Hur går man tillväga? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Hur går man tillväga? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

VonFIDDE
Postat den Måndagen den 24 Juli, 2006 - 21:38:   

Fick höra under en släktmidda att jag har vallonblod i mig, och det tyckte jag lät spännande. Men frågan är nu... hur går jag tillväga, hur vet man vilken släkt bland alla vallonsläkten man hör till osv?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 24 Juli, 2006 - 23:38:   

VonFIDDE

Fråga den som nämnde detta om han/hon kan beskriva detta närmare. Försök få fram ett vallonnamn.Om du får tag i ett sådant är du välommen tillbaka hit om du samtidigt uppger ditt namn.

Hälsningar
Stig Geber
 

Linda
Postat den Fredagen den 08 September, 2006 - 16:04:   

Hej,

Jag undrar lite över mitt efternamn de Melenne. pappas släkt är från Belgien och bosatt utanför Bryssel. har försökt hitta något men fastnar. I Sverige är det bara jag och min bror Nicolas som har namnet. Vill ni hjälpa mig?

mvh

Linda de Melenne
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 08 September, 2006 - 17:18:   

Linda!

Det är nog ingen i Sverige som kan hjälpa dig. Försök få kontakt med belgiska släktforskare.

Hälsningar
Stig Geber
 

Maria
Postat den Söndagen den 12 November, 2006 - 0:08:   

Hej, min mamma är vallonsläkte, Adamsson hette hon som flicka, någon som vet något om detta?
 

Sylvia Dahlström
Postat den Söndagen den 12 November, 2006 - 19:22:   

Hej!
För att kunna ev hjälpa dig måste du tala om årtal födelseort och sådant också gärna vilken vallonsläkten är. Adamsson är det många släkter som heter och mig veterligen inget vallonnamn.
 

kenneth
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Oktober, 2007 - 0:23:   

söker någon som kan ge mig något spår av föregångare,av valonsk släkt, till Leander Sundberg,som levde och bodde i kvissleby.
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 62
Registrerat: 11-2006
Postat den Söndagen den 14 Oktober, 2007 - 9:40:   

Hej!
För att någon ska kunna hjälpa behövs årtal och födelsedatum samt födelseort. Återkom gärna med dessa så kanske någon kan hjälpa dig.
 

Linda Wathne - Norge
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 4:19:   

Hei, Sverige :-).
Jeg har nettopp funnet en svenske blant mine aner, og etter å ha lest debatter her lurer jeg på om han kan være av vallonslekt og ikke så svensk likevel? Han het Adam Bruun,født i Sverige tidlig på 1700tallet, død i Norge 1785. Han var smed, og noen av hans døtre giftet seg faktisk med smeder/hammersmeder i Norge. Jeg tror han har emigrert til Norge etter midten av 1700tallet og at barna, eller ihvertfall noen av dem, er født i Sverige, men jeg er ikke sikker. Jeg har ikke klart å finne dåp på noen av dem i Norge, men skal lete videre. Han kan jo ha flyttet flere ganger i Norge.
Så er det mulighet for at han er av vallonslekt, eller er det høyst tvilsomt? Jeg synes barnas navn er veldig svenske : Stina,Annicha,Britta,Martin,Maria.Vanskelig å vite hvor i Sverige jeg skal begynne å lete etter ham.
Takker om noen har et synspunkt på dette :-)
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 70
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 9:09:   

Hej!
Detta har jag funnit på familyserch; Adam Mattsson Bruun född 1710 död 1/10 1785 gift 1752 med Anna Gjölsdatter född 1725 i Landvik Aust Agder Norge.Barn Stina född 1753 sedan 3 ej namngivna och slutligen Maria född 1764. De är födda i Landvik norge och där verkar familjen funnits hela tiden. le Brun är ett vallonnamn men det är nog inte troligt att Brunn är det så vitt jag vet. Men försök att finna mer hos dig i norge och återkom om du hittar mer så ska vi se.
Hoppas detta hjälpte lite.
mvh Sylvia
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 25
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 20:26:   

Hej! På Smedskivan 2007 hittade jag en Adam Matsson Brun. Inga uppgifter om när han är född finns dock. Han var Hammarsmedmästare och gift 1749-09-24 i Karlskoga med Annika Olofsdotter bosatt i Jonsbols bruk, Visnum sn.
De får enligt SS2007 4 barn.

Stina Adamsdotter Brun
f.1751-10-15
Skagersholm
Finnerödja

Olof Matsson Brun
f.1754-02-15
Dömle bruk
Nedre Ullerud
d.1754-04-04
Dömle bruk
Nedre Ullerud

Annika Adamsdotter Brun
f.1756-08-30
Jonsbol
Visnum
Bosatt i Visnum

Brita Adamsdotter
f.1759-07-21
Ransäters bruk
Ransäter
Bosatt i Ransäter

Adam Mattson Bruns far var enl. uppgift:
Mats Brun
f.1689
d.1754-11-30
Dömle bruk
Nedre Ullerud
Hammarsmed
Dömle bruk
Nedre Ullerud sn

Uppgifterna i FamilySearch och Smedskivan skiljer sig en del i barnens födelseår. Dock borde detta vara samma person som vi har utgått ifrån. Tillfälligheterna är för många.
Tyvärr finns det ingen uppgift om Adam flyttade till Norge.

Hälsningar
Thomas
 

Linda Wathne-Norge
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 23:08:   

Hei igjen :-) Tusen takk for hjelpen. Jeg må få si at informasjonen på familysearch om at hans barn er døpt i Landvik i Norge er feil,- det er en privatperson som har lagt inn sin slektsforskning og bare antatt at barna er døpt i Landvik (det står skrevet Christening about, etc.) De finnes ikke i kirkebøkene som døpte, kun deres vielser med nordmenn. Jeg har også gått gjennom kirkebøkene for andre plasser i området, men finner ingen dåp på Adams barn. Jeg finner heller ikke vielsen med Anne Gjølsdatter, men privatpersonen har nok antatt at de ble gift ca 1 år før første barnet ble født. Det er oppført i kirkebok at Adam er født i Sverige, og alder er oppgitt til 75 år ved hans død, men den behøver ikke være korrekt. Det er mange aldersfeil i norske kirkebøker og folketellinger.
Det Thomas oppgir, ser interessant ut,- med tanke på navnene, og kanskje Adam var gift mer enn 1 gang. Det er ihvertfall noe å se nærmere på. Datteren Britta, gift med Niels Olsen, valgte å døpe ett av barna sine som Adam Bruun , med etternavn Olsen,- ingen av de andre har fått navnet Bruun ved dåpen.
 

Linda Wathne - Norge
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 23:12:   

Korreksjon;Brittas mann het Ole Nielsen, og etternavn Olsen på barna. Nå roter jeg også :D
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 27
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 23:39:   

Hej Linda!
Jag tror nog att detta är den person du söker. Smedskivan ska dock tas som andrahandskälla och bör kontrolleras om man ska vara helt säker.

Hälsningar
Thomas
 

Linda Wathne - Norge
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 1:14:   

Thomas :-) Du har rett,det er "min" Adam du fant i Sverige, for nå har jeg funnet de 2 yngste barna, Martin og Maria,- de er født i Norge, i Sør-Odal i Hedmark og døpt der. Adam har jobbet på jernverk i Odalen, senere har han flyttet ned til Landvik, Aust-Agder og sikkert hatt jobb på Froland Jernverk, for driften der startet opp utover 1760tallet en gang. (Jeg vet de gav tillatelse til drift av jernverket år 1763, så det er startet opp etter dette årstallet)
Dette var jättebra :-) Tusen takk for hjelpen. Nå må jeg prøve å finne ut om hustruen Annicha Olofsdatter er blitt til Anne Gjolsdatter i Norge, eller om konen hans døde, og han giftet seg på nytt. Jeg har fått mye mer nå, takket være din hjelp.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 28
Registrerat: 8-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 7:01:   

Linda,

Nöjet var helt på min sida.
Lycka till med Annika/Anne.

Hälsningar
Thomas
 

Gaude
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 29 Juli, 2009 - 13:56:   

Hej,

mitt efternamn är Gaude och jag har förstått att det är ett valonskt namn. Om någon vet något om detta släktnamn så tar jag tacksamt emot allt jag kan komma över.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 106
Registrerat: 6-1999
Postat den Onsdagen den 29 Juli, 2009 - 23:29:   

Betr Gaude.

Gaude är troligen en av varianterna på vallonnamnet Gode, Goude mfl.
Jag har träffat på en brukskarl Julius Gaude i Vattholma bruk, Lena i slutet av 1700-talet men inte kunnat koppla honom längre bakåt.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: