Flygare Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Övriga släkter » Flygare « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Johan Flygare
Postat den Onsdagen den 22 Augusti, 2001 - 23:05:   

Hej!
Jag fick höra för några år sedan av en lärare i socialantropologi på Stockholms universitet att mitt namn Flygare skulle vara ett av de få översatta vallonnamnen. Skulle gärna vilja få det bekräftat och i så fall vilja veta vad det urprungliga namnet var. Känner någon till något vore jag mycket tacksam att få veta.

Johan Flygare
johan.flygare@home.se
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 23 Augusti, 2001 - 14:36:   

Hej Johan!

Tyvärr hade din sagesman bara återgivit en uppfattning, som fanns tidigare. All senare forskning tyder på att namnet Flygare är ett svenskt släktnamn, trol båtsmans- eller soldatnamn, och inte en översättning av något vallonnamn. Däremot finns namnet i bygder med starkt valloninslag (bl a norra Uppland), varför medlemmar av släkten Flygare kan ha varit gifta med vallonkvinnor och på det sättet fått in traditionen om vallonanknytning.

Mvh Kjell
 

Susanne Flygare
Postat den Torsdagen den 14 Februari, 2002 - 16:30:   

En enkel fråga:
Varför har släkten Flygare ett släktnummer (60)
om det inte är någon vallonsläkt?

Med vänlig hälsning

Susanne Flygare
flygare@bredband.net
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 14 Februari, 2002 - 19:12:   

Hej Susanne!

Jo, det beror på att släkten Flygare är upptagen under rubriken "Släktnummerlista". Denna lista innehåller namn, som våra medlemmar angivit, då de sökte medlemskap. Listan innehåller dels namn på vallonsläkter, dels namn på släkter som är ingifta med vallonsläkter (se mitt förra inlägg). Om du vill ha uppgift om namnen på vallonsläkterna skall du klicka på länken "namnlista över fransktalande vallonsläkter".

Mvh
Kjell L.
 

daniel
Postat den Lördagen den 18 Januari, 2003 - 23:37:   

Hej !
Jag heter Karl Johan Daniel Flygare och bor i Norrbotten. Min släkt kommer från Masugnsbyn i Norrbotten. Där föddes min far Axel Flygare. Släktnamnets historia tiden före Masugnsbyn har enligt vad jag har hört, sina rötter i Bergslagen och från första början i Belgien...

Hjälp mig någon, hur kommer jag igång för att reda upp det här ?

Kanske kan jag komma i kontakt med någon släkting som jag inte känner till ?
 

daniel
Postat den Söndagen den 19 Januari, 2003 - 13:10:   

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg är att Masugnsbyn har en egen masugn och ett dolomitbrott. Masugnsbyn ligger mitt mellan Junosuando och Vittangi.

mvh
Karl Johan Daniel Flygare

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: