Är Kock vallonsläkt?? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Är Kock vallonsläkt?? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Sofia
Postat den Måndagen den 18 September, 2006 - 19:20:   

Hej!
Har hittat namnet Kock i min släkt undrar vart det härstammar ifrån.Vet någon nåt om Johanna Kock gift med Johan Bergvall som var inspektorn vid Ljuså sågverk.Deras dotter Viktoria Konstantia Juliana Bergvall.Dottern var född ca
1831.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 18 September, 2006 - 22:38:   

Sofia!

Marcus Kock, f 1585 i Liège var vallon. Hans söner Isaac och Daniel blev brukspatroner.
Källa: Erik Appelgren, Vallonernas namn. 1968.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sofia
Postat den Tisdagen den 19 September, 2006 - 19:22:   

Hej!
Är det tänkbart att jag då är släkt med
Marcus Kock tror du??
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 19 September, 2006 - 22:16:   

Det finns måna släkter Kock i Sverige. En har finska anor.
 

Sofia
Postat den Lördagen den 23 September, 2006 - 16:10:   

Men är det troligt att det härstammar från en vallon släkt.Funderat på det vi har varit rätt mörk håriga hela släkten jag är den ljusate och jag är candre (stavning?).Fast det behöver inte ha nåt göra om man är vallon eller inte.Sedan om man kollar på Johanna Kocks dotters namn så låter det inte så svenskt.Julianan=romerskt Konstantia=latin likså Viktroia.
 

Helena Wijk Bure
Postat den Onsdagen den 25 Oktober, 2006 - 22:22:   

Hej!
Det fanns en Paul Kock i Norrköping som var vallonättling. Vet tyvärr inte när han föddes men hans dotter var född ca 1755-60 och hon gifte sig med Jonas Fogelberg (f.1754) som arbetade på mässingsbruket tillsammans med svärfadern, Paul.

Jag forskar på Fogelberg och fick uppgiften om Kock från en annan forskare.
Det var inte mycket till hjälp men hoppas att du snart kommer vidare i din forskning.
Vänliga hälsningar
Helena

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: