Röding, ev. Roeding Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Övriga släkter » Röding, ev. Roeding « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Christina
Postat den Lördagen den 25 September, 1999 - 16:10:   

Min släkt på min fars sida sägs vara valloner. Har någon upplysningar om namnet Röding Det enda jag vet är att farmor hette Brita Olsson var född 1871 i Sunna(e)i Jämtland och att hon gifte sig med Frans Röding (födelseort eller datum vet jag ej) i Östersund 1894 varefter hon och maken flyttade till Boden i överluleå församling.
 

Johanna
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 18 Juli, 2008 - 22:36:   

Jag har också fått veta att jag har vallonsläkt på både min mormors och morfars sida. Morfar hette nämligen också Röding från Njurunda i Medelpad. Mormor hette Mattsson som ung. Jag har för mig att vi räknade ut att jag var en 8-dels vallon själv så det borde ha legat nära namnet Röding. Båda mina morföräldrar samt min ena bror,min mamma och jag är mycket mörka (svart hår) och ljusblå ögon och har ett "icke-svenskt" utsseende. Hur ser det karaktäristiska "vallonska" utseendet ut egentligen?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: