Schrewelius Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Övriga släkter » Schrewelius « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

hepsibal
Postat den Måndagen den 07 Juni, 1999 - 14:08:   

Hej.
Mitt släktnamn är Schrewlius och jag är intresserad av vår historia.
Har hört att det skall vara ett vallonnamn men jag är inte säker.
Den förts Schreweliusen skall tydligen ha varit en torpare från Perstorp i Skåne.
Någon som vet någonting och kan hjälpa till.
Jag vet även att det för ca 30-40 år sedan skrevs en släktkrönika över vår släkt men den är svår att få tag i samt inte helt sann.
Tacksam för hjälp
Helene Karlsson
Kontakta mig gärna direkt
hepsibal@swipnet.se
 

sgr
Postat den Måndagen den 07 Juni, 1999 - 22:07:   

Helene!
Schrewelius är inget vallonnamn. Däremot kan det finnas valloner i släkten. Tyvärr är dock många rykten om vallonättlingar inte riktiga.
Schrewelius låter som ett prästnamn. Präster bildade ofta namnen på någon ort som de hade samröre med. Jag tror säkert att Du får napp om Du gör en efterlysning under släktnamnet i Anbytarforum.
Lycka till!
Stig Geber i forskargruppen.
 

SvanteD
Postat den Tisdagen den 19 September, 2000 - 19:37:   

Hej!
Fick av en släkting veta att det finns valloner i
släkten!
Min fmf ska ha kommit från Perstorp och tagit
sig ett svenskt namn.Nu undrar jag, namnbyten?
de borde väl ha dokumenterats ngnstans? så att man kan få en ledtråd VAD han hette tidigare.
han var född c.a. 1860.

Svante Degerman
kontakta mig gärna direkt!
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 19 September, 2000 - 21:30:   

Svante!

Mig veterligen finns det ingen dokumentering av namnbyten före 1900 annat i de lokala kyrkoböckerna. Man måste således följa dessa bakåt och själv försöka hitta namnbytena, arbetsamt men också intressant eftersom man får mycket annat på köpet.
Föreslår att du gör en efterlysning på din fmf under Landskap/Skåne/Perstorp i Anbytarforum.

Hälsningar Stig Geber
 

CS
Postat den Fredagen den 28 Februari, 2003 - 19:36:   

Hej
Schrewelius är inte en valonsläkt utan ursprungligen skånska bönder från Skrevlinge. Under 1700-talet och början på 1800-talet var några verksamma som klockare och präster.

Min farbror skrev en släktkrönika för några decenier sedan (långt före internet ;-) ...), men jag hittade en hyffsad länk på nätet (se nedan)
http://hem.spray.se/nilssonfamily/dok/stories/screwelius.htm

För att komplicera det hela, så finns det dock en gammal holländsk familj Schrewelius, men ett eventuellt samband mellan denna och vår familj är "dolt i historiens dunkel".

hälsningar Claes Schrewelius

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: