Vallon eller inte Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallon eller inte « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

lars widlund (lars01)
Ny medlem
Användarnamn: lars01

Meddelande Number: 2
Registrerat: 8-2013
Postat den Torsdagen den 25 September, 2014 - 16:06:   

Jag har hittat en anfader till mig som hette Jacob Berg troligen född 16 februari 1714 i Oppeberga i Västra Vingåker. Han dog 20 mars 1789 i Marsjöstugan i Västra Vingåker. I den handling som Hembygdsföreningen för Västra Vingåker har på sin hemsida står det att han var Gammal Smed när han dog.

Hur kan jag få reda på om han härstammar från vallonerna? Vad jag har läst så var det ganska vanligt att valloner bytte till ett svenskklingande namn för att smälta in i det svenska samhället. Jacob var ju inget vanligt svenskt namn på den tiden.
 

monica elisabeth olsson (monicaolsson343gmailcom)
Ny medlem
Användarnamn: monicaolsson343gmailcom

Meddelande Number: 2
Registrerat: 9-2014
Postat den Torsdagen den 02 Oktober, 2014 - 9:46:   

du kanske kan kolla hans föräldrar och gå vidare bakåt finns jacob i födelseboken så har du ju hans föräldrar där osv
 

lars widlund (lars01)
Ny medlem
Användarnamn: lars01

Meddelande Number: 3
Registrerat: 8-2013
Postat den Fredagen den 03 Oktober, 2014 - 8:36:   

I födelseboken står inte hans föräldrar med. Det står fadder Johan Larsson och Annika Larsdotter, sedan står det Karin Larsdotter.

Jag hade fel födelsedatum och ort. Han hette Anders Jacob Berg och var född 19 April 1712 i Östra Nybygget i Ljusnarsbergs församling. I husförhörsboken så finns han med och det står ett namn Anders Olsson och jag tycker det står 1682. Jag antar att det i så fall är hans far, där står det också med som måg denne Johan Larsson.

Längre än så har jag inte kommit ännu. Vad kan Anders Olssons pappa heta när sonen heter Olsson i efternamn?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: