Skagersholms bruk Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Bruksorter » Skagersholms bruk « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Barbro Behrendtz
Postat den Torsdagen den 03 Juni, 1999 - 14:13:   

Hej!

Jag söker kontakt med någon som har kunskaper om Skagersholms bruk, Finnerödja.
Själv har jag mina anor i släkten Paillardel (Paradell) som funnits på bruket slutet av 1600-talet och en bra bit in på 1700-talet.

Barbro Behrendtz
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 12 Augusti, 2004 - 13:00:   

Hej!
Undertecknad söker även kontakt med någon som har kunskaper i ämnet då min farfarsmor Jeanna Lantstedt kommer därifrån. Jeanna skulle ha varit vallonättling.
Mvh
Jonas Palm
 

Irma Winbo
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 Maj, 2009 - 9:02:   

Hej !
Även jag söker kontakt med någon som har information om Skagerholms bruk Finnerödja.Söker även skirven information om de äldre släktgrenarna i Jöran Pailardells död 1718 och dotter Maria Göransson Paradell 1676-1769 i Backerud Finnerödja. Min adoptivbror härstammar från denna släkt. Finns det också skrivet något om Godegård och hur man arbetade som körare och kolare
Mvh Irma Winbo
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 08 Maj, 2009 - 11:13:   

Irma!
Ang Godegård finns det lite skrivet om arbetet som kolare under Bruksorter Godegård och Släkten Robert.
Mvh
Jonas Palm
 

Arja Björkman
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 10 Maj, 2009 - 22:59:   

Hej!
Ni som söker info om Skagersholms bruk så finns det en hel del att läsa i Finnerödjaboken av Gustaf Neander 1944. Böcker om kolning; Kolarskogen av Nils Sälle och Stefan Örtenblad samt En doft av milrök; som är utgiven av Finnerödja Kulturförening, den kan vara svårare att få tag på än den första. mvh Arja Björkman Finnerödja Hembygdsförening

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: