Författare |
Meddelande |

Åsa
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 04 Augusti, 2009 - 22:08: | |
Hej Jag har totalt kört fast i min släktforskning, (på min mans släkt). Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Om jag börjar på min mans ffff.... ffff: Carl Tolft Söderberg f 30/4 1825 i Fröjered (Skaraborg). fffff: Petrus (Peter)Söderberg 9/10 1782 i Daretorp (Skaraborg). ffffff: Peter Pehrsson Söderberg f 14/12 1755 i Närke. Här går jag bet. I husförhöret Daretorp AI:1 sid 49 står det att han är född i Nerike. Mer info än så får jag inte. Så väldigt tacksam för hjälp! / Åsa Söderberg |

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare Användarnamn: ulfbe
Meddelande Number: 25 Registrerat: 6-2007
| Postat den Torsdagen den 06 Augusti, 2009 - 15:03: | |
På Smedskivan 5 framgår att Peter Söderberg i själva verket föddes 1754 17/12 i Skinnskatteberg, närmare bestämt i Kyrkbyn där. Två generationer till bakåt finns också med på cd:n. Föräldrarna, Per Hansson Söderberg, och Kerstin Hansdotter, flyttade till Källefall i Daretorp. Deras sista barn föddes också i Västergötland, i Fröjered, efter att de tidigare bott även i såväl Dalarna som Närke. |

Michael Kronsell
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 06 Augusti, 2009 - 15:53: | |
Per Hansson Söderberg föddes i Söderbärke socken i Kopparbergs län. Han var son till Hans Larsson och Kerstin Jakobsdotter. Kerstin var i sin tur dotter till vallonättlingen Jakob Fransson Garneij och Karen Ersdotter. Per Hanssons bror Jakob var min egen ana och hamnade i Nottebäck socken i Kronobergs län.Jakobs sd sd Maria Charlotta Strömqvist var min mm mm |

Åsa Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 06 Augusti, 2009 - 23:38: | |
Tack så hemskt mycket!! Både Ulf och Michael. Jag har haft svårt att koppla ihop exakt vilken Per/Peter som är far till Peter Pehrsson Söderberg. Jag har hittat tre st på familysearch.org 10. PEHR HANSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Christening: 02 FEB 1724 Soderbarke, Kopparberg, Sweden 11. PER HANSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Christening: 26 DEC 1724 Soderbarke, Kopparberg, Sweden 12. PETTER HANSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Christening: 01 MAR 1724 Soderbarke, Kopparberg, Sweden Och det är ju lite krångligt ännu eftersom ni båda föreslår två olika föräldrar. I alla fall har mammorna olika namn. Lustigt. Jag vet inte vilken av dessa som är rätt, men det borde väl finnas bevis någonstans. Men det har ju minskat från 3 Peter Hansson till bara 2. Alltid en bit på vägen. Tack igen för snabba svar! Åsa Söderberg |

Åsa Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 06 Augusti, 2009 - 23:46: | |
Måste bara tillägga att den information som jag själv hittat är ur dödboken Daretorp C:2 s 331. När det gäller föräldrarnas namn så tycker jag att det står Hans Larsson Söderberg och Kierstin Larsdotter. Stämmer dåligt med båda era förslag. Jag skulle nog behöva läshjälp där... Åsa |

Michael Kronsell Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 07 Augusti, 2009 - 16:11: | |
HejÅsa ! Jag återkommer med mer uppgifter efter helgen.Just nu har jag inte tillgång till mina noteringar, men jag har för mig att Pehr var född i December. Födelseplatsen var i alla fall Tolvsbo. |

michael Kronsell
Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 10 Augusti, 2009 - 14:57: | |
Hej Åsa ! Jag har dataproblem just, så detta får bli en kortversion av Pehr Hansson Söderbergs släkt.Han föddes 20 december 1724 i Tolvsbo Söderberke socken som N:o 3 av 8 barn till masmästaren Hans Larsson (1691-1752) och Kerstin jakobsdotter (1699-1767)Av Pehrs barn var 1 född i Malingsbo, 3 i Skinnskatteberg, 1 Tysslinge i Närke och 2 i Fröjered. Mvh Michael Kronsell |

Åsa
Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 10 Augusti, 2009 - 21:20: | |
Michael Ursäkta att jag verkar envis... men kan jag vara säker på att det är rätt Pehr/Peter? För i dödboken i Daretorp C:2 s 331 så tycker jag inte att det står Kerstin Jakobsdotter utan ett annat efternamn, men jag kanske ser fel. Det är ju väldigt svårt att läsa. Tack för att du tar dig tid. Åsa |

Åsa Oregistrerad gäst
| Postat den Måndagen den 10 Augusti, 2009 - 22:39: | |
:-) Roligt detta. Jag hoppas att det är som så att makens släkt stammar från Granier Garneij. Jag är bara så enveten med att vara 100 % säker, så jag har inte vågat lita på det jag själv hittat. Undrar bara om det är Jakobsdotter det står i Daretorp C:2??? |

Michael Kronsell
Oregistrerad gäst
| Postat den Tisdagen den 11 Augusti, 2009 - 13:57: | |
HejÅsa ! Att det finns fel namn i kyrkböcker är inte ovanligt. Det står visserligen inte Jakobs-dotter, men med tanke på att Pehr inte var in-född, så är det kanske inte konstigt att det blev fel. Petter som han kallas i födelseboken, föddes som sagt 20 december 1724 i Tolvsbo, Söderberke socken omkring 1753-1762 är han och brodern Erik Hansson plåtsmeder vid Kyrkbyhammaren i Skinnskatte-berg.Därefter åter han till Tolvsbo under ett par år.1764 noteras i hfl att han flyttat till Garphyttans bleckbruk i Närke (Tysslinge socken). Där är han mästersven vid Nyhammaren t.o.m september 1765, då han flyttar till västergötland (fröjered) Barn: Hans Pehrsson Söderberg, född 26 Juni 1752 i Malingsbo socken(smedskivan 1),död 2 Januari 1766 på Annefors Bruk. Petter Pehrsson Söderberg, född natten mellan 13 och 14 augusti 1754 i Skinnskatteberg Anna Söderberg, född 20 Januari 1756 i Skinn-skatteberg Jakob Söderberg, född 14 September 1759 i Skinnskatteberg Britta Stina Söderberg, född 28 november 1764 i Tysslinge socken Anders och Cajsa Söderberg f (tv) 25 Maj 1768 i Fröjered. Anders död 1817 och Cajsa 27 September 1768. Mvh Michael |

Michael Kronsell
Oregistrerad gäst
| Postat den Onsdagen den 12 Augusti, 2009 - 14:28: | |
Hej Åsa. Om du har tillgång till Genline, titta på Söderbärke AI:5 1750-1771 s 306-307.Där finns under Tolvsbo: Pehr Hansson f 1724 Kirstin Hansdotter f 1726 s Pehr, f 1754 d Anna f 1756 s Jakob f 1759 Notering om flyttning till Garphyttans Bleckbruk i Närke 1764. Längre på samma sida finns Pehrs bror Jakob, f 1722 som flyttar med hela hushållet till " notebäk i Smålan" Kolla också Söderbärke AI:4 1730-1752 s 94 vä (genline s 104) Hälsningar Michael |

Åsa Söderberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 14 Augusti, 2009 - 23:40: | |
Michael: Oj! Tack för all denna utförliga information. Nu får jag lita på att du har rätt. Jag är övertygad! :-) Jag har tillgång till Genline och har kollat på de sidor du hänvisade till. Vad roligt!!! Vilken tur att jag fick hjälp av dig. Vi tackar än en gång så väldigt mycket. Är vi släkt nu då? Ha ha. Nu verkar det ju som om jag lagt denna tråd under fel rubrik, eftersom det var valloner i släkten ändå. Hoppas jag kan hjälpa tillbaka någon gång. Åsa Söderberg |

Ulf Berggren (ulfbe)
Meddelande Number: 26 Registrerat: 6-2007
| Postat den Lördagen den 15 Augusti, 2009 - 18:15: | |
Du blev nog lite förvirrad av alla Per/Peter Söderberg ovan, för Michael och jag har inte gett några skiljaktiga uppgifter. Peter Söderberg var som sagt son till Per Hansson Söderberg och Kerstin Hansdotter. Per Hansson Söderberg i sin tur son till Hans Larsson Söderberg och Kerstin Jakobsdotter, i sonens dödbok kallad Larsdotter. Och din fråga var rätt placerad, Söderberg är ju inte själv en vallonsläkt. Däremot Garneij, och en annan vallonsläkt kommer in, eftersom Jakob Fransson Garneijs farmor hette Maria Dubois. Och därmed är även din man och Michael släkt med mig. Marias far hette Simon Dubois och hör till samma gren av den släkten som min ana Joris Dubois (Debou). |

Åsa Söderberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Söndagen den 16 Augusti, 2009 - 11:54: | |
Ulf: Hi hi. Du har rätt! Varför måste alla heta Peter?? Jag blandade ihop dom lite. Ah, du har också fått Kerstins efternamn till Larsdotter? Det var därför jag hängde upp mig på det och trodde att det fanns två släkter. Men som Michael skriver så har efternamnet på Kerstin blivit galet där. Jasså hette Marias far Simon? Jag har fått namnet Nicolas Dubois till mig någonstans. Men det är inte korrekt alltså? Trevligt med lite avlägsna släktingar! Undrar om det finns kvar släkt i Söderbärke-trakten. Själva bor vi i Västra Götaland. Tack för all hjälp Ulf! Åsa Söderberg |

Ulf Berggren (ulfbe)
Meddelande Number: 27 Registrerat: 6-2007
| Postat den Torsdagen den 20 Augusti, 2009 - 14:30: | |
Sorry, att Simon skulle vara fadern var gamla uppgifter. De har korrigerats numera. Simon är hennes bror, och båda är barn till Nicolas Dubois. Han var masmästare i Sörmland, och sist i Östergötland: Vid Fada bruk 1628 6/11, vid Fada och Nävekvarn 1637-48, vid Nävekvarn 1648-51, vid Gusum 1657-61. Det verkade vara lite väl tätt mellan generationerna om Simon skulle ha varit fadern. |

Michael Kronsell
Oregistrerad gäst
| Postat den Torsdagen den 20 Augusti, 2009 - 19:36: | |
Hej Ulf ! Kom Maria Dubois far ? Nicolas till Sverige eller bodde han i Vallonien ? |

Åsa Söderberg
Oregistrerad gäst
| Postat den Fredagen den 21 Augusti, 2009 - 17:44: | |
Tack snälla Ulf för all den informationen! Jag får googla efter Fada bruk och Nävekvarn. Åsa |

Ulf Berggren (ulfbe)
Meddelande Number: 28 Registrerat: 6-2007
| Postat den Lördagen den 29 Augusti, 2009 - 0:29: | |
Michael! Din fråga är lite otydlig. Som framgår ovan bodde Nicolas i Sverige 1628-61. Men innan dess var han förmodligen i Vallonien, det var ju ungefär då de flesta valloner kom hit. |