de Val (f.d. Wall) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » de Val (f.d. Wall) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Michaela Wall
Postat den Onsdagen den 10 Mars, 1999 - 15:04:   

Har länge undrat om Wall är ett vallonnamn, jag har hört det när jag var yngre. Vet någon något om Wall? Min del kommer från Borås-Istorp-Karl Gustav. De två senare är socken/församlings- namn där jag hittat min morfars mormor Alma Wall, har inte kommit så långt än, alltså.

Med vänlig hälsning

Michaela Wall
 

Elisabeth Johansson
Postat den Torsdagen den 30 September, 1999 - 23:47:   

Sedan jag var barn har jag fått höra att min mormors släkt härstammade från valloner. Min mormors mormor och hennes farmor var systrar och deras flicknamn var DEWALL, deras far som var "klensmed" hette Pehr Dewall och var född 1786, död 1840. Hans far hette Hans Dewall och var född 1749, död 1806. Pehr Dewalls hustru var född Boija och även hennes far var smed, "spiksmed". Dessa människor föddes och levde i Gålsjö bruk i norra Ångermanland. Kan det vara så att släken Wall ursprungligen hette Dewall och att de härstammar från samma gren?
Enligt vad jag har hört ska både namnet Dewall och Boija vara vallonnamn, men enligt "trädöversikten" verkar det inte vara så, är det någon som vet??
Med vänlig hälsning

Elisabeth Johansson
 

SVÄ postmaster (Admin)
Postat den Lördagen den 02 Oktober, 1999 - 20:04:   

Hej Elisabeth!

Jag har ingen kommentar till Wall just nu, men Boija är vallonnamn. Det finns med som nummer 21 i släktnummerlistan som du kan hitta på hemsidan, bl.a. via startsidan. Att den inte finns med i "trädöversikten" just nu beror helt enkelt på att ingen ännu skrivit något inlägg om Boija.

Hälsningar från "postmaster"
 

Ingegerd Vestbø
Postat den Tisdagen den 14 Mars, 2000 - 21:34:   

Hej !

Jag kommer från samma släkt som du. Min gren
härstammar från Catharina Ersdotter Dewall som blev född 1769 i Gålsjö. Hennes föräldrar var
Erik Johansson De Wall och Catharina Johansdotter Nordström. Jag har genomsökt kyrkoböckerna från Gålsjö och Boteå och har också hittat din Pehr De Wall.

Jag har spårat släkten till Karbenning i Västman-
land, och därifrån till Hed och Gunnilbo i samma
län. Den äldsta De Wall jag har hittat är Erik Johansson De Wall född omkr. 1634.

Kanske vi kan jämföra våra upplysningar?

Vänlig hälsning

Ingegerd Vestbø
Danmark

Ivestbo@hotmail.com
 

E.Johansson
Postat den Torsdagen den 04 Maj, 2000 - 20:42:   

Hej Ingegerd!
Mina efterforskningar om släkten Dewall sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden som dina. Förutom de tidigare nämnda Pehr och Hans Dewall, har jag ingen aning om vilken gren jag kommer ifrån. Pehr Dewalls hustru, Sara Ingeborg Boija, var dotter till Anders Boija och Märtha Isaacsdotter Östman. Hennes far hette Isaac Östman och tro det eller ej, även han var smed och bosatt i Gålsjö.
Hälsningar
Elisabeth Johansson
 

Anders Pemer
Postat den Måndagen den 12 Juni, 2006 - 19:13:   

Hej släktingar!
Jag började ägna mig åt släktforskning i 12-13-årsåldern i början av 80-talet när min fädernesläkt fick en släktförening och jag har mest ägnat mig åt att spåra upp cognatiska ättlingar till släkten Pemer. En dotter till den förste Pemer i Sverige blev gift med en av sönerna till den förste Frumerie, så forskningen kring Pemer/Frumerie-ättlingar ledde så småningom till att jag kom med i SVÄ som huvudman här för släkten Frumerie.

1988 var jag några gånger på Uppsala landsarkiv och började gräva i min morfars och mormors rötter. På morfars sida fastnade jag på hans farfars far, där jag inte fattade att uppgiften född i Sko syftade på Skokloster.

Det var först härom året som jag höll på med mammas anor igen och kom så långt som till att fatta att Sko är lika med Skokloster. Att kolla kyrkböcker där hade jag tänkt göra vid tillfälle på ULA igen, men härom veckan slog jag till på ett Genline-abonnemang och hittade några generationer till i Skokloster.

Min mor var född Jansson ska jag säga, och Jansson hade hennes fäderneanor hetat ända tillbaks till hennes ff ff som jag satt fast på i så många år. I Skokloster visade sig hans far heta Jan Jansson, hans far i sin tur Jan Jakobsson och äldste anfadern i Skokloster hette Jakob Jansson, född 1737 i "Västmanland".

Nu idag sökte på nätet efter efter de här namnen för att se om andra hade forskat. Och ni gissar det nog - denne Jakob Jansson och hans agnatiska ättlingar är en gren på raka manslinjen av släkten de Val. Han var född i Äs Tull, Romfartuna, son till klensmeden Johan Devall.

Så efter nästan 25 år som släktforskare upptäcker jag egna vallon-anor, i varje fall såpass vallonska att släkten traditionellt räknas som vallonsläkt här i SVÄ, nr 157 i föreningens släktnamnsregister. Jag ser på Michael Östmans hemsida att stamfadern Johan de Val "inkom till Sverige från Tyskland under förra hälften av 1620-talet". Och jag kan fr o m nu kalla min mor "född Jansson, av släkten de Val/de Wall".

Och min mor är av samma agnatiska släkt som Anders de Wahl, det var en kul bonus med en så känd släkting!
 

Mimmi de Val
Postat den Söndagen den 23 Juli, 2006 - 22:51:   

Hejsan!

Jag är lite intreserad av släktforskning. Jag heter de Val och har pga av mitt efternamn fått många frågor om mitt ursprung. Jag vet tyvärr inte så mycket om min släkt men har nu bestämt mig för att ta reda på mer. Såg att Michael Östman skulle ha en hemsida som verkar intresant. Hittar dock ingen länk på denna sida. Kan någon vara snäll och ge mig adressen till denna hemsida eller någon annan som kan vara intresant för en de Valare...

MVH
Mimmi
 

SVÄ web/postmaster (Admin)
Postat den Måndagen den 24 Juli, 2006 - 11:26:   

Det finns en hemsida från Michael Östman på
http://www.abc.se/~m9172/
som verkar passa det du beskriver.

/webmaster
 

Christer
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 18 Augusti, 2008 - 10:20:   

Hej!
Vi har på min mors sida (DeWall)släktforskat och fått reda på den när dom kom till Sverige. Hur gör man för att gå vidare utomlands?

Mvh
Christer Ögren
 

Roger Nylén
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 25 April, 2010 - 22:20:   

De Wall och Boija.
Jag har släktforskat en del om dem då de finns i min mammas anor. Hela min mormors släktanor kommer från Gålsjö bruk och till viss del Graninge bruk.
En del de Wall blev gifta med Boija. Även Ekman, Källman och Gimberg finns i mina släktled.
Jag känner fler som heter de Wall/Dewall o s v iän idag och jag bor i närheten av dem. Jag bor inte långt ifrån Gålsjö.
Det finns vid ett tillfälle de Wall och Boija som har barnbarns barn som gifte sig. Minre kul att läsa.
Tänkte att jag kanske kan bidra lite också till allt forskande. De flesta kommer till 1620-talet.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: