Författare |
Meddelande |

Bengt Ahlenius
| Postat den Lördagen den 20 November, 1999 - 20:55: | |
Jag håller på med släktforskning,f.n. i min frus släkt. Hon är född Österholm och har i följd av muntlig tradition trott sig vara vallonättling.På fädernet har jag kommit bakåt till början av 1700-talet men hittar bara svensk bondesläkt.På mödernet är dock hoppet inte alldeles ute ännu. Mjölnaren Claes Adam Hodell (f. 1793 i Hova i Skaraborgs län och son till tulltjänsteman Lars Hodell) var gift med Christina Lovisa Skog (f. 1793 i Eskilstuna). Christina Lovisas far var visserligen mästersmed på Rosenbergs bruk, men Skog är ju knappast något vallonnamn. Frågan är, kan Hodell vara det? Med vänlig hälsning Bengt Ahlenius |

Stig Geber (Sgr)
| Postat den Lördagen den 20 November, 1999 - 21:43: | |
Bengt! Namnet Hodell antyder inget om vallonsläkt, men det kan givetvis finnas vallonläkt längre tillbaka på hustruns sida. Jag kände igen namnet Claes Adam Hodell och kontrollerade i min grödingeforskning. Mycket riktigt hittade jag honom. Han kom 1823 till Grödinge och flyttade 1832 till Botkyrka. Då jag ser att vi kan komplettera varandras data får du gärna kontkta mig. Hälsningar Stig Geber |

Katarina Sohlborg
| Postat den Lördagen den 20 November, 1999 - 23:43: | |
Bengt. Har du namn och födelseår på Christina Lovisas far. Det finns Skog som är släkt med vallonsläkten Spett i Gunnilbo (U). Hälsningar Katarina Sohlborg |

Bengt Ahlenius
| Postat den Fredagen den 26 November, 1999 - 0:03: | |
Svar till Katarina Sohlborg: Katarina! Här följer mina data om Christina Lovisa Skog. Hon var född 1794.07.28 i Fors församling utanför Eskilstuna. Fader smeden Carl Skog f.1756 och moder Maria Lovisa Bernström f.1766. Vid Rosenborgs bruk fanns enl HFL 1789-97 samtidigt en annan smed med samma efternamn, nämligen Johan Skog f.1754. Hälsningar Bengt Ahlenius |

Bengt Ahlenius
| Postat den Fredagen den 26 November, 1999 - 0:46: | |
Svar till Stig Geber: Stig! Tack för uppgiften om Claes Adam Hodells flyttning till Grödinge 1823 som var ny för mig.Har du något mera om honom efter detta datum är jag intresserad. Claes Adam föddes i Hova (R) 1783!11.24 och var son till Lars Hodell och Stina Jeansdotter. Han flyttade 1801 till Axberg i Närke, där han var mjölnardräng vid Dylta kvarn och vid Axbergshammar. 1814-1816 är han anställd vid Rosenholms kvarn i Eskilstuna. Därefter kommer han till kapten Axel Swinhufvud på godset Stora Lundby i Överselö (D). Där föder hans hustru Christina Lovisa två barn: Claes Johan (1818.02.27) och Anna Lovisa (1819.10.29). Hälsningar Bengt Ahlenius |

Katarina Sohlborg
| Postat den Fredagen den 26 November, 1999 - 21:45: | |
Hej Bengt. Kolla upp detta. Mästersmeden Johan Jansson Skog, född 1729-03-26 vid Färna bruk i Gunnilbo (U), gift 1748 med Margta Ersdotter f.1731. De har barnen Catharina f.1749-05-24, Anna f.1751-03-16, Margareta f.1753, Johan f.1754, Carl f.1756 och Eva f.1758, alla vid Färna bruk. Familjen avflyttar till Malma socken i Södermanland 1761. Johan f.1729 är son till hammarsmedsmästaren Johan Olsson Spett f.1692-01-23 vid Kedjebohammar i Gunnilbo, död 1743-01-.. vid Färna bruk och hans hustru Karin Hindriksdotter 1692-1764. Johan f.1692 var son till Olof Persson, gift 1687 med Kerstin Jansdotter 1665-1752, se tidigare inlägg under släkten Spett. Hälsningar Katarina |

Bengt Ahlenius
| Postat den Lördagen den 27 November, 1999 - 16:33: | |
Hej Katharina! Hjärtligt tack för att du satt mig på spåret. Det verkar ju inte vara någon tvekan om att mästersmeden Carl Skog är släkt med Spettarna. Jag skall följa upp detta. Hälsningar Bengt |

Roger Fallberg
| Postat den Torsdagen den 02 December, 1999 - 13:14: | |
Angående släkten Hodell! Jag har forskat på släkten Odell i Finnerödja (T) på min mormorssida f 1886 och när jag följer släktleden bakåt i tiden så kommer jag till Nils Jansson Hodell i Humletorp i Hova född i början av 1700-talet. Tidigare generationer flyttade under en längre period tid till Lerbäck men återkommer till Finnerödja bland annat Israel o Carl Viktor Hodell/Odell med familjer. Hör gärna av Er för mer information. Mvh Roger Fallberg |

Fredrik Derefeldt
| Postat den Torsdagen den 02 December, 1999 - 16:12: | |
Katarina! Någon Malma socken känner inte jag till i Södermanland. Finns inte hos SVAR eller i socken sök hos Sveriges Släktforskarförbund. Däremot finns den med koden, i programmet Holger. Med koden (som säger att den inte existerar) får mig att misstänka att det är Lilla Malma som åsyftas (kan kanske ha kallats Malma), men inte vad jag sett när jag forskat i den församlingen, där har det bara stått Lilla Malma. I övrigt finns det två församlingar som också heter bara Malma (en i Västergötland samt en som upphört som låg i Västmanland, köpings kommun). Mvh Fredrik |

Stig Geber (Sgr)
| Postat den Torsdagen den 02 December, 1999 - 22:52: | |
Bengt! Då Clas Adams vidare öden inte hör hemma här sänder jag Dig en ansedel via e-post. Katarina och Fredrik! Med Malma avses här kanske Malma gods, numera Öster-Malma, Ludgo (D)? |

Bengt Ahlenius
| Postat den Fredagen den 10 December, 1999 - 0:15: | |
Svar till Roger Fallberg: Tack för meddelande ang. släkten Hodell. Jag har kommit bakåt till Lars Hodell, tulltjänsteman i Hova under senare hälvten av 1700-talet g.m. Stina Jeansdotter 1780.11.05 i Hova. Stina var född 1751.05.11 i Hova, dotter till Jean Persson och Lena Jonsdotter i Källtorp Hova. Kan du knyta ihop honom med din Nils Jansson Hodell i Humletorp? Svara gärna till min e-mail adress: bahl@swipnet.se |

Sara Johansson
| Postat den Tisdagen den 15 Augusti, 2006 - 13:22: | |
Bagarmästaren Carl Johan Oskar Hodell (född 1816), dog den 19 juni 1868 i Hedvig Eleonora församling, Stockholm. Han var far till författaren Frans Hodell. Jag undrar om dessa härstammar från Grödinge socken? |

Stig Geber (Sgr)
| Postat den Tisdagen den 15 Augusti, 2006 - 20:42: | |
Sara! Carl Johan Hodell verkar inte ha varit i Grödinge. Clas Adam Hodell flyttade in till Grödinge och hade då med sig 3 barn födda i Överenhörna och Södertälje. Hälsningar Stig Geber |