Metodfråga - Gevert, stavning i eget ... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Smedsläkter (utöver valloner) » Metodfråga - Gevert, stavning i eget släktforskningsprogram « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Bo Jansson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 17 Januari, 2009 - 18:39:   

Mina Gevert-anor uppvisar alla upptänkliga stavningar, utöver de vanliga varianterna med ä resp e och med och utan f, stavar några av dem Jaevert, och ibland med w.
Vad har ni erfarna forskare för tips, ska jag registrera var och av dem med egen stavning eller normalisera? Som jag ser det har bägge metoderna sina för- och nackdelar.
Hälsningar
Bosse
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 109
Registrerat: 8-2007
Postat den Lördagen den 17 Januari, 2009 - 18:54:   

Hej Bo,

Detta är ett ganska vanligt problem.
Själv har jag Qvarfordt att hålla reda på. Jag läste att det finns 27 olika varianter på namnet så jag valde det som är vanligast. Detta namn har jag gett alla 1348 som jag har hittat.
Eftersom Gevert och Qvarfordt har sammanlänkats så har jag valt att stava de 87 som jag har lagt in - Gevert.

Jag har även meddelat mina läsare på hemsidan att avvikelser finns men att jag har valt det vanligaste.

Så min personliga åsikt är att du avgör själv hur du vill ha det.

Hälsningar
Thomas
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 86
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 18 Januari, 2009 - 18:24:   

En metod är att skriva in båda namnen ex Jaevert Gevert. Då kommer namnet upp när man söker på endera stavningen. Normalisering har fördelen att alla kommer på samma ställe i ett register men då måste man vända på ordningen: Gevert Jaevert. Svenska Smedsläkter använder stavningen Gevert.

Hälsningar
Stig Geber

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: