Stålnäbb Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Smedsläkter (utöver valloner) » Stålnäbb « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Björn Aasen (björn)
Ny medlem
Användarnamn: björn

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2008
Postat den Lördagen den 09 Februari, 2008 - 12:24:   

Hej

Jag söker allt om släkterna Stålnäbb. Någon som har info om dem förutom det man kan hitta på nätet?
Jag har lyckats spåra en Stalnep till Norge dit han kom år 1688 tillsammans med sina föräldrar. Han var då 18 år och hade troligtvis en yngre bror.
Någon som vet om det finns ett utvandrarregister från år 1600 cirka och framåt?
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 63
Registrerat: 8-2007
Postat den Lördagen den 09 Februari, 2008 - 14:02:   

Hej Björn!

Jag har i min forskning över min egen släkt stött på - helt nyligen - Stålnäbb.
En Anders Stålnäbb född 1763-07-12 i Ramsberg (T).
Gift med Anna Lena Pihlström f. 1760-11-03 i Vedevåg, Lindesberg (T).
5 barn har jag funnit.
Anna Stina f.1793 i Vedevåg
Sofia f.1797 i Vedevåg
Adolf Fredrik f.1800 i Vedevåg
N.N (Dödfött) f.1802 i Vedevåg
Adolf Fredrik f.1806 i Vedevåg

Som sagt - jag har först nyligen kommit i kontakt med Stålnäbb och inte hunnit med så mycket.

Mer kopplingar kanske du hittar på min hemsida: http://www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/

Hälsningar
Thomas
 

Björn Aasen (björn)
Ny medlem
Användarnamn: björn

Meddelande Number: 2
Registrerat: 2-2008
Postat den Lördagen den 09 Februari, 2008 - 14:36:   

Tack Thomas.

Jag undrar om dessa alla är släkt med varandra men det får nog visa sig senare. Vet i alla fall att Stålnäbb b la är ett soldatnamn och ett namn på en rote i Mora kompani.

Intressant är Stålnäbbarna från Västmanland / Dalarna. Vore kul om de har någor med brukssläkterna att göra och då speciellt från Simla ( Semla ). Långsökt kanske me man vet ju inte.

Min anfader hette Ole Stalnep Nielsen men antagligen fördanskades namnen när han kom till Norge år 1688 så jag antar att han hette Olle Stålnäbb Nilsson eller liknande. Var de kom ifrån i Sverige är ett mysterium men dessa må väl finnas i några kyrkoböcker eller noteringar om utvandring. Helt klart är att min farbror släktforskade på dessa och de hade alla papper klara mm. Tydligen var det något "skummt" med Ole S Nielsens föräldrar så min farfar konsfiskerade alla papper och gömde dom. Inte rota i det förgångna sa han.

Vill du ha mera info om Stålnäbbarna så maila mig.

// B
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 88
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 09 Februari, 2008 - 15:58:   

Hej!
Släkten kom troligen från roten med samma namn då man som soldat oftast fick namn efter roten tex Grönqvist från Grönö rote, Åkerman från Åkerby rote osv. Däremot behöver det ju inte finnas släktskap mellan soldaterna de fick bara namnet efter sin rote men visst kan de vara släkt med varann och det kan ju vidare forskning tala om. Det kan ju troligtvis också finnas släktskap med brukssläkterna också.
 

Björn Aasen (björn)
Ny medlem
Användarnamn: björn

Meddelande Number: 3
Registrerat: 2-2008
Postat den Måndagen den 28 April, 2008 - 20:13:   

Fått bekräftelse på att vår O.N Stålnäbb kom från Jämtland. Det begränsar sökaren en hel del.
Hans far hette troligtvis Nils men hade ett annat efternamn.

Bara att sätta igång o läsa igenom varenda kyrkobok i jämtland från den tiden då....

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: