Spett Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Spett « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Lasu - Lassu? Hvor kommer det fra?Håkan Bergström14-5-01  22:03 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kjell Rosenberg
Postat den Söndagen den 14 Mars, 1999 - 19:41:   

Jag undrar om någon har koll på varifrån släkten Spett kom ifrån, till Svappavaara i Lappland? Det verkar finnas två olika släkter, en i Kengis, Norrbotten också.
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 23 September, 1999 - 20:17:   

Hej Kjell!

Det har gått några månader sedan du gjorde din förfrågan här. Mitt material om släktens första generationer är inte större än att det troligen får plats i ett inlägg. Vi får hoppas på synpunkter och kompletteringar från fler forskare. Jag vet att det är många, som kan ha upplysningar att bidra med. Vassego!

Tabell 1

Michiel Speet arbetar som hammarsmed vid Storhammaren i Norrköping 1628--29 (K 64). Han finns 1642--43 vid Gyttorps bruk och har det förstnämnda året sex personer i sitt hushåll. Flera av dessa är säkert medhjälpare eller drängar.
Åren 1652--54 har han arbete vid Fermansbo hammar enl mtl.

Tabell 11

Johan Michilson Spett, trol son till Michiel (tab 1), är hammarsmed vid Färna bruk 1653--63. Några år senare har han flyttat till Landforsens hammar i Gunnilbo och blir kvar där till sin bortgång. Han begravs 6/3 1698 vid 76 års ålder.
Han gifter sig före 1653 med Kerstin Andersdotter. Hon avlider året före sin make och begravs 18/7 1697 i en ålder av 75 år.
Barn: Johan (tab 21)
Margareta f 21/4 1660
Kerstin f 24/9 1665, d 1752, g m Olof Persson 29/9 1687

Tabell 21

Johan Spett, son till Johan (tab 11), föds tvilling med sin syster Margareta. Efter giftermål 27/7 1696 med Kerstin Hansdotter från Bussbyn flyttar han så småningom till Trummelsbergs bruk i Västervåla. Där avlider han 16/2 1731 som hammarsmedsmästare.

Tabell 51