Spett Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Spett « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Lasu - Lassu? Hvor kommer det fra?Håkan Bergström14-5-01  22:03 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kjell Rosenberg
Postat den Söndagen den 14 Mars, 1999 - 19:41:   

Jag undrar om någon har koll på varifrån släkten Spett kom ifrån, till Svappavaara i Lappland? Det verkar finnas två olika släkter, en i Kengis, Norrbotten också.
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 23 September, 1999 - 20:17:   

Hej Kjell!

Det har gått några månader sedan du gjorde din förfrågan här. Mitt material om släktens första generationer är inte större än att det troligen får plats i ett inlägg. Vi får hoppas på synpunkter och kompletteringar från fler forskare. Jag vet att det är många, som kan ha upplysningar att bidra med. Vassego!

Tabell 1

Michiel Speet arbetar som hammarsmed vid Storhammaren i Norrköping 1628--29 (K 64). Han finns 1642--43 vid Gyttorps bruk och har det förstnämnda året sex personer i sitt hushåll. Flera av dessa är säkert medhjälpare eller drängar.
Åren 1652--54 har han arbete vid Fermansbo hammar enl mtl.

Tabell 11

Johan Michilson Spett, trol son till Michiel (tab 1), är hammarsmed vid Färna bruk 1653--63. Några år senare har han flyttat till Landforsens hammar i Gunnilbo och blir kvar där till sin bortgång. Han begravs 6/3 1698 vid 76 års ålder.
Han gifter sig före 1653 med Kerstin Andersdotter. Hon avlider året före sin make och begravs 18/7 1697 i en ålder av 75 år.
Barn: Johan (tab 21)
Margareta f 21/4 1660
Kerstin f 24/9 1665, d 1752, g m Olof Persson 29/9 1687

Tabell 21

Johan Spett, son till Johan (tab 11), föds tvilling med sin syster Margareta. Efter giftermål 27/7 1696 med Kerstin Hansdotter från Bussbyn flyttar han så småningom till Trummelsbergs bruk i Västervåla. Där avlider han 16/2 1731 som hammarsmedsmästare.

Tabell 51

Jacob Speet är hammarsmed vid Färna 1648--53. Detta år flyttar han med sin familj till Kengis och anpassar sig tydligen så bra, att han ännu 1684 lever kvar där med sin hustru.
Redan 1661 har han en son i mantalspliktig ålder.
Barn: Zacharias i Kengis 1661
Maria Catharina g m bruksprästen Mickel Andersson Konst(enius)

Tabell 61

Michel Spett är verksam som hammarsmed vid Kengis hammar 1653--84. Hans hustru förekommer från 1657 och en son upptas i mtl från 1681.

Tabell 71

Jonas Spet kallas ibland också Joris Spet och finns 1660--63 vid Kengis.
Barn: Johan (tab 81)

Tabell 81

Johan Speet, son till Jonas (tab 71), arbetar 1660 i Kengis. Från 1661 till 1714 är han i tjänst vid Svappavara. Hans hustru heter Susanna.
Barn: Lisa i mtl 1714
Jonas i mtl 1714
Johan i mtl 1714
Anders f c 1687, d 1764, i Junosuando 1730--41, g m Agneta Thomasdotter

Tabell 101

Hindrich Speet är hammarsmedsdräng vid Borgård 1656--57. Inga ytterligare uppgifter är kända om honom.
 

Kjell Rosenberg
Postat den Tisdagen den 12 Oktober, 1999 - 22:16:   

Hej!
Tack för materialet, det var intressant att ta del av.
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Måndagen den 18 Oktober, 1999 - 0:30:   

Hej, Kjell & Kjell m fl!

Nu flyttar även undertecknad hit med mina frågeställningar omkring släkten Speet/Spett. Tar med mig frågan från Anbytarforum:

Finns det någon inbördes relation mellan nedanstående och i så fall vilken? Bröder? Kusiner? Släktingar?

1) Johan Michilson Spett, hammarsmed vid Färna.

2) Jacob Speet, hammarsmed vid Färna 1648-1653, därefter i Kengis.

3) Michel Spett, hammarsmed vid Kengis.

4) Jonas/Joris Spet vid Kengis.

5) Hindrich Speet, hammarsmedsdräng vid Borgård 1656-1657.

Vet vi något mer om Michiel Speet vid Storhammaren i Norrköping, vid Gyttorps bruk 1642-1643 samt vid Fermansbo 1652-1654? Är det helt säkert att det är samma person vid samtliga tre inrättningar? Varifrån kom Michiel Speet? När kommer han till Sverige?

Det blev många frågor - hoppas att någon kan få svar!
 

Bengt Ahlenius
Postat den Lördagen den 27 November, 1999 - 20:32:   

Till Kjell Lindblom.
Får jag fråga dig som har stor kunskap om släkten Spett följande:
I min släktforskning har jag en hammarsmedmästare Johan Olsson Spett (f.1692 vid Kedjehammar i Gunnilbo, d.1743 vid Färna bruk i Gunnilbo). Kan han vara son till din Johan Spett (tab.21), född i Gunnilbo 1660? Ett problem i sammanhanget tycks vara att fadern(?) gifte sig så sent som 1696 med Kerstin Hansdotter. Kan sonen(?) ha fötts utanför äktenskapet, kan pappa(?) Johan ha varit gift 2 gånger eller kan bröllopet ha ägt rum tidigare än 1696?
Hälsningar
Bengt Ahlenius
 

Kjell Lindblom
Postat den Onsdagen den 01 December, 1999 - 8:15:   

Hej Bengt!

Nej, han kan nog inte vara son till Johan Spett, eftersom han heter Johan Olsson, dvs fadern bör ha hetat Olof. Släkten Spett är mycket större än vad jag redovisat, eftersom jag säkert missat många noteringar, då jag inte från början uppfattat den vara en vallonsläkt. Sannolikt finns även rent svenska släkter Spett.
Här finns också kompletteringar att göra för den som läser hammartingsprotokoll, eftersom jag vill minnas, att jag stött på många Spettar där utan att notera dem.

Hälsningar Kjell
 

Kjell-Erik Andal
Postat den Lördagen den 11 December, 1999 - 11:31:   

Er Anders Johanson Spett f. 1687 sønn av Johan van Speet? Han var gift med Anna Thomasdatter f. 1689.
Hadde satt stor pris på opplysninger om hvoe slekten egentlig kom fra.

Han var gruvearbeider i gruvene i Svappavaara. der gikk han lei av jobben, og de pengene han hadde spart seg opp, kjøpte han en flokk reiner. Så giftet han seg med en lappejente, og begynte et nomadeliv.
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Lördagen den 11 December, 1999 - 13:14:   

Hej Kjell-Erik!

Om jag ser dina uppgifter mot de som finns här ovan. Så bör din Anders Johansson Spett vara identisk med den Johan som finns som barn i Kjell Lindbloms inlägg 23/9-1999, tabell 81.

Mvh
Fredrik
 

Kjell-Erik Andal
Postat den Lördagen den 11 December, 1999 - 16:56:   

Hei Fredrik

Ja det ser slik ut, Men jeg lurer også på hvordan slektsforholdet er til Anders og Michiel Speet, det kommer ikke frem i inlegget.

Hilsen
Kjell-Erik
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Söndagen den 12 December, 1999 - 17:15:   

Kjell-Erik!
Jonas och Jacob Spett var bröder och de kom till Kengis bruk med bröderna Momma/Reenstierna från Färna bruk i Västmanland. Vet inte heller hur deras släktförhållande var till den Michiel Spett, smed vid Storhammaren i Norrköping. Släkten kommer troligen från Vallonien, där det enligt muntliga uppgifter från en släktforskare fortfarande lär finnas en släkt med namnet van der Speet. Har en del uppgifter om Anders Johansson Spetts barn - från vilket av dem härstammar Du? Härstammar själv från Jacob Spetts dotter Maria Catharina, g m brukspredikanten Michael Andrae Constenius och min fru härstammar från Johan Spetts dotter Susanna. En av våra goda vänner är ättling till just Anders Johansson Spett och hans hustru Anna Thomasdotter. En intressant notering från Ljungs familjeregister för Jukkasjärvi och Gellivare församlingar är att denne Ljung tydligen menar att Anders Johansson Spett är identisk med den svensk, gift med en samekvinna, som guidar forskaren de la Motraye vid hans forskningsresa i Tornedalen. Varifrån han fått den uppgiften vet jag ej.

Med bästa släkthälsningar
Stefan
adr:
Köpmanvägen 31
950 40 TÖRE
tel: int'l + 46 923 64 00 11
 

Kjell-Erik Andal
Postat den Måndagen den 13 December, 1999 - 16:39:   

Hei Stefan!

Jeg stammer fra Brita Andersdatter Spett som ble gift med Isak Jakobsen Bjørnstrøm.
Jeg har fått tak i det bildet du nevner, og det er en morsom teori at bildet er av Anders og Anna.

Det hadde vært fint å få se de informasjonen du har om etterkommere, og jeg sender deg gjerne den informasjonen jeg har.

Kjell-Erik Andal
Lyngåsen 27
1405 LANGHUS
NORGE

+ 47 6486 7790
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Måndagen den 13 December, 1999 - 18:06:   

Hej, Kjell-Erik!
Kan med en gång säga, att Du härstammar från samma gren som vår gode vän. Han är även Spett-ättling genom Brita och släkten Björnström. Vår gode vän stod även som en av fyra faddrar vid vår son Michaels dop (var hans kommer från, kan Du säkert lista ut!) Ser fram emot att få se Ditt material. Jag skall se vad jag kan sända till Dig: det är ett rätt omfattande material om ättlingar till Michael Constenius och Maria Catharina Spett samt antavlor för min hustru och vår gode vän. Skickar Dig min e-postadress via cyber-rymden!

Bästa släkthälsningar
Stefan
 

Donald Freij
Postat den Torsdagen den 16 December, 1999 - 21:23:   

Hej Stefan!
Att And. Joh. Spett skulle vara den som guidar forskaren Aubry de la Motraye vid hans forskningresa i Tornedalen var konstigt då min anfader Erik Elingius skulle vara den som guidar de la Motraye. Denne Erik Elingius hustru Margareta Fellenia var dotter till Nicolaus Fellenius f. 16(44) död 1709 i Överkalix.
Hälsningar
Donald Freij
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Torsdagen den 16 December, 1999 - 21:50:   

Bäste Donald!
Beträffande uppgiften hänvisar jag bara till Ljungs notering i familjeregistret för Junosuando, där det finns en anmärkning i kanten för just Anders Johansson Spett: se De la Motrayes resor, sid 201. Där finns berättelsen jag ovan refererade till. Jag vet alltså inte var Ljung får sin uppgift ifrån - det har jag inte varit i stånd att kontrollera. Däremot har jag inte svårt att tänka mig att de la Motraye haft flera guider under sin resa här. Det är ju trots allt oerhörda vidder han rört sig över!

Bästa forskarhälsningar
Stefan
 

JK Sörblom
Postat den Lördagen den 05 Februari, 2000 - 6:34:   

Hej Kjell och Kjell-Erik!
Jag hittade er skriftväxling på denna sida 2000-02-04. Mycket intressant. Är själv en ättling till Johan Jonsson Spett och Susanna (Hansdotter
Bergman?). Jag har sammanställt de uppgifter jag fått ur er skriftväxling med uppgifter från andra forskare , folkräkningen 1890 samt min farmorsmors samlade dödsannonser 1924-80. Listan på ättlingar till Jonas Spett är f.n. 10 meter lång, utskriven med 10 punkters stilhöjd.
Delar gärna med mig, och kompletterar gärna med uppgifter ur era utredningar.

MVH
JK Sörblom
Nioörtsvägen 38
126 32 Hägersten
08-18 12 29
 

Christer Rosenbahr
Postat den Torsdagen den 10 Februari, 2000 - 16:53:   

Hej ni alla som söker släkten Spett!

Jag är författare och släktforskar om släkten Stålnacke i Norrbottens län, även på Nordkalotten.

Stålnacke-släkten var ingifta t.ex. med den "svenska" gruvarbetarsläkten Spett vid Svappavaara bruk.
Den släkten har jag också utrett, till stamfadern och gruvdrängen "Joen Joensson Spet", enligt Momma-Reenstiernas arkiv (MR), RA och mantalslängder, RA. Det finns inga notiser varifrån Joen kom i december år 1660!

Troligtvis antog Joen släktnamnet Spet eller Spett då han ankom till Svappavaara. Enligt bruksräkenskaperna (MR). Så gjorde även andra gruvarbetarfamiljer när de började vid Svappavaara bruk t.ex. Bergman och Stålnacke.

Jag anser att med största sannolikthet att släkten Spett i Svappavaara inte var släkt med vallonsläkten Spett i Kengis bruk. Det var två bröder Jacob och Michel Spett som flyttade hit från Färna bruk i Västmanland. Denna släkt kommer jag att redovisa i Stålnackeboken i höst.

Jag själv är släkt med vallonsläkten Spett från Färna bruken med brodern Johan Michielsson Spett.

Vi hörs!

Mvh:
Christer Rosenbahr, Umeå.
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Fredagen den 11 Februari, 2000 - 23:41:   

Hej, Christer m fl!
Intressant att höra om teorin att Joen Joensson Spet skulle vara av en annan släkt än Jacob och Michel Spett. Det är möjligt att det är så och jag är inte i stånd att i dag kunna vare sig verifiera eller falsifiera detta. Det som förefaller märkligt är att Joen Joensson skulle anta samma namn som bröderna Jacob och Michel utan att vara släkt med dem. Att anta ett släktnamn är naturligtvis inget märkligt; det är ju många som gjort det. Men att anta samma efternamn som redan fanns inom samma bruksrörelse förefaller mig dock något mer förunderligt. Även om avståndet mellan Svappavaara och Kengis är rätt långt, var det ju i Svappavaara som den huvudsakliga brytningen av malmen till Kengis bruk skedde. Jag skulle välkomna en närmare analys av frågeställningen om ett ev släktskap föreligger eller inte. Var kan man leta efter ett mer entydigt svar på frågeställningen? Om det inte finns i Momma/Reenstiernas arkiv?

M v h
Stefan
 

Christer Rosenbahr
Postat den Måndagen den 14 Februari, 2000 - 12:21:   

Hej Stefan,

Det är svårt att bekräfta att Joen Joensson Spet är släkt med bröderna Jacob och Mickel Spett.
Eftersom arkivmaterial är bristfälliga i mitten av 1600-talet.

Jag har gått igenom bruken i Dalarnas, Närke-Värmlands, Västmanlands och Uppsalas läns mantalslängder på slutet av 1650-talet.
Men där har jag inte stött på någon Joen Joensson Spet (Spett) i något bruk.
Men å andra sidan finns ett dussintals bruksarbetare som heter "Joen Joensson".

Enligt Svappavaaras mantal år 1667 stavades han även som "Jonas Joensson Speet".

På 1690-talet finns det svenska smeder som heter "Spett" som bodde på bruken i sydöstra Värmland och bland dem var "Jöns Spett".

Personnamnen Jonas, Joen och Jon är oftas ett förekommande "svenskt".

Jag anser att det förefaller mycket troligt att de båda inte tillhörde samma släkt, eftersom de har olika patronymikon: Joensson och Michelsson.
Dessutom har de olika yrken: gruvarbetare och hammarsmeder.

Du skriver att "det som förefaller märkligt är att Joen Joensson skulle anta samma namn som bröderna Jacob och Michel utan att vara släkt med dem". Detta stämmer inte!

För över hundra år sedan var det vanligt att en mansperson tog t.ex. en grannes släktnamn utan att vara släkt med den. Detta har jag stött på i min släktforskning på ett bruk i Karlskogas församling. I detta fall var det om släkterna Stålnacke. För över hundra år sedan fanns det ingen särskilt namnlag för att anta ett släktnamn. Det var fritt fram, ds!

Avståndet mellan Kengis och Svappavaara var tillräckligt långt för anta ett samma släktnamn som bröderna Jacob och Mickel Spett i Kengis bruk.
Antagligen "knyckte" Joen Joensson av brödernas släktnamn i Kengis bruk.

På 1800-talet var det vanligt att inspektorn på bruket bestämde sig vad de anställda skulle heta som släktnamn. Särskilt de anställde som hade samma för- och efternamn (sonnamn), t.ex. tre stycken Johan Johansson, för att veta vem som var vem när det var löneutbetalning.

Jag tycker att du skall besöka Momma-Reenstiernas arkiv på Riksarkivet. Du kanske hittar något om Joen Joensson Spet där??!! Det är stort material att gå igenom, ds!

Hälsningar från en erfaren brukssläktforskare:
Christer Rosenbahr i Umeå.
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Måndagen den 14 Februari, 2000 - 21:27:   

Hej, Christer!
Tack för Dina förtydligande synpunkter! Ett besök vid Momma-Reenstierans arkiv vore naturligtvis inte helt fel. När jag besöker den kungl. huvudstaden och har tid till förfogande, vore det mycket intressant ur flera synvinklar - inte minst för att få reda på mer om Joen/Jonas Joensson Spett. Förbryllande nog verkar det som om denne Joen/Jonas ibland även kallas Joris (enl bl a JK Sörblom). Det verkar alltså inte helt lätt att "bena ut" de olika personerna med namnet Spett i bröderna Mommas bruksrörelse i Norrbotten under den senare halvan av 1600-talet!
Intressant även att höra om att namnet Spett förekommit i sydöstra Värmland på 1690-talet. Vet Du möjligen vid vilka bruk?
Vi får fortsätta forskningen kring alla dessa frågetecken kring "Spettarna"!

Med många släktforskarhälsningar!
Stefan
 

Christer Rosenbahr
Postat den Tisdagen den 15 Februari, 2000 - 14:22:   

Hej Stefan,

Du skriver angående "Joris" som du har fått av bl.a. JK Sörblom.
Den som började med att lämna ut det var vallonforskaren Kjell Lindblom.
Han hade läst fel från Momma-Reenstiernas räkenskapsbok. Han tog med den i sin bok om vallonsläkterna "Spite".
Det skall stå "Joen" och inte med namnet "Joris".

Mvh:
Christer Rosenbahr i Umeå.
 

Annika Nilsson
Postat den Fredagen den 24 Mars, 2000 - 23:07:   

Hej Stefan och Kjell-Erik

Jag härstammar också från Anders Johansson Spetts dotter Brita Andersdotter Spett. Hon var min mf ff fm m.

Jag har ytterligare Spettar här och var i släkten: Johan Johansson Spetts dotter Brita Spett (1733) var min mf ff mf m. Thomas Spett (1724) var min mf fm fm ff och slutligen Anna Thomasdotter Spett (1752) var min mf fm mf m.

Jag kommer nyfiket att följa era fortsatta diskussioner om släkten Spett!

Hälsningar från den oerfarne släktforskaren
Annika Nilsson
 

Inger Sirkka
Postat den Måndagen den 10 April, 2000 - 14:11:   

Hej Annika och alla andra!
Jag har funnit en Henrik Larsson Kemi bosatt i Junosuando Masugn f 1747, och hans hustru Anna Thomasdotter f 1755 enl hfl.
I födelseboken för 1791 hittar jag följande notis
"dec Anna Stina i Junosuando Masugn, föräldrar Henrik Larsson och Anna Spett".
När jag söker en Anna Spett så hittar jag Thomas Spetts dotter men hon noteras som född 1752.
Finns det någon som vet om Henrik Larsson Kemis hustru i Masugnsbyn är dotter till Tomas Spett eller inte.
Om Anna Thomasdotter är Tomas Spetts dotter, vet någon då vart hennes dotter Anna Maria Henriksdotter f 1793 tog vägen?
Kan hon ha gift sig i Erkheikki med Anders Johansson Autio f 1787?
Tacksam för alla svar!
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Tisdagen den 11 April, 2000 - 0:28:   

Hej!
Bestämt är Anna Thomasdotter Spett dotter till Thomas Spett i Junosuando masugn. Att födelseåret inte är samma i de båda källorna är ju i och för sig inget ovanligt. Skall kontrollera de uppgifter jag har om Thomas Spetts familj. Har däremot inte följt Thomas Spetts barns vidare öden.

M v h, Stefan
 

Inger Sirkka
Postat den Tisdagen den 11 April, 2000 - 10:43:   

Tack Stefan för ditt svar.
Thomas Spett och hans hustrus anor kanske du har koll på. Det vore intressant att få tal del av dessa!
 

Christer Rosenbahr
Postat den Tisdagen den 11 April, 2000 - 14:14:   

Hej Stefan E Sundbäck,

Jag har nyheter om Svappavaarasläktens stamfader och gruvdrängen Joen Joensson Spet.

Under sportlovat var jag på besök i Momma-Reenstiernas arkiv, RA. Däri jag gick igenom Kengis bruksjournalers debetsida som inkl. Svappavaara och Masugnen åren 1657-1660.

Däri står det följande:
"Joen Spet hammarsmed, nu gruvdräng".

Oturligt fann jag ingen notering om Joen Spets hemort.
Dessutom gick jag igenom Färna bruks journaler i Momma-Reenstiernas arkiv men där fann jag ingen Joen Joensson Spet. I Färna bruk fann jag bara bröderna Johan och Jacob Spett.

Vi hörs!

Mvh:
Christer, Umeå.
 

Kjell-Erik Andal
Postat den Måndagen den 12 Juni, 2000 - 12:15:   

Hvem er Henrik Henriksson Stålnacke som ble gift med Brita Andersdotter Berg, datter av Susanna Jonasdotter Spett. De ble gist i 1775 i Jukkasj¨rvi. er det noen som vet hvem han var sønn av?

Kjell-Erik andal
 

Kurt Björnfot
Postat den Måndagen den 17 Juli, 2000 - 21:20:   

Henrik Henriksson Stålnacke,född 1.7 1740 i Svappavaara, död 27.5 1810 i Svappavaara, gift 1775 med Brita Andersdotter Berg,född 1752 i Svappavaara, död 3.5 1840 i Svappavaara.
Henrik var son till Henrik Andersson Stålnacke,född omkring 1715 och Helena (Ella) Henriksdotter,född 1714 i Tärendö, död 1787 i Svappavaara.
 

Tommy Svalqvist
Postat den Söndagen den 11 Mars, 2001 - 9:54:   

Hej på er.

Kan ni hjälpa mig som är novis på allt detta?

Jag har i mina efterforskningar av våran gren av
släkten Spett fastnat vid en man vid namn:
Anders Thomasson Spett 1750-1809 bosatt i Kangos,
g.m Britta Olofsdotter (1757-1812), de gifte sig
1780.
Såg en notering om en Thomas Spett f.1724, är
han far till denna Anders? Finns det någon koppling bakåt i tiden till dessa två Spett som kom till Kengis bruk och i så fall,hur?
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Tisdagen den 13 Mars, 2001 - 1:19:   

Hej, Tommy!
Ja, Thomas Spett, f 1724 är far till Anders Thomasson Spett. De går att härleda tillbaka till Spett i Svappavaara. Det är dock inte helt klarlagt om och hur dessa har något samband med Spett i Kengis (se även diskussionen ovan). Svappavaara och Kengis hörde dock till samma bruksrörelse.

M v h, Stefan
 

Tommy Svalqvist
Postat den Lördagen den 17 Mars, 2001 - 9:28:   

Tack Stefan för ditt svar på min fråga.
Jag undrar om du eller någon annan har några
namn och årtal på Tomas Spett`s anfädrer?

Vem var denna Britta Olofsdotter som Anders Thomasson Spett var gift med och varifrån kom
hon?

Tacksam för svar.
 

kicki
Postat den Söndagen den 15 April, 2001 - 14:16:   

Hej
Jag är släkt med Susanna Johansdotter Spett, f 1696 i Svappavaara.
Se släktforskningen gjord av Moskojärvis hembygdsförening på deras hemsida. Min anmoder är Susanna f 1875.
mvh Christina Birkehammar
 

Bertil Spett
Postat den Torsdagen den 29 November, 2001 - 23:16:   

hej
I USA finns det en kongress ledamot som heter Adam Spett kan han vara släkt med svenska Spettarna?
 

Henrik Johansson
Postat den Söndagen den 14 Juli, 2002 - 15:38:   

Hej! I många sammanhang nämnes ett flertal medlemmar av släkten Spett/Speet med efternamnet "Van Der Speet". Dessa uppgifter kan dock inte anses vara hämtade från några svenska källor utan härrör snarare från uppfattningen att Van Der Speet skulle ha varit släktens ursprungliga namn. Det skulle med andra ord vara intressant att veta hur Mickel Spett (den antagna anfadern till släkten Spett i Sverige) omnämndes när han först kom till Sverige.

Henrik
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Måndagen den 12 Augusti, 2002 - 17:02:   

Hej!

Vid efterforskningar i GF:s Hintze-samling fann jag följande noteringar i kartoteket "Tyskar i Sverige, Norrköping" om en Petter Speet:

Petter Speet, vantmakare, textilfabrikant, son adlad Ehrenspetz.

Helmfrid, B.: Norrköpings stads historia 1568-1655 (akad. avh.), s. 324, 375:
Född i Lübeck, var i Norrköping 1629, levde 1655. G. U Edin, +1645, 2) 1646 Malin Larsdotter, dotter av borgmästaren Lars Henriksson (hon var g. 2) tullnären här [i Norrköping] Abel Becker, sonson adlad Ehrenspetz).

Ringborg II, 1920, s. 114 [Petter Speet] +1665, svärsöner David Kraft...

Bagge: Örebro, 1785, s. 176 /en orgelbyggare Gürgen Speet/ 1661.

Örnberg 13, s. 225/ [Petter Speet] begr. 3/9 1665.

SBL 12:350/ [Petter Speet] Borgare 4/7 1637 som vantmakare. G.m. Malin Larsdotter Stockenström, omg. 1670 m. tullnären i Norrköping Abel Becker, +1698.

Elgenstierna II:467 [Ehrenspetz?]

Carlgren: Drags yllefabrik, 1942, s. 17,23/ [Petter Speet] + 3/9 1665.

I notapparaten hos Helmfrid, B.: Norrköpings stads historia 1568-1655 finns en hänvisning till en märklig och tillika spännande artikel, som jag ännu inte läst:

Helmfrid, Björn: Linköpingsdjäknen Petter Speets affärer med satan, särtryck ur Acta Ostrogothica, 6, Norrköping 1955, s. 1f.

Ytterligare en hänvisning till:
S.T. Kjellberg: Ull och ylle. Bidrag till den svenska yllemanufakturens historia.

Är det någon som känner till mer om denne Petter Speet? Han förefaller vara samtida med den ovannämnde Michiel Speet, hammarsmed vid Storhammaren i Norrköping 1628-1629 [Kjell Lindblom 23 sept. 1999]. Kan det finnas ett släktskap dem emellan?

Tacksam för synpunkter och tips!

M v h, Stefan
 

Kaffai
Postat den Torsdagen den 10 Mars, 2005 - 14:36:   

Hej! 10/3-05
Min släkt kom från Belgien 1628 ifrån en stad som heter Achen hans namn var Jaan Crijns van der Veecht sedan är det ett hopp fram til 1717 och en man som heter Abraham Krän som skall vara släktens anfader namnet hade då ändrats som synes jag vet från min mamma att släkten var fransktalande. Är det någon som vet något mer?
hälsn Ann-Chatrin Kaffai
 

Stefan E Sundbäck
Postat den Fredagen den 19 Augusti, 2005 - 23:48:   

I "Bouppteckningar för Uleåborgs stad 1653-1800", utgivna av Alf Brenner i serien Genealogiska samfundets i Finland skrifter (nr XXV), Tammerfors 1963-1965, finns följande uppgift (sid. 9):

"31. Hans Hansson, rådman; bouppt. 19.5.1679. Änkan Margareta Klemetsdotter; barn sonen Hans Hansson, dottern Karin gift med Zachris Spett och en son Anders Hansson, vars änka omtalas i nedanrefererade inlaga. Tillgångar...
...
Av en inlaga till rådstugurätten 23.8.1679, uppsatt av Zachris Spett och Anders Hanssons änkas ombud, i anledning av en förklaring, som Margareta Klemetsdotter 21.8. s.å. inlämnat till rätten rörande ovanstående bouppteckning, framgår det att sonen Hans Hansson tjänat en tid i Stockholm. Vidare omtalas också bl.a. rådmannen Hans Hanssons laxfiske."

Härav kan vi alltså till ovanstående tab. 51 tillägga:
Zacharias (Zachris), i Kengis 1661, g.m. Karin Hansdotter, dotter av rådmannen Hans Hansson i Uleåborg o h h Margareta Klemetsdotter.

Bästa forskarhälsningar!
Stefan
 

Kalle Fjällskog
Postat den Lördagen den 25 Februari, 2006 - 21:57:   

Till Bengt Ahlenius
Din ana Johan Olofsson Spett f 1692 i Kedjehammar, Gunnilbo (U)är son till Olof Persson
gift 1687,09,29 i Gunnilbo med Kerstin Johansdotter Spett.
 

Daniel J
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 23 Mars, 2008 - 15:47:   

Hej! Ingen som har något nytt att tillägga om gruvdrängen Joen Spet i Svappavaara? Inläggen om honom är ju ganska gamla nu och ifall någon har något nytt om honom så berätta det gärna. Är väldigt nyfiken på denne förfader.

mvh Daniel J
 

Leif Olofsson (leif_o)
Forum-medlem
Användarnamn: leif_o

Meddelande Number: 5
Registrerat: 6-2005
Postat den Söndagen den 03 Oktober, 2010 - 13:42:   

Hej. En Christina Göransdotter Spet/Speet f 1650 10/9 var gift med kaplanen i Medåker (U) Erik Hallenberg, 1660-1729. De gifte sig i Sala 1686. Hon dog 1730 12/6 i Bejby, Medåker. Källa Västerås herdaminne 1700-talet, del II:2, s 431f.
Kan hon vara av vallonsläkt månne?
Hälsningar
Leif O
 

toni keskitalo
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 05 Januari, 2011 - 22:54:   

hej har sökt i min släkt och hittat en släkting som hette Maria Catharina Jakobsdotter Spett (van der Speet).är det ett vallon släkt? min farfar heter toivo ilmari keskitalo hans mor kaisa sofia keskitalo.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 71
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 08 Januari, 2011 - 1:45:   

Du har skrivit samma fråga på 2 ställen, men här var väl lämpligast.
Det finns flera släkter Spett, varav en verkar vara en vallonsläkt. Marias (heter hon verkligen Catharina också?) ursprung verkar okänt, men vallonsläkten håller till i samma del av Sverige, så troligen tillhör hon den.
 

toni keskitalo
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 10 Januari, 2011 - 12:24:   

Tack Ulf för svaret vad jag kan hitta så står det så här i www.bagen.ac/aili
Maria Catharina Jakobsdotter Spett (van der Speet). Född 1650-++-++ i Liege, Frankrike. Död 1727-++-++ i ?. gift med Michael Andrea Konst. Född 1645-++-++ i ?.
Död omkring 1710 i Kengis, Pajala. Dotter till Jacob Spett (van der Spett). Född 1629-++-++ i Liege, Frankrike. Död ++++-++-++ i ?.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 72
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 15 Januari, 2011 - 1:05:   

Det är väldigt ovanligt med 2 förnamn så tidigt, så troligen är "Catharina" en missuppfattning.

Jag hittade inte exakt var på sidan uppgifterna stod, så jag vet inte om det stod fel där eller om du råkade skriva av fel, men maken heter inte Andrea i efternamn utan Andrae förutom Konst(enius), dvs. latin för Andersson.

De finns med på Smedskivan 6, liksom Jakob Spett.
Där har inte kopplingen gjorts att just denna Jakob är hennes far, men eftersom han bodde i Kengis 1653-84 och Maria bodde just där verkar det ju trovärdigt.
 

Monica Rydbjer
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2011 - 11:23:   

Hej!

Jag har också funnit att min morfar härstammar från Maria Catharina Jakobsdotter Spett enligt släktforskaren på www.bagen.ac/aili. Direktlänk till hennes sida: http://www.bagen.ac/aili/Samtliga%20personer/0003/3855.htm
Tror du inte att dessa uppgifter stämmer Ulf?
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 73
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 12 Februari, 2011 - 1:33:   

Som sagt är "Andrea" fel, ska vara "Andrae".
Och att Maria även skulle heta Catharina är alltså
troligen en missuppfattning.

Annars ger väl direktlänken samma uppgifter som citerats ovan, så det finns väl inget nytt att kommentera?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: