Pierre Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Pierre « Föregående Nästa »

Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande

Pam
Postat den Tisdagen den 13 April, 1999 - 23:11:   

Söker med ljus och lykta någon som har information om släkten Pierre. Jag har fått veta att jag härstammar ifrån den. Tack. Pam

Bertil Berglund
Postat den Tisdagen den 07 September, 1999 - 20:32:   

Hej
Jag är född i Graninge (Y), men utflyttad för länge sedan.
Jag vet dock att där har funnits och finns Pierre.
De arbetade vid dåvarande järnbruk och som torpare.
Sök alltså i hfl från Graninge.
Hälsningar Bertil Berglund.

pamsve
Postat den Måndagen den 13 September, 1999 - 13:39:   

Hej
Tack så väldigt mycket för svaret. Jag är ny inom detta område, måste fråga, vad betyder? hfl från Graninge. Tacksam för svar, Pam.

Bertil Berglund
Postat den Onsdagen den 15 September, 1999 - 19:25:   

Hej Pam.
Med hfl menar jag husförhörslängd.
Du bör titta på hfl Graninge, där finns två böcker med samma årtal. Välj A, då kommer du att få de böcker som omfattar Graningebruk.
Jag tror att den äldsta från Gr. är från år 1805.
Beställ kort från SVAR via internet.
http://www.svar.ra.se
Kul om det går bra !
MVH
Bertil

Margareth
Postat den Söndagen den 18 Februari, 2001 - 17:03:   

Hej Pam. Läser nu i februari 2001 om din efterlysning ang släkten Pierre. Har liksom du fått reda på släktskap med Pierre. Det jag vet är att min farfars mor kom från Graninge. Hon hette Kristina Pierre och gifte sig två gånger, först med en man med namnet Löök (antagligen ett soldatnamn) och sedan med min farfars far vid namn Skoog. Vore kul om du ser detta och om du kommit vidare i forskningen efter Pierre,kan berätta mer. Hälsningar fr Margareth.

Pam Svedberg (Pamsve)
Postat den Måndagen den 12 Mars, 2001 - 19:54:   

Hej Margareth, nej jag har inte fått reda på så mycket. Jag har haft väldigt ont om tid att forska. Namnet Pierre har jag bara fått genom berättelser, vet alltså för närvarande ingen person med det namnet. Hälsningar från Pam

Pierre
Postat den Tisdagen den 03 December, 2002 - 11:34:   

Min fffff hette Johannes Johansson Pierre, född 1774 i Öija,Småland. Torpare.(Jag har många namn från Småland.)
Hans sonson Sven Magnus Pierre flyttade till Åkersberga c:a 1860 och vi är nu en stor släkt i Sthlmstrakten.
Är detta en vallonsläkt? var dom kolare från början eller arbetade valloner som smeder även i Småland?

Klara Norberg
Postat den Söndagen den 05 Oktober, 2003 - 23:52:   

Här har ni bilder på släkten Pierre i Åkersberga!http://www.milstolpen.org/month200302.htm

Magnus
Postat den Tisdagen den 27 April, 2004 - 17:33:   

Hej!

Jag heter Magnus Pierre och vet en del om släkten Pierre då jag själv är en Pierre. Svaret så vitt jag vet är att vi inte är en vallonsläkt utan att namnet kom till oss via ett krig på 1600 talet.

Ta kontakt med mig på magnus.pierre@comhem.se så skall jag guida dig till de personer som har släktforskat om vår släkt.

Mvh,

Magnus

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 28 April, 2004 - 12:43:   

Hej Magnus!
Kan kriget du skriver om vara det 30-åriga? Gustaf II Adolf i Lutzen mm. Jag har under fria ämnen skrivit om soldater/smeder i: "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie" under det kriget. Jag skriver här direkt, istället för att maila dig, då det kan vara av allmänt intresse.
Mvh
Jonas Palm

Magnus
Postat den Torsdagen den 06 Maj, 2004 - 16:34:   

Hej!
Jag har bett släktforskarna att kommentera vår diskussion men de har tydligen inte haft tid ännu. Jag har även bett dem att utförligt beskriva vilken information som pekar för/mot vår ev vallontillhörighet. Som jag sade i mitt tidigare mail anser de dock fortfarande att släkten är ursvensk, alltså ej en vallonsläkt trots namnet. (Släkten härstammar från Graninge / Hällesjö)

Tidsmässigt har efternamnsuppgiften blivit flyttad fram till början på 1800 talet och kriget mot Ryssland (vet inte varför jag har fått informationen om 1600 talet tidigare, men det måste vara ett missförstånd från min sida).

Hoppas detta klargör något.

/Magnus

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 07 Maj, 2004 - 11:58:   

Hej Magnus!
Tack för infon. Vallontillhörighet och ursvensk behöver kanske inte vara helt oförenliga heller. Hoppas dina forskande släktningar får tid att titta på ärendet framöver.
Mvh
Jonas Palm

Monica Fogelqvist
Postat den Söndagen den 16 Maj, 2004 - 19:15:   

Hej alla!
Jag försöker mej på ännu ett långskott: jag har fått uppgifter om att en förfader skall ha kommit från Strasbourg till Sommersta, söder om Bäckhammar i Visnum (S), någon gång i början av 1600-talet. Hans namn skall ha varit Joennars Pierre, men blivit försvenskat till Jon Persson. Hans son har sedan tillnamnet Dresk, som med lite fantasi kan bli något i stil med De Resque-eller något sådant. Kanske ett litet ställe nära Strasbourg? Kan han ha varit vallon? Finns det någon där ute som vet något om denna person, så skulle jag bli jätteglad för alla uppgifter jag kan få!
Mvh
Monica

Magnus
Postat den Tisdagen den 01 Juni, 2004 - 13:13:   

Hej igen!
Det kan ju finnas en annan Pierre släkt än den som härstammar från Graninge. Jag hittade tex en Petter Pierre född 1632, och dog 1697 i Västergötaland. Denne person har så vitt jag vet absolut ingenting med den släkt som jag tillhör och kan mycket väl vara vallon. (Jag hittade personen i en släktforskar-databas i USA så informationen kan vara fel)

Lycka till!

/Magnus

Göran Pierre
Postat den Tisdagen den 30 November, 2004 - 16:09:   

Hej jag är en farbror till Magnus och har släktforskat i många år. Vi är en stor släkt utsprida över hela landet. Pierresläkten börjar med att Dragonen Anders Perssson Hoström krigade mot ryssland i Findland ca 1790 talet. Han hade en fransk adjuktant som hete Pierre och när han sedan fick en son 1797 i Sundsjö i Jämtland så fick sonen heta Pierre Andersson . Han flyttade till Graninge i Ångermanland 1834 därför en stor släkt där min fff Nils Petter Pierre flyttade till Hällesjö i Jämtland år 1853 och bildade en stor släkt där.Intressant med Pierre i Åkersberga!

Ingmar åström
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 21 Maj, 2009 - 15:43:   

Hej Göran!

Vi är förmodligen släkt du och jag.

Min mff hette Nils Petter Pierre, f i Graninge 9/1 1831.

Han fick bl a sonen Jonas Axel Emanuel, f 20/3 1872 som gifte sig med min mm Margareta Magnusson, Berge, Frösön i sitt 1:a gifte.

Har du något belägg för dragonen Anders Persson Hoströms krigande?

Vänlig hälsning
Ingmar Åström

Jessica Holmberg Pierre
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 December, 2009 - 15:11:   

Hej Pam! Har du fått veta vid det här laget vart du härstammar ifrån? Själv har jag nu börjat leta lite och det ända jag vet är att pappas morfar och hans mostrar var från Hammerdal i Jämtland. Är det någon som har kontakt med släkten Pierre från Jämtland?

Göran Pierre
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 28 Mars, 2010 - 11:56:   

Hej Ingemar Åström!
Vi är Släkt, Anders Hoström finns med
i kriksarkivets rullar för Revsunds Kompani
i Jämtland bla,låg han sjuk i Lovisa i Findland
i början på 1800 talen
Lycka till!
MVH: Göran Pierre

Helena Pierre Klahr
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 07 September, 2010 - 9:09:   

Hej!
Nils Petter Pierre som ni nämner stavade sitt efternamn Pjerr. Jag har hans Nya testamentet i min ägo. Hans son Jonas "Axel" Emanuel stavade också sitt efternamn Pjerr, åtminstone fram till 1896. Jag har ett foto från Ope landtmannaskola från det året. Jonas Axel Emanuel (om jag inte minns fel var han gift tre gånger) fick många barn och en av sönerna var min farfar, Olof "Einar" Pierre, som fram till sin död bodde hemma på gården i Hällesjö. Två av JAE döttrar finns fortfarande i livet! På gården i Hällesjö bor min pappa Stig Pierre och min mamma. Någon gång efter 1896 ändrades stavningen på efternamnet till Pierre.
Mvh Helena Klahr (f.Pierre)

JPV
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Maj, 2011 - 20:50:   

Min morfar hette Axel Pierre...bördig från Graninge.
Han och min mormor Siri Pierre bodde i Hammerdal.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: