Gutke Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Övriga släkter » Gutke « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Nina Möller Nordby
Postat den Onsdagen den 08 September, 1999 - 13:50:   

Kan noen gi meg informasjon om hvorfra familien kom. Antar at de kom på 1600 tallet, og det sies at dette navnet har vallonsk opprinnelse

Kjell Lindblom
Postat den Fredagen den 10 September, 1999 - 7:35:   

Hej Nina!

Dom som säger det har nog fel. Namnet Gutke är ingen franskliknande språkform utan låter snarast tyskt. Efterlys namnet på Släktforskarförbundets anbytarforum istället, så är chansen större att du får ett positivt svar.

Hälsningar Kjell

Håkan Svensson
Postat den Fredagen den 10 Augusti, 2001 - 13:11:   

Jag har hört från min mor som är född Gutke att detta härhör ifrån Belgien och vara valonskt

Thomas
Postat den Måndagen den 17 Mars, 2003 - 0:04:   

Hej, jag heter Thomas Gutke. Jag släktforskar och i mina undersökningar så har jag funnit att Gutke kommer från Tyskland (1642). Släkten har en vapensköld på KB i Stockholm. Den för mig kända första Gutke som kom till Sverige, var Georg Gutke 1710. Han kom från Tyskland. Vi är en vallonsläkt på långt håll. Jag är tacksam för all information jag kan få om släkten Gutke. Skicka e-mail till mig, thomasgutke@hotmail.com

Thomas Gutke
Postat den Onsdagen den 18 Juni, 2003 - 20:32:   

Hej, jag har funnit uppgifter om släkten Gutke så långt tillbaka som till mitten av 1500-talet. Min databas innehåller c:a 400 registrerade Gutke. Trots detta söker jag fler uppgifter om olika Gutke för att kunna länka ihop nu levande med flertal okända Gutke från mitten av 1800-talet. Kan du bidra, så skicka gärna uppgifterna till mig, Thomas Gutke, thomasgutke@hotmail.com

Kurt Østbye
Postat den Lördagen den 15 April, 2006 - 1:43:   

Hei Thomas,
Jeg er etterkommer av Georg Balthasar Gutke (1712 - 1772) fra hans oldebarn Eva Marie Wessich som flyttet til Halden i Norge i 1856. Tidligere hadde tre barnebarn av Georg flyttet til Norge og bosatt seg på Vestfossen. (Hans datter, Eva Eleonora, født 1767, giftet seg med smeden Johannes Johansson Wessich).
Foreldrene til Georg Balthasar Gutke var Georg Gutke (f. 1688) og gift i 1710 med Eva Eleonora Berg (f. 1682). Foreldre til denne Georg Gutke var Georg Juergen Gutke (f. 1650) og gift i 1680 med Ursula Oppermann (1660 - 1718).
Jeg trodde Georg Balthasar Gutke var født i 1712 i Stettin, Preussen (idag Polen), men han er gift med svenske Annika Olufsdtr. og får barn med henne i Billingsfors, Sverige i 1734.

Kan du hjelpe meg med å forstå hva du skriver:
1. ......"har funnet at Gutke kommer fra Tyskland (1642)" Hva betyr årstallet 1642 i denne sammenheng?
2. ......"den første Gutke i Sverige var Georg Gutke 1710" Hvilken av Georg Gutke'ene var det som kom i 1710?
3. ......"slekten har en vapenskiold på KB i Stockholm" Hva er KB?

Håper du kan hjelpe med svar på dette Thomas.

Stig Erlandsson
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 23 Mars, 2008 - 10:18:   

Hej Thomas Gutke!
Jag såg Dina noteringar på släktforum ang släkten Gutke och att Du ville ha fler uppgifter om Gutkar.
Jag har börjat så smått att titta på min särbos , Lilian Johnsons född 1942, släkt.
Jag kommmer rätt snart in på Gutke-släkten. Lilians mormor var född Anna Gutke 2 sept 1886 och död 1959. Anna var möjligen född i Majorna. Anna gifte sig i Lundby församling med Albion Andersson, född 12 mars 1886. Albion var möjligen född på Lindholmen (Lundby), och bröllopet stog troligen i Lundby kyrka.
<sedan har jag inte kommit längre i forskningen, men jag kan helt bekräfta släkttraditionen med valloner och Tyskland.
Kring Anna Gutke finns det i fotoalbumet foton på två vuxna män Gutke:
Knut Gutke
Axel Gutke
men jag vet inte deras relation till Anna.
Vi vet även att Anna hade en syster Hulda, som senare fick 5 pojkar.
Det skulle vara roligt om Du kunde koppla ihop anna Gutke med Din stora samling av Gutkar.
Vi åker till Stholm nästa vec ka för att på KB se vapenskölden Du talar om.
med Hälsningar
Lilian Johnson
piren 1 43030 frillesås

Johnny Johansson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 18 April, 2008 - 10:05:   

Hej Kurt Östbye.
Jag har i mina papper fullständiga uppgifter om Eva Eleonora Gutke-Wessich, om hennes förfäder och efterkommande, från 1582 till 1948.
Eva Gutke dog 1808 och maken Jan Wessich samma år.
Om intresse finns får du gärna kontakta mej.
Har register över släkten Gutke.

Inger Nyberg
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 21 April, 2008 - 21:59:   

Hej!

Min farmor hette Gunborg Amalia Stjernström som ogift. Hon sade att hon var av Vallonsläkt. Kan någon bekräfta eller dementera detta så skulle jag vara tacksam. Jag söker uppgifter om hennes föräldrar men har hittills "kammat noll".
Hon föddes den 14/4 1890 (födelseort: "Uppgift saknas" enligt hennes vigselbevis. Hon dog 30/5 1970 i Sankt Görans församling, Stockholm.
Med vänlig hälsning
//Inger Nyberg
Östhammar

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 April, 2008 - 10:25:   

Svar på denna fråga finns under "vallonsläkter Adam", där den också ligger felaktigt...

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 April, 2008 - 10:28:   

"Övriga släkter, Adam" ska det vara...

stig erlandsson
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 29 Maj, 2008 - 20:00:   

Hej alla Gutkar!

Ni har en vapensköld på Kungl Biblioteket i Stockholm. Det går att beställa en kopia i svart-vitt därifrån.
Hälsningar Stig E

Stig Erlandsson
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 09 Juni, 2008 - 23:04:   

Hej Gutkar!
Jag behöver hjälp med födelseplats m.m.för smeden Carl Gutke, född 1813. Han kom antagligen från Dalsland men var bosatt i Skallsjö Älvb län Floda Bruk någon gång 1840- 1850 talen.
Familjen bestod av Jacob 1841,Augusta 1842, Janne Fredrik 1843, Carl August 1846, Marta Charlotta 1848, Britta Sofia 1851.
Carls hustru var född 16/10 1817, men jag vet inte vad hon hette eller var hon var född.
Tack för hjälp!
Stig.erlandsson@glocalnet.net

atji
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 11 Augusti, 2008 - 8:01:   

Var hittas folk som emigrerat till Amerika senare hälft av 1800 talet.
Tacksam för svar.
Atji

Andreas Guttke
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 27 Augusti, 2008 - 20:05:   

Jag undrade om nån vet om Guttke och Gutke är från samma släkt och isåfall vet nån varför det blev ett extra T i namnet?.
Har även hört att före Guttke/Gutke så ska visst efternamnet ha varit Goetzke eller liknande vet nån något om det?

Tacksam för all hjälp vill gärna veta mera om mina förfädrar.
kontakta mig gärna via mailen.

Mvh
Andreas Guttke

Kurt Østbye
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 12 September, 2008 - 20:53:   

Hei Jonny Johansson:
Beklageligvis har jeg først idag sett ditt innlegg den 18.04.
Jeg er absolutt interessert i opplysningene du har om Gutke-slekten.
Håper å høre fra deg.
Min Epost er: kurt.ostbye@getmail.no

Roger
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 28 April, 2009 - 11:21:   

Hej Jonny!
Vi har talats vid i telefon för
några år sedan.
Jag undrar om och hur i så
fall hur gutkes familjevapen ser ut?

MVH. Roger Gutke

Bergkullev.241
461 66 Trollhättan
Mob.Tel: 0708 592742

Mattias Andersson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 26 September, 2009 - 12:59:   

Amatörforskar på ämnet Åkers kanal och söker därför information om F. G. Gutke, kapten på Åkers kanal i trafik mellan Stockholm-Vaxholm-Brottby åtminstone 1887-1889, men sannolikt längre tid.

Ångbåtstidtabell

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 115
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 26 September, 2009 - 18:39:   

Frans Gustaf Gutke, f 1840-12-05 i Fuxerna (P),
död 1908-01-22 (enl andra hustruns dödsnotis)
Sjökapten
gift 1. med Augusta Persson, f 1840 i Fuxerna (P)
gift 2. med Helga Fredrika Georgina Lindberg, f 1869-09-12 i Maria Magdalena (AB), d 1949-11-20 i Jakob (AB)

Sjökapten 1890 bosatt i Rimbo Hotell, Rimbo
flyttade till Stockholm 1896-1897
F.d. sjökapten 1900 i Adolf Fredrik (AB)
/Stig Geber

goffeng
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 31 Juli, 2010 - 16:39:   

Jeg lurer på om det er en teater oppsetting om de gamle vallenske smedene uten for Stocholm.
Min slekt kommer fra Vallionerne så det hadde vært morsomt å sett dette.
Håper å er svar fra dere hvis dere vet noe om det.

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 148
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 31 Juli, 2010 - 22:12:   

Hej!
Jag antar att du avser teaterföreställningen Järnets fångar som brukar spelas i smedjan i Österbybruk. Nu verkar det inte som de ger fler föreställningar i år. Det finns dock andra intressanta program i Österbybruk. Se www.vallonbruken.nu

Hälsningar
Stig Geber

Börje Järvling
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 16 November, 2010 - 22:20:   

Jag heter Börje Järvling och bor i Nyköping.
Min mor är född Gutke och jag har i min släktforskning i rakt nedstigande led kommit till Georg Gutke. Under tiden 1743 - 1772 bodde och verkade han vid Billingsfors järnbruk.
Hans efternamn har vid något tillfälle påträffats med stavningen Guttsche.
Har även en uppgift om Gerorg Juergen Gutke (f. Og 1640 i Preussen). Har hela min släktforskning nedskriven. Har även en bild på ett vapen men tyvärr bara i svartvit.

Maria
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 03 Augusti, 2011 - 22:24:   

Hej! Jag försöker sammanställa min morfars förfäder, främst utifrån tidigare gjort släktforskning. Min morfars morfar Carl Gustaf Bergström (från Baggeröd, Skee) var gift med Barbara Wessich. Hennes föräldrar uppges vara Johan Wessich 1789-1838 (varvssmed i Strömsstad) och Johanna Christina Blomberg 1785-1839. Hans föräldrar skulle vara Jan Wessich 1765-1808 och Eva Gutke 1767-1808. Jan W:s föräldrar: Johannes W död 1765? (möllare i Billingsfors) och Maria Lamberg 1750-1815. Eva G:s föräldrar: Georg Gutke 1710-1815 (smed i Billingsfors) och Marta Persdotter 1743-1771. för att gå en generation till bakåt, så skulle Maria L:s föräldrar vara Joakim Lamberg (brukssmed i Köla) och Anicka Warg 1716-1772. Vore spännande att höra hur detta stämmer in med andras uppgifter. Jag är inte säker på att alla uppgifterna här är helt korrekta. Vänliga hälsningar Maria

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 80
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 06 Augusti, 2011 - 2:18:   

Ett fel har iaf smugit sig in. Georg blev inte helt oväntat inte så gammal som 105 år utan levde 1710-72.
Framgår på Smedskivan 6.

Kurt Østbye
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 09 Augusti, 2011 - 22:31:   

Jeg tar med noe av det som står om Wessech under smeder på Billingsfors bruk i boka 'Gamla Steneby del I' Steneby Hembygdsförening,
På Billingsfors bruk fra 1789 til 1795 bodde og virket stålsmedmester Johannes Johansson Wessech født 20.12.1765. Han var sønn til Johan Andersson Wessech og Maria Joakimsdotter Lamberg (se disse under), og gift med Eva Eleonora 'Nora' Georgsdotter Gutke født 20.3.1767 i Billingsfors. Hun var datter til Georg Gutke. (Navnet Gutke er også funnet skrevet Guttche, men det vet du sikkert). Stålsmedmester Johannes Johansson Wessech var trolig smeddreng på Billingsfors under sin læretid. Han kaltes 'Mester Jan Wersich' ved fødselen til sønnen Jan, han ble også ved noen tilfeller kalt 'Styckhammar Smeden'.
Trolig flyttet familien fra Billingsfors Bruk under året 1795, da er de med i manntallet fra bruket men deretter er de ikke å finne der.
Barn:
Jan (senere ble han også kalt Johannes) f. 8.10.1789 i Billingsfors, g.m. Johanna Blomberg f. 6.9.1785. Jan og Johanna hadde 7 barn, familien var bosatt i Strømstad. Jan kaltes iblant for 'hestsmed', men også 'varfsmed' i Strømstad.
Johan f. 27.9.1790 i Billingsfors
Jöran (Göran) f. 19.5.1791 i B.fors
Peter f. 1794 i B.fors.

Johannes og Eva Eleonora skal ifølge FamilySearch.org også ha hatt disse barna:
a) Signel (fikk etterslekt i Norge)
b) Anders (Olof Andreas?)
c) Tingel

Johannes var varvssmed i Strømstad.
Vitner ved Johannes's dåp i Billingfors i 1765 var svigerforeldrene master Nils Warg og hustru Annika Eriksdotter.

Wessich-namnet är troligen inte vallonsk utan snarare tysk.
Vallonsmed betyder att å arbeta i en smedja med att framställa smidbart järn med vallonmetoden, en tvåstegsmetod, till skillnad mot tysksmeder som arbetade med en enstegsmetod.
Sedan finns det "vanliga" smeder, ex vis klensmeder som tillverkar föremål av järn.

Felix
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 18 Augusti, 2011 - 5:32:   

Hej!!

Jag behöver hjälp! Vet någon om efternamnet Åkerbäck är relaterat till vallonsläktet??

//Felix

Maria
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 21 Augusti, 2011 - 22:33:   

Tack för informationen om släkterna Gutke och Wessich. Jag vill göra en rättelse angående mitt släktförhållande till Barbara Wessich (1818-1900), dotter till Johan Wessich och Johanna Blomberg. Barbara är min morfars farmor. Undrar över Maria Joakimsdotter Lambergs föräldrar, Kan Nils Warg och Annika Eriksdotter vara föräldrar till Anicka Warg (mor till Maria?) och därmed morföräldrar till Maria? När dog Johannes/Johan Andersson Wessich (född 1767)?
Hälsningar Maria

Kurt Østbye
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 25 Oktober, 2011 - 16:28:   

Jeg vet ikke om noen Johannes/Johan Wessich som var født i 1767.

Her er hva jeg har notert om Johan Andersson Wessich som døde i 1765:
I tiden 1758 til 1765 bodde og virket spiksmedmester Johan Andersson Wessech på Billingsfors bruk. Han var sønn av mølleren Anders Wessech født 1703 og hans hustru Gertrud født 1717. Spiksmeden Johan Wessech er også funnet beskrevet møller, bruksarbeider, spiksmed og også 'Mäster Handspiksmeden'.
Johan var gift 2 ganger, hans første kone er ukjent her, andre gangen giftet han seg 23.3.1761 i Laxarby med Maria Joachimsdotter Lamberg, født 1740 i Adolfsfors, Köla, datter av Joachim Lamberg. (se under).
Barn i første ekteskap:
Dorothea, flyttet til Eng i Värmland 1760.
Barn i andre ekteskap:
foruten Johannes født 1765:
Anna Lovisa f. 18.7.1761 i Billingsfors.
Anders f. 1763, smeddreng ved bruket under 1780 tallet.

Spiksmedmester Johan Andersson Wessech kalles enkemann i mantalslängden for Billingsfors bruk 1761, noe han også var når hans datter Dorothea melder flytting til Eng i Värmland. Her menes trolig säteriet Äng i Nysund socken. Smedens far, mølleren Anders Wessech og hans hustru, hadde under året 1759 ifølge manntalslängden flyttet til 'Eng, Wärmeland'. Det kan jo hende at mølleren var ansatt på dette säteriet da deres barnebarn fikk flytte dit når faren ble enkemann.

Når det gjelder dette smednavnet har det i de fleste tilfeller funnet skrevet som Wirsich, men Wersich og Warsik er også funnet. Smedslektens navn, som for øvrig kommer fra Tyskland, bør trolig staves Wessech (står det i smedboken). Når sønnen Johannes ble født 20.12.1765, oppgis faren å være 'avlidne Johan Wirsich'. Enken Maria Lamberg får tre barn med forskjellige fedre etter mannens død.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: