Crop, Kropp Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Crop, Kropp « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Birgitta Antonsson
Postat den Söndagen den 21 Mars, 1999 - 22:31:   

Hej!
Jag är släktforskare som har valloner i släkten som heter Kropp i efternamn. Finns det någon bland SVÄ medlemmar eller andra intresserade som också har dessa släktingar?

De bodde i Värmland mestadels.

Hej från Birgitta Antonsson
 

Kjell Lindblom
Postat den Måndagen den 29 Mars, 1999 - 14:21:   

Hej Birgitta!

Det är riktigt att det finns en vallonsläkt med namnet Kropp eller Crope, som är det ursprungliga namnet. Eftersom det kanske även finns svenska släkter med samma namn vore det intressant att få veta vad den äldste kände med namnet heter i din gren av släkten och var och när denne var verksam.

Hälsningar Kjell
 

Anne Minken
Postat den Torsdagen den 21 Oktober, 1999 - 2:44:   

Hammersmedmester Peder Hansen-grop,49 år og mester ved støperiet Anders Andersen-Krop, 57 år, arbeidet ved Froland jernverk i Norge i 1801. Kan disse ha kommet fra Sverige?

mvh
Anne Minken
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 21 Oktober, 1999 - 7:44:   

Hej Anne!

Det finns mycket som talar för ett ursprung från Sverige och Värmland. Just i Värmland har kontakterna över gränsen varit många och det kan ledas tillbaka redan till 1640-talet, då flera vallonfamiljer flyttade över till de norska järnbruken från Mellansverige.

Hälsningar Kjell
 

Anne Minken
Postat den Torsdagen den 21 Oktober, 1999 - 13:13:   

Hei Kjell!
Jeg er svært interessert i flere opplysninger om vallonvandringer til norske jernverk. Jeg arbeider som assistent på et større innvandringsprosjekt ved historisk institutt ved universitetet i Oslo. Min oppgave er å grave fram stoff om innvandring til Norge i perioden 1536-1814. For tiden konsentrerer jeg meg om innvandring til jernverkene. Finnes det noe trykt materiale om vandringer til Norge? Kan du hjelpe meg med flere opplysninger?

Med hilsen
Anne
 

Anders Liljegren
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 20:52:   

Hej,

Min släkt sägs komma från valloner. Min morfarsmor bodde på Segerfors bruk utanför Arvika i Värmland. Hennes namn var Carolina Kropp. Dog någon gång runt förra sekelskiftet. Intresserad om någon har ytterligare upplysningar.
Någon gren har flyttat till Norge - Hamartrakten.

Hälsningar
Anders L
 

Bente Løvli
Postat den Fredagen den 17 Mars, 2006 - 22:14:   

Hei!
I min Hjerpeslekt har jeg en Anna Charlotta Hjerpe, f.30/4- 1844 i Edsvalla, Nor sogn. Hun giftet seg 9/10 -1869 i Nor sogn, med Anders Kropp, f.25/5- 1842 i Håverud. Han var valsarbetar. Foreldrene til Anders Kropp, var Anders Kropp, f.19/12- 1803 i Vetland, Tösse, d.3/4 -1869 Håverud. Knippsmed. Gift med Elisabeth Olofsdotter, f.23/11- 1818, Baståsen, Billingsfors.
Den eldste Kropp, i Anders Kropp`s fam. er Anders Eriksson Kropp, f.25/4- 1703 i Fors, Kroppa sogn, d.21/12- 1758 i Fösked, Nyed. Han var mestersmed.
Er det noen som har kjennskap til om denne Kroppslekten kan være en vallonslekt?
Mvh
Bente
 

Kerstin kropp
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 29 Januari, 2007 - 18:35:   

Har precis skaffat dator. Tittade efter mitt flicknamn Kropp. Såg att det var flera som undrade om namnet. Jag har också vallonsläkte från Värmland i Dömle Kommun. Vi har ett släktträd ner till 1700-talet. Jag har inte börjat släktforska på egen hand, men skall börja söka min rötter.
application/octet-streamSläktnamnet Kropp
Windows Live Messenger.lnk (1.7 k)
 

Bo S. Carlén
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 14 December, 2009 - 21:53:   

Hej.
Då är vi släkt. Min mammas morfar var Otto Kropp, f 24/4 1848, i Dömle. En gren av släkten var också i Vitlanda, Tösse. Jag återkommer med mer information när jag fått struktur på informationen - jag är total nybörjare på detta, men mycket intresserad.
 

Kerstin Kropp
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 18 Oktober, 2010 - 17:24:   

Hej. Ja, det låter spännande. Min pappas morfar var Karl Johan Kropp född 1852 i Dömle så kanske var dom syskon. Jag bor i Hallstahammar där också min pappa Gösta Kropp växte upp. Jag heter idag Kerstin Sandberg. Hoppas vi hörs fortsättningsvis när vi får mer kött på benen.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 61
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 23 Oktober, 2010 - 0:17:   

Skrev du rätt nu? Det finns en Karl Johan Kropp f 1862 i Dömle. Men kanske finns det även f 1852.
Det hade varit tydligare om du även hade skrivit datum.
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 31 Oktober, 2010 - 17:32:   

Hej,Intressanta inlägg om vallonsläkten Kropp även om en del är flera år gamla. Jag har tittat lite på en släkting till min far, som var född Kropp. Hennes far var skräddare,(han var född med klumpfot),men kom från en smedsläkt i Värmland. Resan startar i Lungsund,som son till Mästersven Anders Kropp,Mattlångs
Hammare,Lundsberg. Anders var son till Mäster Adam Kropp född i Varnum 1798 En del av Kristinehamn). Han var en gång mästersmed vid Bofors i Carlskoga. Jag har sökt mig bakåt i tiden via olika användningar av patronymikon och fastnat hos Mästersmed Adam (Kropp) född 1684 (död 1757) i Varnums församling,som en av Spjutbäckens smeder under Niklasdam.Han efterträddes av sonen Adam Adamsson född 1714/1715.Nästan varje större gård hade egen smedja vad jag kunnat erfara. Frågan är nu var Adam Kropp ursprungligen kom ifrån? Det skulle vara kul att veta, jag kommer inte längre i det material som är inskannat hos SVAR.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 62
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 06 November, 2010 - 1:33:   

Kan du berätta närmare vilka led du har mellan Adam f 1798 och Adam född 1684? Ovanstående stämmer inte med Smedskivan 6.
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 November, 2010 - 12:48:   

Hej, jag har inte den blekaste aning om innehållet i Smedskivan 6. Om jag gjort mig skyldig till ett felslut i källforskningen är jag mer betjänt av en korrigering än bara en knäpp på näsan. Den äldsta Adam saknade efternamn, men med ledning av det jag fått fram tolkade jag personen som en Kropp Han kan lika gärna vara en Gefvert då de båda släkterna tycks ha följt varandra och gett barnen i stort sätt samma namn. Det är bara nyfikenhet som fått mig att titta på min fars faster. Hon kom till Nysund som fosterbarn och följdaktligen vände åter till sina rötter Jag har annars bara skomakare i den Wennerlundska släkten Fortfarande är det intressant att veta "Kropps" ursprung eller om något led lagt sig till med namnet.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 63
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 13 November, 2010 - 0:15:   

Någon knäpp på näsan har åtminstone inte jag gett, om det var så du menade.
Utan jag konstaterar bara att Adam f 1684 inte är förfader enligt Smedskivan, men eftersom du inte uppgett de mellanliggande leden har jag ingen aning om var forskningarna skiljer sig.

Först när vi se var de skiljer sig kan vi komma fram till vem som har fel.

Nu kom du i varje fall med lite mer uppgifter. De äldsta personerna du nämner tillhör mycket riktigt släkten Gevert.

Fortfarande undrar jag över leden mellan Adam f 1798 och Adam f 1715.

Båda släkterna fanns i Varnum, så någon verkar ha gjort en förväxling.
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 17 November, 2010 - 16:01:   

Det finns givetvis inget led mellan "Adam f 1798" och "Adam f 1715", eftersom det hör tillsamma tankevurpa som förut Adam f 1715 är född Geverts son till Adam född 1684
Adam Kropp född 8/8 1798 är son till Anders Kropp född 1767 ngnstans. Han i sin tur är son till Eric Kropp (Andersson) född 1742, var vet jag ännu inte. Dennes far borde rimligtvis heta Anders i förnamn. Hur jag än söker kommer jag inte längre. Om jag ska fortsätta får jag nog bege mig till landsarkivet i Uppsala som det ser ut. Eric Kropp har för övrigt en bror Jonas som är född 1746, vars son Jonas Jonasson Kropp född 1775, återfann jag senast i Ölme härad också Värmlands län
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 64
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 20 November, 2010 - 1:35:   

De finns också med på Smedskivan 6, men Erik Kropp är i själva verket född 1740, döpt 30/11 i Rinnefors, Boda.

Sedan finns där 4 generationer bakåt till på fädernet, bak till vallonen Sarva Henriksson:

Anders Eriksson Kropp,
född 1703-09-25 i Fors, Kroppa, död 1758-12-21 i Fösked, Nyed. Mästersmed. Död av bröstfeber. Bosatt i Storfors, Kroppa (S) 1703-?, mästersven vid Vassgårda 1732-37, mästersmed där 1738-39, mästersven vid Rinnefors 1740-41, ?, mästersven vid Glasfors Ö. 1745-46, mästersmed där 1746-47, vid Munkfors öv. 1747-49, vid Torsby 1749-50, ?, mästersven vid Munkfors 1752-55, smältare vid Vassgårda 1755-58 i okt., vid Fösked ned. i okt. 1758-21/12 1758.
Gift med
Elisabet Eriksdotter, född 1711, död 1787-08-10 i Spjutbäcken, Varnum.

Erik Mårtensson
f.1675 ca
Mästersven i Fors
Gift med Brita Nilsdotter

Mårten Sarvasson
f.1631
bg.1708-01-12 Storfors, Kroppa
Hammarsmedsmästare
Gift med Kerstin
f.1637 ca
bg.1714-09-26 Storfors, Kroppa

Sarva Henriksson
Hammarsmed i Fors.
Gift med Anna
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 20 November, 2010 - 13:23:   

Hej och tack för upplysningen I husförhörslängden för Varnum 1782 -1786 står på sidan 27 bl Spjutbäckens smeder ant Mäster Eric Andersson Kropp som född 1742 (faktiskt i flera längder)gift med Maria Ersdotter f 1731. Samma person?
I husförhörslängden 1756 -1762,s200 Wassgårda finns "lärdrängen" Eric Kropp f 1739 Samma person? Sidan 135 samma längd återfinns smältaren Anders Eriksson Kropp som född 1705 och hustrun Lisa, Elisabeth är där född 1708. Anders Eriksson Kropp finns ju också omtalad i ett tidigare inlägg på denna sida.
Namnet Kropp från Kroppa eller utrikes? Var kommer denna Sarva Henriksson ifrån, är det en vallon på mödernet eller farssidan Vet du det?
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 65
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 27 November, 2010 - 2:18:   

Ja, det är samma personer. Elisabets födelseår 1711 är t ex från dödboken, fast det står 1708 i hfl. I det fallet har hon ju inte återfunnits i någon födelsebok, så man vet inte vilket som är rätt.

Namnet Kropp kommer uppenbarligen av Kroppa, ja.

Sarva kallas "fransos" i källorna, så han är själv vallon. Han är känd i Sverige från 1631, och det var ju vid den tiden vallonerna kom hit.
Det finns inga säkra uppgifter om hans föräldrar.
 

Ulf Kropp
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 30 November, 2010 - 21:22:   

Hej, jag har lät era inlägg ang namnet Kropp, själv heter jag Ulf Kropp jag saknar min historia, men det var en person i skåne som har forskat om (på) min släkt!! min farfar var Harry Kropp i Göteborg, hur kan jag komma vidare?
Ulf
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 66
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 04 December, 2010 - 1:09:   

Det finns endel cd-skivor som kan hjälpa dig komma
en bit bakåt. Om du postar mer detaljer om honom,
t ex födelse- eller dödsdatum, kan någpn som har
dessa skivor hjälpa dig.
 

kerstin kropp
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 05 December, 2010 - 11:10:   

Nu har jag hittat gamla urklipp från 1947. Karl Johan Kropp fyllde 85 år den 2 februari 1947, alltså måste han varit född 18620202, precis som Ulf Berggren berättade. Jag ser att det är många som har uppgifter ända ner till 1600-talet och jag kommer att forska vidare på min släkt.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 67
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 11 December, 2010 - 0:15:   

Se där.
Därmed är han inte bror till Otto Kropp, men väl brorson.
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 12 December, 2010 - 20:55:   

Hej, jag har trots allt fortsatt min nyfikna resa bland vallonsmeder och funderade på Sarva Henriksson. Jag hittade ett inlägg om familjen Herot. Där fanns "Serva Henrot född före 1590 i Theux i Belgien" och hans son Henrik Servason Hero. Det vore väl för enkelt om det hade med ovan nämnda man att göra?????. "Min Sarva Henriksson" var ju känd från 1630-talet
Den gren av släkten Kropp jag studerat tog slut 1892 i och med att Karl Wilhelm Andersson Kropp f 1845 i Lungsund dog. Hans barn som omhändertogs (bl a min fars faster) tog sig helt andra efternamn.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 69
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 18 December, 2010 - 1:19:   

Serva Henrot råkar vara förfader till mig, så honom har jag koll på...

Men det är helt enkelt så att Sarva/Serva är ett typiskt vallonskt förnamn. Men vilken av de släkter där namnet förekommer som är Sarva Henrikssons är okänt. En teori är dock att han tillhör släkten Torner (Tourneur) där det finns en passande Henrik vid någorlunda rätt tid. Men det verkar tveksamt.
 

Kristina W E
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 21 December, 2010 - 19:01:   

Ja, det ante mig att det inte var såååå enkelt :-)
Men tack för svar i alla fall.
 

Kerstin S
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 Mars, 2011 - 15:56:   

Då jag kommit till Erik Mårtensson (min farmor härstammar från fam. Kropp) blev jag glad att här hitta ytterligare ett par generationer.
Har följande om Erik Mårtensson:
Mästersven vid Storfors 1700-07
Mästersmed vid Spjutbacken 1708-18
Mästersmed vid Vassgårda 1718-33
Ålderman vid Vassgårda 1733-41
 

Mayra Lundin (moira)
Ny medlem
Användarnamn: moira

Meddelande Number: 2
Registrerat: 10-2013
Postat den Onsdagen den 06 November, 2013 - 18:34:   

Hej! Ser att många här har släkten Kropp i släkten. Jag söker bakåt från Greta Stina Kropp f 1808 i Flosjöhyttan, dotter till hammarsmedmästaren Olof Kropp f. 1770 o hans hustru Stina Andersdotter f. 1775. Vi har endast födelsedatum på de båda sistnämnda. Eftersom det sägs i släkten att vi har både vallonsmeder och tyska smeder i släkten så är jag intresserad av att veta om det är sant. Den tyska grenen ska tydligen komma från Christina Viveg f.16/11 1753 i Skinnskatteberg gift med hammarsmedsmästare Erik Forsberg, som vi inte har några datum på.
Jag blir jätteglad om nån kan hjälpa mig vidare då jag är nybörjare inom släktforskning.
 

Charlotte Tankred (charlottetankred)
Ny medlem
Användarnamn: charlottetankred

Meddelande Number: 1
Registrerat: 6-2018
Postat den Fredagen den 06 Juli, 2018 - 15:40:   

Hej. Någon som känner till Andreas Andersson Kropp, född 1798. Var den äldsta i mitt släktträd att heta Kropp
 

Charlotte Tankred (charlottetankred)
Ny medlem
Användarnamn: charlottetankred

Meddelande Number: 2
Registrerat: 6-2018
Postat den Lördagen den 07 Juli, 2018 - 9:43:   

Hej. Någon som känner till Andreas Andersson Kropp, född 17 Jan 1798 i Trollhättan. Dog 24/3-1840. Hans föräldrar hette Anders Lind och mamman Ingrid Persdotter. Var den äldsta i mitt släktträd att heta Kropp. Karl Victor Axelsson Kropp var min gamlamorfar:-) Dog i Borås 1953. Född 1891. Tacksam för hjälp:-)
Mvh Lotta

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: