Anna Woljemoth , född 1711. Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Anna Woljemoth , född 1711. « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Göran Karlsson
Postat den Söndagen den 16 Juli, 2006 - 12:26:   

Hej! Jag har i min släkt en Anna Woljemoth,som i husförhörsboken 1746 över Åsby i Knutby sn, Uppsala län lär vara född 1711.
Mina frågor är : 1. Är detta ett vallonnamn ?
2. Kan namnet vara besläktat med Willemoth ?
3. Önskar om möjligt få veta Annas födelseort samt föräldranamnen, eftersom jag kört fast.
 

Anne-Lie Hellman
Postat den Söndagen den 29 Oktober, 2006 - 15:57:   

Hej Göran,

jag har hittat Anna Woljemot i Valö AI:1 Annö, änka som bor i Annötorpet med Båtsmannen Anders Flygares familj.
Hon är fadder på en av mina släktingars dop i Valö, barnbarnet till Stina Wohlgemot som bor i Annö, gift 1735 i Skäfthammar.
Anna Woljemot står som inflyttad från Knutby 1752 och när hennes som Mats dör 4 år gammal står hon nämnd som Enkan Wiljemot i Annö.

Stina f.1714 står aldrig med efternamnet Woljemot i hfl Valö men hennes son Jermias är född 1736 och står som inflyttad 1737 från Skäfthammar i hfl Valö på fler ställen.Och Stina står som inflttad från Börstil också 1731.
Hoppas att detta hjälper dig lite på vägen,

Hälsningar Anne-Lie Hellman

 

Göran Karlsson
Postat den Lördagen den 18 November, 2006 - 10:12:   

Hej Anne-Lie !
Tack för de intressanta upplysningarna som ger upphov till ytterligare frågor. Är ex Anna och Stina systrar? Var är de födda och vilka var föräldrarna? Har de anknytning till Claes Willmoth i Österlövsta och barnen Mathias(smältare vid Åkerby)OCH Pier(goujar i Åkerby och Ullfors. Kanske kan Lövsta-arkivet vara lösningen ? Hälsningar Göran K i Katrineholm
 

Anne-Lie Hellman
Postat den Söndagen den 26 November, 2006 - 17:45:   

Hej Göran,
Anna Woljemots mor står med i hfl i Knutby, Änkan Anna Forsman f.1685. Annas make Jan Ersson är född 1717-08-29 i Valde, Skäfthammar men de gifte sig 1741-02-22 i Valö, där Anna var piga i Sunnanängen före giftermålet.
Stina Wohlgemut gifter sig 1735-10-26 med Erik Ersson Östberg från Östansbo, Valö. De får sonen Jeremias f.1736 i Skäfthammar men bosätter sig sedan i Östansbo, Valö.
Jag har tittat i Tore Hållanders avhandling om valloner och hittade dessa Willemoth som du nämner födda runt 1650.
Hälsningar Anne-Lie Hellman
 

Göran Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 13 December, 2006 - 15:09:   

Hej Anne-Lie !
Tack för upplysningarna, som hjälpt mig ännu ett stycke på vägen. Kan nämna att Anna Wolgemoth är född i Börstil 1711-05-06. Fadern är länsmannen Jeremias Wolgemoth och modern Anna Forsman, som du också nämnt.Tror fortfarande också att Stina är en syster till Anna.
Hälsningar Göran Karlsson
 

Anne-Lie Hellman
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 14 December, 2006 - 17:22:   

Hej Göran,
jag har också hittat familjen i Börstil. Jeremias får barnen Anna f.1711-04-28 i Ed, Börstil, döpt 1711-05-06, Christina (Stina) f.1713-08-13, Jeremias f.1716-05-15 och d.Margareta f.1719-03-21. Alla barnen föds i Ed. Intressant med deras dopvittnen som Mengeur, Kruus, Länsman Anders Forsman i Rekinge, Edsbro (AB), flera av familjen Wohlgemuth samt ett antal personer från Börstils Bruk. Anna har ju en auditeur på sitt dop som verkade vara en slags domare.Borde gå att hitta mer om familjen i Frösåkers härads domböcker.
Hittar inte familjen i dödboken, har försökt följa dem.
Hälsningar Anne-Lie Hellman
 

Anne-Lie Hellman
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 23 December, 2006 - 22:33:   

Hej igen Göran,
har hittat jeremias Woljemots dödsnotis i Valö 1746, död 2/2 begravd 6/2. Står som född i Härnösand och jag har mailat en man som heter Alf Nilsson om hans hemsida eftersom han hade flera andra med namnet Wohlgemuth nämnda på den, alla födda i Härnösand. Det var dock andrahands-uppgifter som han fått från en databas med Härnösandsbor.
God Jul Anne-Lie Hellman
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 4
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 24 December, 2006 - 11:26:   

Wohlgemut, Woljemot etc, är ett rent tyskt namn. Det fanns en berömd målare Michael Wohlgemut (1434-1519) som var lärare till Albrecht Dürer.

Namnet Willemoth, som ser ut att vara av brittiskt ursprung är däremot en vallonnamn som först skrevs Willmot. Det är enligt Erik Appelgren, Vallonernas namn, en vallonsk avledning av namnet Guillaume. Namnet har sedan skrivits Vilmoth, Vuilmoth osv.

Den förste bäraren av namnet tycks vara Nicolas Willmot som kom från Liège till Österby bruk 1632.

Hälsningar
Stig Geber
 

Göran Karlsson
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 28 December, 2006 - 16:41:   

Tack för de fina upplysningarna jag fått av er, Stig Geber och Anne-Lie Hellman. Önskar er ett bra och gott nytt släktforskningsår!

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: