

Hej!

Det är inte lätt att hitta ngn info personerna i ovanst inlägg. Till Jakob de la Gardies kompisar hörde Gustav II Adolfs halvbror Carl Carlsson Gyllenhielm. Möjligen är den Christian Krause som omnämns ovan därför nedanst, enl Google:

http://bada.hb.se/bitstream/2320/2385/1/07-93.pdf

”Musiken som framfördes vid hovet på 16- och 1700-talet innefattar allt från musik i
slottsgemak och hovkyrka till att spela signaler till häst på slagfälten ute i Europa.
Gustav II Adolf besteg tronen 1611 och kröntes till kung 1617. Vid denna tid var antalet
musiker vid hovet endast ett fåtal. Musikern Christian Krause sändes därför till
Tyskland, för att rekrytera musiker till ett hovkapell inför kungens giftermål 1620.”

Man börjar undra om denne Krause även rekryterade andra yrkeskategorier på sina resor?
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 14 Februari, 2011 - 21:22:   

Hej!
Ang Peder Eriksson, i ovanst inlägg som möjligen var inblandad i rekryteringen av Martin Robert till Julita. Om det inte rör sig om den adlige Sparre (med samma namn) så får man förmoda att en kandidaterna är den bokhållare som nämns i verket:

1. Statsmakt till salu: arrendesystemet och privatiseringen av ... - Google böcker, resultat
Mats Hallenberg - 2008 - Business & Economics - 271 sidor
Av dussinet arrendatorer i norra Västergötland 1629 var det drygt hälften som valde ... till kammarråden 16/4 1629; bokhållaren Peder Eriksson d:o 2/7 s.å.; ...
books.google.se/books?isbn=9185509043...

Se även not 28 på s 235 där Peder Eriksson nämns.

Mvh
Jonas Palm
 

kerstin andersson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Februari, 2011 - 18:21:   

Hej
Min Mf.mf.fm.fm.ff var förmodligen Martin Robert, kolare vid Julita Bruk, Julita (D) 1635. Kolare mellan 1638 och 1639 i Skärvik, Skinnskatteberg (U). Mellan 1656 och 1661 i Godegård (E). Son Martin Mårtensson Robert (Robbert). Hjulmakare, kolfogde. Född beräknat 1635. Död, 57 1/2 år, 1693 i Österby bruk, Film (C). Begravd 1693-01-15 i Film (C). Vallonskivan 3.
Jag har några frågor angående både far och son.
Är det någon som vet när eller var Martin Robert d.ä. är född? Hans hustrus namn?
Martin Robert d.y. hustru?
Eller om det finns några intressanta uppgifter om far och son, liknande dem som Lisbet Ahlzén-Grahn hittat i domböckerna?

Mvh Kerstin Andersson
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Februari, 2011 - 19:12:   

Kerstin!

Ang födelseort för Marin Robert så kan man spekulera i Liegetrakten. Enl Kjell Lindblom ”Vallonsläkter under 1600-talet” så kom många under slutet av perioden 1580-1640 från Ligegeområdet. Som du skriver ang Martin Robert d.a. och Julita 1635, så är det i slutet av nämnda period. Bidragande skulle vara att utvandringen i princip var fri från Liege.

Ang Martin Roberts d.ä. hustru har Lisbet Alzhe'n-Grahn hittat följande notis som även återgivits i tidigare inlägg:

Hällestads & Tjällmo HR AI:5 1680-82 (SVAR-kort nr D43600)
1682 17/3 (s 461)
Stemnings Försättiande.
Bookhållaren Cardon låtit stämma desse: som intet Comparerat nembl:
/.../ Sahl. Morten Robbertz Enckia...... böta 3 mark
----------
Tyvärr står inte hennes namn. Men troligen är det stamfadern Martin Roberts änka. Det är vårt att få det till något annat. Hon skulle vittna i något mål men kom inte, kanske pga ålderdom. Hon bör ha varit ca 85 år (såvida det gäller Martins enda hustru och mor till samtliga hans barn). Man kan bara beklaga att skrivaren inte varit mer utförlig. För dig Kertin kan här finnas anknytande notiser att fördjupa sig i.

Ang hustrun till Martin Robert d.y., hjulmalare så ser du i ett av inläggen ovan (av Bo Lindström) att Kjell Lindblom har noterat honom som son till Martin Robert d.ä. Ang hustrun till Martin Robert d.y., så har jag inte hittat ngt. Man kan spekulera i en dotter till ngn hjulmakare. Jag har inte heller sett ngn notis likn de Lisbet Ahlze’n-Grahn forskat fram.

Hoppas att fler svarar på Kerstins inlägg. Det är spännande frågor hon ställer.

Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Februari, 2011 - 19:17:   

Kerstin!

Ang födelseort för Marin Robert så kan man spekulera i Liegetrakten. Enl Kjell Lindblom ”Vallonsläkter under 1600-talet” så kom många under slutet av perioden 1580-1640 från Ligegeområdet. Som du skriver ang Martin Robert d.a. och Julita 1635, så är det i slutet av nämnda period. Bidragande skulle vara att utvandringen i princip var fri från Liege.

Ang Martin Roberts d.ä. hustru har Lisbet Alzhe'n-Grahn hittat följande notis som även återgivits i tidigare inlägg:

Hällestads & Tjällmo HR AI:5 1680-82 (SVAR-kort nr D43600)
1682 17/3 (s 461)
Stemnings Försättiande.
Bookhållaren Cardon låtit stämma desse: som intet Comparerat nembl:
/.../ Sahl. Morten Robbertz Enckia...... böta 3 mark
----------
Tyvärr står inte hennes namn. Men troligen är det stamfadern Martin Roberts änka. Det är vårt att få det till något annat. Hon skulle vittna i något mål men kom inte, kanske pga ålderdom. Hon bör ha varit ca 85 år (såvida det gäller Martins enda hustru och mor till samtliga hans barn). Man kan bara beklaga att skrivaren inte varit mer utförlig. För dig Kertin kan här finnas anknytande notiser att fördjupa sig i.

Ang Martin Robert d.y., hjulmalare så ser du i ett av inläggen ovan (av Bo Lindström) att Kjell Lindblom har noterat honom som son till Martin Robert d.ä. Ang hustrun till Martin Robert d.y., så har jag inte hittat ngt. Man kan spekulera i en dotter till ngn hjulmakare. Jag har inte heller sett ngn notis likn de Lisbet Ahlze’n-Grahn forskat fram.

Hoppas att fler svarar på Kerstins inlägg. Det är spännande frågor hon ställer.

Mvh
Jonas Palm
P.S Webmaster kan ta bort närmast föreg inlägg då jag korrigerat fel i föreliggane
 

kerstin andersson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 16 Februari, 2011 - 11:51:   

Jonas!
Ett varmt tack! Och jag skuller verkligen bli glad om det går att hitta mer uppgifter. Det är det som ger historien innehåll!

Mvh Kerstin Andersson
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 21 Februari, 2011 - 16:23:   

Kerstin!
Ja, historien får innehåll via sådana notiser som Lisbet Ahlze’n-Grahn forskar fram. I Appelgrens ” Vallonerans namn” finns ett brev översatt från franska till svenska som beskriver tidsandan väl. Man förundras över det öppenhjärtiga, av allt att döma ärliga försöket att värva personal. Både för och nackdelar belyses (även ev kommande nackdelar belyses). Ang sådana notiser som du skriver om, se även de i Kjell Linblom: ”Vallonsläkter under 1600-talet”. Speciellt del III innehåller flera sådana, varav ett par beskriver livet i Godegård med omnejd (dock inte släkten Robert).

Lite av det mytologiska, som ibland förknippas med valloninvandringen, går dock förlorat via notiserna du talar om Kerstin. Det öppenhjärtiga i nämnda brev i Appelgrens bok naggas i kanten. Det verkar vara samma människor som nu. Samma typ av intriger som nu, men andra tekniska lösningar. Avmytologiseringen blir ännu värre när man träffar på belgare i jobbet. En hade jobbat ca 1 år i Sverige och kände sig redan mer som svensk än belgare. Jag försökte intressera en av dessa belgare för vår sajt vallon.se. Vi gick igenom Kjell Lindbloms lista på vallonsläkternas namn vid invandringen (fransktalande vallonsläkter): http://www.vallon.se/ind_forsk.htm. Måttligt intresserad fastnade han dock vid släkten de Manhey: ”My mother is from Manhey. It is just a small village”.

Hoppas ngn tar sig tid att gå igenom motsvarande notiser för de områden som du Kerstin räknar upp i ditt föregående inlägg. Det tar nog tid att lära sig skrivarnas speciella stil. Men man kan ju få läshjälp på olika sajter.

Mvh
Jonas Palm
 

Bo Lindström
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Februari, 2011 - 18:39:   

Hej Kerstin Andersson

Jag såg ditt inlägg först idag och vill gärna svara på några av dina frågor.
Martin Robert d.ä. hustru hette Johanna och hon begravdes 1706-12-21 i Godegård (C:1,20240 7/8 sid 623 (AD Bild 314)
"den 21 Dec begrovs hustru Johanna Rubert, 100 år"
Martin Robert d.y. född beräknat 1635 (av Kjell L)Död 1693-01-15 Österby Bruk (KL).

Vill bara tillägga att vi är besläktade då Martin Robert d.ä. är min fffffffffff. Jag hoppas jag räknade rätt!

Hälsningar
Bo Lindström
 

kerstin andersson
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Februari, 2011 - 23:08:   

Tack Bo!
Det är lika roligt varje gång en pusselbit hamnar på plats!
Vänliga hälsningar från Kerstin Andersson, en något avlägsen släkting.
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 04 Mars, 2011 - 17:30:   

Hej!
Det är imponerande ålder hos Johanna och hennes son Anton, båda 100 år. För att bli lite säkrare på att det rör sig om en och samma Anton kan man följa brukslängderna och de papper Ulf Berggren har forskat fram ("Hammarting för Östergötland" i släktforskarnas årsbok-97). Vidare är Antons omgifte dokumnterat, se tex Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet". En liten brasklapp dock. Jag vill minnas att Lindblom uttrycker sig att: "möjligen gifter Anton om sig". I Johannas fall underlättar Lisbet Ahls'en-Grahns notiser. Man får bara hoppas att man ärvt några gener från Johanna.
Mvh
Jonas Palm
 

Göran Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 10 Augusti, 2011 - 15:51:   

Hej
Mästersven Mårten Rubb fanns 1792 på Högsjö Bruk i V Vingåker . Han föddes 10 maj 1759 på Ysunda i Risinge . Föräldrar var Johan Mårtensson och Maria Bengtsdotter.Känner någon till Mårten Rubbs histotia bakåt i tiden ?
Mvh Göran Karlsson
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 81
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 13 Augusti, 2011 - 1:08:   

3 generationer bak finns på Smedskivan 6:

Johan Mårtensson Robert,
född 1720-06-10 i Grytgöl, Hällestad, död 1772-06-16 i Sonstorps bruk, Hällestad. Mästersven. Död av lungsot.
Född 10/6 1720 i Grytgöl enl. Örjan Hedenbergs avskrift ur fb. Modern kallas felaktigt (?) för Johansdotter. Var verksam i Billsbro bruk, Västra Vingåker från ca 1770.
Gift 1742-12-19 i Hällestad med
Maria Bengtsdotter, född 1721-12-28 i Hällestad.

Mårten Johansson Robert
f.1675 ca
Hammarsmedsmästare
Grytgöl
Maria Persdotter
f.1688-04-01
Hällestad

Johan Martinsson
Robert
Smed
Katarina
Klasdotter
bg.1710-12-23 Måttan, Kristberg

Martin Robert
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Augusti, 2011 - 15:16:   

Hej!

När det gäller Mårten Robert (Rubb) f 1759 Ysunda, Risinge så finns det en märklig uppgift på smedskivan 6, nämligen att hans hustru ska heta Brita Christina Olofsdotter Köhler?

Om man granskar hfl i Christinefors bruk, Tjällmo AI:1 s 249:
Mst sven Mårt. Rubb f 1763 Risinge, ank 1776 fr V Vingåker.
H Brita Nilsdotter f 1761 Regna, ank 1797 fr - S Jan Petter f 1799-08-29, d 1800-01-15.
....och i den vänstra marginalen -
S Niclas f 1797 Regna

AI:2 Christinefors bruk, Tjällmo s 269:
Brk (brukskarl) Mårt. Rubb f 1763 Risinge
H Brita Nilsd f 1761 Regna
S Niclas f 1796 Tjällmo (!)
S Carl Petter f 1801 Tjällmo

Smedskivan anger ju att Mårten Rubb f 1759-05-10 Ysunda, Risinge, död på Lämneå bruk, Tjällmo 1821-01-23 är gift med Brita Kristina Olofsdotter Köhler? Endast Johan Peter f 1799, d 1800 Tjällmo och sonen Johan f 1804-04-03 Dammstugan, V Vingåker finns med på skivan.

Jag har inte kunnat finna någon vigsel vare sig i Regna, Tjällmo, V Vingåker eller Hällestad, men dessa barn:

C:4 Regna s 200
*1797-05-18 Nils
Hammarsmeden i "Källmo" Mårten Rubb och h Brita Nilsdotter i Ingesgärde.

C:5 Tjällmo s 105
*1799-06-28 Jan Petter
Mästersven Mårten Rubbs och h Brita Nilsdotters (38 år) barn vid Christinefors bruk.

C:5 Tjällmo s 112
*1801-04-27 Carl Petter
Bruksk. Mårten Rubbs och h Brita Nilsdotters (39) barn vid Christinefors bruk.

C:6 V Vingåker bild 70 (AD)
*1804-04-03 Jan
Hjälpsmed Mårten Rubb och h Brita Anders!dotters barn i Dam(m)stugan. Vittnen från Högsjö bruk.

Mårten Rubb lämnar Tjällmo 1803 och flyttar till V Vingåker. Han finns i hfl AI:5b s 423 och AI:6b s 187 Högsjö bruk. Där finns också hustrun Brita Nilsd 1761 Regna, s Nils 1796 Tjällmo?, S Carl Peter f 1801 Tjällmo, S Johan f 1804 V V. Här anges i hfl att de flyttar 1805 till Marsjö, Vittorp.

De enda jag kan återfinna i hfl V Vingåker igen är i Sjöholmen, Marsjö AI:6b s 44/49?, pig Brita Nilsdotter f 1761-03 Regna och hennes son Carl Mårtensson f 1800?-04-06. Inflyttade från Svarttorp soldattorp, Regna. De anges flytta till Vittorp, Marsjö. I nästa hfl AI:7c s 77 Sjöholmen, Marsjö finns de dock kvar, inhyses pigan Brita Nilsdotter f 1791-03 Regna, S Nils Mårtensson f 1796-06-12 Regna, S Carl Mårtensson f 1800-04-06 Tjällmo. Infl fr Svarttorps soldattorp 1815.

Sönernas födelsedatum har förvanskats en del, men jag tror ändå detta är Mårten Rubbs söner. Nils Mårtensson finns i torpet Mofallet, Svarttorp, Regna AI:6 s 19, 1815 till Skedevi, åter 1817. Vittorp 1819, Råå 1820, Backetorp 1823, Gunnarstorp 1824, alla platser i Regna. Han är frånvarande vid förhöret i Gunnarstorp och sedan tappar jag bort honom.

Brita Nilsdotter skulle kunna vara född 1761-03-06 Västra Mark, Regna (C:3 s 595) - föräldrar Nils Svensson och Brita Alexandersdotter.

I dödsboken Tjällmo, 1821-01-23:
Mårten Rubb, en främling död på Lemnån, f d hammarsmedsmästersven som slutel(igen) sökte allmosor, född - , gift - , Han kom från Vingåker dagar för Jul, insjuknade och afled på Lemnån. Magplågor, 56 år (f ca 1755).

Kanske kan Ulf Berggren titta på denna information? Jag antar att det är för sent att få med korrigeringen på nästa smedskiva?

Johanna Johansdotter Robert gift i Kristberg 1705-12-29 med smeden Olof Olofsson Dunder är min makes ana genom dottern Catharina f 1711-11-08 Svartebo hammare, Hällestad. Död 1785-11-13 Simonstorp, Hällestad. Gift 1:o 1733-12-07 m Olof Hansson Bark i Hällestad, gift 2:o 1750-11-30 m Anders Persson, mjölnare i Simonstorp, Hällestad.

Johanna är dotter till Johan Martinsson Robert och Catharina Clasdotter i Måttan, Kristberg.

Mvh

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Augusti, 2011 - 18:29:   

Mårten Rubb flyttade 1796 (inte 1776) från Högsjö bruk, V Vingåker till Tjällmo. Han finns i hfl AI:4b s 208 med födelsedatumet 1759-05-01 Risinge och på sidan 210 med födelseåret 1762. Inflyttad från Asker 1791.

Brita Nilsdotter f 1761 Regna finns i Svarttorps soldattorp, V Vingåker AI:7c s 206, inflyttad 1815 från Sjöholm. Hon står här som inhyses änka. Här finns också sonen Carl Mårtensson f 1800-04-06 (!) Tjällmo. Han flyttar 1819 till Regna.

Britta Nilsdotter finns senare i Svarttorps Västergård, V Vingåker i många år och där avlider hon 1838-02-28 av ålderdom (EI:1 s 223, AI:11c s 176).
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Augusti, 2011 - 18:45:   

Uppgiften om flytt från Asker 1791 i hfl V Vingåker stämmer inte. Mårten Rubb finns på Brevens bruk, Asker AI:6 s 109 som lärling hos mästersmeden Petter Broms f 1760 Tjällmo. Mårten flyttar 1789-09-29 till V V.
 

Göran Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 17 Augusti, 2011 - 8:49:   

Tack alla
Mårten Rubb och pig Brita Nilsdotter i Högsjö gifter sig i V Vingåker den 23 juli 1797.
Mårtens hustru heter Brita Nilsdr överallt utom i födelseboken då Jan föddes 3 april 1804 där hon kallas Brita Andersdotter ( kan vara felskrivn av prästen ).
Att Mårtens hustru heter Köhler är nog en felskrivning i smedskivan.
Sonen Nicklas f 1796 i Tjellmo har jag ej funnit i födelseboken.
Det är märkligt att prästen skriver inhysesenkan 1815 om Brita . Mårten levde ju till 1821 (var de i praktiken skilda eller var Mårten sjuk ??).
Mårtens ålder vid dödstillfället var inte 56 (dödsboken) utan (1821-1759)ca 62 år.
Jag har beställt smedskivan 6 för att studera Mårtens föräldrar osv .
Mvh Göran Karlsson
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 17 Augusti, 2011 - 18:02:   

Hej Göran!

Nils = Niklas = Nicolas = Claes = Collas.

Det första barnet Nils är fött i Ingesgärde, Regna (Niklas) 1797-05-18. Det står senare fel födelseort i hfl, Tjällmo. När han finns i Regna som vuxen har han också fått V Vingåker som födelsesocken...

Javisst är smeddrängen Mårten Rubb och pig Brita Nilsdotter i Högsjö gifta 1797-07-23 V Vingåker (C:5 s 320). Att jag inte hittade detta beror på att Brita felaktigt står som hustru när första barnet föds maj 1797 i Regna.

Mårten Rubbs mor Maria Bengtsdotter skulle jag vilja påstå är född 1721-12-22 (dp 24/12) Österby, Hällestad (E) - dotter till Bengt Larsson och Anna Larsdotter (C:4 s 159). I hfl anges hennes födelsedatum som 1721-12-24 (inte 12-28), AI:4 Hällestad s 113. Johan/Jan Rubbert har ju här precis som systern Anna Maria något avvikande födelseår, ett år äldre än det rätta. Vid vigseln med Johan Rubbert anges Maria Bengtsdotter komma ifrån Österby i Hällestad (C:3 s 266).

Kvinnorna i antavlorna kommer lite lätt i skymundan på smedskivan om de inte tillhör en smedsläkt förstås.

När det gäller Mårten Johansson Roberts hustru Maria Persdotter som här anges född 1688-04-01 Brystorp, Hällestad (C:2 s 104) dotter till Per Larsson i Brystorp, så ingår hennes syster Anna Persdotter i min makes anor. Anna är gift med Nils Andersson i Tyle, Tjällmo (E) någon gång före datumet då dottern Jana (Johanna) föds 1699-09-05 Tyle, Tjällmo, dopv är då pigan Jana i Brystorp. Min makes ana är född 1702-07-11 Anders i Tyle, dopv är då pig Maria Persdotter i Brystorp.

Anna Persdotter f 1680-05-09 Brystorp, Hällestad och död i Tyle, Tjällmo 1705-03-29. Hennes syster Johanna f 1683-10-07 Brystorp, Hällestad, död 1758-05-24 Brystorp, Hällestad.

Nils Andersson i Tyle gifter sig 2:o i Kristberg (E) 1706-09-30 (C:3 s 545) med Johanna Clasdotter Muskin (hennes syster Anna ingår i samma antavla som ovanstående på en annan linje). Johanna Clasdotter Muskin död i Tyle 1722-07-08 (C:1 s 100). Nils gifter sig 3:o i Godegård med Karin Månsdotter 1723-10-20 (C:1 s 413). Han dör i Tyle 1741-05-31 och var född i Ljusfall, Hällestad 1671-06-04.

För att återgå till Mårten Rubb och hans hustru Brita Nilsdotter så verkar det som om de levde åtskiljda under ganska många år. Brita står som inhyses piga en period för att ca 1815 anges som änka (vilket hon ju inte var). Kanske visste hon inte var maken befann sig? Vilket av barnen är din ana och vad händer detta barn senare i livet?

Mvh

Britt-Marie
 

Göran Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 22 Augusti, 2011 - 11:09:   

Hej Britt-Marie
Min hustru är släkt med Carl Petter Mårtensson .Han lämnade järnhanteringen och blev bl.a. en kort tid soldaten 535 Ask i Södermanlands Regemente.
Jag fortsätter bakåt i tiden .
Mvh Göran Karlsson
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 82
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 10 September, 2011 - 0:11:   

Ja, det var försent att få in något på Smedskivan 7, den kom ju till Släktforskardagarna.
Enda skillnaden på den mot den gamla är att Olofsdotter är struket på hustrun. Men uppenbarligen är det ju Brita Nilsdotter hon heter enligt ovan.

Av ovanstående visade det sig också att Olof
Olofsson Dunder med hustru finns dubbelt på skivan, en gång har han släktnamn, en gång hustrun...

För övrigt har jag själv intressen i Dunder.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: