Hubert, Hybert Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Hubert, Hybert « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Mästersven Gustaf Hybbertutcrjvc04-11-11  9:26 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Laila Spohn
Postat den Lördagen den 13 Mars, 1999 - 19:51:   

I´m seeking descendants of Lars Hybbert, born 1812 in Flatberget, Sweden. The following members of his family emigrated in the USA.
His sons Lars Larsson Hybbert, born 1839, Olof Larsson Hybbert, born 1842. They went away 1868, Lars Larsson H. together with wife and daughter.
Their nephew Johan Jansson Hybbert, born 1858 followed 1878 and 1906 their grand-nephew Johan Oskar Hybbert, born 1883 also migrated.
Further there was Lars Olsson Hybbert, born 1841 who emigrated in the year 1868.
Is there anyone who can tell me about their fate? If you are members of their family we can offer you a lot of informations about your ancestors in Sweden.
They all came from Nås, Dalecarlia, Sweden.
 

Laila Spohn
Postat den Torsdagen den 15 Februari, 2001 - 21:41:   

Hej!

det har hänt något trevligt jag tyckte jag måste berätta. I Forum har jag länge haft en efterlysning där jag sökt emigrerade Hybbert, utan framgång.

Nu kom tillfället till hjälp. Jag brukar gå in i nätet och i sökmotorer leta efter bidrag med namnet Hybbert.
Jag stötte nyligen på en tidningsartikel i en landsortstidning i Minnesota där man utförligt berättade om en eldbegängelse. Bland annat nämndes, att den döde var son till Oscar L och Hulda C (Hybbert) Larson, farmare med svenskt ursprung. Vidare berättades om vilka som var med på gudstjänsten, bl.a sonen Dennis.

Jag mailade först tidningsredaktionen och bad dem hjälpa mig få kontakt med familjen. De gav mig bara
en adress på en annan med namnet Hybbert, vilket inte var det jag ville veta.

Genom Yahoo people search lyckades jag få Dennis Larson´s adress och skickade ett vanligt brev till honom. Han svarade via mail genast han fått mitt brev. Han lovade kolla data och återkomma. Han hade en invandrare med namnet John Hybbert och jag Johan Jansson Hybbert.
Dennis hade tagit kontakt med en kusin till sin far och denne bekräftade att det rörde sig om en och samma
person.
John (Johan) Hybbert emigrerade 1878 från Flatberget, Nås (källor: Nås Finnmarker, Henry Mattsson och sockenboken Järna Nås Äppelbo).
År 1884 hämtade han, eller lät skicka efter sin flickvän Klara Johansdotter samt deras gemensamma barn Amanda Mathilda. (Deras data har jag också i mina två böcker). De gifte sig och familjen utökades till
10 barn och sedermera 22 barnbarn varav 9 fortfarande är i livet. Ett av dessa barnbarn, Dorothy Erickson, var 1972 i Sverige och det är tydligen hon som samlat informationer om familjen.
Dennis har lovat återkomma med informationer om dessa 10 barn samt efterkommande så snart han får tid över.
Två av Johan´s farbröder, en kusin och en brorson emigrerade också så det är möjligen en ännu större släkt som etablerat sig i USA. Det ska bli spännande att se om det finns kontakter till även dem.

Slutar här med många hälsningar från Tyskland
där vi har nollgradigt men en strålande blå morgonhimmel.

Laila Spohn
 

Daniel Törner
Postat den Måndagen den 08 Oktober, 2001 - 23:04:   

Jag undrar om någon möjligen känner till namnet Johan Hubertsson Hybbert, född 21/12 1744, men var? Har inte kunnat finna någon uppgift. Han var smed och huserade i trakterna kring Östergötland.
 

Kjell Lindblom
Postat den Lördagen den 13 Oktober, 2001 - 11:25:   

Hej Daniel!

Enligt uppgift skall han ha varit hammarsmed i Lämnån i Tjällmo 1767-70, därefter vid Rönneshyttan och sedan hammarsmedsmästare vid Folkström.
Hustrun heter Christina Hjerpe med vigsel 25/10 1767 i Tjällmo.
Johans födelsedata bör framgå av någon husförhörslängd under hans vistelse i Tjällmo.

Mvh
Kjell
 

Mikael Johansson
Postat den Onsdagen den 24 Juli, 2002 - 16:27:   

Hej,
En av mina anfäder var mästersmeden
Hubert Hubertsson Rotsten.
Han var enl hfl född 1725, samma år som hans hustru Margreta Hansdotter Pihlblad.
Han arbetade på Åboholms bruk i Undenäs förs (R).

Kan denne Hubert vara en vallonättling?

Tack på förhand
Mikael, Karlskoga
 

Dan Söderman
Postat den Onsdagen den 24 Juli, 2002 - 22:23:   

Hej Mikael

Utan att vara någon expert på släkten Hubert så låter det som om han eventuellt kan komma från vallonsläkten Hubert. Jag har själv följt Hubert i Finnerödja och Bodarna och det finns en med samma namn Hubert Hubertsson som är född i Bodarna 1720 och som senare flyttar till Nyköping på 1760-70 talet.

Hustrun till din ana låter misstänkt som om hon skulle vara dotter till Hans olofsson Pihlblad som var född runt 1680 i Vingåker. Han var gift med Britta Andersdotter som skall vara född 1681. Dom bodde i Brattfors bruk i Bodarna och hade även en son Carl Pihlblad som var född där 1720. En ättling till denna Carl Pihlblad gifte sedan in sig i andra vallonsläkter.

Hälsningar

Dan Söderman
 

Mikael Johansson
Postat den Torsdagen den 25 Juli, 2002 - 17:02:   

Hej Dan,
tack för ditt svar.
Enl hfl skall både Hubert och h h Margreta vara födda i Bodarna.

MVH

Mikael, Karlskoga
 

Dan Söderman
Postat den Fredagen den 26 Juli, 2002 - 1:02:   

Hej Mikael

Då ser det ut som det är samma Hubert som jag följt. Hubert Rotsten född 1720 flyttade 1762 från Bodarna med sin hustru Margareta Pihlblad född 1719 i Bodarna. Under åren 1762-1775/6 bodde dom i Snavlunda på en plats som heter Kårberg. Jag har en uppgift att familjen flyttade till Nyköping. Dom hade i alla fall 4 barn då.
Det finns en Hubert Johansson född ca 1686 som via Visnum kom till Finnerödja runt 1711. Han arbetade där på Skagerholms bruk tills han flyttade runt 1719-20 till Bodarna där han dör 1748-07-10 vid Brattfors bruk. Han var troligtvis gift med en kvinna som heter Annika i förnamn.
Hubert Hubertsson är troligen son till honom eftersom en H H är dopvittne till syskonbarn på 1740 talet i Bodarna.
Jag har lite mer uppgifter om ättlingar till denna Hubert Johansson som jag fått från Kjell Lindblom och jag har för mig att dessa går ner till vallonsläkten Hybbert.
Jag har även följt några av Huberts syskon som jag kan maila dig ifall du vill? En systerdotter gifter sig i alla fall med Erik Birath.
Du får gärna maila mig de uppgifter du har på Hubert och Margareta så slipper jag arbetet med att följa dom från Snavlunda.

Hälsningar

Dan Söderman
 

Mikael Johansson
Postat den Måndagen den 05 Augusti, 2002 - 17:31:   

Hej Dan,
jag har inte så många uppgifter om Hubert och Margreta.
De jag har kommer från en hfl för åren 1782-99, Undenäs förs. (R):

79 Åboholms stångjärnshammare
M:smed Hubert Hubertsson Rotsten f 1725, Bodarna
Hu. Margreta Pihlblad f 1725 ibm
dot. Helena Margreta f 1765

Jag härstammar från Hubert och Margreta genom dottern Helena Margreta som år 1784 gifte sig med "möllaren" på Åboholms quarn Olof Fredborg från Snavlunda.

Många hälsningar

Mikael J
 

Dan Söderman
Postat den Onsdagen den 07 Augusti, 2002 - 23:25:   

Hej Mikael

Jag hade lite fel tidigare om Hubert Rotstens flytt till Nyköping. Hubert hade också en son som hade samma namn och som var född 1762 i Snavlunda det var han som 1780 flyttade till Nyköping. Hubert med hustru och dottern Margareta Helena född 1765-04-16 flyttade 1775-09-29 till "Bo Cap" antagligen Boo i Närke. Han verkar vid flytten ha bytt yrke eftersom han då står angiven som gästgivare.

Hubert och Margareta hade även två andra döttrar Maria född 1754 i Bodarna och Anna Birgitta även hon född i Bodarna 1758.

Har du någon uppgift om vad som sedan hände familjen i Undenäs?

Hälsningar

Dan Söderman
 

Agneta Sköld
Postat den Tisdagen den 11 Maj, 2004 - 18:10:   

Tack Stig Geber för upplysningen om ursprunget till Hybbert.
Hur söker jag vidare för att få veta mer om denne Hubert Le Theatre från Liège? Är det någon i det här forumet som känner till mera om honom?
Tacksam för upplysningar eller hur jag ska komma vidare
Agneta
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 12 Maj, 2004 - 1:28:   

Agneta!

Försök få tag i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet del 2.

Hälsningar
Stig Geber
 

Agneta Sköld
Postat den Fredagen den 14 Maj, 2004 - 10:06:   

Jag hittade boken på biblioteket och fann lite mer att gå efter.Att söka sig bakåt via de bruk och församlingar där "mina" smeder har varit verksamma kanske blir nästa steg.
Tack för hjälpen
Agneta
 

Jan Jutefors
Postat den Fredagen den 30 Juni, 2006 - 21:04:   

Här har skrivits tidigare om Hyb(b)ert Rotsten, född 1762. Jag har också en med samma namn, fast hans hustru heter Anna Stina Kolmodin, född 1769. Märkligt nog så heter tydligen hans moder lika dant, fast hon ska vara född 1732.
Hybert Rotsten var Fältväbel, munsterskrivare och senare handelsman. Han dog i Kristinehamn 1811-10-08.
Hyberts far ska vara Hammarsmeden och åldermannen Hybbert Rotsten, född 1724 och död 1799-02-08 i Kristinehamn.

Nu är bara frågan, är det den Hybbert Rotsten som är född i Bodarna?
 

Jan Jutefors
Postat den Lördagen den 01 Juli, 2006 - 11:49:   

Jag har tagit lite miste ovan. Hybert Rotstens moder hette inte Kolmodin, utan det är hans svärmoder som heter så. Mor och dotter har samma förnamn.
 

Lars Nilsson
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 29 Januari, 2007 - 22:00:   

Finns det någon av er som vet något om Daniel Pilblad som gifte sig 5/10 1786 i Stora Mellösa med Stina Maja (Maria) Hagström född 1766 i Flen, han anges då vara betjänt från Örebro
 

Christer Pilblad
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 30 Juli, 2009 - 0:20:   

Fick en Daniel Pihlblad f. 1758 skickad till mig nyligen. Han gifter sig med Anna Maja Hagström och får barnen Anna Stina f. 1791, Gustav f. 1799 och Carl Fredrik f. 1804.

Kan det vara denna Daniel Pi(h)lblad du söker?
Han är min farmors farfars farfar.

Maila mig gärna.

Mvh
Christer Pilblad (f. Svensson 1969)
 

Henrik Larsson (larre511)
Ny medlem
Användarnamn: larre511

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2012
Postat den Onsdagen den 09 Januari, 2013 - 16:05:   

Hej! Jag söker information om min släkting Maja Lisa Hybert (23/2 1758-5/5 1835). Jag vet inte var hon är född men efternamnet bör ju vara vallonskt. Den tidigaste information jag har är från Fågelfors bruk i Småland 1789-97. Maja Lisa dog i Högsby, Småland. Tips om hur jag ska gå vidare tas tacksamt emot.

Mvh Henrik Larsson

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: