Muhr - vallonsläkt/franskt ursprung? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Muhr - vallonsläkt/franskt ursprung? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Ny medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 3
Registrerat: 4-2013
Postat den Tisdagen den 16 April, 2013 - 15:30:   

Hej!

Jag undrar om någon vet om Muhr, som senare blev Murén är en vallonsläkt? Det har i släkten talats om att de skulle vara franska valloner. Släkten bodde i Älvkarleby på 1700-talet och Anders Larsson Muhr (född 1717) var kronofiskare i Gårdskär, Älvkarleby.

vänliga hälsningar från Kerstin Jacobsson
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 13
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 17 April, 2013 - 11:34:   

Hej ! Släkten Muhr kan spåras till Bayern i södra Tyskland. I Bayern finns en liten ort som heter Muhr am See. Vid slutet av 30-åriga kriget tillföll delar av Bayern Spanska Nederländerna. Valloninvandringen till Sverige på 1600-talet skedde från Spanska Nederländerna, den del som omfattade Vallonien, men möjligen också den del som omfattade Bayern.
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Forum-medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 4
Registrerat: 4-2013
Postat den Onsdagen den 17 April, 2013 - 14:57:   

Åh, vad spännande! Tack för svar, Claes!
 

Anders Ahlberg (andersahlberg)
Ny medlem
Användarnamn: andersahlberg

Meddelande Number: 1
Registrerat: 4-2013
Postat den Tisdagen den 23 April, 2013 - 6:57:   

Claes Erik, är alla en och samma släkt Muhr? Det vore intressant att ta del av hur släkten kan spåras till Bayern.
mvh
Anders Ahlberg
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 15
Registrerat: 9-2012
Postat den Fredagen den 26 April, 2013 - 7:56:   

För vissa släkter, som anges som vallonsläkter i Sverige, är ursprunget "okänt". En del till Sverige invandrade valloner angavs dock komma "från Bayern". Det finns noteringar om att: "The Muhr surname is thought to have originated in Bavaria, Germany." Om detta gäller den svenska släkten Muhr återstår att visa.
 

Anders Ahlberg (andersahlberg)
Ny medlem
Användarnamn: andersahlberg

Meddelande Number: 2
Registrerat: 4-2013
Postat den Fredagen den 26 April, 2013 - 16:23:   

Tack Claes Erik,
det finns Muhr spridda över Sverige redan på 1600-talet, men det finns tydligen ännu ingen gemensam anfader påträffad.
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Forum-medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 5
Registrerat: 4-2013
Postat den Fredagen den 26 April, 2013 - 19:36:   

Enligt sajten http://sv.geneanet.org (vet inget om pålitlighet) finns de flesta med namnet Muhr i Frankrike runt 1700, 498 jämfört med 11 i Sverige. Men kanske är denna källa inte tillförlitlig.

mvh Kerstin Jacobsson

ps. Anders, har du ett Muhr-ursprung? ds.
 

Anders Ahlberg (andersahlberg)
Ny medlem
Användarnamn: andersahlberg

Meddelande Number: 3
Registrerat: 4-2013
Postat den Lördagen den 27 April, 2013 - 19:29:   

Kertstin, jag har själv registrerat drygt 100 Muhr i Sverige runt 1700 varav åtminstone 11 är släkt med mig. De flesta i Frankrike är från Alcase och är väl knappast släkt med dem i Bayern?
mvh
Anders Ahlberg
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Forum-medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 6
Registrerat: 4-2013
Postat den Lördagen den 27 April, 2013 - 23:18:   

Hej Anders!

Jag är helt ny på det här med släktforskning så jag provar mig fram :-) De äldsta uppgifterna jag har fått genom en släkting är att vi härstammar från Anders Muhr (1717-1792) och Catharina Larsdotter (1720-1798) i Älvkarleby/Gårdskär. Tillhör dessa din släktgren också?

mvh Kerstin
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Forum-medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 7
Registrerat: 4-2013
Postat den Lördagen den 27 April, 2013 - 23:21:   

Hej igen!

Jag är helt ny på det här med släktforskning så jag provar mig fram :-)Jag har i alla fall genom en släkting fått veta att vi härstammar från Anders Muhr (1717-1792) och Catharina Larsdotter (1720-1798(. Tillhör dessa dina släktgren?

mvh Kerstin
 

Anders Ahlberg (andersahlberg)
Forum-medlem
Användarnamn: andersahlberg

Meddelande Number: 4
Registrerat: 4-2013
Postat den Måndagen den 29 April, 2013 - 19:12:   

Hej Kerstin,
nej jag har inte hittat något släktskap med Muhr i Älvkarleby.
mvh Anders
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 16
Registrerat: 9-2012
Postat den Torsdagen den 16 Maj, 2013 - 9:42:   

Hej ! Jacob Muhr i Vedevågs bruk 1749 anges ha ett tyskt namn enligt: Wedevåg-Kvarnbackas inskrivna tyska smeder dokumenterade inom Wedevågs Bruksförsamling.
 

Anders Ahlberg (andersahlberg)
Forum-medlem
Användarnamn: andersahlberg

Meddelande Number: 5
Registrerat: 4-2013
Postat den Torsdagen den 16 Maj, 2013 - 13:31:   

Hej! det är kanske fel att diskutera Muhr på Vallonättlingars diskussionsforum. Det finns ännu ingen Muhr i Sverige med härkomst från Vallonien.
Min älsta Muhr-ana var född i Bergsjö (X) och var handelsman i Hudiksvall i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Handog i Hudiksvall 1751:
1751-07-18 begravd -21: Döde och begravne 1751, juli 18_21_ Peter Muhr, född 1676 i Bergsjö och Älgered.
På sitt 22 år blev borgare härstädes och gift med Marg. Hogberg i 45 år. Haft 5 barn, 2 söner och 1 dotter lever ännu. Varit handelsman samt en tid stadskapten. 2:a gången gift med Helena Hansdotter och fått 2:e söner, som lever. I 2 år sängliggande av ålderdomsbräcklighet, 75 år gammal. (Hudiksvall CI:1)

En hypotes kan vara att det är en tysk handelsmannasläkt invandrad till Stockholm redan på 1400-1500-talen?
mvh Anders
 

Kerstin Jacobsson (keja)
Forum-medlem
Användarnamn: keja

Meddelande Number: 8
Registrerat: 4-2013
Postat den Måndagen den 20 Maj, 2013 - 13:10:   

Hej igen!

Min källa angående släktens vallon-anor är ju inte mer än att det i släktens sagts att vi skulle ha vallon-påbrå. Men så vitt jag förstår är det många svenskar som lever under den villfarelsen...

Vänliga hälsningar från Kerstin Jacobsson

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: