Lugiard Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Lugiard « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Karl Ekstrand
Postat den Onsdagen den 08 November, 2006 - 18:16:   

Hej! Har sedan barnsben fått höra att min släkt har vallonska anor, men har först nu börjat släktforska . Jag har redan funnit en släkting under 1700-talets första hälft bördig från Sunne i Värmland (min fffmfffm) som bär det franskklingande namnet "Lugiard" (Anicka Lugiard). Har aldrig stött på detta namn tidigare och trodde därför först att det kunde vara en felstavning, men en sökning på nätet gav till min förvåning en träff i Canada på en viss "Jean Lugiard" som tillhörde samfundet "Acadian church" under 1600-1700-talet. Känner någon i panelen till denna släkt "Lugiard" eller t o m har den i sina anor ? Är dock inte säker på att släkten är vallonsk men finner det troligt att så är fallet . Mycket tacksam för respons . mvh Karl Ekstrand
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 12 November, 2006 - 18:11:   

Hej!
Lugiard är en utmaning. Hittar varken namnet i Kjell Lindbloms böcker "Vallonsläkter under 1600-talet" el Erik Appelgren "Vallonernas namn". Sökning i Tore Hållanders avhandling "Vägen in i Sockenkyrkan" ger även noll. Jodå, en sökning Google visar mkt riktigt Jean Lugiard på:
http://www.okcm.ca/acadian/Census-Church-L.HTML
En sökning i Geneanet ger noll i Belgien. På namnet Giard blir det dock rikligt med träffar. Däremot ser jag ingen Le Giard el De Giard som skulle kunna ha förändrats till Lugiard. På s 15 i Lindblom III kan man se efter namn som finns med på Norrköpingslistan men (ännu) inte återfunnits i svenska urkunder. Hittar dock inget som verkar kunna förändras till Lugiard med lättet. Det finns dock 3 namn på L. Se även s 144-162 i Lindblom III under "Individer utan fastställt släktnamn". Kanske kan du hitta ngn som passar in där. Prova även sökning på namn som t ex Liard. Namnet kan ju har förvanskats med tiden i Belgien och Frankrike:

La France Généalogique : Fichier des Lignes agnatiques
LAGUESTE, 14 50 28, Onfroy, Jeanne, Houlleur, Perrotte, Liard, Angot, LEDUC ... LAVANCHY, 74, Garnier, Muffat, Vallon, Lavanchy, LEVESQUE, 60 62, Delporte, ...
www.cegf.org/numeric/pages/li_agna/lia_l.htm - 40k - Cachad - Liknande sidor

Karl den IX (egentligen Hertig Karl) lär ha tagit valloner till hjälp. Bland de tidigaste invandrarna kan hittas där har jag läst i ngn av Linbloms böcker. Därmed lär det finnas mkt outforskat i just Värmland. Hoppas du kan få hjälp av ngn av SVÄs kännare.
Mvh
Jonas Palm

 

Karl Ekstrand
Postat den Måndagen den 13 November, 2006 - 17:50:   

Hej!
Tackar så mycket Jonas för ditt intresse och dina efterforskningar . Mystiskt släktnamn tydligen. Hittade dock även en orgelmakare vid namn Lugiard i Frankrike på 1800-talet men i övrigt var det magert tyvärr. Vet du förresten om namn ändelsen (i)ard är enbart syftande på yrke eller även kan härledas ur geografisk härkomst etc. Som gammal Asterix läsare går mina associationer osökt till staden Lugdunum (Lyon) , här kanske jag är helt ute och cyklar ,men i så fall är kanske släkten ursprungligen inte är vallonsk utan från egentliga Frankrike. Namnet Lugdunum lär vara härlett ur "Lug" namnet på ett keltiskt gudaväsen . Synd bara att den första tidiga invandringen av valloner till Värmland i slutet på 1500-talet och runt år 1600 är lite höljd i historiens dunkel Minns att jag läste en artikel som hette just "hertig Karls (IX) valloner" för någr år sedan eftersom jag har påbrå från Värmländska valloner även på min mors sida. Namnförändring/förvanskning är ju som du påtalar också en klar möjlighet , ska försöka använda min fantasi och variera namnet och se om jag hittar något . Mvh Karl Ekstrand

 

Karl Ekstrand
Postat den Lördagen den 18 November, 2006 - 13:24:   

Hej Jonas igen ! Fick för mig att söka på "Luigard" och se och häpna åtskilliga träffar på detta släktnamn . Kan "Lugiard" möjligen vara en gammal felstavning (av en lätt dyslektisk präst måhända) av släktnamnet "Luigard" ? Jag vet nu inte säkert om så är fallet men jag tycker det förefaller rätt sannolikt. Tyvärr finns nu inte heller denna namnform med i namnlistan över vallonsläktnamn i Sverige, så jag får väl nöja mig med den muntliga traditionen i min släkt om vårt vallonpåbrå, suck . mvh Karl
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 04 December, 2006 - 18:09:   

Hej!
Lugiard kan mycket väl vara en förvrängning av Louigarde. Speciellt om man betänker alla de varianter som redovisas
på sajten:

http://static.namesdatabase.com/names2/L/O/Louigarde.html

Common misspellings and typos for the surname Louigarde
Louigrade, Louigade, oLuigarde, Loouigarde, Louigardde, Louiarde, Louiggarde, Louigrde, Louiigarde, Lougiarde, Louigared, Louuigarde, Loiugarde, Lougarde, Luigarde, Louigarrde, Louiagrde, Loigarde, Louigare, LLouigarde, Louigadre, ouigarde, Louigardee, Louigard, Louigaarde, Luoigarde.

Några frågor man ställer sig: Vilken Louis var man vakt el likn åt, och i vilket historiskt sammanhang? Var man protestant och fick lämna
frankrike el Belgien är det förståeligt av religiösa orsaker. Å andra sidan varför vill man då kalla sig vakt åt en förmodligen katolsk kung.
Var man däremot katolik blir det svårare att förstå att man emigrerade (åtminstone av religiösa orsaker).

Sajten nedan gör en inte mkt klokare, men jag kan ha missat ngn kung Louis som varit protestant. Henrigarde skulle annars vara mer logiskt:

http://www.theotherside.co.uk/tm-heritage/background/refugees-protestant.htm

"From 1562 to 1598, France was split by religious wars: the protestant minorities were cruelly persecuted by powerful catholic nobles as well as wealthy bishops. News of the St. Bartholemew's Day Massacre in 1572 shocked Queen Elizabeth's court in protestant England. Many French fled into exile. Eventually protestant King Henri IV came to the throne, but had to adopt the catholic faith. Henri's Edict of Nantes in 1598 ended the wars by offering the protestants a few towns where they could defend themselves. The great majority of French people, in the North as elsewhere, remained Catholic.
Louis XIV's support of Catholic causes
The autocratic French king Louis XIV was convinced of the principle "One faith, one king, one law." He was the most powerful king in Europe, and a Catholic."


Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 6
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 27 December, 2006 - 13:33:   

Hej Karl!
Du verkar inte få mkt respons på ditt inlägg. Här kommer ett inlägg som ger något att
forska vidare på. I mitt inlägg den 9 mars 2005 under Fria Ämnen "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie"
kan man läsa om Louis de Geers ombud i Göteborg, Johan von Saveland. Vidare kan man i mitt inlägg den
13 april 2005 under samma rubrik läsa om utförsel av stångjärn via Göteborg och hur Louis de Geers
flotta (åtminstone indirekt) hjälpte till att försvara Göteborg. Det är rimligt att anta att det aktuella stångjärnet har fraktats från de Värmlänska bruken via Vänern och Göta älv till Göteborg. Johan von Saveland borde ha en motvarighet i ngn av de Värmlänska hamnarna. En fantasieggande tolkning av Lugiard via Louigarde är då att Louis, enl mitt föregående inlägg, är ingen mindre än Louis de Geer. Om Garde
används på det sättet språkligt kan man bli klokare av på s 142 i Lindblom II under släkten Paillardel. Genom studier av Louis de Geers och Johan von Savelands korrespondens borde man kunna identifiera en (el flera) av LDGs ombud i de Värmlänska hamnarna.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 9
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 03 Januari, 2007 - 17:44:   

Hej!
Man kan studera sajten nedan i sökning efter kandidater till Lugiard:

http://home.swipnet.se/rolferic/stamtavla1.htm

"År 1600 kom en fransman Paschilius Dionysius Chenon med en skeppslast valloner. Dessa främmande bergsmän och järnarbetare som huvudsakligen kommo till Värmland buro namnen: "Bilock, Dandanell, de Prez, Drez, Durent, Gagot, Garney, Guddi, Grave, La Montagne, Lemens, Lochette, Pjett, Savoland, Touffar,dela Tuange."Det sägs om dem att de voro fransmän och valloner"."

Vilka av dessa släkter är identifierade i Sverige? Ja, vad skall man tro? Guddi verkar vid första påseende obekant. Däremot verkar inget namn med lätthet gå att göra om till Lugiard. Intressant är att Savoland nämns. Kan möjligen vara samma person som Saveland i mitt föregående inlägg. Kan möjligen ett svåruttalat namn ha ersatts med titeln Louigarde (senare förvanskat till Lugiard)? En het kandidat är i så fall vara dela Tuange. Kjell Linblom har dock en intressant härledning av dela Tuange på (och intressant information om valloner i Värmland):

http://www.genealogi.se/shf9631.htm

Mvh
Jonas Palm
 

sylvia clarke dahlström (Sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: Sylvia_d

Meddelande Number: 12
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 06 Januari, 2007 - 10:09:   

Hej!
Ja, du kan nog ha rätt där, vi har ju tidigare stött på mycket liknande. Artikeln du länkat tilll läste jag tidigare och den är intressant. Många namn görs ju om som det verkar för att bättre passa det svenska språket och alla gissningar är ju bra, förr eller senare kanske vi hittar just det som binder ihop namnet med sitt ursprung.
Mvh Sylvia
 

Karl Ekstrand
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 Januari, 2007 - 18:10:   

Hej igen Jonas! Det var ett bra tag sen jag tittade in så jag får önska god fortsättning och tacka för responsen.Det tar sig sa brandkaptenen på semester; det var intressant och roligt att läsa dina uppslagsrika inlägg, Louigarde= Louis de Geers vakt ,ja varför inte allt är ju möjligt. Har själv spårat namnet i formen "Luigarde" till medeltiden , men då i form av ett kvinnonamn Luigarde of Namur , mystiskt så det förslår, kan namnet ha kommit till Sverige redan med någon i drottning Blankas följe månne ?? Inte så sannolikt kanske och säkert omöjligt att belägga, men vem vet ? Namur räknas väl annars som "vallonskt" om jag minns rätt. Se länk för namnhänvisning : http://quic.net/~philmeister/Evrybdy6/e_183.htm.
Vore roligt att etymologiskt kunna härleda detta kvinnonamn .Tilläggas bör att min anmoders far som jag inte lyckats spåra ännu torde ha hetat Håkan då hon även är skriven som Håkansdotter/Hakansdotter ? To be continued... hoppas jag ,Tackar nu för mig och välkomnar flera insiktsfulla infallsrika kommentarer och uppslag . Mvh Karl
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 12
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 15 Januari, 2007 - 11:10:   

Ett högintressant spår!
God fortsättning själv. Vi kan här ha att göra med en tidig valloninvandring. Vi talar då valloninvandring i mkt vid mening. I detta fall en bra bit innan 1580-1640. Flore'n bekriver i sin bok "Vallonskt järn" bl a järnbruket under drottning Blanka av Namurs tid. Bergsstadgar av liknande modell har inrättats ung samtidigt i Valloninen och Sverige. Det är inte orimligt att anta att sådan samordning har inbegripit personal i Blankas följe (som du skriver om). Anfadern till din släkting Lugiard kan mkt väl ha ingått i detta följe. Läget är dock inte idealiskt ur källkritisk synpunkt. I möjlig mån lättare är nog att studera korrespondensen mellan LDG och von Savoland. Och här hade åtminstone undertecknad fått vässa sin 1600-talsfranska.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 15
Registrerat: 11-2006
Postat den Tisdagen den 30 Januari, 2007 - 19:14:   

Hej!
Intressant information om valloner i Värmland finns på sajten:

http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/92678.html?1146697856

Bl a behandlas von Saveland som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Det framgår att den Johan von Saveland som kom till Värmland har en son med samma namn i Göteborg. Det är av allt att döma sonen som är LDGs ombud. Inget nytt ang Lugiard men variationen på von Saveland ger en fingervisning om namnförvrängning under denna tisperiod:

de la Sarlande
van Saveland
von Savleand
van Sauerlandt
Serloth
Serlåt

Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: