Rundgren Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Övriga släkter » Rundgren « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Arto Rundgren
Postat den Söndagen den 04 April, 1999 - 20:20:   

Sexmannen och knipsmeden Olof Rundgren(f. 1765) och hans hustru Maria (f.1769) inflyttade till Kengis bruk omkring 1800. Han arbetade där till sin död 1833. Hans son flyttade till Finland och släkten är kanka stor nyförtiden. Vet någon varifrån Olof och Maria kom och var de valloner.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 12 April, 1999 - 23:09:   

Rundgren är inget vallonnamn. Det kan taänkas att han har vallonanknytning längre bak. Du bör försöka följa honom bakåt, läömpligen först genom att ta reda på var han var född ur kyrkböckerna i Pajala eller göra en efterlysning i Anbytarforum, antingen på släktnamnet Rundgren eller under Norrbotten, Pajala.
 

leena
Postat den Torsdagen den 06 April, 2000 - 12:54:   

Hej!
jag är också vallonska släkt med namnet Rundgren.
en lärare i norra Finland Kolari har forskat min släkt kanska långt bakåt och han sade att min släkt kommer från Belgien via Frankrike via Tyskland till Sverige och vidare till norra Finland. Kängis bruk i Pajala har även nämnds i vår släkt: att Rungren var en av de som startade Kengis bruk(mina förfäder)
tyvärr har jag inte forskningsmaterial själv, men är väldigt nyfiken av mitt ursprung...
vet någon mer än jag om släkt Rundgren?
eller har jag kanske släktingar här i stockholm?Jag själv är född i norra Finland Kolari
 

leena
Postat den Fredagen den 07 April, 2000 - 17:11:   

hej igen!
jag skulle vilja veta om Rundgrens ursprung?vet någon?
Namnet var inte Rundgren från början, när min släkt började sin vandring från belgien?
var det i början ett franskt namn eller?
bor det mera rundgren i stockholms- trakten?
annars finns vi i stort sätt i norra- finland och sverige.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 08 April, 2000 - 0:14:   

Leena!
Rundgren är ju ett helt svenskt namn. Du bör fråga den person som forskat i din släkt om vilken koppling till vallonerna i Kengis han hittat. Då går det möjligtvis att komma vidare här.
Beträffande Rundgren är det ett inte alltför ovanligt namn i stockholmstrakten. Försök att lägga in en fråga i Anbytarforum under namnet Rundgren så får du säkert något svar. Här i Diskussionsforum hittar knappast någon din fråga.
Hälsningar Stig Geber i forskargruppen.
 

Leena rundgren (Leena)
Postat den Måndagen den 10 April, 2000 - 17:32:   

tack stig för svaret.
fast rundgren är ett "helt" svenskt namn, så kommer min släkt från belgien.
och jag är bara nyfiken vilket namn vi hade ursprungligen?
en lärare vid namnet Pentti jaako i finland Kolari har släktforskat Rundgren och även många utav mina journalistgollegor (i finland)visste om min vallonska ursprung.
så varför man i finland tycks ha mer kunskap än här i sverige ank. rundgrens ursprung, fast det finn ättlingar från samma Rundgren även här?
sökte anbytarforum, men än så länge har det inte klarnat för mig...
häls
 

Leena rundgren (Leena)
Postat den Tisdagen den 11 April, 2000 - 12:57:   

jag ber dig stig geber närmare förklara varifrån du har skaffat upplysningar och vetskap om att Rundgren som DU säger INTE är av vallon?
varför har jag andra uppgifter om det?
man har faktiskt forskat om Rundgren i Finland och i största sannolikhet vi ÄR valloner
men det tycks vara olika sortens vallonsläktingar, typ smeds- och annat
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 11 April, 2000 - 23:19:   

Leena!
Vad jag avser är att Rundgren inte är ett vallonnamn. Däremot kan släkten mycket väl ha vallonanor. Jag ber Dig därför att försöka få fram varför man anser att det finns vallonanor, t.ex. genom att få fram anknytningen till de valloner som fanns i Kengis.
Hälsningar Stig
 

leena
Postat den Fredagen den 12 Maj, 2000 - 12:15:   

hej!
söker personer som har forskat släkten Frisk från östragötaland? min mans förfäder till joonas ingemarsson frisk. han levde under 1600-talet och släkten finns numera i finland.
min släktforskning med eget släkt rundgren "trampar" på samma plats, har inte fått någon kontakt med Pentti Jaako i finland som har forskat Rundgrens ursprung...
alltså FRISK från östragötaland...vet någon
 

Mattias Rundgren
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 30 December, 2007 - 12:13:   

Hej Jag heter Mattias Rundgren Född I Pajala Förs.Jag har forskat Släkten Rundgren med min kompis Lennart Sandgren, som leder släktforskningen här Tranås.Vi har fullständigt släktregister om släkten Rundgren

MVH Mattias Rundgren
 

Jessica Rundgren
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 25 Juni, 2008 - 22:48:   

Hej. Jessica Rundgren här, kommer i från Göteborg. Är ny på det här med släktforskning. Hur går man till väga och vilka sidor på nätet kan man få veta mer?

Maila gärna mig om ngn kan hjälpa mig.
jessica_bonered@hotmail.com

Tack på förhand!
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 26 Juni, 2008 - 13:01:   

Hej Jessica!

Gå in på www.genealogi.se och klicka sedan på anbytarforum. Där finns en länk för nybörjare att klicka vidare på med information som du kan ha nytta av.

Börja med att ta reda på födelseuppgifter på dina far- och morföräldrar och i vilka socknar de var födda. Har du svårt att få fram dessa uppgifter får du börja med dina föräldrars födelseuppgifter som du kan få hjälp på lämpligt landsarkiv med att kontrollera föräldrarna till dessa: www.statensarkiv.se.

Lycka till!

Mvh

Britt-Marie

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: