Boander Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Smedsläkter (utöver valloner) » Boander « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Jan Erik Hallström
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 18 Mars, 2008 - 17:08:   

Intresserad av uppgifter om min farmors släkt Boander i Hälsingland. Hennes farfar Gustaf Boander lär ha varit smed i Voxna kring bruket där. Ämnar nysta upp detta så småningom, men har ännu inte koll på varifrån släkten Boander kommer. Lär vara valloner.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 69
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 18 Mars, 2008 - 18:25:   

Hej Jan-Erik,
Helt rätt så hittar man Boander vid Voxna Bruk. Jag är dock tveksam att släkten har vallonska kopplingar. Före nedan - Peter Boander hetta familjen Boman. Peters farfar hette Peter Boman och var född i Alfta 1721. Han var också Hammarsmedsålderman vid Voxna Bruk. Han dog 1803-04-12 vid Voxna bruk. Här kommer dock den första Boander:
Peter Boander,
född 1775-10-20 i Voxna bruk, Voxna, död 1838-05-26 i Voxna nedre hammare, Voxna. Mästersven i Voxna bruk, Voxna. (ÖH).


Gift 1802-10-24 i Voxna med
Brita Stina Ekstedt, född 1783 i Närtuna. Bosatt i Voxna bruk, Voxna. (ÖH).


Barn:
Kristofer Peter Boander, född 1806-02-16
Lena Stina Boander, född 1812-03-29
Johan Erik Boander, född 1815-09-23
Johanna Boander, född 1821-06-24
Anna Brita Boander, född 1825-02-03
Lars Gustaf Boander, född 1827-12-09

Uppgifterna från Smedskivan 2007.

Vill du ha mer uppgifter så hör av dig.

Hälsningar
Thomas
 

Janne Hallström
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 05 November, 2009 - 0:45:   

Tack Thomas, det var ett tag sedan jag besökte detta forum. Har nu fått samma uppgifter från annan källa, och vallonspåret kan nog avskrivas som du noterar - om det inte finns en slik förfader till Bomansmederna som kom hit redan på Vasarnas tid på 1500- eller 1600-talet. Jag får kolla upp detta. Allt gott!

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: